Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم

گیاه سینگونیوم یک گیاه آپارتمانی ساده و در عین حال زیبا و همه کاره است که باید در خانه داشته باشید. گیاه سینگونیوم از خانواده گیاه آراسه با نام علمی Syngonium Podophyllum می باشد و گیاهی است که قابلیت بالاروندگی دارد. ساقه های این گیاه به دلیل رشد زیادی که دارد باعث می شود از تمام در و دیوار و حتی (گیاهان، درختان) اطراف خود به عنوان تکیه گاه و حتی مکانی برای رشد استفاده کند.

مراقبت از این گیاه در بسیاری از خانه ها واقعا آسان و راحت است. با این حال ، سینگونیوم طبیعت و خاصیت بی نظمی دارد و تمایل به رشد ناهمگون و خزیدن در اطراف خانه شما دارد (اگر محیط برایش فراهم گردد). بنابراین به نگهداری و هرس کردن احتیاج دارد که سایر گیاهان معمولاً چنین نیازی ندارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این گیاه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ویژگی های گیاه سینگونیوم

این گیاه متعلق به کشور امریکای مرکزی می باشد و انواع مختلفی از این گیاه آپارتمانی در جهان  وجود دارد ، از بالا رونده های برگ سبز و سفید گرفته تا انواع جدید و جمع و جورتر این گیاه که در سایه های برگ قرمز ، صورتی یا سبز خالدار موجود است.

این گیاه را گیاه هوایی نیز می نامند به این خاطر که اگر در کنار آن گیاه یا جسمی دارای خزه قرار دهیم ریشه های سینگونیوم می توانند از آن تغذیه کنند و به رشد خود ادامه دهند . گیاه سینگونیوم تاحدودی سمی می باشد و بهتر است از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور بماند .

شش نکته مثبت در مورد سینگونیوم

  • این گیاهان برای تمیز کردن هوا خیلی مفید هستند.
  • اگر گاه به گاه نسبت به مراقبت از این گیاه غفلت کنید ، به سختی توسط آفات مورد حمله قرار می گیرد.
  • سینگونیوم شاخ و برگ های شگفت انگیز و بسیار زیبایی دارد و این برگ ها هرکدام طرح و شکل های مربوط به خود را دارند. این گیاه تنوع ظاهری بسیار زیادی دارد و دست شما را برای انتخاب و نگهداری از آنها باز می گذارد.
  • سازگاری و منطبق شدن این گیاه با گیاهان دیگر دلیل محبوبیت آن است و شما به راحتی می توانید آن را در منزل خود نگهداری کنید.
  • این گیاه قیمت مناسبی دارد و هرکسی که علاقمند به سینگونیوم است می تواند آن را تهیه و نگهداری کند.
  • سینگونیوم یک گیاه زیبا همیشه در حل تکثیر و رشد می باشد و شکل ظاهری آن نیز تغییر می کند.
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم

انواع مختلف گیاه سینگونیوم

در این مقاله قصد داریم با انواع  مختلف سینگونیوم شما را بیشتر آشنا سازیم :

۱- سینگونیوم پودوفیلوم

گیاه پودوفیلوم شناخته شده ترین نوع گیاه سینگونیوم می باشد. این گیاه اولین بار در مکزیک و کشورهای گرمسیر دیده شده است. این گیاه به دلیل برگ هایی که دارد به آن پنجه غاز نیز گفته می شود و دارای چند گونه منحصر به فرد می باشد که در ادامه ذکر شده اند.

پودوفیلوم سفید سلطنتی:

این گونه از پودوفیلوم ها  دارای برگ هایی سفید با رگه های سبز کم رنگ می باشد. همین موارد باعث شد است که این گیاه نسبت به گروه های خود خاص باشند.

پودوفیلوم پروانه سفید :

این گونه از پودفیلوم ظاهر تقریباً آراسته ای دارد  اما رنگ برگ هایش نسبت به بسیاری دیگر از گیاهان خانگی سبز ظریف و کم رنگ تری دارد و گاهی برگ هایش به رنگ زرد نیز دیده شده است. همچنین اگر این گیاه را در برابر دیوارها و پس زمینه های رنگ تیره قرار دهید زیبایی ظاهر خود را بیشتر نشان می دهد.

۲- سینگونیوم آریتوم

این نوع سینگونیوم ظاهری متفاوت تر از گونه های مختلف دیگرش دارد و این تفاوت ظاهری به خاطر شکل ۵ برگی بودن برگ هاست که به آنها پنج انگشتی نیز گفته می شود. این گونه یک تنه اصلی دارد و از این تنه دو ساقه بلند در بالاتر و دوساقه کوتاه تر در پایین تر قرار گرفته است و درکل شامل ۵ ساقه می باشد.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم

۳- سینگونیوم پیکانی

این گونه خاص با برگ هایی شبیه پیکانی که دارد اینگونه نام گذاری شده است. نوع رنگ برگ های این گونه به رنگ سبز تیره با رگه های روشن می باشد که زیبایی خاصی را به این برگ ها می بخشد. این گیاه سریع رشد نمی کند و رشدش به کندی صورت می گیرد و می توان این گیاه را به عنوان گیاهی همیشه سبز یاد کرد.

۴- سینگونیوم صورتی

این گونه ساختاری کوچک و حتی کم رشدی دارد. این گونه نیز همانند گونه های دیگر به نور غیر مستقیم نیاز دارد و حتی رنگ برگ هایش باعث شده که از دیگر گونه ها متمایز تر شود. رنگ برگ های این سینگونیوم به سبز روشن و صورتی اشاره دارد و دور برگ نیز به رنگ سبز تیره می باشد. رنگ صورتی در این گونه بیشتر دیده می شود و به همین دلیل به این اسم نام گذاری شده است.

۵- سینگونیوم سبز زمردی

رایج ترین و فراوان ترین گونه سینگونیوم سبز زمردی است و در کشور ما بیشتر اینگونه فروش و حتی نگهداری می شود. این گیاه به صورت بوته رشد می کند و رنگ برگ های آن به رنگ سبز و رگه های سبز روشن و کرم می باشد.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه سینگونیوم

سینگونیوم ها یک انتخاب مناسب برای علاقه مندان به گیاهان خانگی به صورت مبتدی یا با تجربه می باشند. طبق تجربه ما  آنها کمی کندتر رشد می کنند ، اما این گیاه با رگه های برجسته و رنگ آمیزی بسیار زیبای برگ های خود این رشد کند را برای شما جبران می کند.

مقدار روشنایی مورد نیاز گیاه سینگونیوم :

این گیاه بسیار مقاوم است و میزان سازگاری آن با محیط زیاد می باشد ، اما بهتر است این گیاه را در فضای بسته و در مکانی کاملاً روشن و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. اگرچه این گیاهان در برابر نور کم نیز سازگار هستند ، اما اگر در نور غیرمستقیم متوسط ​​تا روشن خورشید قرار گیرند ، رشد سریع تری خواهند داشت و رنگ آمیزی و نشاط خود را بهتر حفظ می کنند. نور مستقیم خورشید باعث می شود که برگ های سینگونیوم زرد و حتی دچار سوختگی شوند.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم

چگونگی آبیاری گیاه سینگونیوم :

در زمان آبیاری بالای مخلوط گلدان را آبیاری کنید سپس بگذارید چند سانتی متر بالای مخلوط گلدان قبل از آبیاری بعدی خشک شود و پس از آن مجدد آبیاری کنید. برای رشد بهتر این گیاه می توان در فصل های گرم علاوه بر آبیاری گیاه از آبپاشی کردن برگ ها نیز استفاده کنید و بهتر است دو تا سه بار در هفته این اتفاق صورت گیرد و در زمان هایی که گیاه در حال استراحت می باشد باید میزان آبیاری را به مقدار کمتری کاهش دهید.

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه سینگونیوم :

برای فراهم کردن رطوبت این گیاه می توانید از روش جزیره یا همان روشی که کف زیرگلدانی را پر از سنگریزه می کنید و مقداری آب روی آنها می ریزید، استفاده کنید. با این روش رطوبت کافی برای گیاه تامین می گردد ، اما باید توجه داشته باشید که ته گلدان به هیچ وجه نباید با آب روی سنگریزه های در تماس باشد. روش دیگر برای ایجاد رطوبت برای سینگونیوم این است که برگ های این گیاه را آبپاشی کنید.

میزان درجه حرارت مورد نیاز گیاه سینگونیوم :

سینگونیوم سازگار و مناسب برای رشد کردن در تمام طول سال می باشد. میزان دما در زمان های گرم و سرد برای این گیاه متفاوت می باشد. دمای تقریبی مناسبی که می توان برای سینگونیوم در نظر گرفت بین ۱۵-۲۱ درجه سانتی گراد می باشد و باید توجه داشته باشید که این دما کمتر یا بیشتر نشود زیرا اختلاف دمایی باعث نابودی و از بین رفتن سینگونیوم شما خواهد شد .

خاک مناسب رشد گیاه سینگونیوم :

این گیاه نیز همانند گیاهان دیگر برای رشد بهتر و تقویت به مواد تقویت کننده و مغذی نیاز دارد. این عمل بهتر است ماهی یکبار صورت گیرد و برای استفاده دقیق و مقدار مصرفی مواد تقویت کننده بهتر است با متخصص این گیاه صحبت شود و بهتر است این مواد از گلخانه ها و مراکز مربوط به گیاهان تهیه گردد.

نوع خاک مناسب و زمان تعویض گلدان گیاه سینگونیوم

برای این گیاه بهتر است از خاک شنی و دارای زهکشی بسیار خوب استفاده کنید تا خاک بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد. اگر خاک مناسبی برای این گیاه درنظر نگیرید رطوبت و آب درون خاک باقی می ماند و باعث پوسیده شدن ریشه می شود. این خاک بهتر است از گلخانه ها تهیه گردد یا دستور تهیه و مقدار دقیق مواد مورد نیاز برای این خاک از متخصص آن پرسیده شود.

تعویض گلدان سینگونیوم بهتر است زمانی انجام شود  که ریشه های این گیاه از گلدان بیرون آمده باشند و حتی شاهد این باشید که گیاه دیگر رشد مناسبی ندارد. اگر امکان تعویض گلدان این گیاه را در منزل خود ندارید ، می توانید این عمل را با تعویض مقداری از خاک سطحی را با خاکی جدید انجام دهید.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم

نکات لازم برای رشد بهتر گیاه سینگونیوم

  • گرد و غبار موجود بر روی برگ های این گیاه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.
  • ساقه های مرده را از پایه گیاه جدا کنید تا ظاهری تمیز، مرتب و زیبا را برای گیاه بوجود آورید.
  • اگر می خواهید سینگونیوم به عنوان یک گیاه بالارونده رشد  کند ، اجازه دهید گیاه از بالای یک قفسه عبور کند.
  • این گیاهان را از اطراف حیوانات اهلی و خانگی دور کنید زیرا در صورت بلعیدن می توانند سمی باشد.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه سینگونیوم

تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن صورت می گیرد و به این گونه است که قلمه هایی را از گیاه مادر جدا می کنیم  مستقیم در خاک و یا در آب پرورش دهیم. برای جدا کردن قلمه حتما توجه داشته باشید که قلمه ها برگ و حتی جوانه داشته باشند و موقع کاشت برگ های پایینی را جدا کنید.

اگر قلمه ها را خواستید در خاک بگذارید بهتر است آنها را در محلول ریشه زایی بگذارید و پس از آن در خاک مورد نیاز گیاه قرار دهید و منتظر شوید که گیاه ریشه بدهد.اگر قلمه ها را در آب قرار داده اید ، باید اجازه دهید که قلمه ها ریشه زایی کنند و سپس آنها را در خاک قرار دهید.

آفات و بیماری های گیاه سینگونیوم :

یکی از آفاتی که این گیاه را تهدید می کند کنه قرمز است. این موجودات در پشت برگ ها قرار می گیرند و از گیاه تغذیه می کنند و درنهایت باعث زرد شدن و از بین رفتن گیاه می شوند.

دلیل فاصله افتادن بین برگ ها چیست؟

این اتفاق زمانی رخ می دهد که نور مورد نیاز گیاه از حد مناسب کمتر بوده و گیاه در تاریکی قرار گرفته باشد. برای رفع این مشکل بهتر است گیاه را به مکان روشن تری انتقال دهید.

دلیل قهوه ای شدن رنگ برگ ها چیست؟

دلیل به وجود آمدن این مشکل کاهش رطوبت مورد نیاز این گیاه می باشد و برای رفع این مشکل باید رطوبت محیط را بیشتر کنید ، همچنین کم آبی نیز می تواند باعث قهوه ای شدن رنگ برگ ها نیز شود.

دلیل رنگ پریدگی برگ های گیاه چیست؟

نور زیاد باعث می شود که رنگ برگ های سینگونیوم ، کم رنگ و به بی رنگی سوق پیدا کند. دلیل دیگر رنگ پریدگی برگ های این گیاه می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی و تقویت کننده برای گیاه باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا