Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص نخود فرنگی چیست؟ فواید، مضرات، کاربرد، نحوه مصرف

نخود فرنگی از سبزیجات خوشمزه و بسیار مفید است که به کاهش وزن کمک می کند. نخود فرنگی سرشار از فیبر است. فیبر نخود فرنگی  باعث احساس سیری در فرد می شود و باعث می شود از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

نخود فرنگی کالری و چربی کمی دارد ودارای محتوی غنی از پروتئین است. نخود فرنگی بهترین انتخاب برای افرادی است که می خواهند با یک خوراکی خوشمزه ، وزن کم کنند.

مواد مغذی نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی چیست؟ فواید، مضرات، کاربرد، نحوه مصرف
خواص نخود فرنگی چیست؟ فواید، مضرات، کاربرد، نحوه مصرف

 

نخود فرنگی سبزمنبع غنی از ویتامین ها از جمله ویتامین k، منگنز، مس، فسفرواسید فولیک، فیبر رژیمی، ویتامین B است. آنها همچنین منبع شگفت انگیزی از ویتامین B6، نیاسین، ویتامین B21، مولیبدن، روی، پروتئین، منیزیم،آهن ،پتاسیم وکلوئین است.

 نخود فرنگی و پروتئین ها

مشخصات غذایی پروتئینی نخود به شرکت تولید کننده آن بستگی دارد. ۳۳ گرم نخود سبز که حدود چهار و دو قاشق غذاخوری است،دارای ۱۲۰ کالری ،۲ گرم چربی ،۱ گرم کربوهیدرات و ۲۴ گرم پروتئین را در خود جای داده است.. اما در برخی برندها سدیم نیز هست.

خواص نخود فرنگی

کنترل وزن

نخود فرنگی بسیار کم چرب و کم کالری است. به این ترتیب اغلب در رژیم های غذایی گیاهی و غیر گیاهی یافت می شود.این سبزیجات به عنوان منبع سلامتی خوبی در نظر گرفته شده است. در مقایسه با لوبیا، نخود فرنگی کالری بسیار پایینی دارد. نخود فرنگی شامل مقادیر زیادی از فیبر و مواد مغذی است.

تقویت و استحکام استخوان ها

نخود سرشار از ویتامین های K و Dاست که به جذب کلسیم کمک می کند، استخوان ها را تقویت می کند و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. ویتامین k در نخود فرنگی از بیماری هایی مانند آلزایمرو ورم مفاصل جلوگیری می کند.

جلوگیری از اکثر سرطان های معده

خواص نخود فرنگی چیست؟ فواید، مضرات، کاربرد، نحوه مصرف
خواص نخود فرنگی چیست؟ فواید، مضرات، کاربرد، نحوه مصرف

نخود فرنگی دارای مقدار زیادی پلی فنل محافظ سلامت که به عنوان کمسترول شناخته می شود، است. براساس مطالعه انجام شده مکزیکو سیتی، مشخص شد که شما تنها ۲ میلی گرم فیتوناتریشن نیاز دارید که از سرطان معده جلوگیری کند.

همچنین نخود سبز سرشار از ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان هااست که بدن ما را سلامت حفظ می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. نخود فرنگی شامل کومسترول پلی فنول است که خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. ویتامین A و ویتامین C نخود فرنگی از پیشرفت سرطان پروستات، تخمدان و لوزالمعده جلوگیری می کند.

سلامت استخوان ها

نخود سبزبرای سلامت استخوان ها به دلیل وجود محتوا کلسیم مفید است. شما می توانید هر روز نیم فنجان نخود فرنگی میل کنید. زیرا باعث سلامت استخوان ها می شود و ازپوکی استخوان پیشگیری می کند.

میزان کلسترول را کاهش می دهد

مصرف نخود سبز کلسترول  خون را به دلیل محتوای فیبر بالا پایین می آورد، نخود فرنگی می تواند ورود کلسترول بد را به لایه عروقی خون مسدود کند. کلسترول بد اگر وارد رگ های خونی شود، مشکلات قلبی عروقی ایجاد می کند.

 جلوگیری از کم خونی

نخود فرنگی می تواند برای کم خونی استفاده می شود. فولات و آهن در نخود فرنگی برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است. اگر می خواهید از کم خونی جلوگیری کنید ، بهتر است نخود فرنگی در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

عملکرد صحیح عصب ها

نخود سبز شامل پتاسیم و منیزیم است و برای عملکرد صحیح عصب موثر است.پتاسیم برای حفظ انتقال دهنده عصبی سالم مفید است و منیزیم برای بهبود سیگنال های عصبی در بدن مفید است.

ترمیم بافت های شکسته

نخود فرنگی در ترمیم بافت های شکسته به دلیل محتوای پروتئینی قدرتمند عمل می کند. پروتئین باعث ترمیم یا جایگزینی بافت آسیب دیده با بافت جدید می شود. این به دلیل وجود پروتئین در نخود فرنگی است.

مفید برای سلامت مو

نخود فرنگی برای سلامت مو مناسب است، و این به دلیل وجود ویتامین های B6, B12 و فولات است.

از تصلب شرایین پیشگیری می کند

تصلب شرایین شرایطی است که در آن عروق خونی به دلیل رسوب کلسترول بسته می شود. این امر خطر حمله قلبی در افراد را افزایش خواهد داد. نخود فرنگی سطح کلسترول را در داخل بدن کاهش میدهد و از تصلب شرایین جلوگیری می کند.

 نخود فرنگی و خواص ضد التهاب

نخود سبز دارای خاصیت ضد التهاب است و در پیشگیری از بیماری های عفونی در بدن موثر هستند.

مفید برای دوران بارداری

نخود سبز برای دوران بارداربسیار مفید است چون سرشار از فولات است. شما می توانید نخود فرنگی در طول بارداری استفاده کنید زیرا آنها می توانند منبع پروتئین با کیفیت بالا باشند و عملکرد گوارشی بهبود ببخشند.

سلامت چشم را بهبود می بخشد

نخود فرنگی برای سلامت چشم عالی است زیرا غنی از ویتامین  A و بتاکاروتن است. برای محافظت از خود در برابربیماری های مختلف، از جمله آب مروارید، مصرف نخود فرنگی می تواند موثر باشد.

درمان سرمازدگی

سرمازدگی ممکن است با علایمی مانند تورم انگشتان همراه باشد، برای درمان این عارضه می توانید مقداری نخود فرنگی را در کمی آب بجوشانید و آن را صاف کنید. آب نخود به دست آمده با روغن کنجد ترکیب کنید وانگشتان خود رابا آن شست و شو دهید.

 جلوگیری از اسکوربوت

با توجه به محتوای ویتامین C این  نخود سبز، این سبزیجات  می تواند بدن انسان را از عفونت محافظت کند.

جلوگیری از سرطان معده

نخود فرنگی برخلاف اندازه کوچکی که دارد، دارای خواص بسیاری است و می تواند از اکثر سرطان های معده جلوگیری کند.کومسترول در نخود فرنگی به وفور وجود دارد و در جلوگیری از سرطان معده مؤثر است.  سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.  آنتی اکسیدان های نخود فرنگی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و از بیماری های مختلف جلوگیری می کنند. نخود فرنگی سرشار از آهن، کلسیم، روی، مس و منگنز است.

 تنظیم قند خون

نخود فرنگی به دلیل فیبر ومحتوای پروتئین بالا ، قند خون را تنظیم می کند. نخود فرنگی هضم را بهبود می بخشد، با توجه به محتوای فیبر بیش از حد آنها، دستگاه گوارش بدن را تقویت می کند. گوارش را بهبود می بخشد .فیبردر نخود فرنگی، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد

درخشان کننده پوست

می توانید مقداری نخود فرنگی بجوشانید تا خمیری شکل شود. سپس خمیر حاصل بر روی صورت و بدنتان ماساژ دهید, و پوست خود را روشن و درخشنده کنید.

از بیماری های قلبی جلوگیری می کنند

امروزبیماری های قلبی در جامعه رو به افزایش است، چرا که مصرف گوشت قرمز و سفید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. نخود فرنگی یک منبع باورنکردنی پروتئین است که از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. فیبر موجود در نخود فرنگی از ورود کلسترول به بدن جلوگیری می کند و مانع ورود کلسترول به داخل رگ ها می شود و برای سلامت قلب مفید است.

خطر سرطان را کاهش می دهد

سرطان به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته می شود که بسیاری از افراد را در جهان نگران می کند. نخود فرنگی از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. نخود فرنگی در کاهش سرطان پروستات نیز مؤثر است. فیبر در نخود فرنگی خطر ابتلا به اکثر سرطان ها در انسان را کاهش می دهد. نخود فرنگی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات شیمیایی را در خود جای می دهد.

جلوگیری از دیابت

نخود فرنگی به دلیل شاخص گلوکز کم برای دیابتی ها مفید است و علاوه بر این، شما را از ابتلا به دیابت باز می دارد. مواد غذایی بر اساس شاخص گلیسمی شان دسته بندی می شوند که نخود فرنگی از دسته غذاهایی است که شاخص گلوکز پایینی دارند. این ماده خوراکی با سرعت کمتری گلوکز را در خون آزاد می کند.

و در نتیجه سطح قند خون پس از مصرف افزایش پیدا نمی کند. افرادی که از دیابت رنج می برند یا می خواهند خود را از دیابت محافظت کنند بهتر است از نخود فرنگی استفاده کنند. فیبر در نخود فرنگی هضم نشاسته و جذب گلوکز دربدن کند می کند.

درمان بیماری سلیاک

افراد مبتلا به بیماری سلیاک بدنشان، نمی تواند موادی را که حاوی گلوتن هستند مصرف کنند. گلوتن پروتئینی است که در گندم و غلات یافت می شود. نخود فرنگی یک ماده غذایی خوشمزه بدون گلوتن است که جایگزین پروتئین و نشاسته گندم است. انسان های مبتلا به بیماری سلیاک باید از نخود فرنگی به عنوان منبع پروتئین با کیفیت بالا استفاده کنند.

سلامت پوست با مصرف نخود فرنگی

نخود فرنگی برای سلامت پوست مناسب است زیرا دارای فیبر و پروتئین است که برای داشتن پوستی سالم و درخشان ضروری است، علاوه بر این نخود فرنگی حاوی ویتامین C است که می تواند از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کند. اگر در معرض نور خورشید هستید حتما برای حفظ سلامتی پوست خود از نخود سبز استفاده کنید.

با پیری مقابله می کند

نخود سبزبه دلیل محتوای فراوان آنتی اکسیدان ها، اثرات رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند. نخود فرنگی برای فرایند پیری را کند می کند. نخود فرنگی خواص ضد التهابی دارد و از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. نخود فرنگی منبع غنی از ویتامین c است که می تواند در تولید کلاژن بسیار موثر باشد.کلاژن نوعی پروتئین است که پوست را سالم نگه می دارد.

 تقویت دستگاه ایمنی بدن

نخود فرنگی یک گزینه بسیار خوب برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است چرا که دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. هم چنین این ماده خوراکی دارای مس، آهن، روی و منگنز می باشد. این مواد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند.

جلوگیری از آلزایمر

یکی از بیماری ها درسنین بالا ، آلزایمراست که فرد مبتلا  بخشی از حافظه  خود را ازدست می دهد. زوال عقل را می توان مدیریت کرد. مصرف روزانه نخود سبزسلامت سیستم عصبی را تضمین می کند.نخود فرنگی حاوی ویتامین k است که از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

جلوگیری از یبوست

نخود فرنگی برای بیماری های گوارشی به دلیل محتوای فیبر بالا موثر است. فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد و حرکات روده را به آسانی انجام می دهد. به همین دلیل مصرف نخود فرنگی از یبوست جلوگیری می کند.

نگهداری نخود فرنگی

معمولاً روش هایی برای نگهداری نخود فرنگی وجود دارد.

فریزرکردن نخود فرنگی

اول شما باید پوست نخود فرنگی را جدا کنید و آن را دانه کنید. آب را داخل قابلمه بریزید تا بجوشد. پس از جوشاندن آب، نخود فرنگی های دانه شده را در آب جوش بریزید. توجه داشته باشید که مقدار نخود فرنگی باید به گونه ای باشد که دیگر جوشیدن آب را متوقف نکند. پس از جوشیدن به مدت یک دقیقه نخود فرنگی ها را آبکش کرده و آب سرد روی آن ها بریزید یا در هوای آزاد قرار دهید تا خنک شود.

پس ازسرد شدن نخود فرنگی ، شما باید آن ها را به بسته بندی کنید. از کیسه های فریزر یکبار مصرف یا زیپ کیپ برای بسته بندی استفاده کنید. نخود فرنگی ها را با توجه به نیازهایتان برای هر وعده غذایی در هر کیسه قرار داده و پس از خارج کردن هوا از کیسه، نخود بسته بندی شده را در فریزر قرار می دهند. نخود فرنگی را به مدت ۱۸ تا دوازده ماه در ۱۸- درجه سانتی گراد در داخل فریزر ذخیره کنید.

کنسرو نخود فرنگی

برای تهیه نخود فرنگی کنسرو شده، ابتدا پوست آن را جدا کنید و بعد از دانه کردن آن ، نخود فرنگی ها را بشویید. نخود فرنگی های دانه شده را داخل شیشه ای دهان گشاد بریزید و کمی نمک را در نخود فرنگی اضافه کنید. سپس آب را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود، سپس آب را در به شیشه اضافه کنید و درب را ببندید. سپس این شیشه ها را در قابلمه ای پر از آب قرار داده و روی شعله ملایم حرارت دهید تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید و تا یک ساعت روی حرارت کم بجوشد. پس از یک ساعت شیشه ها در آب سرد قرار دهید و سپس آن ها را به یخچال انتقال دهید.

معرفی انواع غذا با نخود فرنگی

برای بهره از خواص نخود سبز می توان آن را در غذاها ی مختلف استفاده کرد. برخی از غذاهایی که مدت هاست از نخود فرنگی استفاده می کنند، می توانیم سالاد الویه است. غذاهای خوشمزه و خاص را می توان با نخود فرنگی تهیه کرد. غذاهایی که می توانند با نخود فرنگی تهیه شوند شامل کوکوی نخود فرنگی، نخود پلو، سالاد نخود فرنگی و چدار ، سالاد سیب زمینی روسی، ماکاموله نخود سبز ، پستو نخود سبز، ساندویچ نخود سبز و پيازچه، فلافل نخود سبز

عوارض نخود فرنگی

نخود فرنگی با توجه خواصی که برای سلامتی دارد ولی اگر بیش از حد استفاده شود. ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. مصرف زیاد  نخود فرنگی می تواند باعث آلرژی در انسان شود. اگر سابقه آلرژی داشته باشد، قبل از خوردن نخود فرنگی با پزشک خود مشورت کنید، رضایت بخش است. مصرف بیش از حد نخود باعث نفخ و سرخوردگی شکم می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا