Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی گفتار درمانی از مجموعه ی رشته های توان‌بخشی و پیراپزشکی می باشد. این رشته بین طاوطلبان کنکور بسیار محبوب و در شاخه علوم تجربی قرار گرفته است. هدف رشته دانشگاهی گفتار درمانی کمک به رفع اختلالات کلامی، درکی، بلع و … می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی گفتار درمانی به دلیل قرار گرفتن در حوزه درمان بسیار خوب می باشد. درآمد رشته دانشگاهی گفتار درمانی می تواند به موارد زیادی وابسته باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است. در ادامه این مقاله به معرفی این رشته دانشگاهی و بررسی میزان درآمد و فرصت های شغلی و گرایش ها و دروس و قبولی و دانشگاه های رشته دانشگاهی گفتار درمانی می پردازیم. با ما همراه باشید.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری همچون : بینایی سنجی، شنوایی سنجی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و … پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی گفتار درمانی

در سال ۱۹۱۰ برای اولین بار در جهان، گفتار درمانی در دانشگاه ها مطرح و در سال ۱۹۲۵به عنوان رشته تحصیلی آسیب شناسی گفتار به حوزه آموزش دانشگاهی وارد شد. پس از آن این رشته به سراسر دانشگاه های جهان گسترش یافت.

در کشور ما ایران نیز در سال ۱۳۵۲ این رشته تحصیلی به دانشگاه وارد شد. رشته دانشگاهی گفتار درمانی رشته ای نو پا بوده و در ابتدا در مدرسه عالی توانبخشی تدریس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این رشته تحصیلی به دانشگاه علوم پزشکی راه یافت.

رشته دانشگاهی‌ گفتار درمانی‌ از مجموعه رشته های‌ علوم‌ توانبخشی‌ بوده و هدف‌ آن‌ کمک به بهبود ‌ افرادی‌ است‌ که‌ دارای اختلالات‌ گفتاری‌ و زبانی‌ هستند. کمک‌ به‌ بهبود افرادی‌ که‌ دچار اختلالات‌ تلفظی‌ هستند، کمک به درمان بیمارانی‌ که‌ اختلال‌ در صوت‌ دارند، کمک به بیمارانی‌ که آسیب‌های‌ مغزی‌ دیده اند (قدرت‌ سخن‌ گفتنشان از بین رفته‌ یا بی ‌ربط‌ سخن‌ می‌گویند)، کمک به ناشنوایان‌ برای‌‌ ارتباط‌ کلامی‌، کمک‌ به‌ عقب‌ماندگان‌ ذهنی‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، توصیه‌ و مشورت به‌ افراد مختلف جامعه از دیگر اهداف این رشته بشمار می آید.

رشته دانشگاهی گفتار درمانی
رشته دانشگاهی گفتار درمانی
توجه

متخصصان گفتار درمانی، قبل از شروع درمان دو عامل را بررسی خواهند نمود :

  • در مرحله اول : آسیب‌های ژنتیکی یا اکتسابی که به گفتار و زبان وارد شده است را تشخیص می‌دهند.
  • در مرحله دوم : میزان آسیب ‌دیدگی و علت آن را ارزیابی می نمایند.

پس از طی مراحل بالا، مرحله درمان بیماران را آغاز می کنند. برای مثال امکان دارد فردی به علت سکته مغزی یا تصادف، دچار اختلالاتی در حوزه زبان شود، که این اختلالات می‌تواند باعث : بی ‌ربط سخن گفتن یا ناتوانی در سخن گفتن شود. متخصصین این رشته باید ابتدا دلیل این اختلالات و میزان آن را بررسی نموده و سپس به درمان بیمار بپردازد. گفتار درمانی کودکان نیز روش های تشخیصی و درمانی مربوط به خود را داراست.

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی گفتار درمان با روش ‌های غیر پزشکی و بدون استفاده از دارو سعی بر آن دارند تا آسیب های ایجاد شده را درمان نمایند. البته طول و نحوه درمان در بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود زیرا آسیب ‌های حوزه زبان به سیستم اعصاب مرکزی مرتبط بوده و بنابراین درمان این بیماران طولانی‌تر و دشوارتر خواهد بود.

دروس لازم برای قبولی رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟

برای قبولی در رشته دانشگاهی گفتار درمانی دانشگاه دولتی باید دروس دبیرستان را به خوبی مطالعه نموده و به آن مسلط باشید زیرا رقابت برای این رشته دانشگاهی در کنکور سراسری بسیار زیاد است. افراد زیادی از فارغ‌التحصیلان رشته علوم تجربی به این رشته علاقه‌مند هستند. برای قبولی در این رشته دانشگاهی درس زیست شناسی با ضریب ۴ بیشترین تأثیر در کنکور را داراست. درس شیمی با دارا بودن ضریب ۳ در کنکور سراسری در جایگاه بعدی اهمیت قرار دارد. دروس ریاضی و فیزیک نیز با دارا بودن ضرایبی برابر با ۲ از دروس پر اهمیت دیگر برای این رشته تحصیلی بشمار می روند. درس زمین شناسی نیز برای قبولی در این رشته ضریبی ندارد.

دروس رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟

پس از ورود به کارشناسی رشته دانشگاهی گفتار درمانی لازم است که ۱۲۸ واحد درسی را بگذرانید تا موفق به اخذ مدرک این رشته دانشگاهی شوید. این ۱۲۸ واحد به صورت : ۲۰ واحد دروس عمومی، ۷۸ واحد دروس اختصاصی، ۶ واحد دروس اختصاصی اختیاری و ۲۴ واحد دروس کارآموزی در عرصه ارائه می شود.

دروس عمومی : مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، دروس آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی عمومی، تربیت بدنی ۱ و ۲، جمعیت و تنظیم خانواده.

دروس پایه و اختصاصی :

فیزیک‌ صوت‌، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ عمومی‌، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ مکانیسم‌ گفتار، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ اعصاب‌ و رابطه‌ با گفتار، روان‌پزشکی‌ کودک‌ و نوجوان‌، روانشناسی‌ یادگیری‌، رشد روانی‌ حرکتی‌، بازی‌ درمانی‌، سنجش‌ شنوایی‌، مبانی‌ شنوایی‌ سنجی‌، عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، زبان‌شناسی‌، آواشناسی‌، روانشناسی‌ زبان‌، اصول‌ و متون‌ مشاوره‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌، بیماری‌های‌ اعصاب‌ در رابطه‌ با گفتار، ژنتیک‌ پزشکی‌، بافت‌ شناسی‌ و آسیب‌ شناسی‌، بیماری ‌های‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، کاربرد جراحی‌ در گفتار درمانی‌، ارتودنسی‌ در رابطه‌ با گفتار، اصول‌ توان‌بخشی،‌ زبان‌ تخصصی، روش‌ تحقیق.

دروس‌ تخصصی رشته گفتار درمانی :

بیماری ‌شناسی‌ تأخیر رشد گفتار و زبان‌، بیماری ‌شناسی‌ اختلال‌ در تولید گفتار، مدیریت‌ در گفتار درمانی‌، بیماری شناسی‌ اختلال‌ در صوت‌، بیماری شناسی‌ اختلال‌ در تشدید، بیماری شناسی‌ اختلال‌ در خواندن‌، مبانی‌ گفتار درمانی‌، رشد طبیعی‌ گفتار و زبان‌، ارزیابی‌ و تشخیص‌ افتراقی‌ در بیماری شناسی‌ گفتار و زبان‌، کارآموزی‌ بالینی‌، پروژه‌ و پژوهش‌.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی گفتار درمانی به دلیل قرار گرفتن در مجموعه رشته های توان بخشی و پیراپزشکی بسیار خوب می باشد، زیرا تعداد فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی هنوز خیلی زیاد نمی باشد و فرصت های شغلی زیادی برای دانش آموختگان این رشته تحصیلی وجود خواهد داشت.

  • بیمارستان ها
  • مراکز آموزش‌ و پرورش‌ استثنایی‌
  • مراکز نگهداری سالمندان و معلولین
  • درمان در منزل
  • مهد کودک ها
  • مدارس تلفیقی و ‏مدارس عادی
  • درمانگاه‌ ها و مراکز بهداشت
  • مراکز ‌ توان‌بخشی‌

از دیگر فرصت های شغلی رشته دانشگاهی گفتار درمانی می‌توان به آموزش و کمک به :‌ خواننده‌ ها، گویندگان‌ صدا و سیما، دوبلورها و افرادی‌ که‌ از صدا به‌ صورت‌ حرفه‌ای‌ استفاده‌ می‌کنند، اشاره نمود. گفتار درمانان به این افراد می آموزند که چگونه‌ بهتر سخن‌ گفته و از صوت‌ خود استفاده‌ نمایند تا به مشکل‌ برنخورند.

رشته دانشگاهی گفتار درمانی
رشته دانشگاهی گفتار درمانی

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟

امکان تحصیل رشته دانشگاهی گفتاردرمانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری در کشور ما ایران وجود داشته و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی این رشته می توانند ادامه تحصیل دهند.

گرایش های رشته دانشگاهی گفتار درمانی که فارغ التحصیلان کارشناسی برای مقاطع بالاتر می توانند آن را ادامه دهند به شرح زیر می باشد :

  • سالمند شناسی
  • مهندسی پزشکی
  • انفورماتیک پزشکی
  • علوم اعصاب
  • مشاوره توان‌بخشی
  • اپیدمیولوژی
  • مددکاری اجتماعی
  • سلامت و رفاه اجتماعی
  • سلامت در بلایا و فوریت‌ ها

ادامه تحصیل در خارج از کشور

در کشورهای خارجی نیز این رشته تحصیلی جایگاه ویژه ای داراست و علاقه‌مندان به این رشته می توانند در خارج از کشور نیز به تحصیل در این رشته بپردازند. بازار کار و فرصت های شغلی خوبی نیز در خارج از کشور وجود دارد که فارغ التحصیلان می توانند در آن مشغول به کار شوند. این رشته تحصیلی در خارج از کشور، رشته های مشابهی دارد که در ادامه آورده شده است :

  • رشته تحصیلی اختلالات ارتباطی (Communication Disorders) در کشورهایی نظیر : آمریکا، استرالیا و آلمان
  • رشته تحصیلی آسیب شناسی گفتار و شنوایی (Speech Pathology and Audiology) در کشور هایی نظیر : آمریکا، استرالیا و کانادا
  • رشته تحصیلی آسیب شناسی گفتار و زبان (Speech and Language Pathology ) در کشور هایی نظیر : آمریکا، استرالیا، کانادا

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی گفتار درمانی

دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی بابل.

چه افرادی باید به فارغ التحصیلان گفتار درمانی مراجعه کنند؟

اگر کودکان در شروع گفتار دچار تأخیر شوند باید به گفتار درمانگر جهت بررسی و درمان مراجعه نمود.

افرادی که در تلفظ صوت های گفتاری دچار مشکلاتی هستند، جهت بررسی و درمان به گفتار درمانگر مراجعه می نمایند.

افراد کودک یا بزرگسالی که دچار اختلالاتی نظیر اختلال در کیفیت صدا، اختلال در بلع و… داشته باشند.

بروز  اختلالاتی مانند : اختلال یادگیری، فلج مغزی، اوتیسم و … .

افرادی که اختلال در درک کلام، اختلال در صدا، کم شنوایی یا ناشنوایی داشته باشند.

افرادی که نمی توانند ارتباط کلامی یا غیر کلامی برقرار کنند.

خدمات رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟

  1. درمان لکنت زبان
  2. تأخیر در رشد گفتار و زبان کودکان
  3. تشخیص و درمان اختلالات نوشتاری و املا
  4. اختلالات تلفظی
  5. درمان اختلالات گفتاری و زبانی
  6. تشخیص و درمان اختلالات یادگیری و مفاهیم کلمات
  7. مشاوره تخصصی و گفتار درمانی برای اعضا خانواده
  8. ارجاع به متخصص مغز و اعصاب یا گوش، حلق و بینی

درآمد رشته دانشگاهی گفتار درمانی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی گفتار درمانی بسیار خوب می باشد. این رشته تحصیلی به دلیل ارتباط مستقیم با درمان، بازار کار خوبی داشته و فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی می توانند به درآمد های خوبی دست پیدا کنند.

میزان درآمد این رشته دانشگاهی تا حدود زیادی بستگی به محل اشتغال دارد. اینکه فرصت شغلی به دست آمده در مراکز دولتی باشد یا خصوصی بر روی میزان درآمد مؤثر خواهد بود.

عامل تأثیر گذار دیگر بر روی درآمد این رشته میزان تجربه و مهارت گفتاردرمانان است. هرچه گفتار درمان با تجربه تر، به‌روز تر و با مهارت تر باشد، مراجعین بیشتری خواهد داشت و بنابراین درآمدش بیشتر خواهد بود.

متخصصینی که مطب ها و مراکز شخصی خود را نیز تأسیس می کنند از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود.

مهارت های لازم برای رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟

داشتن صبر و حوصله از مهم ترین ویژگی های این متخصصان می باشد. معمولاً طول درمان در این اختلالات زیاد می باشد. برای برخی از بیماران متناسب با آسیب هایی که دیده اند، ممکن است طول درمان بسیار کندتر هم باشد. بنابراین داشتن صبر و حوصله‌ی زیاد از ملزومات این رشته بشمار می آید.

انعطاف پذیری از دیگر ویژگی های مهم این رشته دانشگاهی بشمار می آید. دامنه بیمارانی که به این متخصصان مراجعه می کنند بسیار وسیع است، بنابراین متخصص باید بتواند در عین حال که با بیمار جدید روبه رو می شود، درمان جدیدی را نیز ابداع و استفاده کند.

تسلط کافی بر زبان انگلیسی و کامپیوتر از ویژگی های مهم دیگر است، برای تحقیق و پژوهش و آشنایی با روش های نوین در جهان، تسلط بر این دو مورد ضروری است. تسلط و آشنایی با لهجه ‌های مختلف فارسی نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که این متخصصان باید داشته باشند.

توانایی ارتباط خوب با مراجعین، تفکر استراتژیک و خلاقیت از سایر ویژگی های دانش آموختگان این رشته تحصیلی بشمار می آیند.

رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی گفتار درمانی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

درواقع یکی از مهم ترین و تأثیرگذار ترین انتخاب های زندگی هر شخص، انتخاب رشته دانشگاهی می باشد. انتخاب درست و مناسب می تواند مسیر زندگی شخص را تغییر دهد. برای انتخاب رشته دانشگاهی مناسب لازم است تا علایق و روحیات خود را به خوبی بشناسید. گام دوم در انتخاب رشته دانشگاهی، شناخت درست رشته های دانشگاهی و بررسی میزان در آمد، آینده شغلی و بازار کار آن‌هاست. برای اینکه در آینده بتوانید شغل خوبی برای خود مهیا کنید، قبل از ورود به رشته دانشگاهی باید به خوبی در مورد آن مطالعه و تحقیق نمایید. برای آشنایی با رشته های دانشگاهی می توانید به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا