Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس سقز چیست و از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

اسانس سقز یک اسانس گیاهی است که از میوه و شیره گیاهی به نام پسته کوهی که در گویش محلی به نام بنه معروف است، بدست می آید. این گیاه در مناطق کوهستانی رشد می کند و در فصل پاییز شکاف های طبیعی بر روی شاخه های این گیاه برای خارج شدن شیره یا صمغ ایجاد می شود. این صمغ یا شیره را سقز می نامند که پس از جمع آوری با روش های سنتی و یا روش های صنعتی برای تولید اسانس سقز مورد استفاده قرار می گیرد. این اسانس حاوی ویتامین ها و ریزمغذی های بسیار فراوانی است به همین دلیل دارای فواید بسیاری برای سلامتی است.

اسانس سقز برای هزاران سال به دلیل خواص درمانی و شفابخش خود برای عنوان آروماتراپی مورد استفاده قرار گرفته‌ است. به همین دلیل یک رایج اسانس مورد استفاده در رایحه درمانی است که می تواند مزایای سلامتی مختلفی از جمله کمک به تسکین استرس و اضطراب مزمن، کاهش درد و التهاب و تقویت ایمنی را ارائه دهد.

به دلیل داشتن رایحه چوبی آرامش بخش، می توان از آن در یک دیفیوزر برای ایجاد آرامش استفاده کرد. می توان از چند قطره از آن را برای کمک آرامش و مدیتیشن مورد استفاده قرار داد. همچنین به عنوان روغن ماساژ نیز مفید است و می توان از آن به عنوان اسپری در اتاق خواب برای کمک به خواب استفاده کرد. اسانس سقز برای استفاده موضعی و حتی مصرف در کپسول، دارو و در آب بی خطر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید اسانس سقز برای سلامتی

 کاهش استرس و احساسات منفی

اسانس سقز هنگام استنشاق، ضربان قلب و فشار خون بالا را کاهش می دهد. این اسانس توانایی مقابله با اضطراب و کاهش افسردگی را دارد اما برخلاف سایر اسانس ها، عوارض جانبی منفی ندارد و باعث خواب آلودگی ناخواسته نمی شود. مطالعات نشان داده که ترکیبات موجود در این اسانس گیاهی با انجام بخور، توانایی فعال کردن کانال‌ های یونی در مغز را برای کاهش اضطراب یا افسردگی دارند.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده ‌اند که مزایای اسانس سقز به توانایی ‌آن به تقویت‌ کننده سیستم ایمنی برمی گردد که می تواند به از بین بردن باکتری‌ ها، ویروس‌ ها و حتی سرطان‌ های خطرناک کمک کند. محققان در یک مطالعه آزمایشگاهی دریافتند که این اسانس گیاهی فعالیت ایمنی قوی از خود نشان می دهد که در نتیجه می توان از آن برای جلوگیری از تشکیل میکروب ها روی پوست، دهان یا در در محل کار و زندگی استفاده کرد.

به همین دلیل بسیاری از مردم از اسانس سقز برای تسکین طبیعی مشکلات دهان و دندان استفاده می کنند .خواص ضد عفونی کننده این اسانس می تواند به جلوگیری از التهاب لثه، بوی بد دهان، حفره ها، دندان درد، زخم های دهان و سایر عفونت ها کمک کند.

مبارزه با سرطان و مقابله با عوارض جانبی شیمی درمانی

مطالعات نشان داده است که اسانس سقز اثرات ضد التهابی و ضد توموری امیدوارکننده ‌ای دارد که در نتیجه می تواند به مبارزه با سلول های انواع خاصی از سرطان کمک می کند. اثرات ضد سرطانی این اسانس مربوط به یک ترکیب شیمیایی موجود در صمغ به نام AKBA است. این ترکیب برای از بین بردن سلول های سرطانی مقاوم به شیمی درمانی موفق است و همین امر می تواند آن را به یک درمان طبیعی بالقوه سرطان تبدیل کند.

فواید اسانس سقز
فواید اسانس سقز

از بین بردن میکروب ها و باکتری های مضر

این اسانس یک عامل ضد عفونی کننده است که دارای اثرات ضد میکروبی است و قابلیت حذف میکروب سرماخوردگی و آنفولانزا از خانه و بدن را به طور طبیعی دارد. حتی می توان از آن به جای پاک کننده های شیمیایی خانگی نیز استفاده کرد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد میکروارگانیسم‌ هایی مانند کریپتوکوکوس نئوفورمانس و سودوموناس آئروژینوزا وقتی در معرض اسانس سقز قرار می‌ گیرد بطور موثری در حد یک آنتی بیوتیک از بین می روند.

محافظت از پوست و جلوگیری از پیری

مزایای اسانس سقز عبارتند از توانایی تقویت پوست و بهبود رنگ و خاصیت ارتجاعی. این اسانس مکانیسم های دفاعی پوست در برابر باکتری ها را افزایش داده و بهبود ظاهر پوست با افزایش سن کمک می کند. همچنین ممکن است به تقویت و لیفت کردن پوست، کاهش ظاهر اسکار و آکنه و درمان زخم ها نیز کمک کند. این اسانس گیاهی قابلیت محو کردن علائم کشش، اسکارهای جراحی یا علائم مرتبط با بارداری و بهبود پوست خشک یا ترک‌ خورده را نیز دارد.

بررسی ها نشان می‌ دهد که این اسانس قرمزی و تحریک پوست را کاهش می ‌دهد و در عین حال رنگ پوست یکنواخت ‌تری ایجاد می ‌کند. همچنین مشخص شده است که ساختار تری ترپن پنج حلقه ای (شبیه استروئید) این اسانس است که به اثر تسکین دهنده آن بر روی پوست تحریک شده کمک می کند.

کمک به تعادل هورمون ها و بهبود باروری

این اسانس می تواند به کاهش علائم مرتبط با قاعدگی و یائسگی با متعادل کردن سطح هورمون کمک کند. برای کمک به تسکین درد، گرفتگی عضلات، یبوست، سردرد، اضطراب، حالت تهوع و خستگی و نوسانات خلقی می توان از این اسانس گیاهی استفاده کرد.

همچنین ممکن است به تنظیم تولید استروژن کمک کند و خطر ایجاد تومور یا کیست را در زنان یائسه کاهش دهد. این اسانس به عنوان یک عامل تقویت کننده باروری استفاده می شود که این مزیت به دلیل عملکرد ساختار شیمیایی مشابه با استروئیدها است.

کمک به عملکرد دستگاه گوارش

این اسانس به دستگاه گوارش کمک می کند تا به درستی بدن را سم زدایی کند و حرکات روده را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان می ‌دهد که این اسانس گیاهی به کاهش درد و گرفتگی معده، تسکین حالت تهوع، خارج کردن آب اضافی از شکم که می ‌تواند باعث نفخ شود و حتی دردهای معده مرتبط با PMS کمک می کند.

این کار را با سرعت بخشیدن به ترشح آنزیم های گوارشی، افزایش تولید ادرار، شل شدن عضلات دستگاه گوارش و کمک به بهبود گردش خون که برای سلامت گوارش لازم است، انجام می دهد. همچنین می تواند در کاهش علائم سندرم روده نشت پذیر، کولیت مزمن، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و IBS مفید واقع شود.

اسانس سقز چیست
اسانس سقز چیست

کمک به بهبود وضعیت خواب

استفاده از این اسانس در آروماتراپی شامل کاهش سطح اضطراب و استرس مزمن است که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. این اسانس رایحه ای آرام بخش دارد که به طور طبیعی می تواند به شما کمک کند به خواب بروید و در کنار کمک به خواب طبیعی به باز کردن مجاری تنفسی نیز کمک می کند. استنشاق این اسانس به بدن شما اجازه می دهد به دمای خواب ایده آل برسد و می تواند افکار منفی را که شما را بیدار نگه می دارد، از بین ببرد.

کاهش التهاب و درد

در مطالعات نشان داده شده است که اسانس سقز از تولید مولکول های التهابی کلیدی مرتبط با بیماری هایی مانند آرتریت، آسم، اختلالات روده دردناک مانند IBS و بسیاری از شرایط  دیگر جلوگیری می کند. این فرآیند می تواند برای کمک به جلوگیری از تجزیه بافت غضروف مفید باشد. همچنین این توانایی را دارد که به میزان قابل توجهی سطوح التهاب خطرناک و دردناک را کاهش دهد که در نتیجه این اسانس را به یک گزینه درمانی طبیعی برای شرایط مرتبط با درد که بر عضلات، مفاصل و تاندون ها تأثیر می گذارد تبدیل می کند.

محافظت و مراقبت از موها

این اسانس گیاهی نه تنها در محصولات مراقبت از پوست بلکه در محصولات مراقبت از مو نیز محبوب است. این اسانس می تواند به درخشندگی و مرطوب نگه داشتن مو کمک کند و حتی می تواند از شوره سر جلوگیری کند. این اسانس گیاهی با جلوگیری از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست سر، شوره سر را از بین می برد. همچنین می تواند فولیکول مو را تسکین دهد که به تسهیل رشد مو در ریشه نیز کمک می کند.

کمک به کاهش و بهبود مشکلات تنفسی

اسانس سقز سرفه را تسکین می دهد و خلط رسوب شده در مجاری تنفسی و ریه ها را از بین می برد. این اسانس گیاهی همچنین باعث تسکین برونشیت و گرفتگی مجاری بینی، حنجره، حلق، برونش ها و ریه ها می شود. خواص ضد افسردگی و ضد التهابی آن همچنین به آرامش مجاری تنفسی کمک می کند که می تواند خطرات حملات آسم را کاهش دهد.

نحوه استفاده از اسانس سقز

این اسانس گیاهی را می توانید به روش های زیر مورد استفاده قرار دهید:

  • در حین تأمل یا مدیتیشن استفاده کنید
  • برای تغذیه و آرامش پوست به صورت موضعی استفاده کنید یا به کرم یا لوسیون اضافه کنید.
  • به عنوان بخشی از رژیم روزانه خود، یک یا دو قطره به سبزیجات اضافه کنید.
  • از سه تا چهار قطره در دیفیوزر انتخابی خود استفاده کنید.
  • برای استفاده خوراکی یک قطره را در نوشیدنی خود رقیق کنید و بنوشید.
  • برای مصرف موضعی، یک تا دو قطره را در ناحیه مورد نظر بمالید. برای به حداقل رساندن هرگونه حساسیت پوستی، آن را با روغن حامل رقیق کنید.

ایمنی و احتیاط در رابطه با اسانس سقز

اگر باردار، شیرده یا به هر دلیلی تحت نظر پزشک هستید، قبل از استفاده از این اسانس با پزشک خود مشورت کنید و از تماس با چشم ها، داخل گوش ها و نواحی حساس جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا