Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پرخوانندهپزشکیعمومیغذایی و دارویی

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن

داروی پیروکسیکام در دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قرار دارد. این دارو یک داروی مسکن است. این یعنی کاربرد اصلی آن کاهش و یا متوقف کردن درد است.

این دارو برای درمان بیماری هایی چون آرتروز اشاره کرد. برخی پزشکان این دارو را برای تسکین درد ناشی از بسیاری از بیماری ‌ها مثل دندان درد، سردرد و… کاربرد دارد. البته داروهای مسکن پر کاربردتری نظیر ایبوپروفن و استامینوفن نیز توسط پزشکان تجویز می شوند ولی گاهی اوقات پیروکسیکام مسکن رایج‌ تری برای دردهایی است که مربوط به گرفتگی رگ ها می شوند. امروز در جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا درباره این دارو بیشتر بدانیم.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با این دارو بیشتر بدانیم، بهتر است با درد و مکانیسم اثر دارو بر آن آشنا شویم. درد یک احساس ناراحت کننده است که همه ما در زندگی به نحوی آن را تجربه کرده ایم. درد غالبا توسط محرک های شدید یا آسیب رسان ایجاد می شود. طبق تعریف ارائه شده از انجمن بین المللی مطالعه درد، درد یک تجربه حسی و عاطفی ناخوشایند مرتبط با آسیب دیدگی واقعی یا بالقوه بافتی یا شبیه به آن است.

احساسی که پس از نیشگون گرفتن پوست، سوختن انگشت، تماس نمک با زخم، ضربه خوردن به استخوان آرنج و حالاتی شبیه به این، همان احساس درد است.

گاهی این احساس آنقدر شدید است که باید از مسکن ها برای رفع آن کمک گرفت. داروی مسکن عموما برای رفع درد مورد استفاده قرار می گیرد و فروش آن بدون نسخه پزشک آزاد است؛ از همین رو، گاهی افراد به مصرف بی رویه داروهای مسکن روی آورده و مشکلاتی دیگری نظیر از گار افتادگی کبد را به بدن خود دعوت می کنند!

عملکرد داروی مسکن در بدن

تاثیر داروی مسکن از سیستم گوارش به بدن انتقال می یابد. قرص مسکن با بلع به معده وارد شده و در مدت زمان یک دقیقه در اسید معده حل می شود، سپس قرص حل شده به روده کوچک راه یافته و از طریق دیواره روده جذب خواهد شد. جریان خون نیز داروی حل شده را به کبد هدایت می کند.

در کبد آنزیم های مخصوصی وجود دارد که که با مولکول های حاوی دارو واکنش داده و آن ها را خنثی می کنند. در این فرایند برخی مولکول های دارویی تخریب شده و برخی دیگر سالم می مانند. این مولکول های سالم  دوباره به طور کامل وارد جریان خون می شوند.

جریان خون باقی ماندهمولکول های دارو را به تمامی ارگان های بدن نظیر قلب، مغز و کلیه می رساند و سپس دوباره به سمت کبد حرکت می کند. حرکت مولکول های دارو توسط جریان خون به سمت ارگانی که دچار درد شده، سبب تجمع آن ها در محل در می شود و یک توده تشکیل می دهند. توده تشکیل شده مکان درد را به طور کامل پوشش داده به طوری که دیگر سیگنال درد به مغز ارسال نمی شود.

هر چه تجمع مولکول های حاوی مسکن بیشتر باشد، سیگنال درد کمتری به مغز می رسد. این فرایند درد را برای یک الی دو ساعت کاهش می دهد. پس از کاهش درد، پروسه بعدی حذف مولکول های درد از بدن است؛ بعد از از بین رفتن درد، بدن هر نیم ساعت تعدادی از مولکول ها را از بدن خارج می کند.

از این طریق داروهای مسکن به تسکین درد در بدن کمک می کنند. اما لازم است بدانید که داروی مسکن تنها علائم درد را تسکین می دهد و مشکل اصلی را درمان نخواهد کرد.

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن
قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟

داروی پیروکسیکام، دارویی مسکن و ضد التهاب است که در اشکال کپسول، آمپول، شیاف و ژل موضعی در داروخانه موجود است. این دارو معمولا برای دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید (التهاب و درد مفاصل)، استئوآرتریت (التهاب و درد استخوان) و درد حاد عضلانی تجویز می شود.

نوع تزریقی پیروکسیکام برای تسکین دردهای عضلانی و استخوانی تجویز می ‌شود. از ژل موضعی پیروکسیکام برای التهاب و دردهای موضعی استفاده می کنند.

داروهای ضد التهابی مانند پیروکسیکام، به داروهای ضد درد NSAIDs معروف هستند. این داروها با جلوگیری از تولید عوامل شیمیایی که موجب درد و التهاب می‌ شوند، به تسکین درد کمک می کنند.

عملکرد پیروکسیکام به صورت مهار سنتز پروستاگلاندین‌ ها است. این فرایند اثر ضد درد، ضد تب و ضد التهاب دارد.

پماد پیروکسیکام

از ژل موضعی پیروکسیکام برای تسکین دردهای التهاب مفاصل، دردهای استخوانی، ضرب دیدگی، کشیدگی، کمر درد، درهای عضلانی و کوفتگی و … استفاده می شود.

این شکل دارویی به صورت موضعی عمل می کند و عوارض داخلی نخواهد داشت. احتمال بروز عوارض داخلی در زمان استفاده از اشکال دیگر پیروکسیکام وجود دارد.

تنها عارضه حاصل از ژل موضعی ممکن است قرمزِی، خارش و حساسیت پوستی باشد. در صورت مشاهده از ادامه درمان اجتناب کنید. در صورتی که شرایطی نظیر بارداری، شیردهی، حساسیت، آسم، حساسیت و یا بیماری پوستی مانند اگزما دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آمپول پیروکسیکام

این شکل از داروی پیروکسیکام در موارد درد شدید توسط پزشک تجویز می شود. از نام های تجاری این دارو می توان به آلپکس، لوپیروکس، روکامیکس، روماکام، روکسیکام اشاره کرد.

نوع تزریقی این دارو باید با احتیاط بیشتری مصرف شود چرا که احتمال عفونت محل تزریق، ورم موضع تزریق و عوارضی از این قبیل وجود دارد.

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن
قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن

عوارض داروی پیروکسیکام

پیش از مصرف هر دارو ابتدا بروشور داخل بسته را مطالعه کنید. در بروشورها اطلاعات کاملی از جمله عوارض دارو ثبت شده است. با این حال عوارض پیش رو، از جمله عوارض احتمالی این دارو خواهد بود:

سردرد

سرگیجه

وز وز گوش

سوزش سردل

اسهال

یبوست

در صورت بروز عوارض زیر، پزشک خود را مطلع کنید:

تغییرات خلق و خو

اختلال در خواب

خستگی

گیجی شدید

افزایش فشار خون

تنگی نفس

رنگ پریدگی

سردی اندام‌ ها

زرد شدن پوست یا چشم

علائم آنفولانزا مانند تب، بدن درد

خارش

قرمز شدن پوست

تاول یا برآمدن لایه پوست

لکه‌ های قرمز بر روی پوست

تورم در بازوها، پاها و یا دست ‌ها

افزایش وزن غیرطبیعی

درد شکم

سوزش سردل

ناراحتی معده

تهوع و استفراغ

استفراغ خونی

مدفوع سیاه و قیری رنگ

کاهش ادرار

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن
قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن

در صورت بروز عوارض زیر، به سرعت به اورژانس مراجعه کنید:

تنگی نفس

درد قفسه سینه

ضعف یک طرف بدن

لکنت زبان

بروز واکنش‌ های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، خارش، بثورات پوستی، ورم به ویژه صورت، زبان یا گلو

مقدار مصرف

دوز مصرف داروی پیروکسیکام با توجه به میزان درد و افراد مختلف، متفاوت است. به همین منظور برای مصرف پیروکسیکام از دستور پزشک پیروی کنید و سرخود دوز دارو را کم و زیاد نکنید.

به منظور جلوگیری از عوارض احتمالی پیشنهاد می شود که سرخود اقدام به مصرف پیروکسیکام نکنید و اگر درد خاصی دارید به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم در رابطه با پیروکسیکام

پیروکسیکام به تسکین درد شما کمک می‌ کند اما آن را درمان نمی‌ کند.

آمپول پیروکسیکام باید به صورت عضلانی تزریق شود.

همراه با کپسول پیروکسیکام یک لیوان آب میل کنید و تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف آن دراز نکشید.

مصرف کپسول پیروکسیکام همراه با غذا، شیر و یا شربت‌ های معده منجر به کاهش عوارض گوارشی ناشی از مصرف آن می شود.

از تماس ژل و پماد پیروکسیکام با چشم‌ ها خودداری کنید.

ژل پیروکسیکام نباید در نواحی ملتهب، شکسته و یا زخمی استفاده شود.

از پانسمان یا پوشاندن ناحیه‌ استعمال ژل پیروکسیکام خودداری کنید؛ مگر اینکه دستور پزشک باشد.

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن
قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن

موارد منع مصرف داروی پیروکسیکام

از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.

هرگز داروی پیروکسیکام را به فرد دیگری با علائم مشابه خودتان توصیه نکنید این دارو فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود.

در صورتی که شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

حساسیت به این دارو یا دیگر داروها مانند حساسیت به سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر آسپرین

بیماری یا حساسیت پوستی مانند اگزما

بارداری یا قصد بارداری

شیردهی

آسم

مشکلات قلبی عروقی

وجود لخته در عروق

فشار خون بالا

کلسترول بالا

مشکلات گوارشی مانند زخم گوارشی، کرون

بیماری کبدی

اختلالات کلیوی

لوپوس

سیگار کشیدن

قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن
قرص و آمپول پیروکسیکام چیست؟ انواع، کاربرد و عوارض آن

تداخلات دارویی

از جمله داروهایی که با پیروکسیکام تداخل دارند، به شرح زیر معرفی شده اند:

سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای ضد فشار خون

داروهای ضد انعقادی خوراکی

پروبنسید

متوتروکسات

لیتیوم

آمپول پیروکسیکام برای سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی بسیار شایع است که علائم آزاردهنده آن باعث می شود افراد خانه نشین شوند. این علائم آزار دهنده چندین روز طول می کشند و ممکن است شما را از کار و زندگی بیندازد. این بیماری معمولا با درمان خانگی بهبود می یابد اما گاهی اوقات افراد برای درمان زودتر علائم از آمپول پیروکسیکام برای سرماخوردگی استفاده می کنند. این دارو باعث می شود که سریع تر بهبود یابید و دوره بیماری شما را کوتاه می کند. این دارو هیچ تاثیری در بهبود عفونت های همراه با سرماخوردگی ندارد بنابراین نبابد به صورت خودسرانه آن را مصرف کنید.

در هر صورت باید با تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید و در درمان سرماخوردگی خیلی از قرص و داروهای شیمیایی استفاده نکنید زیرا بدن شما را ضعیف خواهد کرد. آمپول پیروکسیکام در صورتی برای شما تجویز می شود که بیش از حد بی حال شده باشید و تب شما در سرماخوردگی بیش از ۳ روز طول بکشد. این دارو همچنین در درمان سردرد، خس خس سینه و تنگی نفس همراه با سرماخوردگی بسیار مفید است. استفاده از آن کمک می کند این علائم درمان شوند و زودتر بهبود یابید.

پیروکسیکام برای کودکان سرماخورده نیز تجویز خواهد شد. اگر تب کودک بیش از دو روز طول بکشد. همچنین اگر کودک دچار کمبود اشتها، بی قراری شدید و خواب آلودگی غیرعادی باشد این آمپول توسط پزشک برای او تجویز خواهد شد.

آمپول پیروکسیکام برای بیماران مبتلا به آنفلوانزا نیز تجویز می شود تا علائم این بیماری از جمله بدن درد، تب، سرفه، احساس خستگی، دردهای شکمی، سرفه و احساس ناخوشی را در این بیماری برطرف کند. این دارو با خواص ضد التهابی خود در برخی بیماری ها برای کمک به درمان علائم مورد استفاده قرار می گیرد فقط توجه داشته باشید که نباید خودسرانه از آن استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا