Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟

گیاه هاورتیا از خانواده گیاهان ساکولنت یا کاکتوس می باشد ، هاورتیا یک تیره بزرگ از گیاهان کوچک ساکولنت است که بیشتر آنها بومی و متعلق به آفریقای جنوبی هستند. آنها به طور کلی با نام مشترک Hawthoria شناخته می شوند ، اگرچه گونه های مختلف آن ممکن است نام های عمومی دیگری داشته باشند.

هاوروتیا ، ساکولنت زیبایی است که گیاهان کوچک خانگی بسیار جذابی را به وجود می آورند. این گیاهان گلدانی اغلب در ماه‌ های تابستان به فضای باز منتقل می شوند و در مناطقی که سرمای شدیدی در فصل زمستان ندارند ، گاهی اوقات به عنوان گیاهان باغی پرورش داده می شوند.

این گیاه زیبا نیز همانند گیاهان دیگر گونه های متفاوتی دارد. این گیاهان کوچک و کم رشد گل رزهایی را از برگ های سبز گوشتی تشکیل می دهند که به زیبایی با زگیل های سفید ، مرواریدی یا نواری پوشانده شده و به آنها ظاهری متمایز می بخشد. برای این گیاهان نیز مانند سایر ساکولنت ها باید نور و رطوبت کافی در تابستان فراهم شود و حتی این گیاهان از شرایط نسبتاً خشک در زمستان نیز لذت می برند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع گیاه هاورتیا

اگر قصد دارید این گیاهان را در فضای باز نگهداری کنید ، بهتر است آنها را در محلی قرار دهید که دارای سایه باشد و از تابش نور مستقیم خورشید محافظت شود تا این گیاه بهترین عملکرد را از خود نشان دهد . همچنین از آبیاری بیش از حد این گیاه خودداری کنید ، اما اجازه ندهید خیلی سطح خاک آن خشک شود. این گیاهان عموما در گلدان قرار می گیرند و به فروش می رسند و مانند بسیاری از ساکولنت ها ، گیاهان نسبتاً کندی در زمینه رشد هستند  و به طور معمول قد آنها کمتر از ۶ اینچ خواهد بود ، گرچه تعداد کمی از گونه های آن می توانند تا ۲۰ اینچ نیز رشد کنند.

در این ادامه قصد داریم شما را با چند گونه محبوب از  این خانواده آشنا کنیم :

۱- هاورتیا شیشه ای یا کوپری :

این گیاه زیبا برگ هایی گرد و پرز دار دارد و رشد آن به صورت آهسته صورت می گیرد و رنگ گل های این گیاه به رنگ سفید می باشد. این گیاه با ظاهر متفاوتی که دارد نور را به خوبی جذب می کند. این گونه از گیاه با پاجوش هایی که در اطرافش به وجود می آید ، تکثیر می شود و آبیاری و نور زیاد برای این گیاهان مضر است.

۲- هاورتیا آتنواتا یا گورخری

این گونه دارای برگ های کشیده مثلثی و تیز می باشد و به دلیل فرم رنگ ها و شکل خاص این نام را برای آن انتخاب کرده اند. گل هایی که این گیاه می دهد به زنگوله تشبیه شده است و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده و طرفداران خاص خود را دارد. حتی دیده شده که ارتفاع این گیاه به ۲۰ سانت نیز می رسد.

شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟
شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟

۳- هاورتیا ابلق یا سیمبی فورمیس

این گیاه برگ هایی آبدار و گوشتی دارد و فرم قرار گرفتن این برگ ها در کنار یکدیگر شبیه گلی با رنگ سبز می باشد. فرم برگ ها باعث شده که هاورتیا ابلق با دیگر گونه های این گیاه کمی متمایز باشد. این گونه نیز همانند گونه های دیگر نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.

۴- هاورتیا لیموفیلیا

برگ های این گیاه زیبا ترکیبی از سبز و زرد  است که این دو ترکیب در کنار یکدیگر زیبایی خاصی به این گیاه داده است. شکل گل های این گیاه به صورت لوله ای و به رنگ سفید می باشد و ارتفاع آن به ۷ سانتی متر می رسد و حتی آن را می توانید از طریق برگ هایش اضافه و تکثیر نمایید.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه هاورتیا

هاورتیا یک گیاه خانگی با شرایط نگهداری سخت و دشوار نیست و اگر شما قادر باشید که گیاهان دیگری را سالم و شاداب نگهدارید ، حتما می توانید از این گیاه نیز به خوبی نگهداری کنید. این گیاهان نیز مانند تمام گیاهان دیگر نباید در آب غوطه ور شوند و آبیاری بیش از حد باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه شما می شود و مقدار آبیاری باید به صورت درست و اصولی صورت گیرد.

این گیاهان با ظاهر زیبا و تزئینی که دارند را می توانید در گلدان های شیشه ای قرار دهید و زیبایی آنها را چندین برابر کنید. ظروفی که برای این گیاهان انتخاب می کنید باید قسمتی برای خارج شدن آب داشته باشند تا پس از آبیاری بتواند آب اضافی را از خود خارج کند. اگر ظرف شما قادر به خارج کردن آب نیست می توانید قبل از اینکه گیاه را درون گلدان قرار دهید مقداری شن ته ظرف بریزد و بعد گل را درون گلدان قرار دهید.

میزان روشنایی مورد نیاز گیاه هاورتیا :

این گیاهان برای رشد بهتر خود به نور نیاز دارند اما این نور باید غیر مستقیم باشد ، زیرا نور مستقیم خورشید باعث می شود که گیاه دچار سوختگی شود و این اصلا برای گیاه مفید نیست. این گیاهان در مناطق بومی خود در سایه سنگ ها یا هر جسم دیگری بوجود آمده و رشد می کنند. بهترین زمان رشد آنها زمانی است که  در کنار پنجره های رو به شرق یا غرب قرار می گیرند زیرا برای چند ساعت در روز نور را به صورت غیر مستقیم دریافت می کنند.

اگر برگ های این گیاه زرد یا دچار سوختگی شود ، نشانه این است که نور مستقیم به گیاه تابیده شده است و اگر این نور کم باشد باعث می شود که برگ های گیاه کم رنگ شود. اگر قصد دارید هاورتیا داخل منزل خود را برای ماه های گرم تر به خارج از منزل منتقل می کنید ، از قرار دادن گیاه در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید ، این عمل باعث سوختن برگ ها می شود.

شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟
شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟

روش آبیاری گیاه هاورتیا :

در زمان ها و فصل های گرم آبیاری باید بیشتر صورت گیرد و هر زمان خواستید مجدد به گیاه آب بدهید حتما باید مطمئن باشید که سطح گیاه به اندازه چند سانت خشک شده باشد و بعد از آن مجدد آبیاری صورت گیرد. در زمستان و روزهای سرد مقدار آبیاری باید کاهش یابد و نباید بگذارید که آب درون خاک گلدان بماند زیرا ماندن آب باعث پوسیده شدن ریشه گیاه می شود.

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه هاورتیا :

این گیاهان به هیچگونه رطوبتی نیاز ندارند . آنچه که این گیاه نیاز دارد تهویه مناسب است به خصوص شب هنگام که دی اکسید کربن را برای فتوسنتز دریافت می کنند. شما می توانید از یک فن برای ادامه گردش هوا استفاده کنید تا هاورتیا بتواند به خوبی نفس بکشد.

میزان درجه حرارت مناسب گیاه هاورتیا :

این گیاهان در مقابل سرما حساس هستند و نمی تواند در دمای پایین طاقت بیاورند و زنده بمانند. این گیاهان در دمای پایین دچار یخ زدگی می شوند ، بهترین دما برای این گیاهان بین ۲۰ تا۲۶ درجه سانتی گراد تخمین زده شده است.

خاک مناسب گیاه هاورتیا و روش کوددهی

برای رشد و تقویت بهتر این گیاه می توانید از مواد مغذی و کودهای مخصوص کاکتوس استفاده کنید و بهتر است که این مواد را از گلخانه ها و مراکز مربوط به گل ها تهیه کنید. این نکته را باید خاطر داشته باشید که به گیاهان نباید زمانی که در خواب و استراحت هستند کود یا مواد مغذی بدهید زیرا باعث از بین رفتن آنها خواهید شد .

نوع خاک و چگونگی تعویض گلدان گیاه هاورتیا :

برای این گیاه باید از ترکیب خاک کاکتوس یا خاک گلدان که  زهکشی بسیار بالایی دارد استفاده کنید ، به این دلیل که آب درون این نوع از خاک ها باقی نمی ماند و سریع از لابه لای خاک خارج می شود . بسیاری براین عقیده هستند که ترکیب  خاک گلدان با شن و ماسه باعث می شود که منافذ بسته شوند و آب نیز نمی تواند تخلیه شود. به جای شن و ماسه بهتر است مواد با پرلیت ، شن آکواریوم یا پوکه مخلوط شوند.

هاورتیاها ، گیاهان کوچکی هستند (قد آنها معمولاً بین ۳ تا ۵ اینچ باقی می ماند) و رشد نسبتاً آهسته ای دارند. آنها اغلب در خوشه های کوچک در ظروف گسترده و کم عمق پرورش می یابند. با گذشت زمان ، خوشه ها به طور طبیعی بزرگ می شوند و هنگامی که خوشه از ظرف خود خارج شد (هر چهار تا پنج سال یکبار) در بهار یا اوایل تابستان باید مجدداً ظرف جدید و کم عمق با خاک گلدان تازه را برای این گیاه فراهم کنید . حتی در صورت عدم نیاز به گلدان بزرگتر ، این گیاهان ممکن است از بهره برداری مجدد در همان گلدان با خاک تازه بهره مند شوند .

شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟
شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه هاورتیا

تکثیر این گیاه به دو روش صورت می گیرد و ما این دو روش را توضیح و شرح خواهیم داد :

تکثیر از طریق قلمه یا پاجوش:

راحت ترین و آسان ترین راه برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه می باشد. گیاهان هاورتیا را می توان با استفاده از پاجوش ها از گیاه مادر تکثیر کرد. بدین گونه که گیاه را از خاک بیرون بیاورید و ریشه های آن را چک کنید . اگر تغییر رنگ یا پوسیدگی در ریشه ها احساس کردید باید در ابتدا قسمت های پوسیده را از ریشه جدا کنید و درنهایت پاجوش های سالم و قوی را بوسیله شی یا چاقویی تیز جدا کنید و آنها را مدتی در مکان خنک قرار دهید تا انتهای پاجوش ها بسته شوند و در اخر پاجوش ها را درون خاک مربوط به این گیاه قرار دهید و مکانی عالی برای گیاه فراهم آورید تا گیاه بتواند ریشه بدهد.

۲- کاشت بذر:

کاشت بذر کار سختی است و امکان این کار در منزل و خانه ها امکان پذیر نمی باشد ، زیرا برای بدست آوردن بذر این گیاه به طور همزمان دو یا چند عدد هاورتیا نیاز دارید و حداقل دو عدد از این هاورتیاها باید گل دهی را انجام داده باشند و باید عمل لقاح برروی گل های این دو هاورتیا صورت گیرد. (عمل لقاح بدین گونه می باشد که ریزگردهای یک گل باید با پرچم گل دیگری در تماس باشد) و درنهایت بذر مورد نظر بعد از مدتی بدست می آید. حال باید این بذرها رو درون خاک مورد نظر قرار دهید و بعد از مدتی بذرها جوانه می زنند و رشد می کنند.

آفات و بیماری های گیاه هاورتیا

شپشک آرد آلود و حشره پولک دو آفتی ممکن است گیاه شما را تهدید کنند. هردو این آفات به گیاه شما حمله می کنند و شما می توانید برای از بین بردن آنها از دستمالی تمیز و آغشته به الکل استفاده کنید وآنها را از روی گیاه بردارید و در نهایت گیاهتان را با سم مخصوص سمپاشی کنید . حتما در انتخاب سم مورد نظر و طریقه مصرف آنها دقت کنید.

شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟
شرایط نگهداری و تکثیر گیاه هاورتیا چگونه است؟

دلیل خشک شدن نوک برگ ها چیست؟

به دلیل کاهش و افزایش نور و کاهش رطوبت ، خشکی برگ های این گیاه می تواند اتفاق بیفتد و برای رفع این مشکل بهتر است گیاه را به مکانی دیگر منتقل کنید که نور غیر مستقیم به گیاه بتابد و خنک تر باشد و رطوبت بهتری برای گیاه فراهم شود.

دلیل ریزش برگ ها چیست؟

ریزش برگ ها می تواند به چندین عامل بستگی داشته باشد و این عوامل شامل آبیاری و خشکی بیش از حد ، کاهش دما و وجود آفات می باشد.

دلیل قهوه ای شدن برگ ها چیست ؟

قهوه ای شدن برگ های این گیاه می تواند به دلیل کاهش نور و کمبود آب گیاه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا