Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عصاره گیاه دم اسب چیست؟ خواص، فواید و قیمت خرید و فروش

عصاره گیاه دم اسب که از بخش های تازه یا خشک شده گیاه به دست می آید طبیعت سرد و خشک دارد. استفاده این عصاره در یونان و روم باستان به هزاران سال پیش باز می گردد.

این عصاره به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی خاصیت ضد التهابی و سم زدایی دارد. معرق، مدر و قابض است و برای درمان بیماری های کلیوی، دفع سنگ کلیه، مشکلات کبد، معده، روماتیسم، سوزاک، مشکلات مجاری ادراری، تنگی نفس، سرفه های مزمن، بند آوردن خونریزی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته

گیاه دم اسب با نام های علف هفت بند، ذنب الخلیل، ذنب الفرس و آمسوخ نیز شناخته می شود.

جالب است بدانیم که

گیاه دم اسب با نام علمی Equisteum arvense  از تیره دم اسبان، از گیاهان چند ساله، بی گل و نهان زادان آوند دار است که از دوره پالئوزویک و حدود ۴۰۰ میلیون سال پیش وجود داشته است.

این گیاه دارای برگ های کوچک رشد نکرده است. ساقه های هوایی آن ظاهرا بدون برگ است و ارتفاع آن به ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر می رسد. علاوه بر این، برگ های رشد نکرده ای دارد که به صورت فلس های کوچک سیلیسی و لخت دیده می شود.

گیاه دم اسب در تمام فصول رشد کرده و دارای ساقه های توخالی است. این گیاه دارای دو نوع ساقه ی هوایی است. یک نوع آن ساقه های باروری هستند که در اوایل بهار ظاهر شده و رنگ قرمز بدون سبزینه دارند. نوع دیگر ساقه های نازا هستند که پس از آن ظاهر شده، کمی قطورتر بوده و به رنگ سبز دیده می شوند.

ساقه ی زیرزمینی این گیاه به صورت بسیار دراز، افقی و بند بند است. در هر بند آن تورمی غده ای شکل دیده می شود. ریشک های آن که بر ساقه ی زیر زمینی اتصال دارند در خاک فرو می روند.

عصاره گیاه دم اسب
عصاره گیاه دم اسب

جوانه های گیاه شبیه مارچوبه است. هنگامی که این گیاه خشک می شود، بلورهای سیلیکا که در ساقه و شاخه ها تشکیل می شوند، به شکل دم پرمانند درآمده و یک حالت خراشیدگی به گیاه می دهند. به همین دلیل، در گذشته از این گیاه برای جلا و صیقل دادن فلزات بخصوص ظروف مفرغی استفاده می شد.

نکته

واژه Equisteum برگرفته از واژه equus به معنی اسب و واژه seta به معنی موی زبر است.

توجه

گیاه دم اسب در مناطق مختلف اروپا، آسیا، خاورمیانه و امریکای شمالی دیده می شود. در هند این گیاه در ارتفاعات هیمالیا و در ایران در مناطق شمال کشور مانند گرگان، بندر گز، رشت، مناطق آذربایجان مانند تبریز، رنجناب و … می روید.

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع عرقیات گیاهی، دمنوش و عصاره های گیاهی مانند عصاره کاسیا، کاسیامون و پنج انگشت پرداخته شده است. در این مقاله به مطالعه و بررسی عصاره گیاه دم اسب، خواص، طرز تهیه و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم:

  • عصاره گیاه دم اسب چه ترکیباتی دارد؟
  • قیمت خرید و فروش عصاره گیاه دم اسب چگونه است؟
  • عصاره گیاه دم اسب از چه خواصی برخوردار است؟
  • مصرف عصاره گیاه دم اسب چه عوارضی دارد؟

عصاره گیاه دم اسب چه ترکیباتی دارد؟

عصاره به دست آمده از این گیاه بیشتر ترکیبات شیمیایی را در خود دارد. از مهم ترین ترکیبات این عصاره می توان به سیلیکون، کربوهیدرات، مواد معدنی و انواع ویتامین ها مانند ویتامین آلفا توکوفرول و فولات اشاره کرد.

قیمت خرید و فروش عصاره گیاه دم اسب چگونه است؟

عصاره گیاه دم اسب، از فراورده های محبوب سنتی است که فواید بی نظیر و طرفداران فراوانی دارد. به همین دلیل، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور این محصول را در حجم های مختلف تهیه و به بازار عرضه می کنند.

قیمت خرید و فروش این عصاره مانند دیگر عصاره های گیاهی است . از این رو، برای تهیه ی آن نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست.

قیمت خرید و فروش عصاره گیاه دم اسب چگونه است؟
قیمت خرید و فروش عصاره گیاه دم اسب چگونه است؟

این عصاره گیاهی را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود. هنگام خرید این عصاره باید به این نکته توجه داشت که محصول خریداری شده مورد تایید وزارت بهداشت و درمان بوده و از استاندارد های لازم برخوردار باشد .

عصاره گیاه دم اسب از چه خواصی برخوردار است؟

روند پیری را کاهش می دهد

با افزایش سن و کاهش آب بدن، سلول های پوست توانایی کلاژن سازی خود را از دست می دهد. این موضوع سبب افتادگی پوست، شل شدن و ایجاد چین و چروک های ریز می شود. عصاره این گیاه ماده ی معدنی سیلیکا است و به کلاژن سازی پوست کمک می کند. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی این عصاره موجب کند شدن روند پیری پوست می شود.

برای رفع این مشکل توصیه می شود عصاره گیاه دم اسب را به طور یکنواخت، به صورت تازه شسته شده ی خود مالیده و سپس اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. پس از این مدت صورت را با استفاده از آب ولرم شسته و در آخر با یک حوله ی تمیز خشک کنید.

برای رسیدن به نتایج بهتر توصیه می شود این عصاره را دو بار درهفته، به مدت دو ماه استفاده کنید. این کار کمک فراوانی به زیبایی و جوانسازی پوست کرده و چین و چروک های صورت را برطرف می کند.

به درمان آکنه کمک می کند

این عصاره به دلیل داشتن خاصیت ضد التهاب می تواند فعالیت باکتری های سطح پوست را مهار کرده و در از بین برده جوش و آکنه موفق عمل کند. برای برطرف کردن آکنه توصیه می شود ابتدا صورت خود را با آب و صابون شستشو دهید.

پنبه را به عصاره آغشته کرده و روی مناطق مورد نظر بمالید. اجازه دهید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس صورت را با آب معمولی شستشو داده و در آخر با یک حوله تمیز خشک کنید. بهتر است این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

به تقویت ناخن کمک می کند

عصاره گیاه دم اسب، به دلیل داشتن مواد معدنی موجب تقویت ناخن های ضعیف و شکننده شده و به درمان و از بین رفتن نقاط سفید روی ناخن کمک می کند. برای داشتن ناخن های سالم و زیبا توصیه می شود از این عصاره ۳ یا ۴بار در هفته استفاده شود.

مشکلات مو را برطرف می کند

این عصاره به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. از این رو مصرف آن به رفع مشکلات مو مانند ریزش، شوره و رشد آن کمک فراوانی می کند.

از این عصاره می توان به صورت موضعی روی مو و پوست سر استفاده کرد. به این ترتیب گردش خون در پوست سر افزایش یافته و سبب تغذیه فولیکول های مو می شود. این امر ریزش مو را کاهش داده، خشکی پوست سر را از بین برده و به رشد مو کمک می کند.

این عصاره را می توان هم به صورت خالص و هم به صورت ترکیبی با روغن های نارگیل و زیتون مورد استفاده قرار داد. بهتر است مو و پوست سر را با ترکیب عصاره دم اسب و روغن زیتون به خوبی ماساژ داد. اجازه دهید این ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه روی مو و پوست سر بماند. سپس آن را با آب ولرم و شامپو شستشو می دهند. تکرار این فرایند دو بار در هفته کمک فراوانی به رفع شوره سر، موخوره و ریزش مو می کند.

موجب رفع خشکی مو می شود

عصاره گیاه دم اسب به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می کند. استفاده از این عصاره به طور منظم پس از شامپو کردن موها خشکی مو را برطرف کرده و به داشتن مویی نرم و براق کمک می کند.

ناراحتی های کلیه را درمان می کند

مصرف این عصاره، به درمان اختلالات کلیوی، مشکلات احتباس مایع در بدن، عفونت های مثانه و سنگ ها، بی اختیاری و مشکلات عمومی مثانه کمک می کند. علاوه بر این، خواص شگفت انگیز دیورتیک موجود در آن، می تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

این عصاره با ایجاد نیاز به آب در بدن و تنظیم جریان ادرار، در رفع این مشکلات موثر است. توصیه می شود برای رفع این مشکلات عصاره گیاه دم اسب هر روز مورد استفاده قرار گیرد.

موجب تنظیم چرخه قاعدگی می شود

برخی از زنان مبتلا به سیکل های نامنظم یا خونریزی بیش از حد در طول دوره قاعدگی هستند. این مشکل به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن زنان ایجاد می شود. مصرف مکمل های دم اسب یا عصاره گیاه دم اسب به عنوان یک جایگزین عالی برای داروهای هورمونی شیمیایی به تنظیم دوره های پریود کمک می کند.

به تقویت استخوان کمک می کند

این عصاره منبعی غنی از سیلیس است. سیلیس، با ذخیره کلسیم در بدن به تقویت بافت استخوان ها کمک می کند. به همین دلیل، مصرف این عصاره بافت های استخوانی را ترمیم کرده و مانع از ایجاد پوکی استخوان می شود.

به بهبود زخم کمک می کند

استفاده از این عصاره به کسانی که در معرض زخمی شدن و سوزش در آشپزخانه قرار دارند توصیه می شود. این عصاره را می توان به صورت مستقیم روی پوست برای درمان زخم و برش استفاده کرد. خاصیت ضد عفونی کنندگی عصاره از آلودگی بدن جلوگیری می کند.

آلرژی را برطرف می کند

خاصیت ضد التهابی این عصاره موجب می شود مصرف آن برای کسانی که آلرژی های پوستی دارند، بسیار مفید باشد. این عصاره التهاب را آرام کرده و علائم را از بین می برد.

در درمان اختلالات تنفسی نقش دارد

عصاره گیاه دم اسب از اختلالات تنفسی مانند سرفه خشک، برونشیت، تب همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می کند. توصیه می شود این عصاره را، دو بار در روز مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، افرادی که دچار گرفتگی بینی می شوند، میتوانند از این عصاره در بخور استفاده کنند.

مشکلات پا را درمان می کند

 

قرار گرفتن پا در معرض سرمای شدید و یا رطوبت باعث تخریب مویرگ ها شده، موجب التهاب، لرز و قرمزی می شود. گیاه شناسان چینی، برای درمان تمام مشکلات پا مانند شکستگی، سرمازدگی و … عصاره گیاه دم اسب را پیشنهاد می کنند. توصیه می شود برای بهبود، دو بار در هفته از این عصاره استفاده کرد.

نکته

بهتر است برای اثربخشی بیشتر، قبل از خواب پا ها را با این عصاره ماساژ داد.

دیابت نوع ۲ را درمان می کند

این نوع دیابت در سنین بالا به دلیل تحرک کم و رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود. به افراد مبتلا به این نوع دیابت توصیه می شود این عصاره را یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف کنند.

مطالعات نشان داد مصرف این عصاره، میزان قند خون را دو ساعت پس از مصرف کاهش می دهد. بهتر است این عصاره قبل از هر وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند سطح قند خون را کنترل کند.

نکته

به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می شود قبل از مصرف این عصاره، با پزشک خود مشورت کنند.

مشکلات گوارش را برطرف می کند

مصرف این عصاره به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به درمان زخم معده و ترمیم بافت های آسیب دیده آن کمک فراوانی می کند. علاوه بر این، مشکلات مربوط به دهان مانند لوزه های ملتحمه و لثه ها را می توان با مصرف عصاره گیاه دم اسب درمان کرد. توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه بهتر، این فرایند را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

در درمان هموروئید موثر است

این عصاره شگفت انگیز، دارای خاصیت ضد التهابی و هموستاتیک قوی است. از این رو، مصرف آن به کاهش درد و یا خونریزی کمک فراوانی می کند.

برای تقویت حافظه مفید است

مطالعات محققان نشان می دهد، کمبود شدید سیلیس در بدن می تواند دلیل تمام مشکلات حافظه باشد. مصرف این عصاره به دلیل داشتن سیلیس فراوان به تقویت بافت ارتباطی در مغز، سلول های عصبی و همچنین نخاع کمک می کند.

علاوه بر این، نیکوتین موجود در این عصاره، به عنوان یک محرک شناخته شده، مغز و سیستم عصبی را تحریک می کند. به این ترتیب مصرف این عصاره مغز و فعالیت های مغزی را تقویت کرده و در بهبود حافظه نقش بسزایی دارد.

به افزایش ایمنی بدن کمک می کند

عصاره گیاه دم اسب، دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. بنابراین، می تواند بدن را از حمله پاتوژن های خارجی و ناخواسته محافظت کند. این امر، سطح ایمنی بدن را تقویت کرده و عفونت ها را برطرف می کند.

به کاهش وزن کمک می کند

عصاره این گیاه خاصیت سم زدایی دارد. به این ترتیب، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کند.

مصرف عصاره گیاه دم اسب چه عوارضی دارد؟

مصرف این عصاره علاوه بر فواید و خواص بی نظیری که دارد می تواند با عوارض و مشکلاتی همراه باشد. به همین دلیل مصرف آن باید با مشورت افراد متخصص در زمینه طب سنتی همراه باشد. در این قسمت به برخی از این عوارض اشاره می کنیم:

  • اگر به صورت طولانی مدت توسط دهان مصرف شود، سبب بروز مشکل می شود.
  • این عصاره حاوی یک ماده شیمیایی به نام تیامیناز است که ویتامین تیامین را تجزیه می کند. مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به کمبود تیامین شود.
  • افرادی که به مصرف مشروبات الکلی اعتیاد دارند، با کاهش سطح ویتامین B1 (تیامین) رو به رو هستند. مصرف عصاره گیاه دم اسب موجب کاهش سطح تیامین می شود. لذا افرادی که به الکل اعتیاد دارند از مصرف این عصاره خودداری کنند.
  • این عصاره حاوی مقداری نیکوتین است. در صورت مصرف قرص های جایگزین نیکوتین یا جویدن از مصرف عصاره پرهیز شود.
  • این عصاره موجب افت سطح پتاسیم در بدن می شود. افراد دچار آریتمی قلب و افرادی که دیگوکسین مصرف می کنند، نباید از آن استفاده کنند.
  • این عصاره، مدر بوده و خاصیت ادرار آوری دارد و موجب دفع مایعات اضافی از بدن می شود. بنابراین، افرادی که داروهای مدر استفاده می کنند، بدلیل خطر کم آبی بدن یا افت پتاسیم از مصرف آن پرهیز کنند.
  • مصرف این عصاره با لیتیم بواسطه اختلال در توانایی بدن به دفع لیتیم موجب ساخت و انباشته شدن لیتیم در بدن می شود که می تواند بسیار خطرناک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا