Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون

گیاه کروتون یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی در اطراف ما می باشد و به دلیل شاخ و برگ های رنگارنگی که دارد ، نمی توانید از آن ها چشم بردارید . کروتون ها که اغلب با رنگ زرد روشن ، نارنجی ، قرمز و حتی سیاه مشخص می شوند با افزودن به منزل جلوه ای گرمسیری به دکوراسیون داخلی شما می بخشد. آنها به ویژه در اتاق های غذاخوری و اتاق نشیمن روشن که شاخ و برگ آنها به انرژی اتاق کمک می کند ، بسیار چشم نواز هستند. پرورش این گل ها در گلدان رنگی شاخ و برگ های رنگی آن را برجسته تر می کند ، حتی می توانید جذابیت کروتون را  بیشتر کنید.

برگ های براق و متناوب آن ممکن است به صورت خطی تا بیضی شکل ، حاشیه صاف یا لوب دار باشند و بعضی از آنها موج دار یا به صورت مارپیچ  مانند می باشند. این علائم ممکن است در امتداد رگه های اصلی دنبال شود یا لکه هایی روی هر قسمت از تیغه برگ به صورت منظم یا تصادفی وجود داشته باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع گیاه کروتون

گیاه کروتون با نام علمی Codiaeum variagatum معرفی شده است و این گیاه متعلق به مناطق گرمسیری آسیا و منطقه غرب اقیانوس آرام است. این درختچه همیشه سبز یا درخت کوچک از نظر رنگ و نقش برگ بسیار متفاوت است و ارقام متعددی  از آن در جهان تولید شده است.

کروتون یک گیاه دائمی است و فقط در بعضی مناطق مقاوم است. در مناطق گرمسیری اغلب از آنها به عنوان درختچه هایی برای پرچین های چشمگیر ، نقاط کانونی پررنگ در باغ ها یا گلدان هایی اطراف ساختمان استفاده می شود. در زیستگاه بومی خود ، کروتون درختچه ای شاخه ای و بوته ای است که تا ۱۰ فوت رشد می کند ، اما گیاهانی که به عنوان گیاهان خانگی ارائه می شوند معمولاً بسیار کوچک تر از کروتون های موجود در طبیعت هستند و  آنچنان رشدی نمی کنند. برگ های این گیاه ظاهری متفاوت دارد گاهی ممکن است بزرگ و ضخیم باشند و گاهی کوچک باشند.

گیاه کورتون گونه های متفاوتی دارد که برخی از آنها شامل کورتون پنجه مرغی، کورتون رشته ای ، کورتون معمولی و کورتون گورخری می باشد و شرایط نگهداری و مراقبت از این گیاهان کاملا مشابه می باشد .

آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون
آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه کروتون

میزان روشنایی مورد نیاز گیاه کروتون :

این گیاه به نور بسیار علاقه مند می باشد و بهتر است مکانی که این گیاه را در آنجا قرار می دهید نور کافی داشته باشد . بعضی از گونه های این گیاه را می توان در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار داد ، اما بهتر است که این گیاه را در معرض تابش نور مستقیم قرار ندهید. زمانی که منزل شما دارای نور کافی برای این گیاه نیست باید از لامپ های فلوروسنت برای تامین نور مورد نیاز کروتون استفاده کنید.

آبیاری گیاه کروتون :

برای آبیاری نیز باید توجه کنید که حتما روی سطح خاک گیاهتان خشک شده باشد تا مجدد بتوانید گیاه را آبیاری کنید. آبیاری باید به موقع و صحیح صورت گیرد تا آسیبی به کروتون وارد نشود . آبیاری بیش از حد باعث می شود که ریشه های گیاه شما پوسیده و از بین برود. برای آبیاری نیز بهتر است از آب تصفیه شده  یا آب بدون کلر استفاده کنید و اگر چنین آبی در دسترس نبود می توانید آب را به مدت ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا کلر موجود در آب آزاد گردد. در فصول گرم سال مقدار آبیاری باید بیشتر صورت گیرد و در فصول سرد این مقدار کاهش یافته و نصف می شود.

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه کروتون :

این گیاه رطوبت را دوست دارد و اگر مایلید که برای گیاهتان رطوبت را فراهم آورید لازم است که داخل یک زیرگلدانی را پر از سنگریزه کنید و روی آن ها آب بریزید. حال باید گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید از این طریق رطوبت کافی برای گیاه بدست می آید. نکته مهم این است که به هیچ وجه گلدان نباید با آب روی سنگریزه ها در تماس باشد. روش دوم برای ایجاد رطوبت برای این گیاه این است که شما می توانید گیاه را آبپاشی کنید و رطوبت کافی را برای گیاه فراهم سازید.

میزان دمای مناسب برای گیاه کروتون :

این گیاه تغییر دمایی را اصلا نمی پسندد و دوست ندارد ، برای رشد بهتر این گیاه باید دمای محیط را برای آن ثابت نگهدارید.

آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون
آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون

خاک مناسب پرورش و کوددهی مناسب گیاه کروتون :

تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند رشد بهتری داشته باشند باید تقویت شوند و برای تقویت کروتون می توانید از کودهای محلول در آب یا تقویت کننده های مربوط به این گیاه استفاده کنید. بهتر است فصل بهار این اقدام صورت گیرد و کود را برروی سطح خاک بریزید و زمان دهید تا جذب خاک شود.

نوع خاک و زمان تعویض گلدان گیاه کروتون :

خاک مورد نیاز برای این گیاه باید زهکشی بالایی داشته باشد تا بتواند به راحتی آب را از خود خارج کند. اگر خاک زهکشی شده نباشد ، باعث می شود که آب درون خاک باقی بماند و ریشه گیاه را بپوسد و از بین ببرد.

گیاه کروتون گیاه حساسی است و بهتر است در زمانی که واقعا نیاز به تعویض گلدان وجود دارد این عمل صورت گیرد، در غیر این صورت گیاهتان خشک خواهد شد. برای تعویض گلدان بهتر است هر چند سال یکبار این عمل اتفاق بیفتد.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه کروتون :

تکثیر این گیاه با قلمه زدن صورت می گیرد. این روش به گونه ای است که قلمه هایی که دارای چند برگ و جوانه هستند را از گیاه مادر بوسیله چاقو یا شی تیزی برش می دهیم. این گیاه زمانی که بریده می شود از درونش شیره ای بیرون می آید ، برای خشک شدن شیره بهتر است انتهای ساقه بریده شده را درون خاکستر قرار دهید و بعد از آن ساقه ها را درون مواد ریشه زا قرار دهید تا کمک کند که ساقه ها سریع تر ریشه بدهند و بعد از آن گیاه را درون خاکی قرار دهید که مختص این گیاه می باشد و خاک آن را مرطوب کنید .

برای اینکه گیاه سریع تر ریشه بدهد می توانید پلاستیکی را  روی گیاه بکشید تا محیطی گرم و مرطوب برای گیاه فراهم آورید و بعد از آنکه مطمئن شدید گیاه ریشه داده و رشد کرده می توانید پلاستیک را از روی گیاه بردارید و آن را به مکان اصلی خودش انتقال دهید.

آفات و بیماری های گیاه کروتون :

کنه قرمز یکی از آفاتی است که این گیاه را بسیار تهدید می کند و برای از بین بردن این آفت باید از آفت کش های مخصوص استفاده کنید. شپشک یکی دیگر از آفاتی که به این گیاه حمله می کند. در ابتدا می توانید در صورت مشاهده این حشره کوچک برروی گیاه آن را روزانه بشویید و اگر این آفت از بین نرفت ، می توانید از آفت کش استفاده کنید.

آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون
آشنایی با شرایط نگهداری و تکثیر گیاه کروتون

مشکلات رایج در ارتباط با گیاه کروتون :

گرد و غبار روی برگ ها:

شما می توانید برگ های این گیاه را با دستمالی تمیز پاک کنید و این عمل شما باعث می شود که هم گرد و غبار روی گیاه پاک شود و هم باعث شود که نور و اکسیژن بهتری به گیاهتان برسد .

دلیل کم رنگ شدن برگ ها در گیاه کروتون  چیست؟

اگر رنگ برگ های گیاه شما روشن و بی رنگ شدند ، دلیل آن می تواند کمبود نور باشد ، بهتر است گیاهتان را به مکان پر نورتر انتقال دهید تا بتواند نور کافی را از محیط بدست آورد.

دلیل ریزش برگ ها چیست ؟

اگر گیاه شما برگ هایش می ریزد ، احتمال دارد که نتوانستید دمای ثابتی برای آن بوجود بیاورید و این اختلاف دمایی باعث شده گیاه این چنین به محیط واکنش نشان دهد .

دلیل پوسیدگی ساقه و ریزش برگ ها چیست ؟

اگر آبیاری برای این گیاه بیش از حد صورت گیرد و خاک دارای زهکشی خوبی نباشد باعث می شود که آب درون خاک باقی بماند و این می تواند باعث پوسیدگی ریشه و ساقه شود.

آیا گیاه کروتون برای انسان ها و حیوانات ایمن است؟

در جواب این سوال م یتوان گفت خیر. این گیاهان سمی می باشند  و به دلیل موادی که درون این گیاه وجود دارد مصرف آن احتمالا برای کودکان کشنده است  بنابراین بهتر از که از دسترس کودکان دور بماند و حتی مصرف بیش از حد آن برای بزرگسالان موجب سرطان می گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا