Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید روغن خردل چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

روغن خردل روغنی است که از دانه های گیاه خردل به دست می آید و قدمت استفاده از آن به بیش از ۵۰۰۰ سال می رسد . این روغن به دلیل عطر و طعم ویژه ای که دارد در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد . افرادی که به غذاهای تلخ و تند علاقه دارند مشتاق استفاده از روغن خردل هستند . به همین دلیل این روغن در هندوستان طرفداران بسیاری دارد .

افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند بیشتر از غذاهای تند استفاده می کنند . زیرا مصرف غذاهای تند میزان تعریق بدن را افزایش می دهد . این امر به خنک شدن بدن کمک فراوانی می کند .

روغن خردل منبعی غنی از اسید های چرب امگا ۳ ، امگا ۶ ، چربی های اشباع ، چربی های غیر اشباع ، آنتی اکسیدان ، ویتامین ها ، آهن ، کلسیم و منیزیم می باشد . طعم تلخ و تند این روغن به دلیل وجود آلیل ایزوتیوسیانات است .

این روغن به دلیل ترکیباتی که دارد دارای خاصیت ضد التهابی ، ضد قارچی و ضد باکتریایی است . از این رو ، استفاده ی آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند سرما خوردگی ، سرطان روده ، مشکلات قلبی و عروقی ، مشکلات مفصلی و … بسیار موثر است .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی داریم به معرفی بیشتر و بهتر این روغن بپردازیم تا با مطالعه آن شناخت کامل تری نسبت به روغن خردل پیدا کنید . در ادامه به موارد زیر می پردازیم :

  • روغن خردل چه طبعی دارد ؟
  • طرز تهیه روغن خردل چگونه است ؟
  • مهم ترین ترکیبات موجود در روغن خردل چیست ؟
  •  از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
  •  به چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟
  • چه عوارضی دارد ؟
  • ویژگی های گیاه شناسی گیاه خردل

روغن خردل چه طبعی دارد ؟

 

روغن خردل چه طبعی دارد ؟
روغن خردل چه طبعی دارد ؟

 

طبیعت غذاهایی که مصرف می کنیم نقش اساسی در تعیین طبع بدن ما دارد . زیاده روی در مصرف یک گروه غذایی بدون توجه به طبعی که دارند می تواند باعث ابتلا به بیماری های مختلفی شود . توصیه طب سنتی این است که با شناختن طبع غذاهای مورد استفاده تعادلی در طبع بدن ایجاد کنیم . این کار به تقویت و حفظ سلامت بدن کمک فراوانی می کند .

روغن خردل طبع گرمی دارد و مصرف آن به درمان بیماری هایی که در اثر طبع سرد به وجود می آیند مانند ام اس و روماتیسم کمک می کند .

طرز تهیه روغن خردل چگونه است ؟

روغن خردل به دلیل داشتن اسید های چرب مفید و چربی های اشباع نسبت به سایر روغن های گیاهی از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است . همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد این روغن از دانه های گیاه خردل به دست می آید . روغن خردل به دو روش تهیه می شود که در ادامه توضیح می دهیم :

  1. در یک روش دانه های خردل را تحت فشار بسیار بالایی قرار می دهند و به این ترتیب روغن آن را به طور مستقیم استخراج می کنند . روغن خردل به دست آمده به رنگ زرد تیره است و طعمی تلخ و تند دارد .
  2. در روش دیگر ابتدا دانه های خردل را شستشو داده سپس مقداری آب به آن اضافه کرده و حرارت می دهند . پس از مدتی بخار ایجاد شده را به وسیله تقطیر جدا و به مایع تبدیل می کنند . روغنی که به این روش به دست می آید نسبت به روش مستقیم چربی کمتری دارد .

مهم ترین ترکیبات موجود در روغن خردل چیست ؟

روغن خردل سرشار از چربی های اشباع و غیر اشباع ، اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ ، آلیل ایزوتیوسیانات ، گلوکزینولات و آنتی اکسیدان های مفیدی مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک است .

نکته :

چربی غیر اشباع حدود ۶۰ درصد و چربی اشباع حدود ۱۲ درصد از روغن خردل را تشکیل می دهند . هر قاشق غذاخوری از این روغن معادل ۱۲۴ کالری است .

 از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

 

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

در جلوگیری از مشکلات قلب و عروق موثر است

همان طور که گفته شد روغن خردل حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب مفید مانند امگا ۳ و امگا ۶ است . این اسید های چرب  کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهند . این عامل از تجمع چربی در دیواره رگ ها جلوگیری کرده و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک فراوانی می کند . به این ترتیب می تواند ابتلا به بیماری های قلبی را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد .

در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است

روغن خردل به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد باعث تقویت عملکرد سیستم گوارش می شود . اسید لینولئیک موجود در روغن به اسید چرب امگا ۳ تبدیل می شود . این اسید چرب به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی علاوه بر کاهش مشکلات ناشی از سندرم روده تحریک پذیر ، مانع از ایجاد سرطان های معده و روده می شود .

نکته :

روغن خردل منبعی غنی از گلوکوزینولات است که در جلوگیری از ابتلا به سرطان های سینه ، معده و روده نقش پر رنگی دارد .

در تسکین درد های مفصلی موثر است

ایجاد التهاب در مفاصل سبب بروز درد و بیماری هایی مانند آرتروز می شود . این التهابات توان حرکتی بیمار را تا حد زیادی کاهش می دهد .

امگا ۳ موجود در روغن خردل خاصیت ضد التهابی دارد . اگر محل درد با این روغن به صورت موضعی ماساژ داده شود گردش خون افزایش یافته و التهاب کاهش می یابد . به این ترتیب برای کاهش درد های مفصلی و روماتیسمی بسیار موثر است .

در تسکین درد های مفصلی موثر است
در تسکین درد های مفصلی موثر است

به حفظ سلامت دندان کمک می کند

امروزه بهداشت دهان و دندان مقوله ای پر هزینه است و بار مالی فراوانی به بیمار تحمیل می کند . از این رو تمایل به استفاده از مواد طبیعی و شیوه های سنتی روز به روز افزایش می یابد .

روغن خردل در تسکین درد دندان بسیار موثر است . مانع از ایجاد بوی بد دهان شده و به صورت طبیعی دندان ها را سفید می کند . علاوه بر این ، مصرف این روغن سبب تقویت لثه و دندان ها می شود . پلاک های دندانی را می توان تا حد زیادی با استفاده از روغن خردل کاهش داد

تاثیر فوق العاده ای در درمان سرماخوردگی و سرفه دارد

روغن خردل به دلیل خاصیت ضد التهابی به رفع گرفتگی بینی و سینه کمک می کند . این روغن با تحریک غدد عرق و افزایش تعریق ، باعث کم شدن دمای بدن شده و میزان تب را کاهش می دهد . علاوه بر این ، برای درمان آسم و سینوزیت هم بسیار موثر است .

برای درمان مشکلات پوستی بسیار پرکاربرد است

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر عفونت ها و باکتری ها می یاشد . به همین دلیل در جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و باکتریایی نقش مهمی دارد . داشتن پوست زیبا تنها با حفظ سلامت پوست امکان پذیر است . داشتن پوست سالم ، شفاف و با طراوت در افزایش اعتماد به نفس فرد بسیار موثر است .

روغن خردل که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد مانع از ایجاد جوش ، آکنه و عفونت های پوستی می شود . این ویژگی از ایجاد خشکی و خارش پوستی نیز جلوگیری می کند .

این روغن مقدار زیادی ویتامین E دارد . این ویتامین موجب آب رسانی پوست می شود . همچنین به عنوان یک لایه محافظ از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش حفاظت می کند و مانع از ابتلا فرد به انواع سرطان های پوستی می شود . بنابراین می توان از روغن خردل به عنوان یک ضد افتاب عالی و طبیعی استفاده کرد .

ویتامین E با ایجاد نرمی و لطافت پوست که ناشی از آب رسانی است مانع از ایجاد چین و چروک شده و روند پیری پوست را کند می کند .

موجب درخشندگی مو می شود

شوره سر ، خشکی و شکنندگی از جمله عواملی هستند که همواره سلامت مو را تهدید می کنند . استفاده از ماسک روغن خردل روی پوست سر گردش خون را افزایش داده و به تقویت فولیکول های مو کمک می کند .

این روغن سرشار از بتاکاروتن ، ویتامین ها و مواد معدنی نظیر آهن ، کلسیم و منیزیم است . این ترکیبات سبب آب رسانی به مو و پوست سر شده و از ایجاد خشکی و شکنندگی آن جلوگیری می کنند .

استفاده از ترکیب روغن خردل و روغن نارگیل علاوه بر رفع شوره سر موجب نرمی و لطافت موها شده و ظاهری زیبا و درخشان به آن می بخشند .

این روغن به طور طبیعی در تیره نگه داشتن رنگ موها موثر است . بنابراین توصیه می شود برای مدتی مشخص هر شب موها را به روغن آغشته کرده و شاهد تاثیر فوق العاده ی آن بود .

موجب درخشندگی مو می شود
موجب درخشندگی مو می شود

در بهبود عملکرد مغز نقش بسیار موثری دارد

این روغن با داشتن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب باعث بهبود عملکرد مغز می شود . هر چه مغز از عملکرد بالاتری برخوردار باشد حافظه و عملکرد شناختی بهتری دارد .

روغن خردل به افزایش اشتها کمک می کند

هر چقدر میزان سوخت و ساز بدن انسان بیشتر باشد تمایل بیشتری به غذا خوردن دارد . روغن خردل یک محرک طبیعی هضم غذا است . هضم خوب به دستگاه گوارش کمک می کند تا دفع نیز به خوبی انجام گیرد . به این ترتیب مواد سمی و بیماری زا به راحتی از بدن خارج می شوند .

توجه :

علاوه بر موارد گفته شده این روغن در رفع خشکی لب ، بهبود عملکرد بدن ، تقویت سیستم تنفسی ، تحریک اندام ها و ماهیچه های بی حس موثر است .

نکته :

مردم هندوستان برای دور نگه داشتن حشرات از روغن خردل استفاده می کنند . از این رو ، مقداری روغن خردل را روی پوست خود می مالند .

به چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟

همان طور که در بالا اشاره شد از این روغن برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود . شیوه استفاده از این روغن متناسب با نوع بیماری متفاوت است .

  • برای تسکین درد های مفصلی بهتر است ۳ تا ۴ حبه سیر را در ۲ قاشق غذا خوری روغن خردل گرم کنیم . سپس ترکیب خمیری به دست آمده را روی مفصل دردناک بمالیم .
  • شستشوی روزانه دندان ها و لثه با ترکیبی از نصف قاشق چایخوری روغن خردل ، نصف قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری زرد چوبه تاثیر فوق العاده ای در حفظ سلامت دهان و دندان دارد .
  • برای درمان سرماخوردگی توصیه می شود چند قاشق غذا خوری از این روغن و دانه زیره سیاه را به آب جوش اضافه کرده و بخار آن را استشمام کنیم .
  • برای تاثیر گذاری روغن خردل روی پوست بهتر است از آن در تهیه ماسک استفاده کنیم . برای این منظور یک قاشق چای خوری ماست، چند قطره آبلیمو، روغن خردل و آرد نخود چی را با هم مخلوط می کنیم . ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت و گردن به خوبی ماساژ می دهیم . پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت را با آب سرد شستشو می دهیم . تکرار این کار به صورت منظم ، هفته ای سه بار و به مدت چند ماه نتیجه بی نظیری را به دنبال خواهد داشت .
به چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟
به چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟

چه عوارضی دارد ؟

استفاده نادرست و غیر اصولی از مواد غذایی طبیعی هم می تواند اثرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد . در ادامه به برخی از عوارض آن می پردازیم :

  • استفاده بیش از حد از روغن خردل باعث آسیب به عضلات قلبی شده و نارسایی قلبی ایجاد می کند .
  • اگر این روغن برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گیرد به سیستم تنفسی آسیب وارد می کند . ایجاد مشکل در قسمت بالایی سیستم تنفسی می تواند موجب بروز سرطان ریه شود .
  • آلیل ایزوتیوسیانات موجود در روغن خردل می تواند باعث ایجاد التهاب در ریه ، روده و سایر بخش های دستگاه گوارش شود . علاوه بر این ، آلیل ایزوتیوسیانات حساسیت ، عصبانیت و التهاب مزمن ایجاد می کند .
  • از استفاده موضعی روغن خردل در کودکان و نوزادان به شدت پرهیز شود . ماساژ طولانی مدت بدن با این روغن می تواند آسیب های جدی به پوست وارد کند . روغن خردل از طریق فرایند اپیدرم ، آب سلول های پوستی را کاهش داده و لکه های کوچک سطحی ایجاد می کند .
  • در برخی افراد سبب بروز حساسیت های پوستی مانند التهاب ، قرمزی ، خارش ، خشکی پوست و ترک خوردگی می شود .
  • مصرف روغن خردل توسط زنان باردار اکیدا ممنوع است زیرا سبب سقط جنین می شود .

ویژگی های گیاه شناسی گیاه خردل

گیاه خردل با نام علمی Sinapis alba به خانواده Brassicaceae تعلق دارد . این گیاه علفی و یک ساله بومی مناطق مدیترانه ای است . ارتفاع سا قه ها از ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر متغیر است . برگ های گیاه خردل به رنگ سبز و پوشیده از کرک است .

گل های خردل به رنگ زرد هستند . میوه گیاه ابتدا سبز رنگ است اما پس از رسیدن کامل به رنگ قهوه ای در می آید . درون میوه های خردل بذر هایی وجود دارد که از آن برای کاشت گیاه و تولید فرآورده های غذایی و دارویی استفاده می شود .

گیاه خردل از تنوع گونه ای بسیار بالایی برخوردار است . به طوریکه حدود ۴۰ گونه زراعی و بیش از ۴۰۰ گونه وحشی و خودرو دارد . این گیاه در زمین های پست و حاشیه رودخانه ها به صورت خودرو می روید .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا