Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بارکد (خط نماد) چیست از مزایای آن چه می دانید؟

خط نماد یا بارکد را می توان در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره از مغازه خواربار فروشی گرفته تا انبار خرده فروشی و بسیاری از مکان های دیگر یافت کرد. نحوه کار بارکد بسیار ساده است. خطوط موجود در کد دارای نمادهای خاصی هستند که به تعریف ارتفاع و عرض میله ها و میزان فاصله بین آنها کمک می کند. میله ها را می توان با داده های الفبایی، عددی یا کاراکتر نشان داد. هر خط نماد برای خواندن توسط اسکنر باید دارای یک «نوار شروع» و یک «نوار پایان» در نماد باشد.

بارکدها در واقع سنسورهای نوری هستند که میله های درون کد را هنگام اسکن به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. از آنجا که خط نماد خاص از نظر ارتفاع، فاصله و عرض متمایز می شوند، نرم افزاری که کد را می خواند آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و به یک کاراکتر قابل خواندن تبدیل می کند.

اسکنرهای بارکد در مدل دستی، قابل حمل، بی سیم یا مدل پیشخوان طراحی شده اند. در ساده ترین شکل، مدل اسکنر به رایانه و صفحه کلید متصل است. اکثر اسکنرها با پورت USB به رایانه متصل می شوند. صرف نظر از نوع اسکنر بارکد مورد استفاده، همه مدل ها قابلیت ذخیره داده ها و دستکاری داده ها را به کاربر می دهند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

بارکد چیست

خط نماد یا بارکدها (Barcode) همه جا هستند. خط نماد آنقدر همه جا وجود دارند که غالبا مورد توجه قرار نمی گیرند و مصرف کنندگان آنقدر با آنها آشنا هستند که می دانند چگونه آنها را باید اسکن کنند.

از زمان اختراع خط نمادها بیش از ۷۰ سال می گذارد. بارکدها به یک ابزار ضروری برای مشاغل تبدیل شده اند تا عملیات کنترل موجودی و فروش محصولات خود را کارآمدتر کرده و محصولات را در حین حرکت در زنجیره تأمین دنبال کنند. این فناوری برای موفقیت بسیاری از مشاغل بسیار مهم هستند.

در سطح پایه، بارکد یک مربع یا مستطیل با ترکیبی از خطوط سیاه عمودی با ضخامت و ارتفاع متفاوت، فضای سفید و اعداد است. خط نماد محصولات خاص و اطلاعات مربوط به آنها را مشخص می کند. رایانه‌های متصل به اسکنرها می‌توانند این کدها را بخوانند و از ترکیب دقیق نوارها، فاصله‌ ها و اعداد برای بازیابی داده‌های آن محصول استفاده کنند.

امروزه، خط نماد ها نه تنها در اقلام خانگی که از سوپرمارکت ‌ها یا فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی خریداری می کنید، بلکه در گواهینامه‌ها، خودروهای کرایه‌ ای، چمدان ‌های چک ‌شده و نوارهای بیمارستانی نیز یافت می ‌شوند. در هر مورد، خط نماد یک محصول یا یک شخص را شناسایی کرده و جزئیات مهم را رمزگذاری می کنند.

انواع بارکد یا خط نماد
انواع بارکد یا خط نماد

فواید استفاده از کاربرد خط نماد / بارکد

بارکدها اطلاعات محصول را در نوارها و نویسه‌ های الفبایی رمزگذاری می‌ کنند. بارکد ردیابی موجودی محصولات در انبار را بسیار سریع ‌تر و آسان ‌تر می ‌کند.

علاوه بر سهولت و سرعت، مزایای تجاری عمده بارکدها شامل دقت، کنترل موجودی و صرفه جویی در هزینه است. بارکد ها انواع مختلفی دارند، اما همه آنها به دو دسته تقسیم می شوند. کدهای خطی، از جمله فرمت های پرکاربرد مانند UPC و EAN و کدهای ماتریسی، مانند کدهای QR. تمام چیزی که یک کسب و کار برای بارکد گذاری نیاز دارد، یک چاپگر، اسکنر و نرم افزار مدیریت موجودی اولیه است.

خط نمادها در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کنند زیرا توسط اسکنر، دستگاهی دستی یا دستگاهی قابل خواندن است. دو نوع اصلی بارکد وجود دارد. یک بعدی (۱D)، مانند آنهایی که در بسته بندی مواد غذایی یا بطری شامپو یافت می شوند. دو بعدی (۲D)، مانند یک کد QR در یک آگهی که کاربر را به وب سایت آن شرکت هدایت می کند. اکثر اسکنرها فقط می توانند بارکدهای ۱ بعدی یا خطی را بخوانند. بارکد یک بعدی همچنان محبوب ترین فرمت بارکد در جهان است.

مفهوم اعداد بارکد

عرض نوارهای سیاه معمولا نشان دهنده اعداد ۰ یا ۱ است. در حالی که دنباله آن، میله ها نشان دهنده عددی بین ۰ تا ۹ است. رایانه ای که به اسکنر متصل است، تمام اطلاعات مربوط به ترکیب منحصر به فرد میله ها و نوارها دارد. رایانه ممکن است آن اعداد را جمع، ضرب یا تقسیم کرده تا محصول صحیح را که روی صفحه رایانه نشان دهد.

یکی از روش های خواندن بارکدها با استفاده از طیف نشری خطی است. خط نماد به کمک دستگاه لیزری ویژه ای که به رایانه متصل است گرم شده و تحریک الکترونی ایجاد می کند، الکترون ها در بازگشت به تراز اولیه انرژی آزاد می کنند که طیف حاصل از آن طیف نشری خطی نامیده می شود.

بارکد ممکن است اندازه، رنگ و سایر ویژگی ها و همچنین مکان محصول مورد نظر را در یک انبار رمزگذاری کند. بنابراین شرکت نمای دقیقی از موجودی فعلی محصولات خود دارد و می تواند به سرعت سفارشات را آماده کرده یا شمارش موجودی فیزیکی محصولات را به سرعت انجام دهد. در شرایط خرده فروشی، این اطلاعات می تواند شامل نام محصول و قیمت مورد نیاز برای بررسی مشتری باشد. سازمان ها می توانند از بارکد برای ردیابی کالاها در طول چرخه زندگی محصول، از تولید تا مصرف استفاده کنند.

تفسیر بارکد

بارکدها باید به صورت دقیق و یکنواخت طراحی شوند، تا اسکنر بتواند آنها را بخواند و داده های کد شده را به رایانه منتقل کند. با استفاده از اجزای مختلف، بارکد ممکن است اطلاعاتی در مورد کشور مبدا، دسته محصول و سازنده را نیز نشان دهد. نمودار زیر عناصر مختلف خط نماد UPC را نشان می دهد.

منطقه آرام – فضای خالی سفید در لبه های بارکد «منطقه آرام» نامیده می شود. این مناطق برای خواندن برچسب بارکد برای اسکنر ضروری و لازم است.

شماره سیستم – اولین رقم نشان دهنده دسته محصول روی کدهای UPC است. به عنوان مثال، محصولات خرده فروشی اغلب با ۰ یا ۱، داروها با ۳ و کوپن ها با ۵ شروع می شوند.

کد تولید کننده – اولین گروه از کاراکترها پس از شماره اولیه، معمولا سازنده محصول را مشخص می کنند. GS1، یک سازمان استاندارد جهانی است که بارکدهای UPC را تنظیم می کند. این سازمان به هر تولید کننده یک کد منحصر به فرد اختصاص می دهد.

کد محصول – مجموعه بعدی کاراکترها نوع محصول را مشخص می کنند. این کد توسط سازنده ایجاد می شوند.

رقم بررسی – رقم بررسی صحت داده‌ های مرتبط با خط نماد / بارکد را تایید می ‌کند و هرگونه خطای احتمالی را علامت ‌گذاری می‌ کند.

تفسیر بارکد
تفسیر بارکد

مزایای کاربرد تجاری خط نماد / بارکد

بارکد های مزایایی بسیار زیادی برای صنایع مختلف دارند. در ادامه مزایای کلیدی وجود دارد که مشاغل می توانند با بارکد از آنها استفاده کنند. این مزایا عبارتند از:

دقت

بارکدها ورود دستی اطلاعات محصول را هنگام دریافت حذف می‌کنند. به این معنی که فرصت‌ های کمتری برای خطا وجود دارد. خطا در خط نماد بسیار نادر است.

داده های زمان واقعی

هر بار که یک کارمند بارکد را اسکن می کند، بلافاصله میزان موجودی و فروش را در برنامه ریزی منابع سازمانی شرکت (ERP) یا سیستم مدیریت کسب و کار به روز می کند. این به یک کسب و کار دسترسی دائمی به داده های به روز می دهد و به آن اجازه می دهد تا به سرعت معیارهای معنی دار از جمله موجودی، ارزش موجودی یا فروش در هفته را بر اساس اقلام محاسبه کند.

کاهش نیاز بهآموزش

در بیشتر موارد، بارکد خود گویای همه اطلاعت محصول هستند. بنابراین آموزش کارمندان زمانبر نخواهد بود تا در پیشخوان پرداخت کارآمد شوند. بارکد ها نیاز به حفظ و دانش سازمانی را تا حد زیادی کاهش می دهند. برای مثال، در یک فروشگاه مواد غذایی، کارگر مجبور نیست، قیمت اقلام محبوب را بداند تا مولد باشد.

کنترل موجودی

بارکد ها مدیریت موجودی را بهبود می بخشند و هزینه های بیش از حد روی محصولات را کاهش می دهند. هنگام بررسی وضعیت موجودی یا روند تقاضا، کارمندان همیشه می توانند جدیدترین اطلاعات را بیابند. این اطلاعات تصمیم گیری بهتر در مورد خرید و تخفیف را تسهیل می کند. این امر باعث کاهش هزینه های حمل موجودی می شود که سود آوری بلند مدت را افزایش می دهد.

هزینه پایین

بارکدها ارزش فوق العاده ای را ارائه می دهند، زیرا سرمایه گذاری اولیه در مقایسه با سیستم هایی که مزایای قابل مقایسه را ارائه می دهند، زیاد نیست. شرکت ها می توانند تعداد محدودی بارکد را برای استفاده داخلی با قیمت پایین تهیه کنند.

تاریخچه استفاده از خط نماد / بارکد

نورمن وودلند و برنارد سیلور ایده بارکد را بر اساس نماد های کد مورس برای اولین بار ارائه دادند. دو فارغ التحصیل موسسه فناوری Drexel، در سال ۱۹۴۹ برای ثبت اختراع درخواست کردند و سه سال بعد، آن را دریافت کردند.

صنعت راه آهن یکی از اولین صنایعی بود که بارکد را در اوایل دهه ۱۹۶۰ آزمایش کرد. برای نظارت بر حرکت واگن ها، بارکد رنگی که در کنار واگن ها قرار گرفته بود توسط دستگاهی در کنار خطوط راه آهن اسکن می شد. اگرچه این اولین گام مهم در استفاده از خط نما بود، اما سیستم با مشکلاتی روبه رو بود. یکی دیگر از صنایع پیشگام در استفاده از بارکد، شرکت جنرال موتورز بود که از خط نماد برای ردیابی انتقال در حین حرکت در یک کارخانه استفاده می کرد.

بارکدها تا اواسط دهه ۷۰، زمانی که فروشگاه های مواد غذایی شروع به آزمایش آنها کردند، جذابیت خاصی پیدا نکرده بود. در همان زمان، انجمن ملی زنجیره های غذایی (NAFC) با ایجاد یک کد ۱۱ رقمی خط نمادها را برای این صنعت استاندارد کرد. تا سال ۱۹۸۰ هر سال هزاران فروشگاه به استفاده کنندگان از بارکد اضافه می شدند. در ادامه بارکد ها نه تنها در فروشگاه های مواد غذایی، بلکه در اکثر محیط های خرده فروشی استاندارد نیز استفاده شد.

بارکد خوان آنلاین
بارکد خوان آنلاین

انواع بارکد

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، دو نوع بارکد اساسی وجود دارد. در اینجا تفاوت های اساسی هر یک از این بارکد ها برای شما ارائه شده است.

بارکد خطی یا یک بعدی

بارکد های خطی یا یک بعدی همان چیزی است که بیشتر مردم هنگام شنیدن اسم خط نما / بارکد تجسم می کنند. این بارکد ها نوارهای عمودی سیاه با اعداد زیر هستند. این بارکد همان چیزی است که اکثر فروشگاه ها روی محصولات خود قرار می دهند. خط نمادهای خطی شامل اعداد، حروف و نمادها هستند که کد را به مجموعه ای از اطلاعات موجود در پایگاه داده با جزئیاتی مانند نام محصول، نوع، اندازه و رنگ پیوند می دهند. یک بارکد یک بعدی باید به یک پایگاه داده پیوند داده شود تا به درستی کار کند. بارکد خطی اغلب در کالاهای مصرفی، کارت های مصرفی، برچسب حمل و نقل و کتاب ها استفاده می شود.

خط نماد ماتریسی یا دو بعدی

بارکد های ماتریسی یا دو بعدی می توانند اطلاعات اضافی، از جمله مقدار، تصاویر و آدرس های وب سایت ها را ذخیره کنند. یک خط نماددو بعدی می تواند این اطلاعات را بدون اتصال به پایگاه داده ها نیز ارائه دهد. موارد معمول استفاده از بارکد دو بعدی، کدهای QR(پاسخ سریع) هستند که ممکن است کاربران را به یک وب سایت خاص هدایت کنند. این بارکد ها همچنین به طور فزاینده ای در محیط های تولید با ارزش بالا که نیاز به ردیابی دقیق قطعات و محصولات دارند، مانند تجهیزات پزشکی و داروسازی استفاده می شوند.

تفاوت های کلیدی بارکد خطی با بارکد ماتریسی

در حالی که بارکد های یک بعدی فقط خطوط افقی یا عمودی دارند، بارکدهای دو بعدی می توانند هر دو را به همراه اشکال و الگوهای مختلف داشته باشند. این امر به بارکد های دوبعدی اجازه می دهد، تا ۲۰۰۰ کاراکتر را در خود جای دهند. در حالی که بارکدهای خطی مجاز به داشتن ۸۰ کاراکتر هستند. علاوه بر این، طیف گسترده ای از اسکنرها می توانند بارکد های خطی را بخوانند، در حالی که خط نمادهای دوبعدی به اسکنرها یا گوشی های هوشمند پیشرفته تری نیاز دارند. در نهایت، بارکدهای ماتریسی می توانند اندازه فیزیکی کوچک تری نسبت به خط نمادهای خطی داشته باشند، بنابراین اغلب برای محصولات کوچک با کمترین فضای برای بارکد ایده آل هستند.

برخی از انواع رایج خط نماد / بارکد

شرکت ها انواع مختلفی از بارکدها را توسعه دادند، زیرا خط نمادها در ۵۰ سال گذشته به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند. بیایید با چند مورد از رایج ترین انواع بارکدها آشنا شویم.

بارکد UPC

همانطور که قبلا اشاره شد، این بارکد یکی از پرکاربردترین نوع خط نماها است. اکثر محصولات مصرفی در کشور آمریکا، از مواد غذایی گرفته تا لوازم اداری، از کدهای UPC استفاده می کنند. خط نمادهای استاندارد UPC دارای ۱۲ رقم و نسخه های کوتاه آن دارای هفت رقم هستند.

بارکد EAN

بارکد های EAN شباهت زیادی با کدهای UPC دارند، با این تفاوت که آن ها در اروپا استفاده می شود. این بارکد ها همچنین در طیف گسترده ای از کالاهای مصرفی یافت می شوند. کدهای استاندارد این بارکد ۱۳ رقمی است، در حالی که نسخه کوتاهتر آن هشت عدد دارد.

بارکدهای کد ۳۹

بارکدهای کد ۳۹ می توانند شامل اعداد، حروف و نمادها باشند. این بارکد ها عمدتا توسط وزارت دفاع ایالات متحده و در بخش های تولیدی خاص مانند تولید خودرو استفاده می شوند.

بارکد کد ۱۲۸

این بارکد نسخه پیشرفته تر بارکد کد ۳۹ است. این بارکد نام خود را به این دلیل گرفته است که می تواند شامل ۱۲۸ کاراکتر باشد. امکان انتخاب تعداد بیشتری از کاراکترها، میزان و نوع داده های قابل کدگذاری را افزایش می دهد. خط نما کد ۱۲۸ اغلب در خرید، توزیع و حمل و نقل استفاده می شود.

Codabar (NW-7)

یکی از فرمت های قدیمی بارکد، Codabar است. این بارکد ممکن است شامل عدد و حروف AD باشد. در حالی که دیگر از این بارکد استفاده نمی شود، اما در کتابخانه های خاص، بانک های خون و خدمات تحویل هنوز هم استفاده می شود.

بارکد QR

اکثر مردم از کدهای QR استفاده کرده اند یا حداقل با آنها آشنایی دارند. نسخه های جدیدتر گوشی های هوشمند، می توانند این بارکد ها را با دوربین های داخلی خود بخوانند. شرکت تویوتا کدهای QR را در سال ۱۹۹۴ اختراع کرد و امروزه می توان از آنها برای هدایت مصرف کنندگان به وب سایت، تایید هویت شخص در صفحه ورود یا رمزگذاری داده ها استفاده کرد. یک کد QR می تواند بیش از ۷۰۰۰ عدد یا ۴۰۰۰ حرف را رمز گذاری کند.

PDF417

این یک بارکد دو بعدی است که از ردیف های خطی انباشته استفاده می کند و از سه تا ۹۰ ردیف تشکیل شده است. هر ردیف با یک بارکد خطی اصلی قابل مقایسه است. بارکدهای PDF417 را می توانید در گواهینامه های رانندگی، شناسنامه ها و همچنین در انبارها پیدا کنید.

ماتریس داده ( Data matrix)

یکی دیگر از انواع محبوب بارکد های دو بعدی، ماتریس داده است. این بارکد نه تنها می تواند کاراکترهای الفبایی، بلکه فایل ها را نیز در خود ذخیره کند. بارکد های ماتریس داده دارای قابلیت های ویژه ای هستند که به اسکنرها اجازه می دهند، این بارکد ها را حتی زمانی که آسیب قابل توجهی دیده اند، بخوانند. از آنجایی که این بارکد می تواند در شرایط سخت نیز مقاومت کند، اغلب در ابزارهای جراحی، تابلوهای مدار یا پلاک های برقی در لوازم خانگی استفاده می شود.

چگونه بارکد بسازیم
چگونه بارکد بسازیم

کاربرد بارکد

موارد استفاده بی شماری برای بارکد ها در صنایع مختلف وجود دارد. بارکد ها می توانند کارایی و دقت عملیات روزانه شما را به طرز چشمگیری افزایش دهند. در ادامه چند مورد از محبوب ترین کاربردهای آنها برای شما آورده شده است:

ردیابی موجودی

شرکت ها نه تنها باید سطح موجودی فعلی خود، بلکه مکان ذخیره محصولات خود را همواره بدانند. بارکد ها می توانند مشکلات مدیریت انبار را حل کنند. انبارداران یا متصدی انبار هنگام ورود اقلام جدید به عنوان بخشی از سفارش، آن ها را اسکن می کند. در تجهیزات خودکار، اسکنرهای نصب شده ممکن است محصولات را در حین حرکت در امتداد یک نوار نقاله اسکن کنند. البته هر دستگاه اسکنر به بارکد نیاز دارد و کدها باید به پایگاه داده ای متصل شوند که تمام اطلاعات مورد نیاز محصول در آنجا ذخیره شده باشد. اما پس از تنظیم، شماره موجودی همیشه قابل اعتماد بوده و در زمان واقعی به روز می شود.

ردیابی دارایی ها

بارکد ها محبوب ترین روش برای ردیابی دارایی هایی هستند. مشاغل برای پشتیبانی از عملیات روزانه خود ماشین آلات، اتومبیل ها و رایانه ها را بارکد گذاری می کنند. بارکد ها، همراه با نرم‌افزار ردیابی دارایی، به کسب ‌وکارها کمک می ‌کنند تا بر وضعیت و مکان دارایی‌ ها خود نظارت داشته باشند و هرگونه سوابق مربوطه در مورد نگهداری یا تعمیر دستگاه خود را ذخیره کنند.

این اطلاعات مهم است، زیرا برخلاف موجودی، سازمان ها اغلب دارایی های سرمایه ای را سال ها در اختیار دارند و به طور مکرر از آن ها استفاده می کنند. استفاده از بارکد بر روی رایانه یا وسایل نقلیه، می توانند نشان دهد که آخرین بار کی و چه زمانی از این وسایل استفاده شده است. خط نماد / بارکد همچنین به مسئولین شرکت ها در درک استفاده و وضعیت دارایی های مختلف در هنگام برنامه ریزی سرمایه گذاری های آینده بسیار کمک می کنند.

صورتحساب

بسیاری از سازمان ها برای سهولت در ردیابی حساب های پرداختنی (AP) و حساب های دریافتنی (AR) بارکد ها را روی فاکتورها قرار می دهند. هنگامی که یک مشتری خاص هزینه خرید خود را می پردازد، یک کارمند می تواند بارکد فاکتور را اسکن کند تا مطمئن شود که حساب صحیحی را تعیین اعتبار کرده است. همچنین می تواند همین روند را برای بدهی های AP دنبال کند. بارکد فاکتور همچنین می تواند روند تکمیل پرداخت را تسریع کند. یک کارگر انبار می تواند فاکتور سفارش را چاپ کرده ، سپس بارکد را اسکن کند تا بفهمد اقلام در کجا قرار دارند. یا کارگر می تواند بارکد را پس از جمع آوری همه اقلام برای سفارش، تأیید کند که بسته حاوی همه موارد صحیح است.

چگونه بارکد بسازیم

شرکت ‌هایی که به تعداد کمی بارکد نیاز دارند، ممکن است از ادغام ایمیل یا یک ابزار آنلاین رایگان برای تولید بارکد های خود استفاده کنند و سپس آنها را با یک چاپگر استاندارد چاپ کنند. با این حال، با افزایش نیازهای شما این عمل می تواند به سرعت ناکارآمد شود.

یک گزینه کارآمد تر این است که از یک نرم افزار حسابداری یا موجودی برای ایجاد بارکد استفاده کنید. برای اکثر مشاغل، جفت کردن این فناوری با یک چاپگر بارکد که به طور خاص برای چاپ برچسب طراحی شده است، می تواند چند صد دلار هزینه داشته باشد.

با این حال، مشاغلی که به بارکد برای استفاده خارجی نیاز دارند، به عنوان مثال برای ردیابی اقلام فروخته شده از طریق یک خرده فروش شخص ثالث باید از طریق سامانه GS1 ثبت نام کنند. این سازمان هزینه اولیه و همچنین هزینه تمدید سالانه را دریافت می کند و قیمت اشتراک به تعداد بارکدهای مورد نیاز شما متفاوت است. GS1 به شرکت شما یک شناسه منحصر به فرد می دهد که به عنوان پیشوند شرکت GS1 شناخته می شود. این عضویت همچنین به شما امکان دسترسی به وب سایت داده هایGS1 را می دهد، جایی که می توانید بارکد های خود را ایجاد، مدیریت کنید و چاپ کنید. GS1 یک سازمان بین المللی است و از بارکدهای UPC و EAN و همچنین بارکدهای دو بعدی مختلف پشتیبانی می کند.

چگونه خط نماد به کسب و کارها کمک می کنند

در نیم قرن گذشته از بارکد ها استقبال گسترده صورت گرفته است. خط نماد / بارکد یک راه ساده، موثر و بسیار قابل اعتماد برای ردیابی موجودی محصولات است که نشان دهنده بخش بزرگی از درآمد و هزینه های بالقوه برای بسیاری از شرکت ها است.

کسب‌ وکارهای جدید یا آن‌ هایی که هنوز از خط نماد استفاده نمی ‌کنند، باید بفهمند که کدام نوع خط نماد به بهترین وجه نیازهای آن‌ها را برآورده می ‌کند و مطمئن شوند که بارکد ها را به طور مداوم استفاده و اسکن می‌ کنند. این یک سرمایه گذاری کوچک است که بازگشت سریع سرمایه را از طریق بهبود کنترل موجودی، دقت و دسترسی به داده ها را سریعا فراهم می کند. بارکدها نقش اساسی در ارائه دید شرکت ها برای کنترل هزینه ها و ارائه یک تجربه عالی برای مشتری ها را دارند.

شناسایی بارکد تقلبی
شناسایی بارکد تقلبی

اجزا خط نماد / بارکد

کسب و کارها برای شروع استفاده از بارکدها فقط به چند فناوری نیاز دارند. سه جز کلیدی مورد نیاز عبارتند از:

چاپگر

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر حتی چند صد کالا در انبار خود داشته باشید یا به طور مرتب محصولات را جایگزین کنید، یک چاپگر طراحی شده برای بارکد می خواهید. طیف گسترده ای از چاپگرها در دسترس هستند. برخی از آن ها بزرگ هستند و باید به برق متصل شوند، در حالی که برخی دیگر بی سیم هستند و برای قابل حمل بودن ساخته شده اند. بسته به اندازه عملیات خود، ممکن است به چندین چاپگرهای برای مناطق مختلف انبار یا فروشگاه خود نیاز داشته باشید.

اسکنر

اسکنرها، سازمان را قادر می سازند تا از مزایای بسیار زیادی که بارکدها ارائه می دهند، بهره مند شوند. انواع مختلفی از اسکنرها برای انتخاب وجود دارد. اسکنرهای لیزری محبوب ترین هستند، زیرا نسبتا ارزان هستند و می توانند کد ها را تا فاصله دو فوتی بخوانند و می توانند اکثر بارکد های یک بعدی را بخوانند. اسکنرهای شارژ با دستگاه (CCD) که از صدها چراغ LED برای خواندن خط نماد استفاده می کنند، دقت بیشتری نسبت به اسکنرهای لیزری دارند، اما برد کمتری دارند. اگر شرکت شما از بارکد های دوبعدی استفاده می کند، به یک اسکنر تصویرگر نیاز دارید که از یک دوربین برای گرفتن بارکد های پیشرفته تر استفاده می کند.

پایگاه داده مرکزی

بارکد ها فقط در صورتی مفید هستند که کامپیوتر بتواند این شناسه های منحصر به فرد را به یک محصول خاص مرتبط کند. بنابراین یک شرکت به یک منبع داده مرکزی نیاز دارد که هر بارکد را به یک محصول خاص مرتبط کند تا مطمئن شود اسکن بارکد اطلاعات درستی را ارائه می دهد. این داده ها اغلب در یک برنامه نرم افزاری ذخیره می شوند که سیستم های نقطه فروش (POS) و دستگاه های انبار می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

شناسایی بارکد تقلبی

شما می توانید از طریق کد GTIN درج روی محصول از اصل بودن آن مطمئن شوید. کد GTIN یک بارکد یک بعدی و در واقع یک بارکد بین المللی است که در سراسر دنیا قابل شناسایی و رمزگشایی است. بارکد GTIN را می توانید با استفاده از گوشی همراه، سایت و یا دستگاه بارکد خوان بررسی کنید و به کشور سازنده محصول پی ببرید.

بارکد خوان آنلاین

انواع بارکد خوان آنلاین را می توانید به راحتی از اینترنت دانلود کنید و برای شناسایی اصالت کالاها مورد استفاده قراردهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا