Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟

دمنوش مناسب کودکان از گیاهان دارویی تهیه می شود که خواص بیشماری برای سلامتی دارند. توجه داشته باشید که باید به دقت برخی از دمنوش های گیاهی را برای کودکان خود تهیه کنید زیرا برخی از دمنوش های گیاهی دارای عوارض جدی برای کودکان می باشند و باید از مصرف آنها اجتناب کرد. همچنین شما باید از دادن چای یا دمنوش های گیاهی حاوی کافئین به کودکان خود اجتناب کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که کودکان باید از خواص دمنوش های گیاهی استفاده کنند. کودکان معمولا دچار قولنج ، دردهای شکمی ، سرفه و سرما خوردگی می شوند و گاهی اوقات ممکن است کمی بیش فعال باشند و شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد ، گیاهان دارویی می توانند به بهبود و درمان این موارد به شما بسیار کمک کنند. نکته جالب دیگر در مورد دمنوش های گیاهی این است که این نوشیدنی ها فاقد قند و رنگ و طعم مصنوعی هستند ، بنابراین برای سلامتی کودکان شما ضرری ندارند. برای بدست آوردن اطلاعات در مورد دمنوش مناسب کودکان تا پایان این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

انواع دمنوش مناسب برای کودکان :

اگرچه دمنوش های گیاهی فواید اثبات شده ای دارند ، اما چند گیاه وجود دارد که ممکن است خطرات خفیفی را برای نوزادان و کودکان خردسال شما به همراه داشته باشد. بنابراین ، قبل از اینکه برای کودک خود یک لیوان دمنوش گیاهی معطر درست کنید ، باید اطلاعات کافی در مورد دمنوش های گیاهی مناسب کودکان بدست آورید. انواع مختلفی از دمنوش های گیاهی وجود دارد که برای کودکان می توانند مفید باشند ، برخی از آنها عبارتند از :

دمنوش گیاهی رازیانه :

دمنوش گیاهی رازیانه به عنوان یک ماده ایمن برای کودکان در نظر گرفته می شود ، زیرا از قولنج و مشکلات تنفسی در کودکان جلوگیری می کند. همچنین مشکلات گوارشی کودکان را درمان می کند. برای تهیه این دمنوش گیاهی یک قاشق غذاخوری دانه های رازیانه را در آب جوش ریخته و حدود ۱۰-۱۵ دقیقه اجازه دهید به خوبی دم بکشد. سپس آنها را فیلتر کرده و بگذارید دمنوش قبل از مصرف توسط کودک شما به خوبی سرد شود.

فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟
فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟

دمنوش گیاهی هل :

دمنوش گیاهی هل به تسکین مشکلات گوارشی در کودک شما بسیار کمک می کند و درد معده را کاهش می دهد ، سردرد را تسکین می کند و همچنین بلغم و سرفه را کاهش می دهد. برای تهیه این دمنوش گیاهی یک لیوان آب را بجوشانید و چند دانه هل یا پودر هل به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذارید به خوبی دم بکشد.سپس آن را صاف کرده و به کودک بدهید.

دمنوش گیاهی زنجبیل :

دمنوش گیاهی زنجبیل می تواند به درمان و بهبود زخم معده ، مشکلات گوارشی ، تهوع و سرماخوردگی و سرفه در کودکان به شما بسیار کمک کند. برای تهیه این دمنوش می توانید ، یک تکه کوچک زنجبیل را بردارید و رنده کنید و به آن مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۵-۷ دقیقه به خوبی دم بکشد ، سپس آب لیمو و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش گیاهی بابونه :

دمنوش گیاهی بابونه دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی کودکان شما می باشد. این دمنوش گیاهی به تسکین درد معده و درمان مشکلات گوارشی ، مشکلات معده ، بی خوابی ، سرماخوردگی و غیره می تواند کمک کند. برای تهیه این دمنوش گیاهی ، دو قاشق چایخوری گل بابونه را درون یک قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه می کنید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهید به خوبی دم بکشد بعد از خنک شدن آن را صاف کرده و به کودک خود بدهید.

دمنوش گیاهی بادرنجبویه :

بادرنجبویه یک گیاه فوق العاده ملایم است و اغلب در مکمل های طبیعی برای کودکان استفاده می شود. خواص آرام بخشی این دمنوش گیاهی به کودکان کمک می کند تا راحت تر بخوابند و می تواند اضطراب و بیش فعالی را کاهش دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۶ حتی نشان داده است  که ترکیب گیاه بادرنجبویه و ریشه سنبل الطیب در کاهش بی خوابی و بی قراری کودکان زیر ۱۲ سال بسیار موثر است .

فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟
فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟

دمنوش هایی که نباید توسط کودکان استفاده شوند

چای سیاه و چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های مهمی هستند که برای بزرگسالان عالی است ، اما این دمنوش های گیاهی همچنین حاوی مقداری کافئین می باشند ، که برای کودکان چندان خوب نمی باشد. کافئین یک محرک است ، به این معنی که پیام های بین مغز و بدن شما را تسریع می کند ، به شما انرژی می دهد و به شما کمک می کند تا هوشیارتر باشید ، اما برای کودکان زیر ۱۲ سال به هیچ وجه مصرف کافئین توصیه نمی شود.

اگر می خواهید دمنوش گیاهی به کودک خود بدهید ، باید به کودکان ۴ تا ۱۰ ساله ، فقط دمنوش گیاهی داده شود ، زیرا حاوی کافئین نمی باشند ، اما برای کودکان بین ۱۲ تا ۱۳ سال می توان از چای سیاه و چای سبز نیز استفاده کرد.

کافئین می تواند خواب طبیعی را در کودکان مختل کرده و باعث عصبی شدن و افزایش اضطراب آنها شود. کافئین همچنین ادرارآور است به این معنی که ادرار را در کودکان افزایش می دهد و می تواند تعادل الکترولیت موجود در بدن کودک را بر هم بزند. بسیاری از دمنوش های گیاهی فاقد کافئین هستند ، زیرا از برگ ها ، ریشه ها و دانه های گیاهان تهیه شده اند. بنابراین بدون هیچ نگرانی می توانید از آنها استفاده کنید.

همچنین در مقدار مصرف دمنوش های گیاهی باید دقت کنید ، زیرا دمنوش های گیاهی حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول می باشند ، که می تواند به آهن موجود در بدن متصل شود. این ترکیب می تواند جذب آهن را برای بدن در حال رشد ، دشوارتر کند. همچنین عنصر آهن برای انتقال اکسیژن به سلول ها و همچنین تولید انرژی مورد نیاز است. سطح پایین آهن می تواند باعث خستگی و بی حالی شود و تمرکز را دشوار کند.

دلایلی که به کودک خود نباید نوشیدنی کافئین دار بدهید :

کافئین موجود در برخی از دمنوش های گیاهی ، می تواند بر سلامت فرزند شما تأثیرات منفی بگذارد. در زیر مشکلاتی که ممکن است در صورت مصرف کافئین توسط کودک شما ایجاد شود ، بیان شده است.

ممکن است منجر به بی خوابی شود :

کافئین که به عنوان یک محرک عمل می کند ، با مسدود کردن یک ماده شیمیایی خواب آور در مغز احساس هوشیاری را ایجاد می کند. بنابراین اگر کودک شما نوشیدنی حاوی کافئین می نوشد ، ممکن است هوشیار شود و برای مدت طولانی بیدار بماند. بیدار ماندن بیش از حد ، برای کودکان عوارض جانبی بسیار زیادی دارد.

فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟
فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟

بر سلامت استخوان ها تأثیرات منفی می گذارد :

کافئین باعث افزایش ادرار می شود ، که به نوبه خود منجر به کمبود کلسیم در بدن شده و در نتیجه بر سلامت استخوان ها تأثیرات منفی می گذارد.

اشتها را در کودکان کاهش می دهد :

کافئین به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند و می تواند با کاهش مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی ، بر سلامت کودکان تأثیرات منفی بگذارد. کودک در حال رشد شما نیاز به تغذیه متعادل دارد ، بنابراین مطمئن شوید که به کودک خود نوشیدنی حاوی کافئین نمی دهید.

ممکن است منجر به بیش فعالی شود :

کافئین برای کودکان بسیار مضر است ، زیرا یک محرک فوق العاده قوی است که منجر به بیش فعالی ، عدم تمرکز ، اضطراب و بیقراری می شود ، که در سنین پایین اصلا خوب نمی باشد.

فواید و مزایای مصرف دمنوش مناسب کودکان :

 

ممکن است به کاهش سطح اضطراب کمک کند :

کودکان مستعد ابتلا به اضطراب هستند ، زیرا استدلال و درک آنها به اندازه کافی توسعه نیافته است. گاهی اوقات ، رقابت و فشار تحصیلی ممکن است کودکان را مضطرب کند. هر از گاهی یک فنجان دمنوش گیاهی ، می تواند کودکان شما را آرام کرده و سطح استرس آنها را کاهش دهد. دمنوش گیاهی بابونه معمولاً به کاهش اضطراب کمک می کند .

ممکن است به درمان یبوست کمک کند :

اگر کودک شما یبوست دارد ، می توانید یک فنجان دمنوش گیاهی گرم به او بدهید. این دمنوش گیاهی به او کمک می کند تا آرام شود و باعث ایجاد حرکت طبیعی روده در کودک شما می شود. دمنوش گیاهی تخم کتان بهترین راه حل برای درمان یبوست در کودکان می باشد.

فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟
فواید و عوارض دمنوش مناسب کودکان چیست؟

ممکن است باعث تسکین تب شود :

مصرف برخی از دمنوش های گیاهی ، می تواند باعث کاهش تب در کودکان شود . اگر فرزند شما تب دارد ، می توانید یک فنجان دمنوش گیاهی به او بدهید. افزودن یک تکه زنجبیل و ۲ یا ۳ عدد گیاهی هل برای تهیه  دمنوش گیاهی ، می تواند به بهبود سریع تب در کودکان به شما کمک کند. برخی دیگر از انواع دمنوش گیاهی که می توانید برای کاهش تب برای کودکان استفاده کنید ، شامل دمنوش گیاهی نعناع ، دمنوش گیاهی لیمو یا بابونه می باشد.

ممکن است تهوع را درمان کند :

ناراحتی معده و استفراغ از علائم اصلی تهوع در کودکان می باشد . حالت تهوع در کودکان شایع است ، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها هنوز در حال رشد است و بنابراین کودکان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری یا حالت تهوع هستند. مصرف دمنوش گیاهی زنجبیل ، می تواند به درمان حالت تهوع در کودکان بسیار کمک کند.

ممکن است سرماخوردگی و سرفه را درمان کند :

دمنوش های گیاهی همچنین می تواند برای بهبود و درمان سرفه و سرماخوردگی ، نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز مفید باشد. دمنوش گیاهی گل ختمی بهترین دمنوش گیاهی می باشد  که می توانید برای بهبود سرفه به کودکان خود بدهید . در صورتی که کودک شما دچار احتقان بینی نیز می باشد ، می توانید دمنوش گیاهی نعناع را امتحان کنید.

ممکن است به درمان قولنج کمک کند :

درد شدید معده می تواند ناشی از قولنج باشد که در کودکان بسیار شایع است. مصرف دمنوش  گیاهی ولرم راه حل مناسبی برای درمان قولنج در کودکان می باشد و بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان قولنج ، شامل دمنوش گیاهی نعناع و دمنوش گیاهی بابونه می باشد.

سخن آخر :

در حالی که به احتمال زیاد با طیف وسیعی از دمنوش های گیاهی بی خطر برای کودکان خود روبرو می شوید ، هنوز در مورد تأثیرات این نوشیدنی ها بر کودکان خردسال ابهامتی وجود دارد. با این اوصاف ، ایده عاقلانه ای است که قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی برای کودک خود ، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ، به یاد داشته باشید که در حالی که گفته می شود برخی از گیاهان در مقادیر کم برای کودکان بی خطر هستند ، تحقیقات زیادی در مورد مزایا یا عوارض این نوشیدنی های گیاهی بر روی کودکان وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا