Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟

نوشابه انرژی زا شاتل یکی از انواع نوشیدنی های انرژی زا موجود در بازار است که می توانید برای تامین انرژی مورد نیاز خود برای فعالیت های بدنی از آن استفاده کنید. نوشابه انرژی زا شاتل برای تولید انرژی و بهبود تمرکز فوق العاده است و در شرایط مختلف می تواند کسالت های شما را برطرف کند.

سطح بالای کافئین و ویتامین های ب موجود در این نوشیدنی باعث افزایش سطح انرژی و نشاط شما برای انجام فعالیت های روزانه می شود. باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این نوشیدنی می تواند مضرات فراوانی برای سلامتی داشته باشد که مهمترین آنها اضافه وزن و مشکلات قلبی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید و عوارض نوشابه انرژی زا شاتل در ادامه مقاله با ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

نوشابه انرژی زا چیست؟

همانطور که از نامش پیداست  نوشابه های انرژی زا نوشیدنی هایی هستند که برای ایجاد انرژی بیشتر به شما فرمول بندی شده اند. این نوشیدنی های اکثرا از ترکیباتی مانند تائورین ، جینسینگ ، کافئین و شکر تهیه شده اند و سرشار از محرک هایی هستند که به عنوان عواملی برای افزایش سطح انرژی و تمرکز ذهنی شناخته می شوند. این نوشیدنی ها در ایالات متحده به عنوان مکمل های غذایی طبقه بندی می شوند و بنابراین بسیار دقیق تنظیم نمی شوند.

ماده محرک اصلی نوشیدنی های انرژی زا کافئین است ، محرکی که می تواند به افراد احساس انرژی بیشتری بدهد. این نوشیدنی ها می توانند مقدار زیادی کافئین داشته باشند – از ۵۰ تا ۵۰۵ میلی گرم در هر وعده. برای مقایسه ، یک فنجان معمولی قهوه تقریباً حاوی ۱۰۰ میلی گرم کافئین ، یک فنجان چای سیاه حاوی ۳۰ میلی گرم و یک قوطی نوشابه معمولی حاوی ۳۴ میلی گرم کافئین است.

نوشیدنی های انرژی زا انواع متنوعی دارند از فاقد شکر گرفته تا تقویت کننده ویتامین B ، بنابراین مصرف کنندگان هنگام انتخاب معجون مطلوب خود هیچ محدودیتی در انتخاب ندارند. و با توجه به اینکه میزان فروش نوشابه های انرژی زا در ایالات متحده بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به میزان ۲۴۰ درصد افزایش یافته است ، به نظر می رسد مصرف این نوشیدنی ها روندی است که به زودی از بین نمی رود.

از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟
از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟

ترکیبات تشکیل دهنده نوشابه انرژی زا شاتل

در فرمولاسیون این نوشیدنی تائورین بکار رفته است. یک آمینو اسید غیر ضروری که به تشکیل بافت عضلانی در بدن کمک می کند. این آمینو اسید باعث کاهش فشار خون می شود و خاصیت چربی سوزی و نشاط آوری دارد. ورزشکاران از مکمل های تائورین برای افزایش استقامت در تمرینات خود استفاده می کنند.

ویتامین های گروه  B

ویتامین های گروه B درمتابولیسم و افزایش سطح انرژی بدن نقش دارند . کمبود ویتامین های گروه B یکی از دلایل اصلی کاهش سطح انرژی و کسالت های روزمره هستند. مصرف ویتامین های گروه B با افزایش خونسازی و خونرسانی در بدن احساس نشاط و پر انرژی بودن را در شما تداعی می کنند و مصرف آنها برای تنظیم متابولیسم بدن ضروری است.

کافئین

یکی از محرک های اصلی نوشیدنی های انرژی زا است. این نوشیدنی ها بطور متوسط حاوی ۸۰ میلی گرم کافئین هستند که بطور موقت خواب آلودگی و خستگی را برطرف می کند. این محرک قوی می تواند باعث افزایش تمرکز و بهبود فعالیت های بدنی شما شود.

گوارانا

گوارانا یکی از گیاهان حاوی کافئین تئوفیلین و تئوبرومین است که محرک سیستم عصبی مرکزی است و باعث افزایش تولید انرژی در بدن و چربی سوزی می شود. این عصاره گیاهی در اکثر نوشابه های انرژی زا استفاده می شود.

مضرات و عوارض نوشابه انرژی زا شاتل

در حالی که بسیاری از ترکیبات موجود در نوشیدنی های انرژی زا طبیعی هستند و ممکن است یک انتخاب سالم به نظر برسند ، اما گنجاندن آنها در سبک زندگی روزمره با خطراتی همراه است. در حقیقت ، طی یک دوره پنج ساله ، تعداد ویزیت های مربوط به نوشیدنی های انرژی زا در بخش اورژانس دو برابر شده و از ۱۰،۰۶۸ به ۲۰،۷۸۳ مورد رسیده است. تنها در سال ۲۰۱۱ ، از هر ۱۰ ویزیت ۱ مورد منجر به بستری شدن در بیمارستان شد.

خوردن یک نوشیدنی انرژی زا می تواند منجر به برخی نتایج ناخوشایند شود که به راحتی می توانید با انتخاب یک روش جایگزین و سالم تر برای حمایت از سطوح انرژی خود از آنها جلوگیری کنید – به این فکر کنید که هر شب ۷-۸ ساعت بخوابید یا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. اما اگر قصد دارید همچنان از نوشیدنی های انرژی استفاده کنید در اینجا ۱۲ عوارض احتمالی ذکر شده است که باید قبل از باز کردن قوطی بعدی خود از آنها آگاه باشید.

خطرات مصرف نوشیدنی انرژی زا شاتل

ممکن است مسمومیت با کافئین را تجربه کنید

مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به مسمومیت حاد با کافئین شود ، وضعیتی که منجر به مواردی مانند استفراغ ، تشنج ، افزایش ضربان قلب و موارد دیگر در افراد می شود.  در حالی که می توانید این را از مصرف هر منبع کافئین تجربه کنید ، شانس شما برای احساس این اثرات با نوشیدنی های انرژی زا با توجه به میزان کافئین برخی از انواع آن بسیار بیشتر است.

ممکن است دچار ناراحتی قلبی شوید

ضربان نامنظم قلب یک نگرانی مشترک برای مصرف کنندگان نوشیدنی های انرژی زا معمولی و مصرف کنندگان کافئین به طور یکسان است. بنابراین اگر در حال انتخاب یک نوشیدنی انرژی زا با مقادیر بیش از حد این محرک هستید ، ممکن است متوجه ضربان قلب خود شوید به گونه ای که به آن عادت ندارید.

از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟
از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟

ممکن است دچارمشکلات خواب شوید

کسانی که از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند و خوب نخوابیدن می تواند فرد را دچار کسالت کند و وی را به دنبال راه حلی برای ارتقاء انرژی سوق دهد. یک نوشیدنی انرژی زا می تواند باعث بی خوابی شود. اگر نمی توانید بخوابید ، علاوه بر نوشیدنی های انرژی زا باید از بسیاری از ترکیبات محرک که شب ها شما را بیدار نگه می دارد، اجتناب کنید.

ممکن است احساس عصبی بودن کنید

مصرف نوشابه های انرژی زا با افزایش مشکلات عصبی ارتباط دارد. اگر به طور کلی فرد مضطربی هستید ، نوشیدن مرتب این نوشیدنی ها ممکن است برای شما مناسب نباشد.

ممکن است در سایر رفتارهای پرخطر شرکت کنید

این امر برای مردم عادی شده است که نوشیدنی های انرژی زا را با سایر مواد کمتر سالم ، اعم از الکل ، حشیش یا تنباکو ترکیب کنند. بنابراین ، اگر مرتباً از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنید ، به نظر می رسد که شانس مشارکت در سایر رفتارهای ناسالم نیز افزایش می یابد.

ممکن است متوجه نشوید که مست هستید

روند جدیدتر این است که مردم نوشیدنی های انرژی زا را با الکل یا داروهای دیگر ترکیب می کنند. کافئین با اثرات سرکوب کننده الکل با اختلال در درک حالت مستی فرد مرتبط است که می تواند منجر به رفتارهای ناامن مانند رانندگی در حالت مستی شود.

مردان ممکن است چالش های باروری را تجربه کنند

هنگامی که یک زوج در تلاش برای بچه دار شدن هستند ، اغلب رژیم غذایی زن بسیار دقیق کنترل می شود. اما سلامتی و تغذیه مرد نیز به همان اندازه مهم است.  اگر مردی مقدار زیادی نوشیدنی انرژی زا بنوشد ، ممکن است باروری او دچار مشکل شود و تلاش برای بچه دار شدن بی ثمر باشد.

افزایش فشار خون

نوشیدن نوشابه های انرژی زا می تواند فشار خون سیستولیک را در مدت زمان کوتاهی پس از نوشیدن افزایش دهد. اگر سعی می کنید فشار خون خود را به شیوه ای سالم کنترل کنید ، نوشیدنی های انرژی زا بدترین نوشیدنی هستند که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟
از فواید و عوارض جانبی نوشابه انرژی زا شاتل چه می دانید؟

افزایش قند خون

نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا ممکن است باعث افزایش قند خون می شود – تأثیری که افراد دیابتی مطمئناً باید مراقب آن باشند. افزایش قند خون در افراد سالم نیز می تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد و آنها را مستعد ابتلا به دیابت کند.

ممکن است بر سلامت دندان تأثیر منفی بگذارد

از آنجایی که نوشیدنی های انرژی زا اغلب با قند بالا ساخته می شوند و مقادیر pH آنها کمتر از مقدار بحرانی (۵.۵) مربوط به فرسایش دندان است ، نوشیدن آنها می تواند سلامت دندان های شما را به خطر بیندازد. به طور خاص ، فرسایش دندان و خطر پوسیدگی می تواند افزایش یابد.

ممکن است خطر چاقی را افزایش دهد

نوشیدن نوشیدنی های شیرین از اهداف کنترل وزن را پشتیبانی نمی کند و به طور خاص ، نوشیدن منظم نوشیدنی های انرژی زا می تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد که عوارض بسیاری برای بدن دارد.

سوزش سردل

محرک هایی مانند کافئین می توانند علائم رفلاکس اسید را افزایش دهند. بنابراین اگر از سوزش سر دل رنج می برید و نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنید ، تعجب نکنید اگر کمی بعد از مصرف آن احساس سوزش سر دل را تجربه کردید!

قیمت خرید و فروش نوشابه انرژی زا شاتل

قیمت خرید و فروش نوشابه انرژی زا شاتل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و شما می توانید آنها را از فروشگاه ها و سوپرمارکت ها یا با خرید اینترنتی از سایت های معتبر به راحتی تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا