Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

روغن سبزه یا روغن کشمش چیست و چه قیمت خرید و فروش و کاربردی دارد؟

روغن سبزه یا روغن کشمش ترکیبی است که برای خشک کردن انگور و تولید کشمش مورد استفاده قرار می گیرد. روغن سبزه که با نام های دیگری از جمله روغن کشمش ، تیزاب روغن سبزه یا تیزاب سلطانی شناخته می شود کاربرد گسترده ای در تهیه کشمش و میوه های خشک دیگر دارد.

برای تبدیل انگور به کشمش روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از روغن سبزه برای تسریع فرآیند است. در حالت عادی تبدیل انگور به کشمش چندین هفته طول می کشد که برای خشک کردن مقادیر زیاد انگور دردسر ساز است ولی با استفاده از روغن کشمش می توان این زمان را کاهش داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با کاربرد و قیمت خرید و فروش روغن سبزه و هر آنچه نیاز هست بدانید با ما در ادامه مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کاربرد روغن سبزه یا روغن کشمش

کشمش یک میوه خشک مقوی و سرشار از آهن، پتاسیم و ویتامین B است که سطح آنتی اکسیدان آن تقریبا ۳ برابر بیشتر از انگور تازه است. با توجه به تنوع انگور انواع کشمش نیز وجود دارد و می توان از خواص آنها برای سلامتی استفاده کرد.

کشمش ها بر اساس فرآیند خشک شدن در رنگ های مختلف موجود هستند که هر یک کاربرد ویژه ای دارند. مثلا کشمش پلویی در پخت پلوها و کشمش سایه خشک در آجیل و سایر تنقلات مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر با استفاده از مواد شیمیایی مانند کربنات پتاسیم و روغن کشمش یا تیزاب سلطانی می توان رنگ کشمش ها را تغییر داد. مثلا برای تهیه کشمش های سبز رنگ از تیزاب روغن سبزه و برای تهیه کشمش های طلایی از سولفور استفاده می کنند.

روغن سبزه یا تیزاب سلطانی چیست ؟

این ترکیب شیمیایی برای تهیه محلول تیزاب جهت خشک کردن کشمش مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کشمش از اسید چرب کلزا یا کانولا طی دو مرحله بدست می آید. بدین ترتیب که ابتدا اسید چرب کلزا یا کانولا به روغن نیم ساخته تبدیل شده و سپس با افزودن پلی سوربات به آن روغن سبزه یا تیزاب سلطانی بدست می آید که مایعی شفاف بوده و حاوی ۹-۱۱ درصد اسید چرب آزاد است.

مواد تشکیل دهنده روغن سبزه

  • اسید چرب كلزا یا کانولا
  •  اتانول
  •  پارا تولوئن سولفونیك اسید
  • پلی سوربات
روغن سبزه یا روغن کشمش چیست و چه کاربردی دارد؟
روغن سبزه یا روغن کشمش چیست و چه کاربردی دارد؟

مکانیسم عمل روغن سبزه چیست ؟

خشک کردن همه میوه ها از جمله انگور کار وقت گیری است که می توان با استفاده از محلول های قلیایی این روند را تسریع کرد. برای تهیه این محلول قلیایی که به تیزاب معروف است پودر  کربنات پتاسیم خوراکی را در آب حل کرده و به آن روغن سبزه اضافه می کنند. سپس انگورها را در این محلول غوطه ور کرده یا محلول را روی انگورها اسپری می کنند.

این محلول با ایجاد شکاف هایی بر روی پوست حبه های انگور سرعت تبخیر آب را افزایش داده و همچنین با افزایش جذب انرژی گرمایی روند خشک شدن و تبدیل شدن به کشمش را تسریع می کند.

با استفاده از این روش کشمش هایی با رنگ روشن تولید می شوند بنابراین استفاده از تیزاب راهی برای بدست آوردن میوه های خشک با ظاهری روشن و جذاب تر است زیرا از این محلول می توان برای خشک کردن هلو ، زردآلو ، سیب و آلو نیز استفاده کرد.

روش تهیه تیزاب روغن سبزه یا تیزاب سلطانی

برای تهیه محلول تیزاب ۵ کیلو پودر کربنات پتاسیم خوراکی  را در ۱۰ لیتر آب حل کنید و بهم بزنید سپس ۲ لیتر روغن سبزه را به آن افزوده و خوب ترکیب کنید تا محلول شیری رنگ به دست آید.

مجددا محلول حاصل را در ۱۰۰ لیتر آب ریخته خوب بهم بزنید. این محلول برای خیساندن ۱۰۰۰ کیلوگرم انگور جهت تهیه کشمش مناسب است.

اکنون می توانید انگور یا هر میوه دیگر را در این محلول قرار داده و سپس آنرا در فواصل معین روی زمین یا توری های سیمی پهن کنید تا خشک شود.

مزایای استفاده از تیزاب روغن سبزه چیست؟

با استفاده از این محلول زمان خشک شدن انگور از ۴-۵ هفته به ۸ تا ۱۴ روز کاهش می یابد که برای تولید حجم زیاد کشمش یک مزیت محسوب می شود.

با این روش غلظت قند در کشمش به سرعت تحت تاثیر خشک شدن سریع افزایش یافته و عملکرد آنزیم پلی فنولوکسیداز که باعث تیره شدن رنگ کشمش می شود مهار می شود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از تیزاب باید در آب و هوای خشک صورت بگیرد زیرا رطوبت هوا یا استفاده از این محلول در روزهای بارانی باعث تیره شدن رنگ کشمش ها خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا