Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟

نوشابه انرژی زا بلک پاور (Black Power Energy Drink)  یک نوشیدنی انرژی زای ساخت ایران است.این نوشیدنی انرژی زا با داشتن ترکیباتی از جمله کافئین باعث افزایش هوشیاری و عملکرد بهبود مغز می شود. امروزه نوشیدنی های انرژی زا در همه جا یافت می شوند ، از فروشگاه کوچک محلی گرفته تا سوپر مارکت های بزرگ ، شما می توانید این نوشیدنی های انرژی زا را با مارک های مختلف پیدا کنید. صنعت نوشابه های انرژی زا در سال ۱۹۹۹ تنها ۳.۸ میلیارد دلار ارزش داشت و در سال ۲۰۱۸ به ۵۳ میلیارد دلار رسید. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۶ به ارزش بیش از ۸۶ میلیارد دلار برسد.

این نوشیدنی ها انرژی زا به عنوان جایگزین خنک برای قهوه تبلیغ می شدند و اغلب دارای انرژی بیشتری نسبت به قهوه می باشند  و حاوی ترکیبات اضافی مانند تائورین برای بهبود عملکرد بدن و افزایش انرژی هستند. غالباً این نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار بیشتری کافئین نسبت به میزان اعلام شده هستند ، تا بتوانند قدرت مغز و استقامت شما را بیشتر افزایش دهند. در ادامه این مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک درباره مزایا و عوارض جانبی مصرف نوشیدنی های انرژی زا از جمله نوشابه انرژی زا بلک پاور بیشتر توضیح خواهیم داد و بهترین جایگزین ها را برای این نوشیدنی های انرژی زا به شما معرفی خواهیم کرد . با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

نوشابه های انرژی زا چیست؟

اصطلاح ” نوشابه های انرژی زا ” را می توان به نوشیدنی هایی اطلاق کرد که غلظت بالایی از یک ماده محرک ، به ویژه قند و کافئین دارند. این نوشیدنی ها همچنین ممکن است حاوی مکمل های دیگری مانند کارنیتین یا ویتامین ها نیز باشند و به عنوان محصولاتی معرفی می شوند که می توانند عملکرد بدنی و هوشیاری روانی شما را افزایش دهند. رونق نوشابه های انرژی زا در دهه ۹۰ با مارک خاصی به نام نوشابه انرژی زا رد بول شروع شد.

فواید و مزایا نوشابه انرژی زا بلک پاور :

نوشابه انرژی زا بلک پاور ، همانند سایر نوشیدنی های انرژی زا داری مقدار زیاد کافئین و قند است. همچنین حاوی ترکیبات دیگری همچون تائورین ، تری سدیم سیدرات ، اینوزیتول ( ویتامین B8 ) ، گلوکورونولاکتون ، ویتامین B3 (نیاسین) و ویتامین های گروه B می باشد ، که باعث افزایش انرژی و تمرکز در فرد مصرف کننده می شود.

نوشیدنی های انرژی زا اغلب با نوشیدنی های ورزشی اشتباه گرفته می شوند ، اما  تفاوت های اصلی در آنها وجود دارد. نوشیدنی های ورزشی معمولاً برای جایگزینی الکترولیت ها و هیدراته شدن بعد یا حین فعالیت بدنی استفاده می شوند. در بیشتر موارد ، نوشیدنی های ورزشی حاوی مواد کمتری هستند و اکثرا بدون کافئین می باشند. نوشیدنی های ورزشی اغلب حاوی حداقل مقدار کمی کافئین هستند یا اصلا کافئین ندارند . برخی از نوشیدنی های انرژی زا در صورتی که حاوی افزودنی های غذایی مانند آمینو اسیدها یا تائورین باشند ، به عنوان مکمل های غذایی به بازار عرضه می شوند.

تولید کننده نوشابه انرژی زا بلک پاور ادعا می کند که محصولات آنها تمرکز ذهنی ، عملکرد بدنی و افزایش سطح انرژی را افزایش می دهند. این ادعاها عمدتا به دلیل مقادیر زیاد کافئین و شکر نسبت داده می شود ، که هیچ کدام در این مقادیر بسیار غلیظ برای شما مفید نخواهند بود ،همچنین این نوشیدنی دارای ترکیبات دیگری نیز می باشد که ممکن است برای بهبود عملکرد شما مفید باشد. همیشه به یاد داشته باشید ،از نوشیدنی های انرژی زا به مقدار زیاد استفاده نکنید ، زیرا ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند.

از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟
از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟

مضرات و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا بلک پاور :

 

می تواند باعث ایست قلبی شود

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از افراد مبتلا به بیماری های قلبی ، پس از مصرف این نوشیدنی ها دچار ایست قلبی شده اند. مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی های انرژی زا ، می توانند منجر به تشدید علائم بیماری های قلبی شوند و می توانند تأثیرات منفی بر سلامت افراد مبتلا به شرایط خاص بهداشتی و پزشکی داشته باشند.

یک مطالعه دیگر نشان می دهد که در صورت مصرف بیش از حد  نوشیدنی های انرژی زا ، افزایش خطر ایست قلبی در بین نوجوانان افزایش می یابد. این مطالعه به نوجوانان توصیه می کند  که بیش از یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتر از نوشابه های انرژی زا در روز مصرف نکنند. علاوه بر این ، اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی این نوشیدنی ها در جوانان وجود دارد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد ، نشان داد که میزان خطر ریتم قلب غیر طبیعی در افرادی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند افزایش می یابد. یک مطالعه دیگر نشان داده است ، که در عرض ۹۰ دقیقه بعد از مصرف یک نوشیدنی انرژی زا ، قطر داخلی شریان ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. مطالعات اضافی نشان می دهد که نوشیدنی های انرژی زا ، می توانند فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

می تواند باعث اعتیاد و علائم ترک شود

اگر به طور منظم از نوشابه انرژی زا بلک پاور مصرف می کنید ، ممکن است به دنبال مصرف انواع نوشیدنی های انرژی زا به تعداد زیاد در طول روز باشید . بعد از گذشت چند ساعت از مصرف این نوشیدنی های انرژی زا ، ممکن است اثرات آن از بین برود و علائم ترک کافئین در بدن شما بوجود آید .

برخی از این علائم ترک شامل بی حالی ، سردرد ، تحریک پذیری ، خواب آلودگی ، افسردگی ، یبوست ، علائم شبیه آنفولانزا ، عدم تمرکز و دردهای عضلانی  می باشد . علائم دیگر شامل مه مغزی ، بی خوابی ، اضطراب ، تهوع و استفراغ ، اختلالات ریتم قلب و سرگیجه در فرد مصرف کننده هستند.

این علائم یک تجربه ناخوشایند می باشند و می تواند پس از ترک مصرف این نوشیدنی های انرژی زا حدودا به مدت دو هفته طول می کشند. با این حال ، برای افرادی که بیش از حد مصرف می کنند مصرف کنندگان می تواند تا دو ماه دوام بیاورند . بسیاری از مردم حتی ممکن است علائم خود را به عنوان نشانه های ترک در نظر نگیرند زیرا مصرف این نوشیدنی ها در جامعه بسیار متداول شده است.

از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟
از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟

افزایش اضطراب

این نوشیدنی های انرژی زا با افزایش اضطراب مرتبط هستند. در حالی که برخی از افراد می توانند سطح انرژی بیشتری را تجربه کنند ، برخی از افراد هنگام مصرف این نوشیدنی ها اضطراب بیشتری را تجربه می کنند ، که حتی گاهی اوقات منجر به حملات پانیک می شود.

می تواند باعث بی خوابی شود

مصرف نوشابه های انرژی زا ، می تواند باعث ایجاد مشکلات در خواب شوند ، به ویژه اگر آنها را به طور منظم مصرف می کنید. آنها می توانند باعث اختلال عملکرد خواب ، به ویژه بی خوابی  شما در طولانی مدت شوند .

می تواند برخی از بیماری های مزمن را ایجاد کند

در حالی که اکثر نوشابه های انرژی زا ادعا می کنند که سطح قند آنها صفر است ، این محصولات اغلب با شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و آس سولفام پتاسیم پر شده اند. در نوشابه های انرژی زا ، سطح  قند و شیرین کننده ها بسیار بالا می باشد . این مقدار زیاد قند نقش مهمی در افزایش تعداد بیماری ها مانند چاقی و دیابت نوع ۲ در بسیاری از مناطق اروپا و آمریکای شمالی دارد.

انجمن قلب آمریکا به مردان توصیه می کند بیش از ۳۶ گرم (۹ قاشق چای خوری) شکر تصفیه شده مصرف نکنند و به زنان توصیه می شود بیش از ۲۴ گرم (۶ قاشق چای خوری) شکر تصفیه شده در روز مصرف نکنند. با این حال ، بسیاری از مردم تا چهار برابر میزان توصیه شده روزانه شکر مصرف می کنند. به دلیل مصرف زیاد قند تصفیه شده در رژیم غذایی ، افراد با مشکلات سلامتی مانند چاقی ، بلوغ زودرس در دختران ، دیابت نوع ۲ ، طول عمر کوتاه تر ، بیماری های قلبی ، پوسیدگی دندان ، سرطان و بیماری های لثه روبرو خواهند بود .

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد توضیح می دهد افرادی که بیش از یک نوشیدنی شیرین و کافئین دار ، مانند نوشابه های انرژی زا  مصرف کرده اند ، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. همچنین ، آنها ۲۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ و ۳۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی کشنده یا حمله قلبی قرار خواهند داشت .

از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟
از فواید و مضرات نوشابه انرژی زا بلک پاور چه می دانید؟

برخی از مواد تشکیل دهنده می توانند با بدن شما واکنش منفی نشان دهند

تائورین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید می شود. با این حال ، نوع این اسید آمینه موجود در نوشابه های انرژی زا مصنوعی می باشد . بدن انسان معمولاً به اندازه کافی تائورین در بدن تولید می کند و نیازی به مکمل آن نیست. برخی از محققان معتقدند که ترکیب کافئین و تائورین باعث انقباضات قلبی قوی تری در بدن فرد می شود ، که می تواند باعث مشکلات قلبی در مصرف کنندگان این نوشیدنی های انرژی زا در آینده شود.

نکته قابل توجه این است که وقتی بیش از ۳۵ میلی گرم ویتامین B3 (نیاسین) مصرف می کنید ، می توانید قرمزی پوست را تجربه کنید. هنگامی که مقدار آن از ۳۰۰۰ میلی گرم بیشتر شود ، باعث مسمومیت کبدی می شود. مجله پزشکی بریتانیا مطالعه ای را روی مردی انجام داد که روزانه حدود پنج نوشیدنی انرژی زا به مدت ۲۱ روز مصرف می کرد. سطح ویتامین B3 در بدن او به سطوح سمی رسید و منجر به هپاتیت غیر ویروسی شد.

جایگزین های مناسب و سالم نوشابه های انرژی زا :

مفهوم نوشیدنی های انرژی زای طبیعی چیز جدیدی نیست ، در واقع آنها ریشه های عمیقی در بسیاری از فرهنگ ها دارند ، آنها فقط از نام عمومی رسانه ها استفاده نمی کنند. مردم چندین قرن است که برای تقویت جسمی و روحی خود از ، چای سبز ، چای سیاه ، قهوه و سایر نوشیدنی های گیاهی استفاده می کنند. برخلاف نوشابه های انرژی زا که مملو از مواد مصنوعی هستند و همیشه با عوارض جانبی همراه می باشند ، این نوشیدنی های انرژی زا طبیعی هیچ گونه عوارضی برای سلامتی ندارند ، بلکه باعث سلامت مغز و بدن می شوند.

نوشیدنی های انرژی زای طبیعی می توانند سطح انتقال دهنده های عصبی را افزایش داده و انگیزه و خلق و خو را افزایش دهند. آنها دارای مواد مغذی هستند که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثرات آسیب و پیری سلول ها را خنثی می کند. البته ، برای استفاده از نوشیدنی ها انرژی زا نیز بهتر است اعتدال را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا