Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بررسی خواص شگفت انگیر صمغ مقل (مقل ازرق) برای سلامتی

صمغ مقل (مقل ازرق) صمغی است که از پوست درخت Commiphora wightii به دست می آید. این درخت اغلب در مناطقی مانند هند، پاکستان و بنگلادش رشد می کند. مقل ازرق گیاهی کوچک و پر از شاخ و برگ است که صمغی زرد رنگ در مجاری کوچکی که در سراسر پوست آن یافت می شود، وجود دارد. برای جمع آوری این صمغ بر روی پوست درخت برش هایی ایجاد می کنند. صمغ در تماس با هوا مقداری خشک می شود. نام علمی این گیاه C. mukul است و در بسیاری از زبان‌ های رایج در کشور هند آن را گاگل guggul می نامند.

صمغ مقل (مقل ازرق) حاوی رزین و روغن‌ های فرار (به مقدار کم) و اسیدهای آمینه، قندها، اسانس ها، فلاونوئیدها، سمبرن، کامفورن، آلیسمبرول و اسید الاژیک است. این ترکیبات خواص متعددی ارائه می دهند و می توان از آنها به روش های مختلف استفاده کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص مقل

به دلیل اینکه مقل ازرق حاوی استروئیدها و تری ترپنوئید هایی مانند میرانون (A و B) و میرانول (A، B و C)، سزکوئی ترپنوئیده هایی مانند کاردینن و فلاونوئیدهایی مانند کورستین است به عنوان یک داروی قوی دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد چربی، ضد نفخ، ضد لیتیاتیک، ضد صفرا و خلط آور شناخته می شود. برخی از فواید این صمغ عبارتند از:

ضد آرتریت و التهاب

صمغ مقل برای درمان آرتریت و التهاب بسیار مفید است و دارای فعالیت ضد التهابی طبیعی است.

رفع بیماری های پوستی

این ماده در مدیریت آکنه ندولوسیستیک (شکل شدید آکنه التهابی که باعث ایجاد کیست و گره روی صورت می شود) موثر است.

مشکلات قلبی

این صمغ طبیعی می تواند کلسترول خون را کنترل کند (از افزایش بیش از حد کلسترول خون جلوگیری می کند). همچنین خاصیت ضد ترومبوتیک را نشان می دهد (از لخته شدن خون که شریان ها یا وریدها را مسدود می کند جلوگیری می کند). علاوه بر این دارای خاصیت محافظت از قلب است که این خاصیت را به صورت خواص ضد هیپرلیپیدمی نشان می دهد (مدیریت چربی/چربی بیش از حد در خون). سایر خواص عبارتند از:

  • دارای خواص ضد نفخ است (نفخ / گاز را از بین می برد).
  • دارای خاصیت ضد اسپاسم است (اسپاسم / گرفتگی عضلات را تسکین می دهد).
  • دارای خاصیت قابض است (بافت های بدن را کوچک می کند).
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی است.
عکس گیاه مقل ازرق
عکس گیاه مقل ازرق

مقل ازرق برای چی خوبه

مقل ازرق دارای ویژگی های بسیار ظریف و نافذی است. اغلب به طور خاص برای حمل مواد دیگر به عمق بافت ها استفاده می شود. علاوه بر این، ترکیب آن با مواد طبیعی و گیاهی دیگر به ویژگی های سم زدایی و جوان کننده قوی آن کمک می کند. برخی از فواید این ترکیب گیاهی در ادامه آمده است:

مقل ازرق و کلسترول

این صمغ توانایی قابل توجهی در حفظ و متعادل سازی سطح کلسترول دارد و به دلیل توانایی آن در بهبود جریان خون و افزایش کیفیت خون در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این صمغ گیاهی برای تصفیه خون، ارتقاء سطح کلسترول سالم و حذف سموم از سیستم گردش خون بسیار موثر عمل می کند. علاوه بر این، مصرف این ماده موجب افزایش انعطاف پذیری عروق و تقویت قلب می شود.

مقل ازرق و کاهش وزن

این صمغ دارای طعم تند، تلخ و گس است و به پاکسازی سموم از بدن کمک می کند. همچنین از عملکرد تیروئید پشتیبانی می کند و سوخت و ساز در بافت های چربی را افزایش می دهد. عملکرد دستگاه گوارش را نیز بهبود می بخشد. صمغ مقل به عنوان محرک کبد به هضم روغن ها و چربی ها کمک می کند و در نتیجه با کاهش چربی و بالا بردن متابولسیم به کاهش وزن نیز کمک می کند.

مقل ازرق و مفاصل

وقتی صحبت از بیماری های مفاصل می شود، تجمع (بقایای سمی) درون بافت ها اغلب ریشه مشکل است. خواص سم زدایی این صمغ باعث پاکسازی این سموم از مفاصل می شود. توانایی همزمان آن در روان سازی و جوان سازی بافت های داخل و اطراف مفاصل به تقویت قدرت و حرکت مناسب در این فضاهای ظریف کمک می کند.

مقل ازرق و بیماری های قلبی

صمغ مقل دارای استروئید گیاهی است که می تواند از قلب محافظت کند. مواد طبیعی موجود در این صمغ گیاهی برای محافظت از قلب سطح کلسترول، فسفولیپید و گلیکوژن را کاهش می دهد و همچنین از قلب در برابر آسیب محافظت می کند.

مقل ازرق در طب اسلامی

مقل ازرق دارای قوامی مانند آدامس و با طعم تلخ است که هر چه این ماده قدیمی تر باشد طعم آن تلخ تر و تندتر است. یکی از نشانه های مقل ازرق اصل این است که به راحتی و مقداری در مایعات حل می شود و در بزاق دهان رنگ آن موقتا به رنگ شیری تغییر پیدا می کند.

این صمغ در طب سنتی به عنوان یک ماده خوراکی با طبع گرم و خشک شناخته می شود که رنگ آن قرمز رنگ بوده و دارای طعمی تلخ است. مقل ازرق در طب سنتی برای درمان اسهال و بواسیر و سردی رحم و سرفه های همراه با خلط توصیه می شود. این ترکیب به عنوان یک دارو در طب سنتی به عنوان تسکین دهنده درد به کار برده می شود همچنین به دلیل داشتن طبع گرم برای ورم های داخلی و خارجی بسیار موثر است.

صمغ مقل همچنین خون غلیظ را رقیق کرده و به شدت در پاکسازی عروق استفاده می شود. مهمترین کاربرد مقل ازرق در طب سنتی برای درمان و پاکسازی ریه است. این صمغ به دلیل داشتن خاصیت نرمی و ایجاد رطوبت می تواند برای افرادی که دچار تنگی نفس و آسم هستند مفید باشد. این ترکیب با خواص خود مجاری تنفس و ریه را باز کرده و همچنین باعث می شود خلط و زخم و چرک ناشی از عفونت نیز به راحتی دفع شود. به همین دلیل کارشناسان طب سنتی این صمغ را برای درمان زخم های سینه و ریه و ورم های موجود در قصبه الریه (غضروف موجود در ریه) توصیه می کنند.

مصرف خوراکی این صمغ همچنین می تواند بر روی مشکلات روده و یبوست تاثیر مثبتی داشته باشد و همچنین می توان آن را در آب گرم نرم کرده و به صورت ضماد بر روی قسمت هایی که دچار درد شده اند و یا محل نیش حشرات قرار داد.

مقل ازرق برای چی خوبه
مقل ازرق برای چی خوبه

مقل ازرق بخور

مقل ازرق نوعی صمغ گیاهی است که از درخت به صورت طبیعی به دست می آید. این صمغ مزایا و کاربرد بسیاری در طب سنتی دارد. این صمغ از گیاهانی که در مناطق گرم می رویند بدست می آید و به صورت بخور و مانند اسپند دود داده می شود. این ترکیب هنگام سوختن بوی بسیار مطبوعی را ایجاد می کند در ادیان مختلف و طب سنتی از سوزاندن این صمغ در زمینه علوم غریبه و دعانویسی و متافیزیک استفاده می شود زیرا استشمام آن باعث افزایش روحیات معنوی و انجام اعمال متافیزیک در سطح بالا می شود.

به طور کلی از گذشته استفاده از دود و بخور گیاهان یکی از اساسی ترین قسمت های انجام امور ماورایی بوده است و بدون استشمام این بخورات رسیدن به سطح روحانی و انجام علوم متافیزیک غیر ممکن خواهد بود. این صمغ گیاهی به عنوان بخور باعث ایجاد فضای بسیار معنوی و خوشبو می شود که برای انجام دعانویسی و سایر اعمال علوم غریبه با تاثیر بر نوع دستور موجب افزایش روحانیت می شود در نتیجه موفقیت در اعمال علوم غریبه را به حداکثر می رساند.

این بخور جزء آن دسته از بخورات گیاهی طبقه بندی می شود که هم برای انجام اعمال منفی و سحر و جادو و هم برای کارای خیر و مثبت استفاده می شود زیرا تاثیر مستقیمی برای رسیدن به سطح متافیزیک دارد. بنابراین کارشناسان طب سنتی توصیه می کنند استفاده از بخور این صمغ گیاهی را صرفا برای ایجاد آرامش و آروماتراپی استفاده کنید زیرا بخور مقل ازرق با تاثیر بر پایانه های عصبی می تواند باعث ایجا آرامش و ازبین رفتن استرس و اضطراب و سایر احساسات آزار دهنده شود. همچنین این بخور دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است و می تواند برای درمان عفونت ها نیز استفاده شود.

مقل ازرق برای بواسیر

مقل ازرق در طب سنتی کاربرد بسیار فراوانی دارد و به صورت خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند طعم آن تلخ و تند است و افراد غالبا این طعم را دوست ندارند اما با توجه به خواص بسیار مفید آن اقدام به مصرف آن می کنند.

این صمغ گیاهی با داشتن قدرت نرم کنندگی خود ورم معده، کبد، روده و سایر قسمت های دستگاه گوارش را از بین می برد. همچنین می تواند دل پیچه را تسکین دهد و به عنوان یک بادشکن نیز می تواند موثر باشد. مقل ازرق همچنین برای تقویت روده و تقویت عمل دفع مفید است و انسدادهای موجود در مجاری ادرار و مثانه را برطرف می کند.

اگر به صورت موضعی و ضماد بر روی بواسیر و یا بیرون زدگی های دردناک آن قرار بگیرد، می تواند به خوبی این مشکل را حل کند. کارشناسان طب سنتی برای مشکلات شدید بیرون زدگی مقعد و بواسیرهای دردناک توصیه می کنند که این صمغ را در شیره انگور بپزید و سپس آن را به صورت ناشنا برای مدتی مصرف کنید.

همچنین می توان این صمغ را همراه با نبات به مقدار مساوی کوبید و هر روز از این دارو گیاهی به اندازه یک فندق مصرف کرد. این دارو به رفع بیرون زدگی و درد ناشی از بواسیر کمک می کند. مقل ازرق با داشتن خاصیت نرم کنندگی موجب می شود دفع راحت تر انجام شده و درد نیز تسکین پیدا کند و بیرون زدگی مقعد و بواسیر نیز به حالت عادی بازگردد. البته برای درمان بهتر است که تا زمانی که کاملا بواسیر خوب شود استفاده از این ترکیب را ادامه دهید.

مقل ازرق در طب اسلامی
مقل ازرق در طب اسلامی

خواص مقل ازرق برای زنان

مقل ازرق یک دارو و یک صمغ گیاهی بسیار ناشناخته است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. این گیاه اغلب برای استفاده زنان توصیه می شود. می توان این صمغ گیاهی را برای از بین بردن عفونت زنان استفاده کرد. به این صورت که مقداری از مقل ازرق را در زیر رحم بخور دهید البته لازم است چندین بار این کار را انجام دهید تا رحم کاملا ضد عفونی شود.

این گیاه عادت ماهانه را باز می کند و همچنین مصرف آن برای مدتی باعث تنظیم عادت ماهیانه و رقیق شدن خون دفعی می شود. همچنین دل درد و کمر درد در هنگام عادت ماهیانه را نیز از بین می برد. استفاده از مقل ازرق در زنان کمک می کند که ورم ها (کیست ها) و درد تخمدان از بین برود و با توجه به خاصیت مدر بودن و قاعده آور بودن (خاصیت بازکنندگی یا تفتیح) می تواند قاعدگی را تنظیم کند و در نتیجه موجب شود که هورمون های زنانه به خوبی عمل کنند و قدرت جنسی و باروری نیز افزایش پیدا کند.

این صمغ گیاهی تحت نظر پزشک همچنین در زنان باردار نیز قابلیت استفاده دارد و می تواند بسیار موثر باشد. در هنگام زایمان می تواند به باز شدن رحم و خروج جنین کمک کند و زمان زایمان را نیز کوتاه و راحت می کند. برای استفاده از این خواص در هنگام بارداری و زمان زایمان می توان این صمغ را به صورت خوراکی و یا دود دادن استفاده کرد. برای استفاده خوراکی می توانید مقداری مقل ازرق را با شیره بپزید و مصرف کنید.

این ترکیب دهانه رحم را اگر بسته شده باشد به خوبی باز می‌ کند و میلان رحم (جابه جایی رحم که افتادگی رحم را نیز شامل می شود، درمان می کند. همچنین می تواند انضمام رحم (چسبندگی رحم) را درمان کند. پس از زایمان نیز با گرم کردن و پاکسازی رحم به کم شدن خونریزی و درد ناشی از زایمان کمک می کند.

عوارض مقل ازرق

مقل ازرق به طور کلی نسبتا ایمن در نظر گرفته شده است اما بهتر است با احتیاط از آن استفاده کنید. این داروی گیاهی نیز مانند سایر داروهای گیاهی و شیمیایی می تواند عوارض خاصی داشته باشد. زمانی که این صمغ را به صورت خام استفاده می کنید، گاهی اوقات ممکن است باعث اسهال، بثورات پوستی، سردرد، حالت تهوع خفیف یا قاعدگی نامنظم شود.

همچنین مصرف این صمغ در دوزهای بالا ممکن است باعث سمیت کبدی (آسیب کبدی) شود. همچنین مصرف عصاره مقل ازرق نیز در برخی افراد موجب ایجاد عوارض جانبی مانند خستگی و مشکلات مربوط به معده می شود. این صمغ می تواند لخته شدن خون را کندتر کند بنابراین باید مراقب بود که قبل یا بعد از عمل جراحی مصرف نشود زیرا می تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود. همچنین، استفاده بیش از حد از می تواند باعث اختلال در عملکرد قرص های ضد بارداری شود.

اطلاعات کافی در مورد مصرف ایمن آن در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. بنابراین، توصیه می شود قبل از مصرف مقل ازرق با پزشک خود مشورت کنید. اما به دلیل اینکه می تواند رحم را تحریک کرده و جریان قاعدگی را تحریک کند ممکن است منجر به سقط ناگهانی یا درد زودرس زایمان شود.

اگر از داروهای فشار خون مانند دیلتیازم و پروپرانولول استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مواد تشکیل دهنده موجود در این صمغ با این داروها تداخل داشته و اثر بخشی آنها را کاهش می دهد.

همچنین ممکن است با داروهای فشار خون مانند دیلتیازم و پروپرانولول تداخل داشته باشد و جذب این داروها را کاهش دهد. مصرف مقل ازرق همراه با این داروها می تواند اثر بخشی این داروها را کاهش دهد. بنابراین قبل از استفاده از این صمغ گیاهی یا هر داروی گیاهی، با پزشک خود در مورد عوارض جانبی مصرف آن مشورت کنید. این به شما کمک می کند تا انتخاب های آگاهانه ای در مورد سلامت خود داشته باشید.

عوارض مقل ازرق
عوارض مقل ازرق

مقل ازرق و سلامت پوست

این صمغ گیاهی دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان های قوی و روغن های فرار است که آن را به ترکیبی حیاتی در درمان مشکلات مختلف پوست تبدیل کرده است. به طور موثری از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهد.

به عنوان یک تونر طبیعی، AMA یا سموم مضر را از لایه‌ های داخلی پوست دفع می‌ کند، سلامت کلی پوست را بهبود می ‌بخشد و عفونت ‌های پوستی مختلف مانند آکنه، جوش، بثورات، کورک، اگزما، پسوریازیس و غیره را درمان می‌ کند. علاوه بر این، استفاده هفتگی از خمیر مقل ازرق علائم مختلف پیری پوست را از بین می برد و چهره ای شفاف و درخشان به شما می بخشد.

مقل ازرق و سلامت کبد

به دلیل وجود آلکالوئید ها مقل ازرق دارای خواص محافظتی قوی کبدی است که به پاکسازی کبد از سموم کمک می کند و سلامت کلی کبد را افزایش می دهد. مصرف منظم این ماده گیاهی و طبیعی به بازسازی سلول‌ های کبدی کمک می ‌کند تا عملکرد طبیعی کبد را بازیابی کند. همچنبن آنزیم‌ های کبدی را که در طول بیماری ‌های کبدی یا عفونت ‌ها از محدوده طبیعی بالاتر هستند را کاهش می دهد. این ماده همچنین برای مقابله با اختلالات کبدی مانند هپاتیت و یرقان مفید است.

خواص مقل ازرق برای مردان

خواص مقل ازرق برای مردان شامل خاصیت آرام بخشی، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب است.  خواص ضد التهابی آن به طور بالقوه در کاهش شرایط مرتبط با التهاب، مانند التهاب عضلانی یا آرتریت مفید کند.  فعالیت آنتی اکسیدانی آن برای پیشگیری از بیماری های مزمن و حفظ سلامت کلی ضروری هستند. این ترکیب دقت و تمرکز شناختی را افزایش می دهد که برای بهبود عملکرد شناختی و تمرکز در کار مفید است. ممکن است مدیریت استرس های روزانه را تسهیل کند و احساس خوب بودن را در فرد تقویت کند. ممکن است به کاربران در رسیدن به خواب عمیق تر و ترمیمی کمک کند و در نتیجه بهزیستی عمومی و خلق و خوی بهتری داشته باشد. برخی بر این عقیده هستند که این ترکیب می تواند خلاقیت هنری را الهام بخش و تحریک کند. این ترکیب در طول تاریخ در طب سنتی برای درمان بیماری های تنفسی از جمله سرفه و مشکلات برونش استفاده می شده است.

این گیاه دارویی برای سلامت گوارش مفید است و ممکن است بتواند سوء هاضمه و ناراحتی های گوارشی را بهبود ببخشد. بسیاری از افراد آن را به عنوان وسیله ای برای سرکوب هوس تنباکو و کمک به روند ترک سیگار ثبت کرده اند. مقل ازرق به طور بالقوه به افراد در غلبه بر اعتیاد به نیکوتین کمک می کند. با تمام خواص ذکر شده این گیاه دارویی ممکن است در برخی افراد حساسیت یا آلرژی ایجاد کند. واکنش به آلرژن ها ممکن است به صورت خارش یا عوارض تنفسی ظاهر شود. برای پیشگیری هنگام استفاده از آن برای اولین بار با حجم کم شروع کنید تا هرگونه واکنش نامطلوب احتمالی را شناسایی کنید. داروهای خاص ممکن است به طور بالقوه با اثرات آرام بخش متوسط ​​این گیاه دارویی تداخل منفی داشته باشند. بنابراین ضروری است که قبل از مصرف در رابطه با داروهای مصرفی خود با کارشناس طبی سنتی مشورت نمایید.

قیمت مقل ارزق

مقل ارزق به عنوان یک صمغ گیاهی در قسمت های خاصی از جهان قابل برداشت است بنابراین یک داروی گیاهی بسیار کمیاب در نظر گرفته می شود. از گذشته تا به امروز این صمغ به دلیل خواص بیشمار کاربرد فراوانی در سلامت و درمان بیماری ها داشته است.

این صمغ انواع مختلفی دارد که هریک نیز کاربرد متفاوتی دارند و رنگ های آنها می تواند سیاه، زرد، قرمز، آبی و قهوه ای روشن باشد. البته مقل ازرق وقتی که کهنه شده باشد رنگ تیره و سیاهی به خود می گیرد. این ترکیب با توجه به نوع صمغ و کاربرد در سراسر دنیا قیمت های متفاوتی دارد. البته مقل ازرق در کشور ایران به با توجه به تازه یا کهنه بودن و یا خالص بودن و یا همراه ناخالصی ها به فروش می رسد و دارای قیمت های متفاوتی است. با توجه به خواص و کاربرد فراوان این صمغ به صورت خالص و خام، عصاره و پودر شده جهت دود دادن به فروش می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا