Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن سداب و تمام خواص دارویی و درمانی آن

روغن سداب روغنی خوشبو و معطر است . این گیاه علاوه برعطر دلنشینی که دارد ، سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد . این گیاه بسیار مقوی است . در طب سنتی این گیاه را ماده نیروزا توصیف کرده اند و آن را برای بسیاری از بیماری ها مانند درمان مشکلات پوستی ، درد عضلانی و.. تجویز کرده اند. در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بیشتر روغن سداب و خواص ، مضرات و نحوه مصرف آن می پردازیم . باما همراه باشید.

گیاه سداب

سداب با نام علمی Ruta graveolens گیاه علفی پایا و چوبی است . این گیاه درختچه إي سخت و همیشه سبز است. برگ های متناوب دوتا سه تا قسمتی و به رنگ آبی مایل به سبز است. این برگ ها دارای طعمی کاملا ترش ، تلخ و آبکی دارد و بوی قوی و نامطبوعی می دهد. گل ها به شکل کوچک به رنگ سبز مایل به زرد می باشن و. در اواسط تابستان ظاهر می شوند .سقه این گیاه در قسمت پایینی چوبی ودر قسمت بالاتر علفی است. این درختچه در مکان های سنگی وصخره ای که دارای سنگ آهک است ، رشد می کنند.

خاستگاه

درختچه سداب بومی منطقه مدیترانه و جزایر قناری است.

روغن سداب
روغن سداب

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی گیاه سُداب
نام انگیسی گیاه دارویی Ruta graveolens
نام علمی گیاه دارویی Ruta graveolens L
نامهای رایج گیاه دارویی سُداب
خاستگاه گیاه دارویی شبه جزیره بالکان
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پیشگیری از سرطان, دستگاه گوارش, مفاصل و عضلات, میل جنسی
خواص گیاه دارویی التیام روماتیسم, پیشگیری از سرطان, درمان دردهای عضلانی,کاهش دهنده قوای جنسی
روش مصرف گیاه دارویی  موضعی
عوارض گیاه دارویی مصرف روغن سداب ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک، معده درد، حالت تهوع، گیجی، تشنج، ضعف و حتی مرگ شود، منع مصرف در زنان باردار و بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی

ترکیبات مهم گیاه سداب

گیاه سداب حاوی کاپریلیک و پلارگونیک، فلاونوئیدها ، فورانوکومارین ها ، اسیدهای کاپرینیک ، آلکالوئیدهای فورانوکینولین ، کومارین ها ،  ویتامین K، P و اسانس است.مهمترین ترکیب این گیاه متیل نونیل کتون است که از آن در عطرسازی و طعم دهنده های صنعتی استفاده می کنند

در گذشته از گیاه سداب برای شکستن طلسم و جادو ، برای دفع چشم بد استفاده می کردند. همچنین برای کاهش قوای جنسی اغلب گروه های مذهبی برای غلبه بر شهوات از این گیاه استفاده می کرند .

روغن سداب

خواص روغن سداب برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

 

  • درمان کننده بیماری های گوش
  • درمان کننده التهاب گوش
  • درمان کننده عفونت گوش
  • از بین برنده جای گزش حشرات
  • درمان کننده بیماری های ریوی
  • از بین برنده لک صورت
  • آرامش بخش
  • جلوگیری و درمان سرگیجه
  • درمان کننده کم شنوایی
  • تمییز کننده گوش
  • دافع حشرات
  • درمان کننده آکنه
  • درمان کننده دردهای مفصلی

روغن سداب و خواص ضد قارچ

قارچ یکی از عارضه های پوستی است که می تواند روی پوست یا به صورت درون جلدی ظاهر شود. هر بخشی از بدن که در معرض گرما و رطوبت باشد ، احتمال ابتلا ی به قارچ  آن بیشتر می شود . درماتونیت از نوع قارچ پوستی است که به پای ورزشکار معروف است. قارچ پوستی کاندیدا نیز ازنوع رایج بیماری قارچی است.سداب دارای خواص ضد قارچ است و از آن به عنوان ضد قارچ برای درمان عفونت های قارچی استفاده می کنند . این گیاه می تواند باعث بهبودی قارچ پای ورزشکار و درماتیت شود.

 روغن سداب و حفظ سلامتی پوست

روغن سداب دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است .همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. این گیاه از پوست درمقابل آلایندگی و رادیکال های آزاد محافظت می کند و پوستی زیبا و شفاف ارائه می دهد.

 از بین بردن شپش ها

شپش حشره إي کوچک است و از لحاظ ظاهری شبیه شوره سر است . شپش با حرکت دادن مو ، از آن جدا نمی شود. معمولا کودکان بیشتر درمعرض ابتلا به این بیماری هستند. در اثر تغذیه از خون سر ، روی سر زخم و خارش ایجاد می شود. برای درمان شپش سر ، چند قطره از روغن سداب را با یکی از روغن های حامل ( زیتون یا روغن بادام )مخلوط می کنیم ، روی پوست سر میریزیم و مو ها را شانه می زنید .  شما می‌توانید به جای مو، به شانه‌ی خود روغن سداب بزنید بعد از ده دقیقه ، موها را با شامپو شسته و آب کشی کنید.

خواص آرام بخشی روغن سداب

روغن سداب خاصیتی آرام بخش دارد ، زیرا این روغن حاوی نوروتوکسین است و با القای بی حسی ، عصب را تسکین می دهد . با ماساژ این روغن می توان سیستم عصبی بدن را آرام کرد.این گیاه بیمار را از تنش و اضطراب رهایی می دهد. برای استفاده از خاصیت آرامش بخشی این روغن ، می توان چند قطره از این روغن را در دستگاه بخور اضافه کنید و بعد ازبوی معطر و خواص بی نظیرش بهره مند شوید.

درمان کننده بیماری های گوش

بیماری های گوش را باید جدی گرفت ، گوش از اعضای مهم بدن است که باعث انتقال صدا و برقراری ارتباط ما با محیط اطرافمان می شود.روغن سداب ، روغنی ارگانیک و گیاهی است و هیچ گونه ضرری ندارد و مناسب برای درمان انواع بیماریهای گوش مانند وز وز گوش ، مننژیت ، درد گوش ، عفونت گوش ، درمان کم شنوایی ، تجمع چرک گوش یا وجود جسم خارجی ، درمان سرگیجه که به علت جمع شدن آب در گوش به وجود می آید. برای مصرف روغن سداب برای درمان گوش ، هرشب یک با دوقطره در هرگوش ریخته شود و بعد روی آن پنبه گذاشته شود. یک هفته درمیان ، این عمل را تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

از بین برنده جای گزش حشرات 

نیش حشرات ، مشکلی شایع و در بیشتر مواقع بی خطر است. تورم و التهاب ناشی از نیش حشرات در طول چند ساعت یا چند روز برطرف می شود. معمولا در طول فصل تابستان گزش پشه ها و زنبور ها بیشتر می شود. برای پیشگیری و درمان گزش این حشرات ، روغن سداب بهترین درمان خانگی است . به این منظور چند قطره از این روغن را روی جای گزیدگی بمالید تا جذب شود.

درمان کننده بیماری های ریوی

عفونت ریوی می تواند در اثر وجود قارچ ، باکتری ، ویروس باشد . عفونت ریوی ممکن است خفیف باشد و خطری نداشته باشد.اما گاهی هم می تواند جدی باشد ، به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند . از علایم عفونت ریه ها می توان به سرفه ای که مخاط غلیظی داشته باشد، درد تیز و سوزاننده قفسه سینه ،  خس خس سینه ، آبریزش بینی ،  تنگی نفس ، خستگی ، درد بدن  اشاره کرد . برای درمان عفونت ریوی خفیف می توان از روغن سداب استفاده کرد . به این منظور  هر شب، کتف، شانه و سینه را چند قطره از ترکیب روغن ( روغن سداب + روغن شوید  ، روغن مالی کنید .

روغن سداب

عوارض روغن سداب

روغن سداب به هیچ وجه مصرف خوراکی ندارد به دلیل اینک مصرف آن عوارضی غیر قابل جبران به دنبال دارد . این عوارض می تواند به حالت گیجی ، تشنج ، ضعف و حتی مرگ خود را نشان دهد.مصرف سداب فقط به شکل عصاره سرد یا تنتور سداب و دم کرده آن مجاز است. هم چنین لمس کردن برگ های تازه گیاه سداب ممکن است آلرژی زا باشد.مصرف این روغن به افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند و خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.

شرایط نگهداری روغن سداب

  • در محیط خشک و دور از تابش نور آفتاب نگهداری شود.
  • دور از دسترس اطفال نگهداری شود.
  • در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

خواص روغن سداب برای مو

روغن سداب یکی از ترکیبات مفید موجود برای پوست و مو است. این روغن سرشار از ترکیباتی است که وضعیت پوست و مو را بهبود بخشیده و با خواص آنتی اکسیدانی از آنها محافظت می کند. مهمترین خواص درمانی این ترکیب قدرت مرطوب کنندگی بالای آن است و می تواند خشکی موها را از بین برده و شکنندگی آنها را درمان کند. برای بهره مندی از خواص این روغن باید از کارشناس طب سنتی مشورت بگیرید. مقدار و روش استفاده برای کسب نتایج از درمان های سنتی بسیار مهم است در غیر این صورت ممکن است دچار عوارض شوید.

علاوه بر این مهم است که این روغن را از مراکز و برندهای معتبر تهیه کنید زیرا ماده موثره در روغن های بی کیفیت بسیار کم بوده و اثربخشی را کاهش می دهد. اسید لینولئیک و اولئیک در این روغن برای پوست و مو بسیار مفید بوده به حفظ رطوبت کمک می کنند. قبل از استفاده از این روغن توصیه می شود که تست حساسیت انجام دهید. زیرا برخی افراد به اجزا موجود در آن واکنش نشان می دهند. اگر پس از تست حساسیت تا ۲۴ ساعت تغییری روی پوست خود مشاهده نکردید می توانید با خیال راحت آن را مورد استفاده قرار دهید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا