Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سوربیتول چیست؟ عوارض و فواید آن برای پاکسازی کبد

سوربیتول یک الکل قندی است که بدن آن را متابولیزه می کند. به این معنی که در اثر شکستن به انرژی تبدیل شده و به سوخت و ساز بدن کمک می کند. از آن جایی که سوربیتول از شربت ذرت به دست می آید و در انواع توت ها و میوه ها نیز وجود دارد توسط برخی مواد در بدن به فروکتوز تبدیل می شود.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی خصوصیات، انواع، کاربردها، عوارض و قیمت سوربیتول می پردازیم.

روش تهیه ی سوربیتول

همان طور که گفته شد به طور معمول سوربیتول از شربت ذرت تهیه می شود. اما به طور طبیعی در برخی از میوه ها مانند سیب، گلابی، هلو و آلو خشک نیز وجود دارد. این ترکیب از طریق یک فرآیند تحت فشار ایجاد شده و قندها و میوه ها را تجزیه می کند. با وجود این که پودر آن به طور طبیعی نیز وجود دارد، اما می توان به صورت مصنوعی از گلوکز نیز تولید کرد.

معرفی انواع سوربیتول

به طور کلی دو نوع سوربیتول وجود دارد که عبارتند از:

  • مایع
  • پودری

روش مصرف پودر سوربیتول

این ترکیب به عنوان یک داروی ملین مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف خوراکی این ماده با ترکیبات مانند یک لیوان آب یا هر نوشیدنی طعم دار و آبمیوه صورت می گیرد.

میزان استفاده از این دارو بسیار مهم و ضروری است. به طوری که اگر رعایت نشود می تواند مشکلاتی در هضم و عدم تعادل الکترولیت در بدن ایجاد کند. این مشکل می تواند جزئی از عوارض مصرف بیش از حد سوربیتول باشد.

خواص درمانی

فواید سوربیتول برای کبد

برخی از الکل های قندی، به ویژه مانیتول، سوربیتول و زایلیتول در تولید مواد غذایی برای شیرین سازی و اهداف فنی کاربرد دارند. این ترکیبات طبیعی بوده و به مقدار کم در حیوانات و گیاهان وجود دارد.

فواید سوربیتول برای کبد
فواید سوربیتول برای کبد

برخی از الکل های قند مانند زایلیتول، به عنوان واسطه های طبیعی در متابولیسم کربوهیدرات ظاهر می شوند. مانیتول، سوربیتول و زایلیتول برون زا که از قبل در بدن انسان وجود دارند، در طول مسیرهای فیزیولوژیکی متابولیزه می شوند.

دوزهای متوسط و حداقلی زایلیتول و پودر سوربیتول تقریبا به طور کامل جذب و متابولیزه می شوند. این ترکیبات عمدتا در سلول های کبدی به تشکیل گلوکز و گلیکوژن کبد کمک می کنند.

عوارض سوربیتول برای کبد

کربوهیدرات های آهسته جذب شده مختلف، از جمله الکل های قندی، در صورت مصرف خوراکی به مقدار زیاد، می توانند منجر به اسهال شوند. داده های موجود نشان می دهد که شدت چنین اختلالات گوارشی و روده ای، ناشی از دوزهای زیاد این پودر است.

نقش سوربیتول در کنترل قند خون

دیابت نوعی بیماری است که در آن گلوکز خون یا قند خون بیش از حد افزایش می یابد. دیابت دو نوع مختلف دارد که عبارتند از دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم. الکل های قندی شیرین کننده های محبوب در بین افراد دیابتی و افرادی است که رژیم کم کربوهیدرات دارند. زیرا بدن آن ها را به طور کامل جذب جریان خون نمی کند.

سوربیتول می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کرده، از افزایش سن جلوگیری و در پاسخ انسولین نیز کمک کننده باشد. هیچ تحقیق و مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند این ماده تاثیر قابل توجهی بر دیابت نوع ۱ دارد. اما مطالعات نشان می دهند که ممکن است تاثیر قابل توجهی بر دیابت نوع ۲ داشته باشد.

در دیابت نوع ۲، بدن نسبت به انسولین مقاومت ایجاد می کند. به این ترتیب، مولکول های مورد نیاز گلوکز را جذب نمی کند. در نتیجه قند خون آرام آرام افزایش می یابد. محققان برای ارزیابی اثر این ماده بر گلوکز مطالعه ای روی موش های دیابتی انجام دادند.

نقش سوربیتول در کنترل قند خون
نقش سوربیتول در کنترل قند خون

آن ها اشاره کردند که مصرف آن ممکن است باعث افزایش جذب گلوکز در روده و عضلات، بدون وجود انسولین شود. بر اساس این مطالعه می توان به این نتیجه رسید که مصرف این ترکیب ممکن است باعث افزایش جذب گلوکز و کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی شود. از این رو، با توجه به قیمت سوربیتول، ممکن است یک جایگزین ایمن برای قند باشد.

تاثیر سوربیتول در بدنسازی

بدنسازانی که دارو و آمپول های استروئیدی مصرف می کنند، در دوز های مختلف و اگر دوره آن ها تمام شده باشد باید با استفاده از سوربیتول گیاهی کبد خود را پاکسازی کنند. البته تنها بدنسازانی که استروئید مصرف کرده اند نباید از این مکمل گیاهی استفاده کنند.

ورزشکارانی که مکمل های متنوع استفاده کردند، برای حفظ تعادل و عملکرد کبد و دفع سموم از بدنشان باید از آن استفاده کنند. بهترین روش برای مصرف این ماده، دفع سموم از بدن و پاکسازی کبد، استفاده روزانه یک بسته آن با عرق کاسنی است که باید بعد از تمام شدن دوره بدنسازی مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت خرید و فروش سوربیتول در بازار جهانی

افزایش تقاضا از طرف تولید کنندگان محصولات غذایی و نوشیدنی های رژیمی، غذاهای یخ زده، دسرها، آدامس ها و … عامل اصلی رشد بازار خرید سوربیتول در آینده خواهد بود.

این ترکیب در محصولات مراقبت شخصی، برای کنترل ویسکوزیته و رطوبت در محصولاتی مانند خمیر دندان، کرم و مرطوب کننده مورد استفاده قرار می گیرد. مجموع این عوامل و کربرد هایی که در زمینه پزشکی دارد قیمت سوربیتول را در بازار جهانی تعیین می کنند.

قیمت خرید و فروش سوربیتول در بازار جهانی
قیمت خرید و فروش سوربیتول در بازار جهانی

عوارض مصرف سوربیتول

  • ناراحتی شکم و روده
  • کاهش و کمبود آب در بدن
  • اسهال
  • خشکی دهان
  • ملین بودن روده یا فعالیت زیاد روده
  • قند خون بالا
  • حالت تهوع و استفراغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا