Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟

شربت تریاک یا تنتور اپیوم که با نام تجاری N/A نیز خرید و فروش می شود یک شربت ضد درد خوراکی است که معمولا برای کنترل اسهال و دردهای مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.

مورفین موجود در این دارو حرکات دستگاه گوارش را کنترل کرده و از این طریق به بهبود اسهال کمک می کند.این دارو را مردم به عنوان داروی ترک اعتیاد گیاهی نیز می شناسند ولی لازم به ذکر است که مقدار بالای مورفین موجود در این شربت باعث وابستگی و اعتیاد فرد خواهد شد.

این دارو به راحتی از دستگاه گوارش جذب و در کبد متابولیزه می شود. این شربت حاوی ۱۰ میلی گرم مورفین است که طی ۴۸ ساعت ۷۵% آن از طریق ادرار از بدن دفع می شود. شربت تریاک را می توان برای درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان و کاهش دردهای شدید با تجویز پزشک استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ترکیبات موجود در شربت تریاک

این دارو از ترکیب تریاک ، آب و  الکل ساخته می شود. از آنجاییکه تریاک بـه راحتی در آب حل نمی شود برای تولید محلول آن باید آن را الکـل حل کنید. این شربت حاوی حدود ۲۰% الکل است که از نوع بسیار مرغوب تریاک و پس از جداسازی ناخالصی ها و روند استریل سازی تهیه می شود.

در فرمولاسیون این دارو تمام آلکالوئیدهای مرفین، کدئین و تریاک بکار رفته است و یک داروی مُسکن قوی به شمار می آید و بیشتر توسط پزشک برای رفع درد و  درمان اسهال تجویز می شود.

اثرات شربت تریاک

اثرات این شربت مشابه مواد مخدر دیگر مانند متادون، مرفین، کدوئین، اکسی کدون و هروئین است بنابراین مصرف آن به میزان زیاد باعث احساس سرخوشی و لذت در فرد شده و باعث تسکین درد و کاهش اضطراب می‌شود.

با مصرف طولانی مدت و ایجاد وابستگی به این شربت تحمل فرد نسبت به آن و حتی دیگر مخدرها افزایش یافته و خود به خود مصرف مواد مخدر افزایش می یابد. افزایش تحمل هنگام اعتیاد به مواد مخدر یعنی مغز با مواد شیمیایی موجود در ماده مخدر سازگار شده و برای رسیدن به احساس خوب باید دوز مصرف آن را افزایش دهید.

از طرفی اگر فرد مصرف ‌کننده برای تسکین درد برخی بیماری های مزمن دردناک از این شربت استفاده کرده باشد به دلیل ترس از تجربه مجدد درد و ناراحتی مایل به قطع مصرف این شربت نخواهد بود که همین امر زمینه اعتیاد وی را فراهم می کند.

شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟
شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟

عوارض شربت تریاک چیست

برخی افراد معتاد به تریاک یا هروئین خودسرانه و بدون تجویز پزشک از این شربت استفاده می کنند و پس از مدتی به دلیل مصرف بی رویه به آن وابسته می شوند که عوارض جسمی جبران ناپذیری نیز به همراه دارد. حتی اگر برای تسکین درد بدون تجویز پزشک از این شربت استفاده کنید دچار اعتیاد به مصرف به این شربت خواهید شد.

عوارض مصرف خودسرانه این دارو بسته به شرایط جسمی و سلامت عمومی فرد مصرف کننده، دوز و مدت زمان مصرف متفاوت است.  متداول ترین عوارض مصرف شربت تریاک شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • خارش بدن
  • سرگیجه
  • نارسایی تنفسی
  • بی اشتهایی
  • خشکی دهان

احتیاطات لازم هنگام مصرف شـربت تریاک

این دارو یک مسکن معمولی نیست زیرا در مقایسه با مسکن های دیگر ۲۵ برابـر مـورفین  بیشتری دارد و مصرف آن خطرناک است. دوز تجویز شده دارو را طبق نظر پزشک با استفاده از سرنگ و با احتیاط بسیار کنترل کنید.

مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود بنابراین در طول دوره مصرف آن از رانندگی یا انجام سایر کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید. شربت اپیوم را در دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی و به دور از  گرمای زیاد و نور نگهداری نکنید.

عوارض شربت تریاک بر روی کبد

کبد مهمترین و پرکارترین عضو بدن است که یکی از کارهای اساسی آن  سم زدایی  بدن است. مصرف شربت تریاک یا استفاده از تریاک به شکل کشیدنی احتمال ابتلای افراد مستعد بیماری های کبدی را تا ۳ برابر افزایش می دهد. مثلا افراد چاق با درصد خطر بیشتری مستعد کبد چرب خواهند بود.

بنابراین مصرف شربت تریاک برخلاف تصور نادرست برخی از افراد نه تنها به درمان کبد چرب کمک نمی کند بلکه زمینه ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را نیز فراهم می کند. بنابراین تجویز این دارو برای بیماران کبدی و مبتلا به کبد چرب منع مصرف دارد.

شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟
شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟

از کجا بفهمیم به مصرف شربت تریاک اعتیاد پیدا کرده ایم

در صورت سوء مصرف این دارو فرد پس از مدتی کاملا اعتیاد و نیاز به مصرف آن را درک خواهد کرد. علائم اعتیاد  بی قراری، تشویش ذهنی، عدم تمرکز، بدن درد و خماری است که با مصرف شربت به سرعت برطرف می شود.

روش ترک اعتیاد به شربت تریاک

ترک شربت اپیوم با هر دوزی نیازمند بستری در کلینیک های ترک اعتیاد و استفاده از توصیه پزشک متخصص در مرکز ترک اعتیاد است زیرا بدن شما در ابتدا باید سم زدایی شود. مدت زمان بستری با توجه به میزان مصرف و مدت زمان استفاده توسط پزشک تعیین می شود.

این روش فقط برای افراد زیر ۴۰ سال و در صورت عدم ابتلا به بیماری قلبی و گوارشی به صورت شبانه روزی انجام می شود. پس از درمان جسمی ، درمان روانی فرد بیمار طی جلسات مشاوره و روان درمانی برای عدم برگشت دوباره ادامه خواهد داشت.

عوارض قطع ناگهانی و خودسرانه شربت تریاک چیست

ترک اعتیاد خودسرانه و غیراصولی این دارو عوارض جسمی و روحی شدید و جبران ناپذیری برای سلامتی دارد بنابراین هرگز توصیه نمی شود و خطراعتیاد مجدد به دلیل عدم تحمل عوارض در این روش بسیار بالا خواهد بود.

شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟
شربت تریاک چیست و از عوارض خطرناک آن چه می دانید؟

بهترین روش ترک شربت تریاک چیست

بهترین روش ترک شربت اپیوم به روش بستری در مراکز ترک اعتیاد و زیر نظر متخصصان روانپزشکی و روانشناسی است تا فرد بیمار علاوه بر درمان جسمی از طریق جلسات مشاوره ، روان درمانی شود. زیرا ترک ناگهانی، غیر اصولی و خودسرانه عوارض جسمی و روحی فراوانی به همراه دارد و امکان بازگشت دوباره به اعتیاد و مصرف بیشتر از دوره قبل نیز وجود دارد.

عوارض جوشاندن شربت تریاک چیست

برخی افراد  تصور می کنند با جوشاندن شربت تریاک عوارض آن کمتر می شود در حالی که  با جوشاندن ناخالصی های موجود در داخل خود تریاک باقی مانده و با رسوب در پرزهای معده و روده ترکیبات چسبناک قیری شکل در معده و روده ایجاد می کند که عوارض بیشتری برای سلامتی دارد.

مقدار مصرف روزانه شربت تریاک

شربت تریاک برای درمان دردهای مزمن در بیماران مسن، کاهش عوارض ترک اعتیاد در افراد و درمان اسهال کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار مصرف روزانه این دارو بسته به سن و وضعیت فرد متفاوت است و توسط پزشک مشخص می شود. استفاده از این دارو به صورت خودسرانه به هیچ عنوان تجویز نمی شود زیرا عوارض زیادی برای فرد خواهد داشت که مهمترین آن اعتیاد است.

این دارو را می توانید از داروخانه ها خریداری نمایید و طبق دستورالعمل پزشک مورد استفاده قرار دهید. بهتر است طی دوره مصرف آن زیر نظر پزشک باشید تا عوارضی برای شما رخ ندهد.

بطور کلی برای درمان اسهال دوز پیشنهادی این شربت توسط پزشکان ۶ میلی گرم (۰.۶ میلی لیتر) هر ۶ ساعت است. توجه داشته باشید که مقدار مصرف این شربت نباید از ۶ میلی لیتر در روز تجاوز کند. در سایر موارد دوز مصرفی آن توسط پزشک مشخص می شود و افراد بر اساس وضعیت و شرایط پزشکی خود دوزهای مختلفی از آن را دریافت خواهند کرد.

این شربت دارای اثرات خواب آلوده کننده است بنابراین باید به بیماران خود بگویید طی دوره مصرف از رانندگی و کارهایی که به دقت بالا نیاز  دارند پرهیز کنند. این دارو فقط برای مصرف کوتاه مدت در دسترس است زیرا استفاده طولانی مدت از آن باعث اعتیاد خواهد شد.

در طول مصرف این فراورده از مصرف داروهای حاوی مواد مخدر خودداری کنید زیرا ضمن تداخلات دارویی باعث تشدید اثرات شده و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی برای شما به دنبال داشته باشد. در صورت نیاز به مصرف هرگونه دارویی طی مدت مصرف شربت تریاک حتما با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان بگذارید تا دچار عوارض ناخواسته نشوید. حتما قبل از مصرف در مورد این دارو به خوبی اطلاعات کسب کنید و هرگز دوز توصیه شده آن را به دلخواه تغییر ندهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا