Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن چیست؟

امروزه کاربرد الکل قندها توسعه یافته است. الکل قندهایی مانند سوربیتول هم در صنایع غذایی استفاده می شوند و هم کاربردهای پزشکی دارند. از فواید سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن می توان به رفع یبوست و استفاده در افراد دیابتی و همین طور افراد چاق اشاره نمود. از دیگر نمونه های سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن می توان به حضور سوربیتول به جای قند و شکر در رژیم های غذایی نام برد. مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن بهتر است زیر نظر پزشک متخصص صورت پذیرد. مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن عوارض چندانی ندارد، اما باید در مصرف آن دقت نمود تا دچار عوارض آن نشد. در ادامه این مقاله به بررسی سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن می پردازیم. قیمت سوربیتول برای کاربرد های پزشکی با توجه به شرکت سازنده و حجم خریداری شده می تواند متفاوت باشد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی انواع سوریتول پرداخته است. سوربیتول ساشه و سوربیتول پودری و سوربیتول برای لاغری از جمله مقالاتی است که قبلا در این نشریه بررسی ‌شده‌اند. در ادامه این مقاله با بررسی سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن همراه ما باشید.

سوربیتول چیست

این ماده به عنوان جایگزین شکر در بسیاری از محصولات غذایی مانند انواع آدامس ها مورد استفاده قرار می گیرند. سوربیتول نوعی کربوهیدرات است که با نام الکل قند یا پلی ال نیز شناخته می شود. مقدار کالری این قند الکل حدود یک سوم شکر است. اما ۶۰ درصد خاصیت شیرین سازی بیشتری نسبت به شکر دارد. انواع سوربیتول به صورت پودری و مایع در بازار خرید و فروش محصولات غذایی عرضه می گردد.

 

 

البته لازم به ذکر است که فرم مایع در مقایسه با انواع پودری بیشتر مورداستفاده قرار می گیرد. سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن نیز به اثبات رسیده و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

"<yoastmark

سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن

مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن در لاغری

الکل قندها در بعضی از افراد می توانند اثرات بسیار مفیدی داشته باشند. سوربیتول نسبت به شکر کالری کمی تولید می کند، بنابراین می تواند در رژیم غذایی افراد چاق قرار بگیرد و به کاهش وزن آن‌ها کمک کند. سوربیتول ۶۰% شیرینی ساکارز را دارد و در عین حال یک سوم کالری کمتری نسبت به ساکاروز دارد. بنابراین برای تامین قند مورد نیاز در افراد چاق که نیازمند کاهش وزن هستند، مناسب خواهد بود. البته به این نکته نیز باید توجه گردد که مصرف مقادیر بالای شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول می تواند نتیجه عکس داده و باعث چاقی گردد. زیرا این الکل قند از مواد مغذی بوده و کالری دارد. بنابراین در مصرف آن نباید زیاده روی گردد.

کاربرد سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن برای دیابت

پایین بودن شاخص قند در سوربیتول، آن را برای افراد مبتلا به دیابت مفید نموده است. مطالعات حیوانی انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که این حیوانات پس از مصرف سوربیتول با کاهش وزن، کاهش گلوکز خون و تحمل گلوکز بالا مواجه شده اند. بنابراین مصرف سوربیتول به جای قند و شکر در افراد دیابتی می تواند مفید باشد. البته در مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن باید توجه نمود و آن را بیش از حد مصرف ننمود.

کاهش قند خون

سوربیتول حاوی کالری به شکل کربوهیدرات است. این ماده به صورت ناقص در روده کوچک جذب می شود. باقی مانده آن نیز به روده بزرگ منتقل می گردد. بنابراین بازده متابولیسمی این محصول پایین و مقدار کالری آزاد شده توسط آن کم خواهد بود. به همین دلیل است که مصرف سوربیتول نسبت به شکر، ترشح انسولین را کاهش داده و باعث کاهش سطح گلوکز خون می گردد.

سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن در سلامت دهان

مطالعات نشان می دهد سوربیتول و کاربردهای پزشکی آن موجب پوسیدگی دندان نمی گردد. وجود سوربیتول در انواع آدامس و جویدن آن ترشح بزاق را افزایش داده و از رشد باکتری ها در دهان نیز جلوگیری می کند. بنابراین مصرف الکل قند به جای شکر در محصولات غذایی می تواند به سلامت دندان ها کمک کند. زایلیتول و سوربیتول از قندهای پرمصرف در این ترکیبات بشمار می آیند. بنابراین از کاربرد های پزشکی این ماده می توان در بهبود سلامت دهان و دندان بهره برد.

ترکیباتی مانند زایلیتول و اریترول از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و مانع پوسیدگی دندان ها می گردند. میزان مقاومت سوربیتول در برابر رشد باکتری ها به اندازه زایلیتول و اریترول نیست. اما میزان پوسیدگی دندان در اثر مصرف سوبیتول نسبت به شکر بسیار کمتر است. بنابراین FDA  این محصول و سایر الکل قندها را در دسته ترکیبات مفید برای سلامتی دهان و دندان قرار داده است.

از فواید مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی آن می توان به خنثی کردن میزان اسیدیته پلاک دندان ها و تعمیر مینای دندان نیز اشاره نمود. مصرف سوربیتول به سلامت دندان ها کمک کرده و جایگزینی این ماده با شکر تاثیر کمتری بر روی میزان قند خون نیز خواهد داشت.

سوربیتول و کاربرد های آن در پزشکی

سوریتول و کاربرد های پزشکی آن در تولید داروهای ضد یبوست به کار می رود. کاربرد سوربیتول با رساندن آب به روده بزرگ و تحریک آن، قادر است به عنوان یک عامل ضد یبوست عمل کند. این ماده برای رفع یبوست به‌ ویژه در سالمندان بسیار مفید خواهد بود. البته مصرف سوربیتول بدون دستور پزشک توصیه نمی شود.

بسیاری از میوه های خشک مانند آلو و کشمش نیز حاوی این ماده و خواص آن هستند. استفاده از مواد خشکبار در هنگام یبوست می تواند به دلیل داشتن سوربیتول به رفع مشکل کمک نماید. از این الکل قند در محیط کشت باکتری نیز استفاده قرار می شود.

از سوربیتول و کاربردهای دارویی آن می توان به تولید کپسول های ژله ای دارو جهت ذخیره دوزهای مجاز داروی مایع نیز استفاده نمود.

خواص شیرین کنندگی سوربیتول آن را به عنوان شیرین کننده کم کالری در محلول های دارویی مناسب نموده است.

"<yoastmark

خواص دارویی ضد یبوست سوربیتول

سوربیتول می تواند با رساندن آب به روده ها، به عنوان یک ملین مطلوب عمل کند. اما ملین ها می توانند در مصرف کننده عادت ایجاد نمایند، در نتیجه مصرف آن‌ها باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

در صورت داشتن هرگونه آلرژی، قبل از مصرف سوربیتول ساشه با پزشک خود مشورت نمایید.

نحوه و مقدار مصرف سوربیتول برای یبوست

مصرف در بزرگ‌سالان

  1. مصرف خوراکی: ۳۰ تا ۱۵۰ میلی لیتر برای یک بار در روز.
  2. استفاده رکتال: ۱۲۰ میلی لیتر یک بار در روز.

کودکان ۲ تا ۱۱ سال

  1. خوراکی: ۲ میلی لیتر/ کیلوگرم یک بار در روز
  2. رکتال: ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر یک بار در روز

کودکان بزرگ‌ تر یا مساوی ۱۲ سال

  1. خوراکی: ۳۰ تا ۱۵۰ میلی لیترسوربیتول برای یک بار در روز برای کودک.
  2. رکتال: ۱۲۰ میلی لیتر برای یک بار در روز

مصرف سوربیتول و کاربرد های پزشکی برای پوست

حفظ رطوبت و ملین بودن از خواص معروف سوربیتول بشمار می آید. این خواص موجب شده تا از این ترکیب برای درمان یبوست، مواد آرایشی بهداشتی و مراقبت شخصی به صورت گسترده ای استفاده شود.

کاربرد های پزشکی سوربیتول آن برای پوست وظیفه حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی پوست را بر عهده داشته و به خوبی آن را انجام می دهد. از معمول ترین کاربرد های این ترکیب می توان به استفاده در ساخت مرطوب کننده ها، صابون حمام، شوینده ها و پاک کننده ها اشاره کرد.

"<yoastmark

سخن آخر

در این مقاله به سوربیتول و کاربرد های پزشکی پرداختیم. سوربیتول برای سلامتی فواید فراوانی داشته و با کاربرد صحیح می توان به فواید آن بر سلامتی افزود. خرید و فروش سوربیتول در بازار جهانی صورت پذیرفته و رونق خوبی دارد. قیمت سوربیتول به انواع و حجم خریداری شده وابسته است. این ماده اگر به درستی استفاده شود، عوارض چندانی ندارد. اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است موجب بروز عوارض گوارشی گردد. از کاربرد های سوربیتول در پزشکی می توان به فواید آن در کاهش وزن، سلامت دندان و دیابت اشاره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا