Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و مضرات اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک از مواد افزودنی است که در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. از این رو فواید و مضرات اسید سیتریک بسیار مورد توجه بوده است. فواید مصرف اسید سیتریک در غذا طعم دهنه بودن و قدرت نگهدارنگی بالای آن است. اما توجه شود که در صورت مصرف بی رویه این ماده در صنایع غذایی، عوارض اسید سیتریک نیز می تواند در برخی از مصرف کنندگان بروز نماید. به دلیل افزایش تقاضای اسید سیتریک در جهان در ادامه این مقاله به بررسی فواید و مضرات اسید سیتریک می پردازیم. همچنین توجه شود که اسید سیتریک انواع مختلفی داشته و در گریدهای خوراکی و صنعتی به صورت آبدار یا خشک عرضه می گردد. البته قیمت اسید سیتریک نیز متاثر از همین عوامل خواهد بود.در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی اسید سیتریک و مفاهیم مرتبط با آن پرداخته است. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی، اسید سیتریک در نوشیدنی ها، اسید سیتریک در غذاهای رستورانی و… از آن جمله اند. در ادامه به بررسی فواید و خواص اسید سیتریک می پردازیم.

از اسید سیتریک چه می دانید

اسید سیتریک به عنوان یک اسید آلی ضعیف در سراسر جهان شناخته می شود. این ماده یک افزودنی رایج غذایی در جهان بشمار می آید. از این ماده جهت ایجاد محیطی اسیدی، طعم دهندگی و نگهداری مواد غذایی استفاده می گردد. در انواع کنسروها جهت محافظت در برابر بوتولیسم از این ماده استفاده می شود. فواید و مضرات اسید سیتریک موجی استفاده های گسترده از آن در صنایع مختلف شده است. از فواید اسید سیتریک در صنایع دارویی و صنایع محصولات تمیزکننده نیز استفاده می شود.

"<yoastmark

فواید و مضرات مصرف اسید سیتریک در دارو ها و مکمل ها

فواید اسید سیتریک به عنوان یک ماده اصلی در داروها و مکمل های غذایی به کار می رود. این ماده به داروها اضافه می گردد تا مواد دارویی را حفظ و تثبیت کند. حتی مکمل های معدنی همانند مکمل های منیزیم و کلسیم نیز حاوی اسید سیتریک هستند. از مضرات اسید سیتریک نیز می توان به توانایی آن در ایجاد آلرژی اشاره نمود. شرکت های دارویی با بررسی فواید و مضرات اسید سیتریک اقدام به استفاده از آن می کنند.

فواید و مضرات اسید سیتریک در ضد عفونی کنندگی

فواید اسید سیتریک به دلیل پی اچ مناسبی که دارد به عنوان یک ضد عفونی کننده بسیار مفید در برابر انواع باکتری و ویروس استفاده می شود. از فواید اسید سیتریک می توان به عنوان ماده ضد عفونی کننده و تمیز کننده جهت از بین بردن هرگونه آلودگی و زنگ زدگی بهره برد. از فواید و مضرات اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی همه کاره در مواد غذایی، نوشیدنی ها، داروها و مکمل های غذایی و حتی تمیز و ضد عفونی کردن  وسایل بهره می برند.

فواید اسید سیتریک

تولید انرژی در بدن

سیترات مولکولی نزدیک به اسید سیتریک است. این ماده اولین مولکول در چرخه اسید سیتریک است. این چرخه موجب تبدیل مواد غذایی به انرژی قابل استفاده در بدن می شود. انسان ها و دیگر موجودات هوازی بخش اعظم انرژی خود را از انجام این چرخه به دست می آورند.

جذب مواد مغذی

مکمل های مواد معدنی مختلفی وجود دارند. فواید اسید سیتریک قادر است تا موجب افزایش دسترسی به مواد معدنی شود. درواقع این ماده به بدن اجازه می دهد تا بهتر بتواند آن ها را جذب کند. فواید اسید سیتریک می تواند روی جذب مکمل های روی تاثیرگذار باشد. البته از مصرف زیاد مکمل های حاوی اسید سیتریک به دلیل امکان بروز آلرژی در برخی افراد باید جلوگیری شود.

فواید اسید سیتریک برای کلیه

فواید و مضرات اسید ستریک همواره مورد توجه زیادی قرار داشته است. این ماده به شکل سیترات پتاسیم قادر است از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری به عمل آورد. فواید مصرف اسید سیتریک حتی قادر است باعث جدا شدن سنگ های قدیمی نیز شود. سنگ کلیه اغلب با اسید سیتریک به عنوان سیترات سدیم درمان خواهد شد. البته به دلیل اینکه بسیاری از میوه ها مانند مرکبات حاوی اسید سیتریک هستند، مصرف آن ها می تواند از تشکیل سنگ موثر باشد. بنابراین مصرف اسید سیتریک به سوخت و ساز انرژی، جذب مواد معدنی و پیشگیری از بیماری سنگ کلیه می انجامند.

فواید و مضرات اسید سیتریک در مواد غذایی

  • اسید سیتریک طعم ترشی داشته و از آن می توان به عنوان طعم دهنده استفاده نمود.
  • این ماده با خواص آنتی اکسیدان، قادر است از اکسیداسیون مواد غذایی پیشگیری کرده و به حفظ طراوت در آن ها کمک کند.
  • اسید سیتریک یک ماده اسیدی بوده و بنابراین می تواند در مواد غذایی پی اچ اسیدی ایجاد نماید. این پی اچ می تواند از رشد بسیار یاز میکروارگانیسم ها مانند انواع باکتری در غذاها پیشگیری نماید.
  • فواید تثبیت کنندگی این ماده به‌ویژه در امولسیون ها بسیار مورد توجه صنایع غذایی و تولیدی قرار دارد.
  • از مضرات اسید سیتریک در مواد غذایی این است که می توانند در برخی از افراد ایجاد حساسیت نمایند.

مضرات و فواید اسید سیتریک در هر کاربرد به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت برتری فواید به مضرات مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید و مضرات اسید سیتریک در سلامت بدن

"<yoastmark

روشن کنندگی پوست

فواید اسید سیتریک در بسیاری از محصولات مراقبت پوست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از فواید این اسید به عنوان لایه بردار و از بین بردن سلول های مرده پوست نیز استفاده نمود. مرکبات همواره از ترکیباتی هستند که برای استفاده از پوست در فرهنگ های مختلف محبوبیت بوده اند. از پوست لیمو می توان به عنوان اسکراب پوست استفاده نمود تا قسمت های تیره بدن مانند زیر بغل و زخم های تیره را روشن نماید. از فواید این ماده در آب حمام نیز می توان بهره برد.

صاف شدن پوست با فواید اسید سیتریک

از این ماده بی نظیر می توان برای درمان جای زخم، لکه های سنی و همچنین خطوط تیره زیر چشم استفاده نمود. از بین بردن تیرگی زیر چشم که بسیار حساس است نیز توسط این ماده می تواند درمان گردد. برای این منظور می توان از ترکیباتی استفاده نمود که اسید سیتریک دارند. عصاره چای بنفش در درمان نواحی تیره و همین طور انواع چین و چروک موثر است. ترکیب نمودن اسید سیتریک با عصاره چای بنفش و روغن اسطوخودوس می تواند ترکیبی با خواص مفید ایجاد نماید. البته قبل از مصرف این ماده باید فواید و مضرات اسید سیتریک به خوبی بررسی شده و سپس اقدام به مصرف گردد.

بستن منافذ پوستی

برای خنثی کردن و از بین بردن منافذ پوستی محصولات مختلفی با ترکیبات متفاوت در بازار عرضه می شوند. بعضی از این محصولات تنها پوست را تحریک کرده و موجب تشدید التهابات می گردند. این محصولات التهابات را تشدید کرده و باکتری های بیشتری را به منافذ پوستی سوق می دهند. شناخت فواید و مضرات اسید سیتریک می تواند در کنترل منافذ پوستی موثر واقع شود.

فواید اسید سیتریک برای حذف شوره

خواص و فواید قلیایی و آنتی اکسیدانی اسید سیتریک قادر است به تعادل شوره سر کمک کند. این ترکیب بی نظیر پوست را تسکین داده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند. بسیاری از درمان های سخت برطرف کننده شوره های سر معرفی شده اند، اما بیشتر آن ها سرانجام به تحریکات پوستی منجر می شوند. دانستن فواید و مضرات اسید سیتریک می تواند منجر به استفاده موثر تر از آن شود.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک

از خواص و فواید اسید سیتریک برای از بین بردن چین و چروک نیز استفاده می شود. درمان با استفاده از فواید اسید سیتریک به افزایش کلاژن سازی در پوست کمک می کند. کلاژن در زیر پوست قرار داشته و موجب سفت نگه داشتن شدن پوست صورت می گردد. تحریک کلاژن سازی به حذف خطوط ریز و پر کردن چین و چروک صورت کمک می کند.

مضرات اسید سیتریک

به طور کلی اسید سیتریک در مواد غذایی و محصولات پوستی به عنوان ماده ای بی خطر شناخته می شود. اما فواید و مضرات اسید سیتریک قبل از استفاده باید کاملا بررسی گردد. برخی کارشناسان بر این باورند که در رابطه با فواید و مضرات اسید سیتریک تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

  • ایجاد سوزش پوست

از مضرات این ماده این است که اگر به مدت طولانی بر روی پوست بماند، می تواند باعث ایجاد لک و ورم یا کهیر گردد.

  • چشم درد

اگر این اسید آلی به چشم وارد شود، می تواند باعث سوزش آن شود. بنابراین در صورت تماس با چشم باید برای چند دقیقه چشم های خود را با آب بشویید.

  • دندان درد

نوشیدنی ها و شیرینی هایی حاوی اسید سیتریک می توانند مینای دندان را از بین ببرند. این ماده می تواند موجب حساس شدن دندان ها شده و رنگ آن ها را به زردی متمایل نماید. حتی استفاده زیاد از مواد غذایی حاوی اسید سیتریک ممکن است در دندان ها ایجاد حفره نمایند.

نگرانی در رابطه تاثیر فواید و مضرات اسید سیتریک مصنوعی در غذا های بسته بندی شده و اثرات منفی آن بر سلامتی انسان وجود ندارد. اما این اسید ممکن است در مواقعی برای سلامتی مشکلاتی را ایجاد کند.

  • ممکن است پوست را تحریک کند

فواید و مضرات اسید سیتریک در محصولات زیبایی بسیار به کار می رود. اگر مقدار به کار رفته از این ماده در محصولات زیبایی زیاد باشد موجب تحریکات پوستی می گردد.

غذا های اسیدی مشکلاتی مانند ریفلاکس معده یا زخم معده ایجاد نمی کنند، اما ممکن است موجب سوزش معده در برخی از افراد شوند. اسید معده کم نیز می تواند برای بدن مشکل ساز باشد. برای جبران کمبود اسید معده می توان از انواع سبزیجات پخته و خام و… استفاده نمود.

"<yoastmark

سخن آخر

در این مقاله به بررسی فواید و مضرات اسید سیتریک پرداختیم. همان طور که خواندید اسید سیتریک فواید زیادی در صنایع مختلف دارد. این ماده می تواند اثرات مطلوبی را در سلامت بدن ایفا کند. البته مضرات اسید سیتریک نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بهتر است قبل از استفاده از این ماده، فواید و مضرات اسید سیتریک به خوبی مشخص و سپس استفاده گردد. در این صورت می توان از عوارض ناخواسته پیشگیری نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا