Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریعمومی

استخر فایبرگلاس چیست

استخر فایبرگلاس به طور عمده در ویلا، خانه ها، باغ و استخرهای ورزشی استفاده می شود. زیرا ساختار ظریف این استخرها، مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی را کم می کند. این نوع استخر مشابه وان ولی با سایز بزرگ تر است. جنس این استخرها از فایبرگلاس بوده که مقاومت آن ها را در برابر رطوبت و دما بالا می برد. کلر استخر معمول ترین ماده ای است که برای گندزدایی آب استخر به کار برده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با استخر فایبرگلاس و مزایای آن آشنا می کند.

ویژگی های استخر فایبرگلاس

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس به دو صورت روکار و توکار ساخته می شود که در نوع توکار، نیاز به عملیات خاکبردرای و ترمیم است. جنس فایبرگلاسی این استخرها، مقاومت آن ها در برابر ضربه و اجسام تیز را بالا می برد. در این استخر نیازی به مواد آب بند نیست و در هر شکل و طرحی ساخته می شوند. به دلیل خاصیت مکانیکی ویژه و مقرون به صرفه بودن، مقاوم ترین استخرها در برابر حرارت هستند.

فایبرگلاس تنها ماده ای است که در طبیعت و حتی در برابر نور مستقیم خورشید، تجزیه نمی شود.

نصب استخرهای فایبرگلاس

نصب استخرهای پیش ساخته باید توسط متخصص و پیمانکار مخصوص استخر و با دقت لازم انجام شود با این که مراحل خیلی سخت و پیچیده ای ندارد. سطح زمین با سطح استخر باید یکی باشد. تجهیزات مورد نیاز برای نصب این استخرها، پمپ تصفیه استخر، فیلتر شنی، چراغ، کف شوی، تایمر برای کلرزن و سیستم گرمایشی، کلرزن و … است.

بدنه این استخرها از یک لایه ژلکوت مقاوم در برابر تابش uv، چندین لایه الیاف شیشه سوزنی و حصیری با رزین وینیل استر تشکیل شده است. وجود این لایه ها، استخر را در برابر خوردگی خارجی و نفوذ ریشه ی گیاهان مقاوم می کند.

بعد ازاعمال لایه های بادوام پوسته استخر، جداسازی آن از قالب صورت می گیرد. پوسته استخر نباید سبک تر و یا سنگین تر از وزن استاندارد خود بیشتر از ۵ درصد باشد. مهمترین بخش ساخت یک استخر پیش ساخته، همین پوسته فایبرگلاس به صورت آماده است که در زمین قرار داده شود.

مراحل نصب این استخر شامل حفر کرن خاک، تنظیم و تراز سطح استخر، راه اندازی سیستم لوله کشی و فیلتر استخر، پر کردن پوسته، نصب پاسیو استخر و همچنین نصب نرده استخر است.

مزایای استخر فایبرگلاس

با گذشت زمان شکل استخرهای پیش ساخته زیباتر شده و کیفیت و تنوع آن ها بهتر می شود. نصب سریع و آسان یکی از مزایای این استخرهاست که در عرض سه هفته و یا کمتر ساخته می شوند. در صورتی که استخرهای بتنی برای ساخت به سه ماه و حتی بیشتر، زمان نیاز دارند. نیازی به عایق کاری، بتن ریزی و آب بندی در این استخرها نبوده و در زمان سریع تری آماده می شوند.

از مزایای دیگر استخرهای پیش ساخته، مقاومت بالا و عدم فرسودگی به وسیله ی نمک و کلر استخر است. همچنین پوشش ژله ای روی آن ها مانع تشکیل جلبک و عدم جذب آلودگی می شود. مقاومت در برابر سرما، گرما و ضربه از خواص دیگر استخرهای فایبرگلاس است در صورتی که از مواد باکیفیت ساخته شوند. استخر فایبرگلاس با تمامی سیستم های آب شور سازگار بوده و هزینه نصب، تعمیر و نگهداری آن پایین است.

معایب استخر فایبرگلاس

طراحان و مهندسان علاوه بر بیان مزایای استخرهای پیش ساخته، معایبی از آن ها را نیز ارائه می دهند. یکی از معایب این استخرها، عدم تنوع بالا برای هر ابعادی است با وجود این که انواع ثابتی از طرح ها و ابعاد برای انواع فایبرگلاس وجود دارد. رنگ های محدود و مشخصی نیز برای آن ها وجود دارد ولی با کاشی کاری می توان رنگ ها و طرح های متفاوتی را ایجاد کرد.

این استخرها سخت و محکم بوده و انتقال آن ها به محل های مورد نظر با محدودیت همراه است. همچنین تعمیر آن ها با مشکلاتی مواجه است.

استخرهای بتنی و کاشی کاری شده دارای مقاومت بالایی نسبت به این استخرها هستند.

برای خرید کلر استخر باکیفیت می توانید شرکت های معتبر را انتخاب کنید. انواع کلر ایرانی، هندی، چینی و … در بازار توسط شرکت های مختلف عرضه می شود. انواع خارجی کلر در مقایسه با نوع ایرانی از کیفیت بهتری برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا