Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟

CAS REGISTRY یا CAS NUMBER  یک شناسه عددی منحصر به فرد است که توسط (CAS) Chemical Abstract Service ، بخشی از انجمن شیمی آمریکا  به ترکیبات شیمیایی، پلیمرها، توالی های بیولوژیکی، مخلوط ها و آلیاژها اختصاص داده شده است.

CAS REGISTRY یا CAS NUMBER یک نام عددی است که امکان تشخیص صریح یک ماده را فراهم می کند. این عدد یکی از رایج ترین روش هایی است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر، پایگاه داده CAS  شامل بیش از ۵۵ میلیون ترکیب شیمیایی مختلف از جمله مواد معدنی و مواد آلی است. هر ورودی به پایگاه داده CAS بر اساس CAS REGISTRY یا به طور خلاصه CAS NUMBER مشخص می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER

سیستم ثبت CAS Number برای غلبه بر محدودیت های دیگر سیستم های کنوانسیون نامگذاری شیمیایی، مانند سیستم های مشتق از ساختار مولکولی مواد شیمیایی (به عنوان مثال، نامگذاری IUPAC) ایجاد شده است. ارقام قبل از خط فاصله اول نشان دهنده CAS Number و ارقام باقی مانده نشان دهنده CAS REGISTRY است. به عنوان مثال، در مورد آسپرین شماره CAS آن ۵۰-۷۸-۲ است. در اینجا ۵۰ نشان دهنده CAS NUMBER و ۷۸-۲ نشان دهنده CAS REGISTRY است.

برخی از نمونه های CAS REGISTRY مواد شیمیایی عبارتند از

  • آسپرین  ۵۰-۷۸-۲
  • آب  ۷۷۳۲-۱۸-۵
  • C- گلوکز  ۵۰-۹۹-۷
  • کلرید سدیم   ۷۶۴۷-۱۴-۵
  • فرمالدئید   ۵۰-۰۰-۰

CAS REGISTRY یا CAS NUMBER مختص به هر ترکیب شیمیایی از اوایل سال ۱۹۰۰ تا به امروزه وجود داشته است و توسط The Chemical Abstracts Registry Service تایین شده است. این سازمان بخشی از انجمن شیمی آمریکا است و اعدادی که به ترکیبات داده می شود در توالی مواد جدید شناسایی شده است.

نمایش عددی یک ترکیب حداکثر از ۱۰ رقم تشکیل شده است و با خط فاصله به سه قسمت می شود. صحیح ترین رقم، رقمی است که اعتبار و منحصر به فرد بودن شماره را تایید می کند و به عنوان رقم چک نامیده می شود.

کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟
کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟

بهتر است بدانید:

CAS NUMBER منحصر به یک ترکیب است و هیچ اهمیتی برای فرمول شیمیایی آن یا ترکیب ندارد. اتانول، یک ماده شیمیایی بسیار رایج است که با نام های مختلفی زیر شناخته می شود.

  • الکل مطلق
  • الکل
  • الکل اتیلیک
  • اتیل هیدرات
  • اتیل هیدروکسید
  • اتیلول و غیره

فرمول آن را می توان به اشکال مختلف مانند C2H6O ، CH3 − CH2 − OH یا C2H5OH نوشت. با این همه روش مختلف برای اشاره به این ماده شیمیایی، به وضوح می توان با استفاده از CAS NUMBER آن بدون هیچ ابهامی این ترکیب را شناسایی کرد. CAS NUMBER این ترکیب شیمیایی ۶۴-۱۷-۵ است.

CAS NUMBER بخش مهمی از برگه های اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (SDS) است. اما با داشتن بیش از ۱۸۰ میلیون ماده شیمیایی منحصر به فرد یک اشتباه کوچک هنگام درج CAS NUMBER  می تواند منجر به زنجیره ای از خطاها، از دست رفتن زمان و هدر رفتن هزینه ها شود.

تاریخچه CAS REGISTRY یا CAS NUMBER

در زمان های گذشته مواد شیمیایی عمدتا با استفاده از طیف گسترده ای از مترادف ها شناخته می شدند. با این حال، اغلب آنها نامشخص بودند، زیرا نام ها پس از قراردادهای محلی ساخته شده بودند که به ساختار، منشا یا فرمول شیمیایی اشاره داشت. به همین دلیل است که برخی از مواد معروف ممکن است دارای نام های تاریخی، عمومی یا تجاری متعددی باشند.

CAS NUMBER برای سادگی و منظم بودن در نظر گرفته شده است، به طوری که آنها به راحتی در پایگاه های داده قابل جستجو هستند. این روش یک نامگذاری معتبر و بین المللی است که به نام خاصی در نامگذاری ها و رشته های مختلف اختصاص داده شده است و توسط علوم، صنایع و نهادهای نظارتی تأیید شده است.

CAS NUMBER چیست؟

CAS  مخفف Chemical Abstract Services است، این سازمان متعهد به ایجاد جامع ترین و با ارزش ترین پایگاه داده جهان از محتوای شیمی برای نوآوری در سراسر جهان شده است. CAS NUMBER یک رشته کوتاه از اعداد است که به یک ماده شیمیایی خاص اشاره دارد. این اعداد شامل حداکثر ده رقم است که در سه بخش با خط فاصله گروه بندی شده اند.

از یک CAS NUMBER برای شناسایی مواد شیمیایی به روشی منحصر به فرد و بدون اشتباه استفاده می شود. CAS NUMBER به جای تکیه بر سایر سیستم های نامگذاری شیمیایی که دارای محدودیت های ذاتی هستند (کلمات طولانی، قوانین نامگذاری پیچیده و غیره)، یک شناسه کوتاه و قابل تکرار ارائه می دهد که می تواند برای فهرست های موجود مواد شیمیایی و موارد دیگر استفاده شود.

کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟
کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟

چگونه یک CAS NUMBER اختصاص داده می شود؟

CAS NUMBER به ترتیب به مواد شیمیایی جدید اختصاص داده می شوند و هیچ اهمیت واقعی برای ساختار شیمی یا ماهیت شیمیایی ترکیب ندارند. به محض ورود به پایگاه داده CAS REGISTRY یک کد به یک ماده شیمیایی اختصاص داده می شود.

CAS NUMBER برای چه مواردی استفاده می شود؟

CAS NUMBER برای شناسایی مواد شیمیایی در بسیاری از پایگاه های داده، اعم از دولتی و خصوصی  و سایر فهرست های موجود مواد شیمیایی استفاده می شود.

هنگام نوشتن برگ اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی CAS NUMBER باید در بخش ثبت اطلاعات مواد تشکیل دهنده ذکر شود. در این بخش، مواد تشکیل دهنده با نام شیمیایی، نام مشترک و مترادف، CAS NUMBER آنها و سایر شناسه های منحصر به فرد مشخص می شوند. این اطلاعات داده های غیرقابل انکاری را ارائه می دهد که مصرف کنندگان پایین دست در زنجیره تامین مواد شیمیایی برای ثبت ماده و خرید صحیح  قبل از توزیع محصول در بازار از آن استفاده خواهند کرد.

CAS REGISTRY یا CAS NUMBER شامل چه نوع ترکیباتی می شود؟

 CAS REGISTRY شامل طیف وسیعی از مواد شیمیایی است که این مواد عبارتند از

  • ترکیبات معدنی
  • ایزوتوپ ها
  • فلزات
  • ترکیبات آلی
  • آلیاژ
  • ارگانومتریال
  • مواد معدنی
  • عناصر مختلف
  • ذرات هسته ای
  • پروتئین ها
  • اسیدهای نوکلئیک
  •  پلیمرها
کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟
کاربرد CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟

چرا برای نوشتن یک برگه اطلاعات ایمنی به CAS NUMBER نیاز داریم؟

CAS NUMBER شامل اطلاعات حیاتی است که برای روشن شدن اینکه چه مواد شیمیایی-  ناخالصی ها و افزودنی های تثبیت کننده – در این یک ماده یا ترکیب شیمیایی وجود دارد. ممکن است این جزئیات کوچک به نظر برسد اما کارکنان نظارتی این موضوع را جدی می گیرند زیرا اطلاعات نادرست می تواند به سرعت منجر به خسارت بسیار زیاد و هدر رفتن زمان شود. بسیار مهم است که همه جزئیات را در اولین بار به درستی دریافت کنید.

بهترین راه دریافت CAS REGISTRY یا CAS NUMBER چیست؟

شما می توانید در سایت هایی مختلفی این اعداد را وارد کنید و ماده شیمیایی خود را جستجو کنید. اما یکی از راه های ساده برای تهیه این کد مراجعه به سایت pubchem.ncbi.nlm.nih.gov  است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا