Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کرم رفع ترک پا مناسب چیست؟

کرم رفع ترک پا یک پماد نیمه جامد است که معمولا قوام روغنی یا نیمه چرب دارند و حاوی موادی است که به صورت موضعی قدرت ترمیم کنندگی بالایی دارد. این کرم ها حاوی ترکیباتی هستند که به عنوان آبرسان و نرم کننده و حتی ترمیم کننده برای از بین بردن ترک های پاشنه پا استفاده می شوند.

ترک پا یکی از مشکلات رایج پاشنه پا است. ترک خوردگی پوست پاشنه پا ناشی از شکاف های ریزی است که در پوست خشک و آسیب دیده ایجاد می شود. اگر این پارگی ها درمان نشوند، می توانند به شکاف های عمیق تری تبدیل شوند.

پاشنه‌ پا وزن بدن را هر زمان که ایستاده‌ اید تحمل می‌ کنند، بنابراین زمانی که آنها رطوبت مناسبی نداشته باشند و پوست پا خشک شده باشد باعث ایجاد ترک پا می‌ شود. با استفاده از کرم رفع ترک پا مناسب می توانید این مشکل را به راحتی درمان کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با کرم رفع ترک پا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علت ترک پا چیست

پوست شما مانند یک سپر انسانی است که از بدن در برابر آلودگی و عفونت محافظت می کند. اما اگر آسیب دیده باشد نمی تواند به درستی از بدن و اندام ها محافظت کند. ترک پا زمانی ایجاد می شود که پوست اطراف پاشنه پا از هم جدا شود.

ترکیبی از خشکی و فشار منجر به ترک پاشنه پا می شود، زیرا پوست قادر به حفظ سطح رطوبت نیست و در نهایت شکننده می شود که در نتیجه شکستگی و شکاف ایجاد می شود.

چندین مرحله برای ایجاد ترک پا وجود دارد. اولین علامت آن پوست خشک و سخت در اطراف پاشنه پا است که به آن پینه می گویند. همانطور که راه می روید و فشار بیشتری به این ناحیه وارد می کنید، پدهای چربی زیر پاشنه پا منبسط می شود و باعث می شود که این پینه ها شروع به ایجاد ترک های کوچک کنند که ظاهری ناخوشایند دارد و با گذشت زمان و عدم رسیدگی این ترک های پا عمیق و دردناک خواهند شد.

علائم ترک پا چیست

علاوه بر ظاهر فیزیکی پوست خشک و ترک خورده کف پا، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

در مرحله اولیه زمانی که کف پا تحت هر نوع فشاری قرار می گیرد، شما احساس درد خفیف خواهید داشت. اغلب اولین علائم این مشکل خشکی شدید، خارش و حساسیت پوست است. ناحیه آسیب دیده می تواند به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل شود و به طور قابل توجهی سفت می شود.

در مرحله پیشرفته تر، کف پا به حدی خشک می شود که به رنگ سفید، زرد یا قرمز در می آید و شروع به پوسته پوسته شدن می کند. ترک‌ها می‌ توانند تا حدی عمیق شوند که عمل ساده راه رفتن به ‌طور باورنکردنی سخت و دردناک شود. در صورت عدم درمان، پاشنه های ترک خورده ممکن است شروع به خونریزی کرده و به باکتری آلوده شوند.

علائم دیگر عبارتند از:

  • درد و ناراحتی، به خصوص در حالت ایستاده
  • خارش در ناحیه و داغ شدن کف پا
  • خونریزی از ترک ها
  • پوسته پوسته شدن و پینه بستن
  • در صورت وجود عفونت، گرما، قرمزی و تورم
علت ترک پا چیست
علت ترک پا چیست

دلایل به وجود آمدن ترک پا

ترک پا زمانی اتفاق می ‌افتد که سد پوستی شما شکسته شود که می تواند ناشی از یک بیماری باشد مانند پسوریازیس یا اگزما یا زمانی که پوست شما بسیار خشک است رخ دهد.

فاکتورهای دیگری که می ‌توانند پوست کف پا را به اندازه‌ ای خشک کند که ترک بخورد، افزایش سن (پوست نازک ‌تر می‌ شود و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می یابد) و البته فصل زمستان نیزمی‌تواند کاملا مقصر باشد.

کف پاها در زمستان در بدترین حالت خود هستند. در داخل و خارج از خانه رطوبت کمتری در هوا وجود دارد و کمبود رطوبت باعث خشک شدن پوست می شود. پوست خشک تر به معنای ترک خوردن و لایه برداری بیشتر است. این نوع ترک خوردن می ‌تواند باعث ایجاد زخم‌ هایی شود که در صورت عدم درمان به راحتی عفونی ‌شوند و اگر سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت دارید،عفونت می ‌تواند به یک خطر جدی برای سلامتی تبدیل شود. دلایل مهم به وجود آمدن ترک پا عبارتند از:

ایستادن طولانی مدت

یکی از دلایلی که باعث ترک کف پا می شود، ایستادن طولانی مدت است. ایستادن طولانی مدت، به ویژه بر روی سطوح سخت می تواند فشار روی کف پاها را افزایش دهد و همچنین منجر به اصطکاک مداوم شود که در نتیجه منجر به ترک و زخم های بازمی شود.

در صورت عدم مراقبت تکرار این روند باعث درد شدید کف پا می شود و همچنین می تواند منجر به خونریزی شود. اگر شغلی دارید که نیاز به ایستادن طولانی دارد، باید کفش مناسب با کفه مناسب بپوشید تا فشار وارده بر کف پاها کاهش یابد.

پابرهنه راه رفتن

شاید شنیده باشیم که راه رفتن با پای برهنه روی چمن ایده خوبی است. با این حال، راه رفتن با پای برهنه می تواند باعث جمع شدن آلودگی و میکروب ها در کف پا شود که می تواند خطر به وجود آمدن ترک پا را افزایش دهد.

همچنین استفاده از صندل های پشت باز می تواند باعث شود چربی های زیر پاشنه پا منبسط شود که در نتیجه می تواند احتمال ترک پاشنه پا را افزایش دهد. علاوه بر این، پوشیدن کفش های نامناسب نیز می تواند به ترک کف پا و درد پاشنه پا منجر شوند.

هنگام پوشیدن کفش هایی که پاشنه های پا را در معرض دید قرار می دهند، مراقبت منظم از پاها، به خصوص در تابستان مهم است. همچنین کفش‌ های پشت باز یکی دیگر از مقصران اصلی در مورد پینه هستند، زیرا هیچ گونه پشتیبانی برای پد پا ندارند.

پیری پوست

با افزایش سن، سن پوست نیز افزایش می یابد. به همین دلیل، افراد مسن معمولا پوست ضخیم و خشکی دارند. با پیر شدن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و باعث می شود پوست سریع تر و بطور متناوب خشک، زبر و پوسته پوسته شود. همچنین تولید چربی برای جلوگیری از خشکی و از بین رفتن رطوبت پوست نیز کاهش می ‌یابد که خطر ترک ‌ها به ‌ویژه در پاها را افزایش می‌ دهد و در نتیجه باعث ترک کف پا می‌ شود.

بهداشت ضعیف

درست مانند صورت و سایر قسمت های بدن پاها نیز درمعرض گرد و غبار، آلودگی و مواد شیمیایی زیادی قرار دارند. بنابراین باید از پاهای خود نیز مانند صورت مان مراقبت کنیم و این مراقبت شامل شستن پاها با آب برای از بین بردن کثیفی و برای پاک کردن سلول‌های مرده پوست است.

همچنین استفاده از مرطوب کننده مخصوصا در فصل زمستان برای مرطوب نگه داشتن پاها نیز بخشی از مراقبت از پا برای حفظ بهداشت مناسب است. تمیز نگه نداشتن پاها دلیل دیگری برای ترک کف پا است، اگرچه استفاده از صابون های خشن و شستشوی شدید نیز می تواند به این مشکل دامن بزند.

پوست خشک

پوست خشک شایع ترین علت ترک کف پا است وعوامل متعددی وجود دارد که این خشکی پوست را افزایش می دهد. یکی از مهمترین دلایل آن دمای سرد به ویژه در فصل زمستان است. وقتی رطوبت هوا بسیار کم است، سطح رطوبت پایین می تواند پوست شما را به شدت دچار خشکی کند.

علاوه بر این، پوست کف پا اغلب خشک و ترک خورده است. از آنجایی که پوست اطراف پاشنه دارای تعداد نسبتا کمی غدد عرقی است و خاصیت ارتجاعی ندارد بیشتر در معرض خطر خشکی قرار دارد. از این رو، در طول زمستان عدم آبرسانی مناسب می تواند پوست را خشک تر کرده و باعث زبر و ترک خوردن کف پا شود.

دلایل به وجود آمدن ترک پا
دلایل به وجود آمدن ترک پا

چاقی

اگر اضافه وزن دارید یا اینکه چاق هستید، ایستادن عادی روی پاهایتان می تواند فشار روی پد چربی زیر کف پا را افزایش دهد و باعث شود که چربی به طرفین گسترش یابد و در نتیجه منجر به ترک کف پا شود. علاوه بر این اگر پوست انعطاف ‌پذیر نباشد احتمال زیادی وجود دارد که هرگونه فشاری روی آن قسمت منجر به ترک شود. از این رو، بهتر است وزن خود را کنترل کنید زیرا نه تنها خطر ترک پا را کاهش می دهد بلکه خطر ابتلا به مشکلات مختلف سلامتی مانند دیابت را نیز کاهش می دهد.

شرایط پزشکی

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث خشکی پوست و ترک پا شوند. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی و آهن در رژیم غذایی شما می تواند بر سلامت کف پا تاثیر منفی بگذارد. مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، مشکلات پوستی ورزشکاران و اگزما و همچنین مشکلات هورمونی مانند بیماری تیروئید که می تواند غدد عرق را غیرفعال کند منجر به خشکی پوست می شود و در نتیجه شما را بیشتر در معرض ترک پا قرار می دهد.

علاوه بر این، دیابت می تواند باعث آسیب عصبی شود که موجب می شود شما خشکی، ترک خوردگی و درد پاهایتان را احساس نکنید. با گذشت زمان، ترک ها عمیق تر می شوند و ممکن است شروع به خونریزی کنند. در موارد شدید، ترک ها می تواند منجر به عفونت شود و اگر دیابتی هستید، ترک پا می تواند منجر به زخم پای دیابتی شود. کرم رفع ترک پا در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

دوش گرفتن طولانی با آب گرم

دوش گرفتن های طولانی و استفاده طولانی از آب گرم چربی های طبیعی پوست بدنتان از جمله پاهایتان را از بین می برد و پوست را خشن و خشک می کند. دوش گرفتن برای مدت طولانی می تواند باعث خشکی و ترک پا شود بنابراین بهتر است مدت دوش گرفتن خود را کمتر کنید مخصوصا در فصل زمستان که رطوبت کمتر است.

ژنتیک

ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به پوست خشک یا ضخیم و پینه در اطراف پاشنه پا باشید که منجر به ترک پاشنه و کف پا می شود. پینه‌ ها یکی دیگر از مقصران اصلی پوست خشن هستند. پینه به لکه‌ هایی از پوست ضخیم و خشک مایل به زرد که برای محافظت از ترک ها روی نواحی آسیب دیده پوست رشد می ‌کنند، گفته می شود. در صورت عدم درمان، پینه ها اغلب تحت فشار که قرار می گیرند دچار شکاف می شوند.

انواع کرم رفع ترک پا مناسب

انتخاب درمان موضعی مناسب برای پیشگیری یا مراقبت های بعدی از ترک پا، بسیار مهم است. استفاده روزانه از کرم های موضعی به عنوان درمان و نرم ‌کننده بسیار کمک کننده است. برخی از کرم ها در ادامه معرفی می شوند.

کرم موضعی بر پایه اوره

اکثر لوسیون ها و محصولات موجود در بازار از ۱۰% کرم اوره تشکیل شده اند. به طور کلی، هر چه ترک پاشنه / کف پا شدیدتر باشد، محتوای اوره بیشتری برای درمان موضعی خود لازم دارید.انواع بالم کف و پاشنه پا حاوی ۲۶% کرم اوره است. محصولاتی که از کرم اوره ۲۵ درصد یا بیشتر تشکیل شده اند، به میزان قابل توجهی خشکی، درد و ظاهر کلی پا را بهبود می بخشند.

انواع کرم رفع ترک پا مناسب
انواع کرم رفع ترک پا مناسب

اسیدهای آلفا هیدروکسی

این اسیدها معمولا در محصولات طبیعی مانند نیشکر، میوه و شیر یافت می شوند و از اسیدهای لاکتیک، سیتریک و گلیکولیک ساخته شده اند. محصولاتی مانند بالم پاشنه و کف پا حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند که در کاهش کراتینه (سخت شدن پوست پا) و لایه برداری پوست بسیار نقش موثری دارند.

استفاده از کرم های حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) به دلیل اینکه حاوی لایه بردارهای شیمیایی مانند AHA هستند، یک راه مطمئن برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست است. آنها را می توان به عنوان یک درمان برای ترک پا مزمن (با اسیدهای با قدرت بالا) یا درمان های معمولی (با اسیدهای کم قدرت) خریداری کرد. نکته مهم این است که هر دو به خوبی پوست را آبرسانی و ترمیم می کنند.

محصولات بر پایه اسید سالیسیلیک

این کرم ها بهترین کاربرد را برای لایه برداری پوست دارند، زیرا درد، شقاق و هایپرکراتوز (سخت شدن پوست) را کاهش می دهند. اکثر محصولات پاشنه و کف پا حاوی اسید سالیسیلیک مخلوط با کرم اوره هستند و البته اسید سالیسیلیک باید برای پوست های ترک خورده ضخیم و خشک استفاده شود. اگر پوست دچار شکاف شود، محصولات سالیسیلیک ممکن است هنگام استفاده احساس سوزش دردناکی ایجاد کنند.

محصولات حاوی ایزومرات ساکارید

اصطلاح دیگری برای پنتاویتین، ساکارید ایزومرات یک ماده مهم در برخی از محصولات موضعی مانند بالم و کرم های پاشنه و کف پا است. به بیان ساده، پنتاویتین به عنوان یک عامل مرطوب کننده عمل می کند، زیرا شستشوی آن دشوار است و به راحتی از پوست جدا نمی شود و منجر به مرطوب سازی موثر می شود. برخی انواع کرم رفع ترک پا حاوی ایزومرات ساکارید است.

سایر درمان های موثر برای رفع ترک پا

اگر وضعیت شما خیلی حاد نیست حتی بدون استفاده از کرم رفع ترک پا با مرطوب کردن پاشنه و کف پا ۲ تا ۳ بار در روز برای کمک به کاهش علائم می تواند کمک کننده باشد. شما همچنین می توانید قبل از مرطوب کردن، از سنگ پا استفاده کنید تا پوست سفت و مرده را که می تواند مانع از جذب موثر مرطوب کننده شود، از بین ببرید. پس از یک هفته مراقبت عمومی از پا، اگر علائم شما باقی ماند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با یکی از متخصصین پا مشورت کنید و از کرم رفع ترک پا استفاده نمایید.

نحوه مراقبت از کف پای خشک و ترک خورده

پاهای خود را تمیز و مرطوب نگه دارید

تلاش برای تمیز و مرطوب نگه داشتن پاها برای حفظ تحرک بسیار حائز اهمیت است. پاها را با پاک ‌کننده‌ های حاوی مرطوب ‌کننده بدون کف (معمولا به شکل کرم یا فوم) بشویید تا پوست پا خشک نشود. بعد از هر حمام یا دوش پاهای مرطوب خود را به سرعت با مرطوب کننده های حاوی گلیسیرین، شی باتر، ویتامین E یا جوجوبا و همچنین روغن های گیاهی برای حفظ رطوبت کف پاها چرب کنید. این مواد در جلوگیری از دست دادن رطوبت بسیار موثرهستند.

پوست مرده را از بین ببرید

برای جلوگیری از ترک پوستی لایه برداری یک عامل کلیدی است. استفاده از محصولات لایه‌ بردار مانند اوره (ترکیبی مشابه که به نفوذ رطوبت در پوست کمک می‌کند) و اسید سالیسیلیک برای جلوگیری از ترک ‌های پاشنه و کف پا با استفاده منظم، بسیار موثرعمل می‌ کند.

همچنین استفاده از سوهان پا برای از بین بردن پوست مرده توصیه می شود. استفاده از سوهان برای پا بعد از دوش گرفتن یا حمام می ‌تواند راهی عالی برای جلوگیری ازایجاد پینه‌ های ضخیم یا ترک کف پا باشد.

با این حال، اگر سطح خارجی سوهان بسیار تیز باشد شما را در معرض خطر بریدگی یا خراش قرار می دهد. هدف این است که پوست پیر و مرده را از بین ببرید اما لایه سالم پوست را دست نخورده باقی بگذارید تا پوست سالم شما بتواند پاها را در برابرعفونت محافظت کند.

درمان های موثر برای رفع ترک پا
درمان های موثر برای رفع ترک پا

جوراب های ساخته شده از مواد طبیعی بپوشید

محیط مرطوب و تاریک جوراب در کفش و چکمه می تواند باعث عفونت قارچی پا شود که بسیار شبیه پوست خشک شده است. برای جلوگیری از این اتفاق پزشکان توصیه می‌کنند جوراب ‌های زمستانی که از مواد طبیعی مانند پنبه یا پشم تهیه شده‌اند را جایگزین جوراب هایی کنید که از مواد مصنوعی تولید شده اند تا پاهایتان کمترعرق کند و همچنین می تواند از رشد باکتری ‌ها نیز جلوگیری کند.

موادی مانند پنبه و پشم به طور طبیعی جذب بیشتری دارند و این ویژگی های رطوبت گیر در ماه های زمستان بسیار مهم است. یک امتیاز اضافی دیگر این است که پاهای شما نیز کمتر بو می دهند. همپنین توصیه می شود برای از بین بردن ترک های پاشنه و کف پا در هوای خشک و سرد ، قبل از خواب روی کف و پاشنه پای خود یک لایه وازلین بمالید و بلافاصله جوراب نخی سفید بپوشید تا مرطوب کننده در هنگام خواب بر روی پوست شما باقی بماند.

کفش مناسب بپوشید

برای کمک به کاهش احتمال ترک ‌خوردگی در اطراف پاشنه‌ و کف پاها، مطمئن شوید که کفش‌هایتان به درستی اندازه کف پای شماست همچنین سعی کنید کفش‌ های لغزنده نپوشید. کفش های بسیار تنگ می توانند به سرعت باعث ایجاد تاول و حساسیت شوند، در حالی که کفش های خیلی گشاد می توانند به دلیل مالش مداوم کفش روی پوست باعث ایجاد پوست خشک و پینه بسته شوند.

بنابراین برای پاهای خود کفش ‌های خوش ‌پوش انتخاب کنید و در ماه‌های تابستان که دوباره شروع به پوشیدن دمپایی و صندل‌های پشت باز می ‌کنید، پاشنه‌ های خود را مرتب با کرم مناسب مرطوب کنید تا کمتر دچار خشکی و ترک پاشنه و کف پا شوید.

از یک کرم حاوی اوره استفاده کنید

از کرم‌ها و محصولات موضعی حاوی اوره استفاده کنید که برای پاشنه‌ و کف پاهای ترک‌ خورده طراحی شده اند. این محصولات بهداشتی به راحتی در دسترس هستند قیمت آنها نیز ارزان است. یک کرم روزانه حاوی ۵ تا ۱۰ درصد اوره و کرم پای ترک خورده حاوی حدود ۲۵ درصد اوره و سرامید برای مرطوب‌ سازی فوری است که مانع از دست دادن رطوبت می شود. با استفاده مدام شما می توانید ترک های پا را از بین ببرید و به عنوان یک راه حل درمانی فوری است.

از ماسک های لایه بردار پا استفاده کنید

ماسک های لایه بردار پا جدید ترین محصول مراقبت از پوست است. این ماسک های ورقه ای چکمه ای شکل به مدت یک ساعت کف پا را می پوشانند و سپس دور ریخته می شوند. در عرض یک هفته یا بیشتر، پوست مرده به صورت تکه‌های بزرگ شروع به کنده ‌شدن می‌کند و پوست نرم مانند پوست یک کودک در زیر آن نمایان می‌ شود.

از بانداژ مایع استفاده کنید

اگر ترک های عمیقی در پوست پاشنه و کف پا دارید، از یک بانداژ مایع استفاده کنید که اصلا یک بانداژ واقعی نیست، بلکه یک اسپری است. این محصولات مراقبتی بر روی ترک ها اسپری می شوند و مانند مهر و موم تمامی منافذ و ترک های کف پا را می بندند در نتیجه باعث می شوند هنگام راه رفتن کمتر احساس درد داشته باشید و همچنین راه ورود را برای انواع آلودگی و باکتری ها نیز بسته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا