Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت – بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت از مجموعه رشته های علوم پزشکی بوده و در مجموعه رشته های علوم تجربی و در زیر گروه ۲ علوم تجربی قرار دارد. معرفی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات به صورت رشته ای ما بین علوم پزشکی، مدیریت و فناوری اطلاعات عنوان می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات را می توان در مراکز درمانی و بهداشتی جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات می تواند بسته به محل اشتغال و نوع آن متفاوت باشد. در ادامه این مقاله به معرفی این رشته دانشگاهی و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، ادامه تحصیل، دانشگاه ها و دروس رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری همچون: بهداشت حرفه ای، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، زیست فناوری، زیست شناسی جانوری، اعضای مصنوعی، کار درمانی، گفتار درمانی و … پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت

مدتی است در کشور ما ایران رشته مدارک پزشکی از رشته های علوم پزشکی حذف شده و رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت با تغییرات اساسی نسبت به رشته مدارک پزشکی، جایگزین شده است. درواقع مبادله‌ی اطلاعات میان مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و بیمه ها بر عهده رشته فناوری اطلاعات سلامت می باشد. این رشته تحصیلی سلامت و اثر بخشی نظام سلامت را بهبود بخشیده و ابزار مهمی در این زمینه بشمار می آید. این رشته تحصیلی افراد کار آزموده ای را تربیت می کند که می توانند به امور زیر بپردازند:

  • مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مبتنی بر : تحليل و سازمان‌دهی اطلاعات
  • اطلاعات پزشكي بيماران در مراكز بهداشتي درماني دولتي و خصوصي و مطب ها را كدگذاري کنند.
  • شاخص هاي آمار بيمارستاني همچون : مرگ و مير، بيماري و… را تحلیل نموده و به مديران و كاربران مربوطه ارائه دهند.
  • اطلاعات پزشكي را با رعايت موازين قانوني به کاربران ارائه دهند.
  • مصوبات مربوط به اطلاعات پزشكي بيماران را اجرا کنند.
  • در امور مربوط به خدمات ماشيني اطلاعات سلامت مشارکت کنند.
  • طراحي فرم هاي اطلاعات سلامت را بتوانند برعهده بگیرند.
رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت – بازار کار و درآمد آن

فناوری‌های نوین همواره در حال پیشرفت می باشند و همچنین دنیا شاهد رشد نقش فناوری اطلاعات در درمان و تحقیقات پزشکی می باشد. امروزه بیماران با شماره پرونده می توانند به تمام اطلاعات پزشکی خود دست پیدا کنند و این از فواید ایجاد این رشته تحصیلی بشمار می آید. صرفه جویی در وقت و دقت و سرعت در درمان از دستاورد های این رشته دانشگاهی بشمار می آیند. درواقع بیمار با استفاده از سیستم اطلاعات سلامت در کمترین زمان ممکن، به بهترین خدمات خواهد رسید. پرونده الکترونیک سلامت یکی از دستاوردهای مهم این رشته تحصیلی است. این پرونده ها اطلاعات بهداشتی، درمانی و سلامتی اشخاص را از پیش از تولد تا پس از مرگ به صورت جامع ذخیره سازی می کنند. این اطلاعات در صورت لزوم می توانند در دسترس افراد خاصی قرار بگیرند. از این پرونده های پزشکی می توان برای درمان و تشخیص بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است به صورت ارثی به وجود آمده باشند استفاده نمود.

وظایف رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چیست

الف) آموزش به کارکنان مرتبط با بخش فناوری اطلاعات سلامت

ب) آموزش به کارکنان جدید و راهنمایی در روند انجام امور در بخش فناوری اطلاعات سلامت

ج) مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت

د) و…

آموزش های رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت بر چه مبناست

با توجه به مبانی الهی در کشور ما ایران، ارزش های اخلاقی و اعتقادی همواره جایگاه ویژه ای در آموزش داشته اند. با توجه به همین موارد، فارغ التحصیلان این رشته بدون در نظر گرفتن : سن، جنسیت، نژاد، فرهنگ و مذهب بیماران، در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی به ارائه خدمات می پردازند. این کارشناسان با تأکید بر محرمانگی، اطلاعات مراقبت بهداشتی جهت ارتقا کیفیت درمان و دفاع از حقوق بیماران گام برداشته و شرایط حاکم را سازمان‌دهی و مدیریت می نمایند. آموزش های این رشته مبتنی بر موارد زیر است :

  • آموزش های این رشته مبتنی بر نیازهای جامعه باشد.
  • ارتباط صمیمانه و نزدیک اساتید با دانشجو در دانشگاه وجود داشته باشد.
  • از مشارکت دانشجویان در طرح های پژوهشی حمایت شود.
  • به روش ها و فنون نوین آموزشی توجه شود.
  • آموزش های داده شده به دانشجویان بر وظایف حرفه ای و حل مشکلات سلامت جامعه و سازمان های بهداشتی درمانی استوار باشد.

چه دروسی برای قبولی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت لازم است

این رشته تحصیلی در زیر گروه ۲ علوم تجربی قرار داشته و علاقه‌مندان به این رشته دانشگاهی باید دروس دبیرستان را به خوبی فرا گرفته و به آن مسلط باشند. دروس زیست‌شناسی و شیمی با دارا بودن ضرایبی برابر با ۴ از مهم‌ترین دروس برای قبولی در این رشته تحصیلی بشمار می‌آیند. درس ریاضی با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ در جایگاه بعدی اهمیت قرار دارد. درس فیزیک با دارا بودن ضریبی برابر با ۲ از دروس مهم دیگر بشمار می آید. درس زمین شناسی هم برای قبولی این رشته در کنکور ضریبی برابر با ۱ داراست.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی فناوری سلامت چیست

برای اینکه موفق به اخذ مدرک این رشته تحصیلی شوید باید تقریبا ۱۲۸ واحد درسی را بگذرانید. واحد های درسی شامل : ۲۰ واحد دروس عمومی، ۹۲ واحد دروس تخصصی، ۱۶ واحد کارآموزی در عرصه می شود. پذیرش در این رشته تحصیلی از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز می باشد.

دروس عمومی : ادبیات فارسی، یک درس از دروس اخلاق اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱و۲ ، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی و … .

دروس تخصصی این رشته تحصیلی شامل دروسی مرتبط با پزشکی، دروس مرتبط با مدیریت اطلاعات سلامت، دروس مرتبط با فناوری اطلاعات سلامت و دروس مدیریتی می‌شود که در ادامه اشاره‌شده است :

فیزیولوژی، آناتومی، عوامل بیماری زا و عفونی، بیماری شناسی اختصاصی، داروشناسی، اصطلاحات پزشکی، مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت در بحران، شاخص ها و تحلیل داده‌های بهداشتی، سیستم‌های رایج طبقه بندی بیماری ها و اقدامات پزشکی،کدگذاری مرگ‌ومیرها، اپیدمیولوژی، آمار حیاتی، روش تحقیق، فناوری اطلاعات سلامت، سیستم های طبقه بندی تخصصی و نام‌گذاری بین المللی، مدیریت فناوری در حوزه سلامت، آشنایی با سیستم عامل و برنامه های کاربردی، ساختمان داده و برنامه نویسی کامپیوتر، شبکه کامپیوتر و امنیت سیستم ها، مدیریت منابع اطلاعاتی سلامت، کیفیت داده ها و سیستم اطلاعات سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، انفورماتیک سلامت، اصول مدیریت، اصول مدیریت فردی و محیط کار، مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت، مبانی حسابداری و اقتصاد سلامت، بیمه و نظام های پرداخت در سلامت، آشنایی با ساختار و برنامه های نظام سلامت در ایران.

مهم ترین دستاورد رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چیست

  1. اثربخشی بیشتر مراقبت های بهداشتی و بهبود کیفیت آن.
  2. کارآمدی مراقبت های بهداشتی افزایش یافته است.
  3. خطاهای پزشکی کاهش و مراقبت های بهداشتی افزایش یافته است.
  4. هزینه ‌های مراقبت کاهش یافته است.
  5. راندمان اداری افزایش یافته و فرایندهای کار بهداشت و درمان تسریع شده است.
  6. گردش برگه ها در بین اتاق‌های مختلف کاهش یافته و از به هدر رفتن زمان کاری جلوگیری شده است.
  7. ارتباطات انفورماتیک سلامت در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی گسترش یافته است.
  8. دسترسی به مراقبت ‌های مقرون به صرفه تر افزایش یافته است.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشکده علوم پزشکی آبادان.

رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت – بازار کار و درآمد آن

ادامه تحصیل و گرایش رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چگونه است

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت در صورت علاقه می توانند در مقاطع بالاتر، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند. در ادامه نمونه‌ای از گرایش‌های رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت که فارغ‌التحصیلان کارشناسی این رشته می‌توانند در آن‌ها به ادامه تحصیل بپردازند آورده شده است:

فناوری اطلاعات سلامت، ارزیابی فناوری سلامت، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک، زیست مواد)، زیست فناوری پزشکی، اپیدمیولوژی، اقتصاد بهداشت، انفورماتیک پزشکی، آموزش بهداشت، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، نانوتکنولوژی پزشکی، رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آمار زیستی، آموزش پزشکی، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، ژورنالیسم پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی.

ادامه تحصیل ‌رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چگونه است

این رشته تحصیلی هم در داخل کشور و هم در کشورهای خارجی مورد استقبال قرار دارد. این رشته دانشگاهی با دانش به‌روز و نوین خود می‌تواند در پیشرفت و تسریع خدمات بهداشتی و سلامت بسیار مفید واقع شود. از رشته‌های مشابهی که در دانشگاه های خارج از کشور وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Health Information Administration

Health Information  Technology

فواید بین‌المللی رشته ‌رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چیست

مقایسه ‌های عملکرد سیستم بین‌المللی بهداشت برای درک پیچیدگی‌های سیستم بهداشت و یافتن فرصت‌های بهتر بسیار مهم است که می‌تواند توسط فناوری اطلاعات سلامت انجام شود. این رشته به سیاست‌گذاران فرصتی می‌دهد تا سیستم‌های بهداشتی کشورها را از طریق شاخص‌ های تعیین شده از فناوری اطلاعات سلامت مقایسه کنند و به کشور هایی که ممکن است سطوح بهداشت و درمان از استانداردهای تعیین شده کمتر باشد، کمک نمایند.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چگونه است

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت به دلیل نو پا بودن این رشته تحصیلی در کشور ما ایران نسبتاً خوب پیش بینی می شود. زمینه های شغلی متفاوتی برای این رشته تحصیلی وجود داشته و فارغ‌التحصیلان، می‌توانند در بخش‌های مختلف مشغول به کار شوند. البته فرصت‌های شغلی و بازار کار این رشته در سال‌های آینده با پیشرفت بیشتر علم و فنّاوری جایگاه بهتری در بین مشاغل خواهد یافت.

برخی از مشاغلی که این دانش‌آموختگان می‌توانند برگزینند

  1. کارشناس فناوری سلامت در مراکز بهداشتی
  2. مدیریت فناوری سلامت در مراکز بهداشتی درمانی
  3. برنامه نویسی نرم افزارهای مرتبط با سلامت در ۳ حوزه (برنامه‌نویسی ویندوز، برنامه نویسی وب، برنامه‌نویسی اپلیکیشن های موبایلی)
  4. کارشناس فنی و مدیر پایگاه داده های سلامت
  5. مدیر امنیت اطلاعات سلامت
  6. تحلیل‌گر نرم افزارهای مرتبط سلامت
  7. کارشناس فنی امنیت اطلاعات سلامت
  8. طراح و مدیر وب‌سایت‌های حوزه سلامت
  9. متصدی پذیرش در مراکز بهداشتی درمانی

در ادامه به تفسیر و توضیح برخی از مشاغل و مسئولیت های محول شده اشاره شده است :

  • بخش مدیریت اطلاعات سلامت چه می‌کند ؟

از جمله جایگاه‌ های اصلی که کارشناسانHIT می‌توانند به فعالیت بپردازند، بخش مدیریت اطلاعات سلامت می‌باشد. بخش HIM که از گذشته وجود داشته و به آن بخش مدارک پزشکی گفته می‌شد، از جمله بخش ‌های اصلی در بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی بشمار می‌آید.

  • کدگذاری بین ‌المللی پرونده های پزشکی چیست ؟

تمام مراقبت های ارائه‌شده برای بیمار مانند : تشخیص‌های پزشکی و اقدامات و جراحی‌ها در پرونده پزشکی ثبت شده و توسط کارشناس فناوری اطلاعات سلامت مسلط به تئوری‌های بالینی و پزشکی بررسی می‌شود. سپس پرونده پزشکی بیمار طبق استاندارد‌ های بین‌المللی کدگذاری و با توجه به کتاب ‌های استاندارد جهانی کد خاصی به آن اختصاص می گیرد.

  • کدگذاری اقدامات درمانی و جراحی
  • کدگذاری بیماری‌ها و علل خارجی حوادث
  • کدگذاری علت اصلی و علل زمینه‌ای فوت

درآمد و حقوق رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چگونه است

حقوق و درآمد رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. درواقع محل اشتغال می تواند عامل تعیین کننده‌ای در میزان درآمد محسوب شود. اما در کل درآمد و حقوق کارشناسان این رشته مناسب است.

رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت – بازار کار و درآمد آن

رتبه قبولی در رشته فناوری اطلاعات سلامت

رشته فناوری اطلاعات سلامت جایگزین رشته مدارک پزشکی بوده و یکی از رشته های علوم پزشکی است. در این رشته اطلاعات پزشکی را کسب می کنید که در زمینه های مختلف خصوصا آمار پزشکی مهم است. رتبه قبولی در دانشگاه سراسری در این رشته بین ۱۰ تا ۲۰ هزار است. این رشته همواره در حال پیشرفت است زیرا فناوری اطلاعات یک رشته پویا بوده و همواره در حال گردآوری اطلاعات حاصل از تحقیقات برای اداره کردن امور سلامتی در کشورها است. قبولی در این رشته مهارت های علمی، فنی و مدیریتی را به شما می آموزد.

دانش آموختگان این رشته می توانند تاثیر مثبتی بر خدمات سلامت در کشور داشته باشند. فارغ تحصیلان این رشته امکان کار در رشته های مختلف مانند بیمارستان ها، مراکز تحقیقاتی و کلینیک ها را دارند و پتانسیل درآمدهای بالا نیز وجود دارد. این رشته فرصت های زیادی برای رشد و سلامت جامعه و همچنین خود فرد فراهم می کند. با اینحال قبل از انتخاب این رشته ابتدا علائق خود را بسنجید و یا یک مشاوره خبره در این رابطه مشورت کنید تا با راهنمایی کامل به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید. انتخاب رشته بسیار مهم است زیرا آینده شغلی شما را تضمین می کند و کمک می کند شغلی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید.

سخن آخر

یکی از مهم ترین انتخاب‌های زندگی هر شخصی انتخاب رشته دانشگاهی بشمار می‌آید. اولین گام برای انتخاب رشته دانشگاهی، شناخت فردی می باشد. یعنی فرد باید علایق و استعداد های ذاتی خود را بشناسد. گام بعدی شناخت روحیات است. توجه به این مسئله بسیار مهم است زیرا ممکن است فرد در رشته تحصیلی و شغلی وارد شود که با روحیات وی سازگار نباشد. پس از شناخت فردی، باید به جستجو و تحقیق در رابطه با رشته های دانشگاهی پرداخت. مهم است که قبل از انتخاب رشته دانشگاهی در رابطه با بازار کار و درآمد و آینده شغلی آن تحقیق نمایید. با شناخت درست رشته های دانشگاهی می‌توان از بروز پشیمانی در آینده جلوگیری نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا