Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی بومادران چیست – خواص و فواید برای سلامتی

عرق گیاهی بومادران یک عرق گیاهی با خواص بسیار زیاد برای سلامتی است. بومادران با نام علمی Achilea millefolium گیاهی علفی با قدمت چندین ساله می باشد. ارتفاع این گیاه از ۲۰ تا ۹۰ سانتی متر و حتی بیشتر هم می رسد. برگ های این گیاه دراز بوده و پر از کرک می باشد و دارای گل های به رنگ های سفید، صورتی و زرد می باشد . این عرق گیاهی طبعی گرم و خشک دارد، گیاه بومادارن در دشت ها و جنگل ها به صورت خودرو رشد می کند. این گیاه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و از همه مهم تر اینکه تمام قسمت های این گیاه کاربرد دارویی به همراه دارد.

برگ های این گیاه بویی خاص و طعمی تند دارد. این گیاه از زمان های قدیم تا به امروزه به دلیل کاربردی بودن، در درمان زخم ها و جلوگیری از خون ریزی در بین عموم محبوبیت خاصی داشته است. نام مرسومی که برای این گیاه انتخاب شده، خون دماغ می باشد، دلیل این نامگذاری این بوده است که این گیاه در یک زمان کوتاه و سریع می تواند مانع خون ریزی از دماغ شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

چگونگی تهیه عرق گیاهی بومادران

عرق گیاهی بومادران سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز برای بدن می باشد و زمانی که بخواهید از این گیاه عرق بدست آورید، باید گیاه را به همراه مقداری آب درون دستگاه عرق گیری قرار دهید . در زمانی که عملیات تقطیر رخ دهد، عصاره گیاه حاصل می شود که به آن عرق بومادران گفته می شود.

این عرق نیز حاوی تمام مواد مغذی و سرشار از خواص درمانی موجود در گیاه بومادران می باشد. در دسترس بودن گیاه بومادران در تمام فصول، شاید به هردلیلی برای افراد سخت و دشوار باشد، اما امروزه با گرفتن عرق از گیاه بومادران این امکان فراهم شده تا به راحتی و بدون دردسر در دسترس همگان قرار گیرد و از خواص بی نظیر این عرق گیاهی به راحتی استفاده کنید .

ترکیبات موجود در گیاه و عرق گیاهی بومادران

مواد مغذی و معدنی موجود در گیاه بومادران و عرق آن شامل انواع فلاونوئیدها و انواع آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشند. همان طور که گفته شد، تمام قسمت های این گیاه سرشار از مواد مغذی می باشد و می توان گفت که برگ های گیاه بومادران نیز دارای عناصری همچون فسفر، آهن و گوگرد می باشد. تمام این مواد مغذی در عرق گیاهی بومادران نیز موجود می باشد.

عرق گیاهی بومادران چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی بومادران چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

فواید و مزایایی عرق گیاهی بومادران

عرق گیاهی بومادران دارای خواص بسیار زیادی مانند تب بر، کاهش دهنده فشار خون، قابض و ضدعفونی کننده مجاری ادراری می باشد. به طور سنتی از این عرق گیاهی جهت برطرف کردن کوفتگی، ورم، کشیدگی عضلات، کاهش تب، بهبود سرماخوردگی، آمنوره و اسهال است و  به طور ویژه برای بهبود بیماری های ترومبوتیک همراه با فشار خون شامل ترومبوز مغزی یا کرونری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین فواید این عرق گیاهی برای زنان می باشد و می تواند برای درمان عفونت ها و کیست های زنانه بسیار مفید باشد.

گیاه بومادران دارای اثرات ضد باکتریایی نیز می باشد و مطابق با مرجع کمیسیون E، جهت رفع مشکلات سوء هاضمه و ناراحتی های اسپاسمی مجاری گوارشی استفاده می شود و کارایی دارد. در این منبع اثرات صفرا آور، ضد باکتری، قابض و ضد اسپاسم برای این گیاه را ذکر کرده است. در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده شده است که عرق گیاهی بومادران دارای اثر محفاظت کننده از معده در برابر آسیب ناشی از اتانول می باشد. به طور خلاصه این عرق گیاهی از موکوس معدی محافظت می کند.

 زخم ها را التیام می بخشد

یکی از مزایایی که گیاه بومادران به همراه دارد، این است که می تواند زخم ها را التیام ببخشد و حتی در زمان های قدیم و رم باستان به دلیل اینکه با عصاره این گیاه، زخم های سربازان را التیام می دادند بسیار محبوبیت داشته است.

به انعقاد خون کمک می کند

عرق گیاهی بومادران قادر است هم خون را لخته کند و هم آن را رقیق سازد، به همین دلیل در میزان مصرف آن باید دقت لازم را به عمل آورید. در زمان های خونریزی های شدید و حاد از این گیاه به عنوان عاملی که بتواند خون را متوقف سازد، استفاده می شود و این عمل خود یک مزیت بسیار مهم برای این گیاه به شمار می رود.

اضطراب را کاهش می دهد

از گذشته های دور تا به امروزه عرق گیاهی بومادران را به عنوان دارویی برای کاهش سریع اضطراب و هورمون های استرس می شناخته اند و از آن استفاده می کردند. این عرق گیاهی، همچنین باعث می شود که بدن و ذهن آرامش بیشتری داشته باشند . این عرق گیاهی همانند دیازپام عمل می کند و اضطراب را کاهش می دهد. افرادی که دچار بی خوابی هستند، می توانند قبل از خواب یک فنجان از این عرق گیاهی را مصرف کنند.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

افرادی که از بیماری هایی همچون نقرس و سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند، می توانند از عرق گیاهی بومادران برای درمان بیماری های خود استفاده کرده و باعث کاهش التهابات در قسمت های مختلف بدن خود شوند.

عرق گیاهی بومادران چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی بومادران چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد

عرق گیاهی بومادران با تاثیرات شگفت انگیزی که در بدن دارد، می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند. حتی مطالعات نشان داده که این عرق گیاهی، باعث می شود که فعالیت ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا بالاتر رفته و بعلاوه روند گوارشی بهتر صورت گیرد و از بروز بیماری هایی همچون یبوست، نفخ معده و اسهال در فرد جلوگیری می کند . همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهد که این عرق گیاهی، می تواند سندروم رود تحریک پذیر را نیز درمان کند.

فشار خون بالا را درمان می کند

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، می توانند از عرق گیاهی بومادران به صورت مرتب و منظم برای بهبود بیماری خود استفاده کنند. به مرور زمان این عرق گیاهی، تاثیرات بی نظیر خود را نشان می دهد و شما می توانید در مدت زمان کوتاهی تاثیرات شگفت انگیز این عرق گیاهی را در کاهش فشار خون مشاهده کنید.

از تاثیرات بی نظیر دیگر این عرق گیاهی می توان به احتمال کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته در فرد مصرف کننده اشاره کرد. بعلاوه مصرف عرق یا دمنوش گیاه بومادران، مانع ورود کلسیم به عروق خونی می شود و این عمل خود باعث کاهش فشار خون در فرد خواهد شد.

 در بهبود سرماخوردگی موثر است

از دوران قدیم تا به امروزه پزشکان طب سنتی از گیاه بومادران برای درمان و بهبود سرماخوردگی استفاده می کردند. این عرق گیاهی قادر است، منافذ و عروق بدن را باز کرده و حتی می تواند سموم بدن را از طریق تعرق از بدن دفع کند. خاصیت آنتی اکسیدانی این عرق گیاهی باعث می شود، عفونت ناشی از سرما خوردگی را نابود و از بین ببرد. اگر شما به سرماخوردگی شدیدی مبتلا شدید، بهتر است از این عرق گیاهی برای کاهش سرفه، عطسه و علائم ناشی از سرماخوردگی استفاده کنید تا هرچه زودتر شما مداوا شوید.

عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی بومادران

تمام گیاهان دارویی، علاوه بر اینکه دارای مزایای بسیار زیادی برای بدن هستند، در درمان بسیاری از بیماری ها نیز مفید واقع می شوند . اما برخی از عرقیات گیاهی در اثر مصرف بیش از حد ممکن است باعث عوارض جانبی شوند. بنابراین باید در میزان دقیق و مناسب مصرف گیاه بومادران دقت کنید تا مشکلی برای شما رخ ندهد. عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی بومادران عبارتند از:

خواب آلودگی

این عرق گیاهی همانطور که می تواند در درمان بی خوابی موثر واقع شود، می تواند احساس خواب آلودگی را نیز برای فرد به وجود آورد و این یکی از عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی بومادران می باشد.

عرق گیاهی بومادران چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی بومادران چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

اختلالات خونی

عرق گیاهی بومادران باعث لخته شدن خون می گردد  اما برای افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند خطرناک می باشد، زیرا این عرق گیاهی می تواند باعث برعکس شدن اختلالات خونی در فرد شود ( مثلا فرد دچار خونریزی شده و این عرق گیاهی نقش لخته شده خون را باید ایفا کند، اما ممکن است خون را رقیق می کند).

افزایش دفع ادرار

از عوارض جانبی دیگر این عرق گیاهی، می توان به افزایش دفع ادرار در فرد اشاره کرد. مصرف این عرق گیاهی باعث می شود که فرد در بیشتر مواقع و پشت سرهم، احساس ادرار و دفع داشته باشد.

مصرف عرق گیاهی بومادران در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این عرق گیاهی به هیچ عنوان در دوران بارداری و در زمان شیردهی توصیه و تجویز نمی گردد. همچنین می توان گفت، که این عرق گیاهی برای افرادی که دچار بیماری صرع و حساسیت به این گیاه و عرق آن هستند، نیز اصلا توصیه نمی شود.

عرق بومادران برای چیست

عرق گیاهی بومادران کاربرد بسیار زیادی در طب سنتی دارد. این عرق گیاهی از گیاه بومادران تهیه می شود و طبع گرمی دارد بنابراین برای افراد سرد مزاج مناسب است. از عرق گیاهی بومادران، می توانید برای بهبود بسیاری از مشکلات و بیماری ها استفاده کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی مانند فلانوئیدها، تانن ها و آنتی اکسیدان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

در طب سنتی از این عرق گیاهی برای درمان مشکلاتی همچون، بهبود مشکلات دستگاه گوارشی، کاهش دردهای دوران قاعدگی، کاهش وزن، بهبود مشکلات تنفسی، رفع مشکلات بی خوابی، کاهش التهابات و بهبود مشکلات زنانه استفاده می شود. عرق گیاهی بومادران یکی از عرقیات گیاهی است که خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

عرق بومادران برای کرونا

این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز است بنابراین ممکن است در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا مفید باشد.

عرق بومادران برای لاغری

مصرف منظم عرق گیاهی بومادران، باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود. عرق گیاهی بومادران حاوی فیبر خوراکی بسیار زیادی است. مصرف آن قبل از صرف وعده های غذایی، باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث رفع و بهبود مشکلات گوارشی می شود. عرق بومادران متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی سوزی در بدن می شود. مصرف این عرق گیاهی در کنار تغذیه مناسب و ورزش می تواند به شخص در کاهش وزن بسیار کمک کند.

خواص عرق بومادران برای قاعدگی

یکی دیگر از خواص عرق گیاهی بومادران، بهبود و کاهش مشکلات دوران قاعدگی در بانوان است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به آرام شدن ماهیچه های رحم کمک کرده و گرفتگی های دوران قاعدگی را کاهش می دهد. همچنین مصرف این عرق گیاهی، می تواند سیکل های دوران قاعدگی را نیز تنظیم کند. برای استفاده از فواید این عرق گیاهی، بهتر است ۲ روز جلوتر از شروع سیکل دوران قاعدگی مصرف عرق گیاهی بومادران را آغاز کنید. همچنین توجه داشته باشید از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی خودداری کنید.

طریقه مصرف عرق بومادران

بهترین زمان برای مصرف عرق بومادران برای استفاده از فواید آن، قبل از صرف وعده های غذایی است. شما می توانید این عرق گیاهی را به میزان ۲ استکان به صورت روزانه مصرف کنید.

عرق بومادران برای درمان نازایی

در گذشته از عرق بومادران برای درمان نازایی نیز استفاده شده است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث درمان بیماری های مربوط به رحم می شود. در نتیجه با بهبود مشکلات مربوط به رحم، نازایی را درمان می کند. تحقیقات بیشتری در مورد خواص عرق بومادران برای درمان نازایی مورد نیاز است. توصیه می شود قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض عرق بومادران

عرق گیاهی بومادران فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد ولی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، عوارض جانبی را برای سلامتی در پی خواهد داشت. برخی از افراد ممکن است، به این عرق گیاهی حساسیت داشته باشند و دچار واکنش آلرژیک شوند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی شامل تکرر ادرار، التهابات پوستی، کاهش فشار خون و اختلالات در انعقاد خون می باشد. توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده  این عرق گیاهی را مصرف نکنند. زیرا در زنان باردار، عرق بومادران ممکن است موجب سقط جنین شود و اثرات این عرق گیاهی بر روی نوزادان نیز ناشناخته است.

عرق بومادران برای چی خوبه

عرق گیاهی بومادران برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مفید است. این عرق گیاهی در طول دوران تاریخ بسیار استفاده شده است. عرق بومادران طبع گرمی دارد و برای بهبود مشکلات گوارشی بسیار مفید است. این عرق گیاهی همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از بیمار شدن فرد جلوگیری می کند. عرق گیاهی بومادران برای درمان مشکلاتی مانند افسردگی، ضعف اعصاب، تصفیه خون، تقویت عملکرد قلب و بهبود مشکلات زنان بسیار مفید است.

خواص عرق بومادران

عرق گیاهی بومادران خواص بسیار زیادی دارد. این عرق گیاهی غنی از ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان است. در طب سنتی بسیار توصیه شده است. در دوران قدیم جنگجویان از این گیاه برای درمان و بهبود زخم های خود استفاده می کردند. این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی و تسکین دهندگی دارد. عرق گیاهی بومادران برای درمان مشکلات زنانه بسیار توصیه شده است.

برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی بومادران شامل، بهبود عفونت های زنانه، کاهش درد دوران قاعدگی، بهبود مشکلات گوارشی، کمک به کاهش وزن، تصفیه خون، ضد التهاب، بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش های چرکی، کاهش فشار خون و بهبود مشکلات عصبی است. شما با مصرف در حد اعتدال عرق بومادران، می توانید از خواص بسیار شگفت انگیز این عرق گیاهی استفاده کنید.

طریقه مصرف عرق بومادران برای تنظیم قاعدگی

عرق بومادران یکی از گیاهان دارویی مفید برای تنظیم قاعدگی است. این ترکیب خواص زیادی برای سلامتی و خصوصا خانم ها دارد. شما می توانید این گیاه را به اشکال مختلف برای فواید سلامتی آن مورد استفاده قرار دهید. این گیاه دارویی مزایای سلامتی فراوانی دارد که از بین آنها می تواند به تسکین درد مفاصل و دردهای قاعدگی اشاره کرد. این گیاه دارویی را می توانید برای درمان سنگ کلیه و مثانه مورد استفاده قرار دهید. این عرق گیاهی برای درمان تنبلی و کیست تخمدان بسیار مفید بوده و عفونت های زنانه را به صورت معجزه آسایی درمان می کند.

طریقه مصرف عرق بومادران برای تنظیم قاعدگی به این صورت است که دو هفته باید آن را به صورت مداوم مورد استفاده قرار دهید. در رابطه با مقدار مصرف آن نیز می توانید با یک کارشناس طب سنتی مشورت نمایید تا بتوانید بهترین نتیجه را از درمان کسب کنید. عرق بومادران را می توانید به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های بزرگ تهیه نمایید. توجه داشته باشید که این عرق گیاهی را از برندهای معتبر تهیه نمایید تا بیشترین مزایا را داشته باشد. هر چه ماده موثره موجود در عرق گیاهی بیشتر باشد قطعا نتایج بهتری در پی خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا