Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای سلامتی و تقویت ایمنی چیست؟

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای سلامتی بسیار زیاد است و مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این میوه عجیب از آمریکای مرکزی منشا گرفته است و به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها به عنوان یک «ابر غذا» شناخته می شود. پوست این میوه گرمسیری دارای رنگ صورتی متمایل به قرمز است. از نظر طعم ملایم است، در حالی که بافت آن شبیه گلابی است.

این میوه عجیب و غریب کم کالری، غنی از مواد مغذی و غنی از آنتی اکسیدان، جایگزین خوبی برای بسیاری از میوه های دیگر در نظر گرفته می شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف منظم میوه اژدها یا دراگون فروت ممکن است به مدیریت بیماری دیابت، تقویت سلامت قلب و کنترل کلسترول به شما بسیار کمک کند.

این میوه همچنین به صورت پودر نیز فروخته می شود که می توانید از آن برای تهیه ماست طعم دار و اسموتی استفاده کنید. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای سلامتی و عوارض جانبی احتمالی آن را مورد بررسی قرار می دهیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

دراگون فروت چیست

دراگون فروت یک میوه عجیب و غریب و خوشمزه است که به دلیل فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، یک ابر غذای استوایی نیز به حساب می آید. به این میوه پیتایا نیز گفته می شود. با این حال، پیتایا از نظر فنی با میوه اژدها ( pitahaya ) متفاوت است، زیرا اولی از جنس Stenocereus می آید در حالی که دومی از خانواده گیاهان Hylocereus است.

ریشه این میوه به مکزیک، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی برمی گردد. گمان می رود که مهاجران دنیای جدید احتمالا آن را به کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند کامبوج، تایلند، تایوان، ویتنام و فیلیپین آورده شده است. مصرف این میوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

ارزش غذایی میوه اژدها

میوه اژدها یا دراگون فروت حاوی ۲۶۴ کالری، ۸۲ گرم کربوهیدرات و ۳.۵۷ گرم پروتئین است. این میوه سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین است. دراگون فروت همچنین منبع خوبی از ویتامین های B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) و ویتامین C است.

این میوه منبع سالم کربوهیدرات و فیبر است. محتوای فیبر میوه اژدها در حفظ باکتری های مفید در دستگاه گوارش بسیار مهم است و محتوای بالای فیبر آن به حرکت روده کمک می کند. محتوای گلیسمی دراکون فروت در سطح بالایی قرار دارد، اما از نظر مواد مغذی متراکم است که آن را به یک میان وعده سالم تبدیل می کند.

غلظت بالای ویتامین C در میوه اژدها بیش از مقدار توصیه شده روزانه است. ویتامین C یک ماده مغذی و آنتی اکسیدانی حیاتی است که در عملکردهای فیزیولوژیکی متعددی نقش دارد و فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. ارزش تغذیه ای این میوه عبارتند از:

  • ۲ گرم پروتئین
  • ۲۲ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم فیبر
  • ۱۳ گرم قند
  • ۱۰۰ واحد ویتامین A
  • ۳۱ میلی گرم کلسیم
  • ۴ میلی گرم ویتامین C
  • ۶۸ میلی گرم منیزیم
  • آهن یک گرم
ارزش غذایی میوه اژدها
ارزش غذایی میوه اژدها

انواع دراگون فروت

این میوه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و بسیاری از افراد آن را در رژیم غذایی خود قرار داده اند. سه نوع میوه اژدها در طبیعت وجود دارد، که عبارتند از:

  • دراگون فروت پوست قرمز با گوشت قرمز
  • دراگون فروت پوست قرمز با گوشت سفید
  • دراکون فروت پوست زرد با گوشت سفید

بسته به گونه، شکل و اندازه، این میوه ها دارای طعم شیرین و ترش هستند. از نظر رایج ترین شکل، این میوه کمی کوچکتر از طالبی است و به رنگ قرمز و پوشیده از شاخک های پهن است. بافت این میوه شبیه کیوی است و از دانه های کوچک سیاه رنگ پر شده است.

از گوشت این میوه برای تهیه اسموتی بسیار استفاده می ‌شود و می‌ توان آن را در نوشیدنی ‌های بسیاری استفاده کرد. پوست بیرونی خشن این میوه ارزش غذایی کمی دارد و به ندرت خورده یا استفاده می شود. اما گاهی از آن برای بهبود سلامت پوست نیز استفاده می شود

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت به خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و تغذیه ای آن نسبت داده می شود. از مزایای آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، متابولیسم سریع تر و روند هضم راحت تر اشاره کرد. سایر  خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای سلامتی عبارتند از:

سلامت روده را تقویت می کند

دراگون فروت برای تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید است، زیرا سرشار از فیبر غذایی است. فیبر پری بیوتیک به رشد باکتری های خوب مانند لاکتوباسیل ها و بیفیدوباکتری ها در بدن بسیار کمک می کند. این باکتری ها ترکیبات ضروری را در اختیار ما قرار می دهند که بدن ما نمی تواند آنها را سنتز کند. فیبر غذایی همچنین حرکات روده را بهبود می بخشد و شرایطی مانند یبوست، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و مشکلات گوارشی را درمان می کند.

کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می بخشد

دانه های این میوه منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع ضروری مانند اسیدهای لینولئیک و لینولنیک هستند. این چربی های خوب می توانند سطح کلسترول بد را تا حدود زیادی کاهش دهند. وجود بیش از حد لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) یا کلسترول بد در خون می تواند شریان های شما را مسدود کرده و منجر به بروز بیماری های قلبی شود. وجود مواد مغذی گیاهی مانند لیکوپن می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق به شما بسیار کمک کند.

دریافت فیبر رژیم غذایی بیشتر به طور مثبت با بروز کمتر بیماری های قلبی مرتبط است. تمام این ترکیبات موجود در میوه اژدها می تواند به کاهش کلسترول و کاهش خطر بروز بیماری عروق کرونر قلب یا حملات قلبی به شما بسیار کمک کند.

 سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند

دراگون فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، بتاسیانین، بتازانتین ها و ترکیبات پلی فنلی است. ویتامین C برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی ضروری است، زیرا به کشتن پاتوژن های مضر به بدن کمک می کند و باعث تحریک تولید گلبول های سفید خون می شود. رنگدانه های رنگی موجود در این میوه ( بتالائین) دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. این آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد مضر آزاد شده در طی استرس اکسیداتیو یا واکنش های متابولیک را از بین ببرند یا آنها را خنثی کنند.

به تثبیت قند خون به شما کمک می کند

میوه اژدها می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. این خاصیت می تواند برای افرادی که پیش دیابت یا مبتلا به بیماری دیابت دارند، بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که کنترل گلیسمی دراگون فروت، وابسته به میزان مصرف آن است. این بدان معنی است که با افزایش میزان مصرف این میوه، سطح قند خون بیشتر کاهش می یابد. این خاصیت هیپوگلیسمی می تواند به تنظیم سطح گلوکز در خون به مبتلایان بیماری دیابت بسیار کمک کند.

با این حال، مصرف بیش از حد این میوه، می تواند منجر به اثرات نامطلوب در بدن شود. زیرا مشخص شده است که مصرف زیاد آن باعث ایجاد مقاومت به انسولین در موش ها شده است. مقاومت به انسولین می تواند منجر به چاقی در شما شود.

ممکن است به کاهش وزن به شما کمک کند

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که بتاسیانین ‌های موجود در این میوه می ‌توانند با تنظیم رشد باکتری‌ های مفید در روده به مدیریت علائم بیماری دیابت و پیشگیری از چاقی به شما کمک کند. فیبر و محتوای بالای آب میوه اژدها همچنین می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری سیر باشید و پرخوری نکنید.

سطح آهن را افزایش می دهد

دراگون فروت سرشار از آهن و ویتامین C است. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خون، بسیار ضروری است. ویتامین C نیز جدا از کمک به سیستم دفاعی بدن به جذب آهن کمک می کند. هم آهن و هم ویتامین C در تنظیم عملکردهای فیزیولوژیکی اصلی بدن ما نقش بسیار موثری دارند.

کمبود آهن یا ویتامین C به ترتیب می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند کم خونی و اسکوربوت شود. گنجاندن این میوه در رژیم غذایی شما می تواند نیازهای غذایی شما را از این مواد مغذی مهم برآورده کند.

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت
خواص میوه اژدها یا دراگون فروت

ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند

میوه اژدها حاوی کاروتنوئیدهای رنگدانه ‌ای مانند بتاکاروتن و لیکوپن و ویتامین C است که توانایی مبارزه با سرطان را در بدن دارند. آنتی اکسیدان هایی مانند بتالین می توانند استرس اکسیداتیو را بسیار کاهش داده و با سلول های سرطانی مبارزه کنند. تحقیقات نشان داده است که بتاسیانین موجود در این میوه ممکن است از رشد و گسترش سرطان سینه جلوگیری کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند آسیب های سلولی را ترمیم و بهبود بخشند.

به بهبود سلامت بینایی کمک می کند

بتاکاروتن ها برای سلامت چشم ضروری هستند. بتاکاروتن موجود در دراگون فروت می تواند به بهبود بینایی و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا به شما کمک کند. با این حال، شواهد کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

به سرکوب درد بیماری آرتریت کمک می کند

به طور سنتی، مصرف میوه اژدها به عنوان یک درمان برای افرادی که از بیماری های التهابی مانند آرتریت و درد مفاصل رنج می بردند، پیشنهاد می شود. این میوه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است؛ بنابراین، ممکن است درد التهابی ناشی از بیماری آرتریت را تا حدود زیادی تسکین دهد.

ممکن است در دوران بارداری به شما کمک کند

از آنجایی که دراگون فروت سرشار از آهن است، مصرف آن در دوران بارداری می تواند به پیشگیری از کم خونی به شما کمک کند. این میوه همچنین حاوی مواد معدنی حیاتی و مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به گردش خون، استخوان سازی و سلامت مغز کودک بسیار کمک می کنند.

به بیماران دنگی کمک می کند

برخی از تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف میوه اژدها می تواند به افراد آلوده به ویروس دنگی بسیار کمک کند. این می تواند به دلیل فعالیت ضد ویروسی ترکیبات موجود در این میوه مانند بتاسیانین باشد. مصرف میوه دراگون فروت به عنوان یک درمان برای تب دانگ از نظر علمی ثابت نشده است و نباید بدون مشورت با پزشک در رژیم غذایی گنجانده شود.

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای عملکرد مغز

مصرف منظم این میوه می تواند خطر انحطاط عصبی را کاهش دهد. یک مطالعه حیوانی نشان داده است که عصاره این میوه به بهبود حافظه و توانایی یادگیری پس از قرار گرفتن در معرض سرب بسیار کمک می کند. میوه اژدها حاوی منیزیم است. منیزیم در درمان افسردگی و تقویت عملکرد مغز بسیار مفید است.

سلامت باروری را ارتقا می دهد

در طب سنتی مصرف دراگون فروت برای بهبود سلامت باروری و سودمندی اندام های جنسی بسیار پیشنهاد می شود. مطالعه ای که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که عصاره پوست این میوه می تواند از پیشرفت آندومتریوز جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات به حمایت از این ادعاها در انسان محدود شده است.

سلامت استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند

این میوه عجیب نسبت به بسیاری از میوه های دیگر، کلسیم بیشتری دارد؛ بنابراین می تواند به نیاز روزانه کلسیم مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان ها به ما کمک کند، تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود ببخشد و از پوکی استخوان جلوگیری کند. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات ترکیب مناسبی از مواد مغذی، پروتئین و کلسیم را برای افزایش تراکم استخوان ارائه می دهد.

انواع دراگون فروت
انواع دراگون فروت

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای سلامت مو

افزودن این میوه یا پودر عصاره آن به رژیم غذایی روزانه به تغذیه و سلامت مو بسیار کمک می کند. مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن به کاهش آسیب وارد شده به مو توسط مواد شیمیایی موجود در رنگ موی مصنوعی به شما کمک می کند. همچنین برای بهبود بافت و بازگرداندن درخشندگی به موهای شما بسیار مفید است. فواید مصرف میوه اژدها برای مو عبارتند از:

کمک به درمان موهای رنگ شده

اگر به دنبال راهی طبیعی برای درمان موهای رنگ شده هستید، آب میوه اژدها به عنوان یک مکمل عالی عمل می کند. آب این میوه به موهای شما اجازه تنفس می دهد و با باز نگه داشتن فولیکول های مو آن را صاف و سالم نگه می دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب دراگون فروت را به نرم کننده های موی خود اضافه کرده و روی موهای خود استفاده کنید.

به طور طبیعی موها را آبرسانی می کند

هیدراتاسیون برای حفظ سلامت بدن شما ضروری است و همین امر برای مو ها نیز صدق می کند. حتی ضعیف‌ ترین موها نیز می‌ توانند با مصرف این میوه تقویت شوند. این میوه سرشار از ویتامین A است که به آبرسانی طبیعی موها بسیار کمک می کند. همچنین از موهای شما در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند و الیاف مو را با مواد معدنی مانند کلسیم و آنتی اکسیدان ها تقویت می کند.

رشد مو را تقویت می کند

مصرف این میوه پوست سر و فولیکول‌ های مو را تغذیه کرده و با مواد مغذی ضروری که باعث رشد طبیعی مو می‌ شوند، آنها را سالم نگه می‌ دارد. همچنین به دلیل وجود ترکیباتی مانند فیتونوترینت ها و پلی فنول ها، پوست سر شما را از آسیب رادیکال دور نگه می دارد.

مقابله با ریزش مو

مصرف این میوه به طور طبیعی با ریزش مو مقابله می کند. مصرف دراگون فروت با تغذیه و تقویت فولیکول های مو با مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی، باعث کاهش خطر ریزش مو می شود. این میوه خطر ریزش مو را به حداقل می رساند، زیرا حاوی مواد مغذی دیگری مانند روی، آهن، پتاسیم، ویتامین های B و فولات است.

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای پوست

این میوه به دلیل داشتن ترکیبات بسیار مفید و آنتی اکسیدان های قوی برای سلامت پوست بسیار مفید است. برخی از فواید دراگون فروت برای پوست عبارتند از:

خواص ضد پیری دارد

این میوه حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که خواص ضد پیری دارند. این آنتی اکسیدان ها آنزیم های تجزیه کننده اجزای پوست مانند کلاژن و اسید هیالورونیک را مهار می کنند. ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند از پیری پوست جلوگیری کند. این میوه غنی از ویتامین C است.

آکنه را درمان می کند

عصاره میوه اژدها در داروهای سنتی مراقبت از پوست برای درمان آکنه بسیار استفاده می شود. پوست این میوه دارای خواص ضد میکروبی قوی است. همچنین گفته می شود که ترکیبات موجود در دراگون فروت تولید سبوم پوست را کنترل می کند و به کنترل آکنه بسیار کمک می کند. اگرچه هیچ مدرک علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

ممکن است پوست آفتاب سوخته را تسکین دهد

ویتامین C، همراه با سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دراگون فروت، می تواند آفتاب سوختگی را کاهش و بهبود دهد. ترکیبات موجود در این میوه رطوبت را باز می گرداند و ناحیه آفتاب سوخته را التیام می بخشد و آن را آرام می کند. خاصیت ضد میکروبی آن ممکن است به جلوگیری از عفونت در ناحیه سوخته نیز به شما کمک کند.

سلامت پوست را افزایش می دهد

دراگون فروت منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین C رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد و رنگ پوست را روشن می کند. این ویتامین همچنین برای سنتز کلاژن در بدن بسیار ضروری است. کلاژن، پوست شما را سفت و چاق نگه می دارد، زیرا جز ساختاری پوست است.

ممکن است پوست را آبرسانی کند

این میوه عجیب سرشار از آب است؛ بنابراین ممکن است به آبرسانی پوست بسیار کمک کند. ویتامین B موجود در آن می تواند پوست شما را مرطوب کرده و آن را سالم و انعطاف پذیر نگه دارد.

خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای پوست
خواص میوه اژدها یا دراگون فروت برای پوست

چگونه میوه اژدها یا دراگون فوت را مصرف کنیم

این میوه را می توان به صورت تازه یا مخلوط شده به صورت آبمیوه خورد. می توان از آن برای طعم دادن به مربا، سالاد، اسموتی و ماست استفاده کرد. خرید این میوه بسیار آسان است. فقط باید چک کنید سفت باشد و خیلی نرم نباشد. میوه ای را انتخاب کنید که رنگ آن یکدست باشد.

پس از خرید می توانید گوشت این میوه را با قاشق جدا کنید یا پوست آن را بردارید و گوشت را به قطعات کوچکتر برش دهید. میوه اژدها به صورت منجمد خشک شده و به صورت پودر در بازار موجود است.

نحوه استفاده از میوه اژدها بر روی پوست

شما می توانید به روش های مختلفی از این میوه برای بهبود پوست خود استفاده کنید. برخی از این روش ها عبارتند از:

تهیه ماسک صورت سفت کننده پوست

موادی که شما برای تهیه این ماسک صورت نیاز خواهید داشت، عبارتند از:

  • ۱/۲ میوه اژدها
  • ۱ قاشق غذاخوری ماست

روش تهیه ماسک صورت

  1. پالپ این میوه را بردارید و آن را له کنید و به صورت خمیری صاف در آورید.
  2. ماست را به این خمیر اضافه کنید.
  3. مخلوط به دست آمده را روی صورت و گردن خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید.
  4. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید و صورت خود را با یک حوله نرم خشک کنید.
  5. این روند را یک بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

تهیه ماسک صورت برای درمان جوش

  1. گوشت دراگون فروت را بیرون بیاورید و با استفاده از چنگال آن را به صورت خمیری صاف در آورید.
  2. آن را با استفاده از یک توپ پنبه ای روی ناحیه آسیب دیده بکشید.
  3. از یک تکه پنبه تازه برای نواحی آسیب دیده دیگر استفاده کنید، تا از گسترش باکتری ها جلوگیری کنید.
  4. بعد از ۲۰ دقیقه خمیر را با آب ولرم بشویید و اجازه دهید صورتتان در هوا خشک شود.
  5. این روند را دو بار در هفته تکرار کنید.

تهیه ماسک صورت دراگون فروت برای پوست آفتاب سوخته

برای تهیه این ماسک صورت شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت.

  • ¼ میوه اژدها
  • ۱ عدد کپسول ویتامین E

روش تهیه ماسک صورت

  1. پالپ این میوه را بردارید و با چنگال آن را له کنید تا خمیری به دست آید.
  2. کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن آن با خمیر این میوه به خوبی مخلوط کنید.
  3. مخلوط به دست آمده را روی ناحیه آفتاب سوخته بمالید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه نگه دارید.
  4. در نهایت آن را با آب سرد بشویید و اجازه دهید صورتتان در هوا خشک شود.
  5. از این ماسک را هر روز به صورت متناوب استفاده کنید تا زمانی که علائم آفتاب سوختگی فروکش کند.

خواص پوست دراگون فروت

پوست دراگون فروت حاوی ترکیبات مغذی کمی است. اما از آن می توان برای تهیه ماسک صورت و بهبود مشکلات پوستی استفاده کرد. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ممکن است با کاهش اثرات مضر رادیکال های آزاد در بدن به مبارزه با علائم پیری کمک کند. پوست این میوه همچنین برای درمان آفتاب سوختگی، آکنه و بهبود پوست خشک مفید است. ویتامین C موجود در آن نیز به روشن شدن پوست کمک می کند.

قیمت میوه دراگون فروت

دراگون فروت یک میوه استوایی است که از چندین گونه کاکتوس به دست می آید. این میوه از قرن دوازدهم در آسیا مصرف می شود و در حال حاضر به صورت تجاری در هاوایی، آمریکای مرکزی و مکزیک کشت می شود. این گیاه به دلیل فواید بی‌ نظیر سلامتی‌ اش، طرفداران زیادی را به دست آورده است. از آنجایی که این میوه در داخل کشور ایران کشت نمی شود؛ بنابراین قیمت آن به نوسانات بازار ارز بسیار بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت آن می توانید به سایت فروش محصولات غذایی مراجعه کنید.

خواص پوست دراگون فروت
خواص پوست دراگون فروت

قیمت دراگون فروت قرمز

قیمت دراگون فروت قرمز در بازار بستگی به عوامل زیادی دارد. این میوه یک میوه وارداتی است؛ بنابراین قیمت آن می تواند بسیار زیاد باشد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های محصولات غذایی یا سایت های فروش اینترنتی از قیمت دراگون فروت قرمز مطلع شوید. توصیه می شود این میوه را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

طعم دراگون فروت

دراگون فروت یک میوه استوایی است که به دلیل پوست قرمز پر جنب و جوش و پالپ خالدار بسیار شناخته شده است. این میوه بومی آمریکا بوده، اما بیشتر در کشورهای گرمسیری نیز کشت می شود. این گیاه از خانواده Cactaceae است؛ بنابراین برای کشت آب کمتری مصرف می شود.

برای خوردن میوه های اژدها نیازی نیست در مناطق استوایی زندگی کنید، زیرا امروزه در هر سوپرمارکت در هر منطقه ای از جهان یافت می شود. طعم این میوه شبیه چندین میوه مانند کیوی، تمشک و گلابی است. بیشتر کسانی که این میوه را مصرف کرده اند، آن را بی مزه توصیف کرده اند.

خواص دراگون فروت زرد

خواص دراگون فروت زرد مانند انواع دیگر این میوه عجیب است. میوه اژدها حاوی آنتی اکسیدان های خوبی مانند فلاونوئیدها، اسید فنولیک و بتاسیانین است که از بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار موثر است، زیرا منبع غنی ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها است.

آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کنند و پاتوژن های مضر را از بین می برند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان های موجود در رنگدانه های رنگی در این میوه، بتالین نامیده دارد و از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کنند.

دراگون فروت زرد رنگ منبع عالی از فیبر غذایی است. فیبر در سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی بسیار مفید است، همچنین حجم مدفوع شما را افزایش می دهد و یبوست را درمان می کند. شما همچنین می توانید با مصرف غذاهای سالم و سرشار از فیبر وزن خود را حفظ کنید.

این میوه همچنین مملو از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B و همچنین منیزیم است. از مزایای منیزیم می توان به بهبود سلامت استخوان و سلامت قلب اشاره کرد. ویتامین های B1، B2 و B3 به بهبود همه چیز از فشار خون، سلامت پوست و سطح کلسترول گرفته تا عملکرد تیروئید، نوسان سطح هموگلوبین و متابولیسم کربوهیدرات کمک می کنند.

عوارض جانبی مصرف میوه اژدها یا دراگون فروت
عوارض جانبی مصرف میوه اژدها یا دراگون فروت

خواص میوه اژدها در بارداری

مصرف این میوه برای زنان باردار بسیار مفید است زیرا حاوی ترکیبات مفید مانند آهن، ویتامین B و فولات است. تحقیقات نشان داده است که آهن به جلوگیری از کمبود هموگلوبین و همچنین جلوگیری از بروز کم خونی به مادران باردار بسیار کمک می کند. همچنین ترکیبات موجود در این میوه مانند ویتامین های B و فولات به جلوگیری از نقایص مادرزادی و افزایش انرژی به شما بسیار کمک می کند.

علاوه بر این، محتوای کلسیم موجود در آن به رشد استخوانی جنین کمک کرده و در نتیجه بارداری سالم را تقویت می کند. سطوح بالای کلسیم و منیزیم همچنین برای مبارزه با پوکی استخوان در زنان یائسه بسیار مفید است.

آیا می توانم هر روز میوه اژدها را مصرف کنیم

شما می توانید هر روز این میوه پرخاصیت را مصرف کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید. این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی است. با این حال، توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا فیبر غذایی بالایی دارد. وارد کردن ناگهانی فیبر غذایی بالا به رژیم غذایی، می تواند باعث نفخ، یبوست و اسهال شود.

آیا مصرف دراگون فروت برای بیماران کلیوی مفید است

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به بهبود عملکرد اندام های داخلی مانند کلیه ها به شما بسیار کمک کند. این میوه می تواند سموم مضر را از بدن دفع کند و باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه شود.

عوارض جانبی مصرف میوه اژدها یا دراگون فروت

به طور کلی، مصرف این میوه برای سلامتی بی خطر است. در موارد نادر، مصرف آن ممکن است برای برخی از افراد واکنش های آلرژیک مانند بثورات، خارش، حالت تهوع و تورم دهان را ایجاد کند. موارد بسیار کمی از واکنش آلرژیک به این میوه گزارش شده است.

سخن آخر

میوه اژدها یا دراگون فروت یک میوه استوایی عجیب و غریب با مشخصات آنتی اکسیدانی غنی است. این میوه دارای مجموعه ای از ترکیبات مغذی مانند فیبر غذایی، کربوهیدرات ها، مواد معدنی و ویتامین های B و C است. مزایایی مصرف این میوه شامل حمایت از سلامت روده و سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن است.

مصرف این میوه همچنین برای سلامت پوست شما نیز بسیار مفید است، زیرا خواص ضد پیری و ضد باکتریایی آن می تواند به رفع بسیاری از مشکلات پوستی به شما کمک کند. می توانید میوه اژدها را به صورت میوه کامل یا پودر آن (در ماست و اسموتی) به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، در صورت بروز واکنش آلرژیک به آن، توصیه می شود به دنبال خدمات پزشکی باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا