Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟

گیاه کروتون از دسته ی گیاهان آپارتمانی حساس بوده و برای نگهداری گیاه کروتون در منزل و محیط کار باید به پرورش گل و گیاه آگاهی مناسبی داشته باشید. برگ های سبز و زرد و قرمز این گیاه زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است، با خرید گیاه کروتون می توانید رنگ و زیبایی را به منازل و محیط کار خود وارد نمایید. درست است که پرورش این گیاه کمی سخت است اما همواره زیبایی و همیشه سبز بودن، از مزایای مراقبت و نگهداری گیاه کروتون این دوستدار نور و رطوبت بوده است.

به دلیل علاقه بسیاری از افراد در پرورش این گیاه زیبا، به بررسی نحوه ی پرورش، مراقبت و نگهداری، دما و رطوبت و تکثیر گیاه کروتون پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

گیاه کروتون را تا چه اندازه می شناسید ؟

گیاه کروتون که با نام علمی Codiaeum Variegatum شناخته می شود بومی مناطقی در اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام بوده که به شکل درختچه در جنگل های گرم و مرطوب رشد می یابد. این گیاه همیشه سبز، دو یا چند سال عمر داشته و دارای پایه های چوبی بوده که معمولا در محیط طبیعی تا ۱۸۳ سانتی متر رشد خواهد نمود. اما رشد این گیاه به عنوان گیاهی آپارتمانی کمتر بوده و بین ۶۰ الی ۱۲۰ سانتی متر است. برگ های براق، صاف و لبه دار و روشن از مشخصه های گیاه کروتون می باشد. این گیاه دارای برگ هایی با تراکم بالاست و در طول رشد خود، شاخ و برگ فراوانی ایجد می کند.

گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟
گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟

برگ های این گیاه می توانند طرح هایی راه راه و تکه تکه به رنگ هایی شامل زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز داشته باشند. برگ های این گیاه نوک تیز و بیضی شکل و بسیار زیبا و رنگی می باشد. این گیاه بسیار حساس بوده به طوری که حتی با تعویض مکان گل ممکن است آسیب ببیند. با نگهدازی و مراقبت گیاه کروتون می توانید به زیبایی منزلتان بیفزایید.

انواع گیاه کروتون در دنیا شناخته شده اند مانند: گیاه کروتون گوره خری، موزی، پنجه کلاغی، رشته ای، گولد فینگر، گلد مون، پترا، رینا و… .

میزان نور مناسب گیاه کروتون چه قدر است ؟

میزان نور گیاه کروتون زیاد بوده و گیاه کروتون نور کامل خورشید را دوست دارد. اما اگر نور خورشید بسیار شدید باشد نباید گیاه را در معرض آن قرار داد، زیرا باعث سوختن گیاه خواهد شد. بعضی از انواع گیاه کروتون وجود دارند که می‌توان آن ها را در نیم سایه پرورش داده و رشد خوبی را شاهد بود. میزان نور گیاه کروتون اگر زیاد یا مستقیم باشد، کیفیت و تراکم رنگ برگ های آن تغییر خواهد نمود. بنابراین برای داشتن گیاهی شاداب و قوی آن را در شرایط نوری خوبی قرار دهید.

این گیاه به شدت به نور حساس بوده به طوری که حتی اگر محل قرار دادن آن را تغییر دهید آثار نامطلوبی بر رشد گیاه خواهد گذاشت و ممکن است برگ های گیاه شروع به ریزش کند. اما نگران نباشید، این موضوع واکنش طبیعی گیاه به تغییر جاست. پس مکان مناسبی را برای گیاه پیدا کرده و بگذارید همانجا پرورش یافته و بزرگ شود.

میزان آب و آبیاری گیاه کروتون چگونه است ؟

همانطور که گفته شد، این گیاه بومی مناطق طبیعتی گرمسیری بوده و بنابراین هوای گرم و مرطوب برای آن بسیار عالیست. خاک این گیاه همواره باید مرطوب باشد و بتواند در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است، هم رطوبت را حفظ کرده و هم ایجاد خیسی و آب زیاد در گلدان نکند. برای تشخیص اینکه چه زمانی برای آبیاری گیاه کروتون مناسب است می توان با انگشت چند سانتی متر خاک بالای گیاه را لمس نمود اگر خاک خشک بود یعنی زمان آبیاری فرا رسیده است.

در صورتی که هوای داخل منزل خشک باشد می توان گیاه را با یک اسپری آب غبار پاشی نمود تا رطوبت و سلامت برگ ها حفظ شود. نکته ای که در رابطه با نگهداری گیاه کروتون وجود دارد این است که اگرچه این گیاه علاقه زیادی با آب و رطوبت دارد اما باید مراقب بود که با آبیاری زیاد گیاه را غرق آب ننمود. آبیاری بیش از حد نیازمی تواند موجب پوسیدگی ریشه ی گیاه و نابودی آن گردد. همچنین در آبیاری کم این گیاه نیز باعث می شود تا گیاه کم کم خشک شود و از بین برود. اگر برگ های تازه ی گیاه شوروع به پژمرده شدن نمودند یعنی گیاه کم آب شده و باید آنرا آبیاری نمایید.

خاک مخصوص گیاه کروتون چیست ؟

خاک مناسب گیاه کروتون خاکی است که هم زهکشی مناسب برای عبور دادن آب ‌ اضافی را داشته باشد و هم  بتواند مقداری رطوبت در خود حفظ نماید. حفظ رطوبت گیاه کروتون به عنوان گیاهی گرمسیری ضروری بوده و اما اگر خاک بیش از حد آب را در خود نگه دارد، زمینه ی فاسد شدن ریشه و از بین رفتن گیاه فراهم می شود. بهترین خاک برای این گیاه مخلوطی از یک قسمت خاک برگ و دو قسمت ماسه شسته نرم و یک قسمت هم خاک باغچه همراه مقداری کمپوست است. با بزرگ شدن گیاهتان می توانید در فصل بهار برای تعویض گلدان هم اقدام نمایید.

کود مخصوص گیاه کروتون چه کودی است ؟

این گیاه جز گیاهانی است که برای پرورش و رشد نیاز مبرم به کوددهی دارد. کودی با سطح نیتروژن پایین، آرام تجزیه شونده و گرانوله بهترین کودی است که می‌توان برای این گیاه در نظر گرفت. در واقع کودی با مقیاس NPK 18-3-6 برای این گیاه عالی عمل خواهد نمود. کوددهی گیاه کروتون بدین صورت است که در فصل رشد یعنی فصل بهار و زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود، کود را بر روی سطح خاک گیاه پراکنده نموده تا با مرور زمان جذب گردد. همچنین برای کودهی می توان از انواع کود طبیعی و کود شیمیایی استفاده نمود.

تمیز کردن گیاه کروتون چگونه است ؟

تمیز کردن برگ های زیبای گیاه کروتون نباید فراموش شود زیرا گیاه نمی تواند با برگ های کثیف به درستی تنفس کند و فتوسنتز انجام دهد. تقریبا هر هفته برگ ها را با آب لوله کشی دپو شده که کلرش از بین رفته است تمیز نمایید. راه دیگر استفاده از صابون های بی بوست. صابون را در آب حل کرده و روی برگ ها اسپری نمایید. سپس به کمک اسفنج و یا پارچه نم دار برگ ها را پاک نمایید. از پاشیدن محلول آب و صابون بر روی خاک گیاه جدا خودداری نمایید. از براق کننده های شیمیایی به دلیل بستن منافذ تنفسی برگ اجتناب نمایید.

گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟
گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟

آیا این گیاه سمی است ؟

این گیاه در دسته ی گیاهان سمی و خطرناک نمی باشد اما اگر خورده شود می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن گردد. برخورد شیره گیاه با پوست می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌ های پوستی یا خارش شود. بلعیدن برگ ‌های کروتون مشکلات دستگاه گوارش ، اسهال و استفراغ را موجب می شود. مقدار کم این گیاه آسیب جدی ایجاد نخواهد کرد اما اگر حجم زیادی از آن مصرف شود می‌تواند کشنده عمل کند. بنابراین گیاه را در مکانی قرار دهید که از دسترس کودکان و حیوانات دور باشد. در صورت مصرف توسط حیوان خانگی ممکن است حیوان دچار علائمی مانند: ضعف، بی‌حالی و تهوع شود که باید برای درمان به دامپزشک مراجعه شود.

تکثیر گیاه کروتون چگونه است ؟

تکثیر گیاه کروتون با قلمه چگونه است ؟

  • چون این گیاه به‌صورت تك ساقه ‌ای رشد می کند پس برای قلمه گرفتن منتظر باشید تا گیاه به ‌اندازه كافی رشد کرده و بزرگ شده و جوانه ‌های فرعی ایجاد کند. سپس شاخه ‌های سبز یا شاخه ‌های چوبی را برای قلمه می توان استفاده نمود. برای تکثیر با قلمه ابتدا یکی از شاخه ‌های قوی و سالم گیاه را انتخاب نموده و به طول ۸ تا ۱۵ سانتی متر توسط چاقو یا قیچی باغبانی تیز جدا نمایید.
  •  به انتهای قلمه ها پودر هورمون ریشه ‌زایی برای ریشه ‌زایی سریع ‌تر و بهتر آغشته کنید. گلدان کوچکی با دهانه ۹ الی ۱۱ سانتی متر را اماده کرده و داخل گلدان را با خاک قلمه یا کمپوست گلدانی و ماسه پرنمایید.  توجه کنید که قلمه را طوری در خاک بگذارید که‌ برگ ‌هایش ازخاک فاصله داشته باشند.
  • سپس شرایط گلخانه ایرا برای رشد قلمه ها پوشاندن آن با كیسه پلاستیكی شفاف سوراخ دار فراهم کنید. سپس گلدان را به محیطی با دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد و نور مناسب منتقل کرده و به رطوبت خاک آن توجه نمایید. پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه قلمه ‌ها ریشه ‌دار شده و تبدیل به گیاه جدید می شوند. برفهمیدن این نکته که آیا گیاه ریشه داده است یا خیر، حدود سه هفته بعد از کاشت قلمه ها، ساقه  گرفته و به‌ آرامی بکشید. اگر ساقه کمی مقاومت نشان دهد یعنی رشه تشکیل شده است و می توانید گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید. اواخر بهار تا اوایل فصل تابستان بهترین زمان قلمه زدن گیاه کروتون است.

تکثیر گیاه کروتون از طریق خواباندن هوایی چیست ؟

تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه می باشد. برای این کار ابتدا شاخه منشعب که رشد کاملی کرده را انتخاب نموده و قسمتی از شاخه که دارای جوانه است را کمی زخم نموده و روی آن را با خزه بپوشانید. روی خزه را هم با پلاستیک ببندید و روی پلاستیک چند سوراخ ریز ایجاد کرده تا از پوسیدگی ساقه جلوگیری شود، همیشه آن را با اسپرس آبپاشی نموده تا مرطوب مانده و ریشه دهد. پس از ریشه دهی، ساقه را جدا نموده و در گلدان دیگری بکارید تا گیاه جدیدی داشته باشید.

آفت و بیماری های گیاه کروتون چیست ؟

  • برگ ها حالت ابلق خود را از دست داده و سبز می‌ شوند، علت : کمبود نور، درمان: انتقال گلدان به محل روشن ‌تر.
  • پیدایش لکه های قهوه ای در برگ ها و سقوط برگ ها، علت : آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوخت های نفتی و رادیکال آزاد. درمان: تهویه هوا محیط با دستگاه های تهویه هوا.
  • زرد شدن برگ ها همراه با تار عنکبوت در سطح زیرینشان، علت : کنه قرمز، درمان: استفاده از سم کنه کش.
  • ریزش برگ ها در همه قسمت های گیاه، علت : تغییرات شدید دما، درمان: ثابت نمودن دما.
  • برگ های جوان گیاه رشد کمی داشته و ریز هستند، علت : کمبود مواد غذایی، درمان: تغذیه با کود مغذی.
  • پوشش پنبه ای در پشت برگ و اطراف رگبرگ اصلی، علت : شپشک آرد آلود، درمان: استفاده از سم حشره کش.
  • ریزش برگ های پایینی گیاه، علت : هوای سرد و خشک، درمان: انتقال گلدان به محیط گرم تر.
  • قهوه ای شدن نوک برگ ها، علت: خشکی و کمبود آب. درمان: آبیاری بیشتر و غبار پاشی.
  • برگ های کم رنگ، علت: نور کم، درمان: انتقال به مکانی با نور بیشتر.
گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟
گیاه کروتون چیست ؟ نگهداری، پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟

خرید و فروش و قیمت گیاه کروتون در بازار پکونه است ؟

قیمت خرید و فروش این گیاه در بازار به دلیل زیبایی خیره کننده ی برگ هایش بسیار رونق دارد. برای خرید گیاه کروتون می توانید به اکثر گل فروشی ها و گل خانه ها و مراکز فروش اینترنتی و مجازی گل و گیاه مراجعه نمایید. قیمت گیاه کروتون نیز با توجه به سایز و اندازه و رنگ برگ هایش می تواند متفاوت باشد. معمولا گونه هایی که بزرگترند و برگ های خوشرنگ و زیباتری دارند قیمت بیشتری نسبت به سایر هم نوعان خود دارا هستند. این گیاه زینت بخش خانه های بسیاری از ایرانی ها نیز بوده است و در کشور ما ایران دوست داران زیادی داراست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا