Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص اگزازپام برای مدیریت اختلالات اضطرابی و برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب نشان داده شده است. همچنین ممکن است در مدیریت علائم ترک الکل استفاده شود. اگزازپام ممکن است باعث وابستگی فیزیکی شود (شرایطی که در آن علائم فیزیکی ناخوشایند در صورت قطع ناگهانی دارو یا مصرف آن در دوزهای کوچکتر رخ می دهد)، به خصوص اگر آن را برای چند روز تا چند هفته مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید یا دوزهای کمتری مصرف نکنید.

قطع ناگهانی اگزازپام می تواند وضعیت شما را بدتر کند و علائم ترک را ایجاد کند که ممکن است چند هفته تا بیش از ۱۲ ماه طول بکشد. پزشک احتمالا دوز اگزازپام شما را به تدریج کاهش خواهد داد. اگر هر یک از علائم زیر را داشتید با پزشک تماس بگیرید: حرکات غیر معمول. صدای زنگ در گوش شما؛ اضطراب؛ مشکلات حافظه؛ مشکل در تمرکز؛ مشکلات خواب؛ تشنج؛ تکان دادن؛ انقباض عضلات؛ تغییرات در سلامت روان؛ افسردگی؛ احساس سوزش یا سوزش در دست ها، بازوها، پاها یا پاها؛ دیدن یا شنیدن چیزهایی که دیگران نمی بینند یا نمی شنوند. افکار آسیب رساندن یا کشتن خود یا دیگران؛ هیجان بیش از حد. نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها مانند متفورمین و استامینوفن مطالبی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با قرص اگزازپام آشنا میکنیم.

قرص اگزازپام ۱۰ برای چیست

اگزازپام برای تسکین علائم اضطراب از جمله اضطراب ناشی از افسردگی و علائم ترک الکل استفاده می شود. این دارو همچنین ممکن است برای درمان تنش، بی قراری و تحریک پذیری در بیماران مسن استفاده شود. اگزازپام یک بنزودیازپین است. بنزودیازپین ها متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی هستند که داروهایی هستند که باعث کاهش سرعت سیستم عصبی می شوند.

اگزازپام برای درمان اضطراب استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) اثر آرام بخش و ضد تشنج ایجاد می کند. با افزایش اثرات یک ماده طبیعی خاص در بدن عمل می کند.

قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

موارد مصرف قرص اگزازپام

قرص اگزازپام یک بنزودیازپین با اثر متوسط با شروع آهسته است که معمولا برای درمان اختلالات پانیک، اضطراب شدید، ترک الکل و بی خوابی استفاده می شود.

اگزازپام یک ۳-هیدروکسی بنزودیازپین با اثر متوسط است که در درمان ترک الکل و اختلالات اضطرابی استفاده می شود. اگزازپام، مانند ۳-هیدروکسی بنزودیازپین لورازپام مرتبط، بر اساس فاکتورهای خاص بیمار (مانند سن، بیماری کبد) نسبت به تنوع فارماکوکینتیک کمتر حساس است.

فارماکودینامیک قرص اگزازپام

بنزودیازپین ها، از جمله اگزازپام، اثرات آرام بخش و ضد اضطراب خود را با تقویت اثرات GABA درون زا، انتقال دهنده عصبی بازدارنده اولیه در CNS، اعمال می کنند. با احتیاط برای بیمارانی که کاهش فشار خون ممکن است منجر به عوارض قلبی شود، زیرا در موارد نادر ممکن است باعث افت فشار خون شود.

مکانیسم عمل قرص اگزازپام

مانند سایر بنزودیازپین ها، قرص اگزازپام اثرات ضد اضطراب خود را با تقویت اثر گاما آمینوبوتیریک اسید بر گیرنده های GABA(A)، گیرنده های عصبی مهارکننده اصلی در مغز پستانداران اعمال می کند. گیرنده های GABA(A) هستند. کانال‌های کلرید یونوتروپیک دردار که پتانسیل‌های پس سیناپسی بازدارنده را تولید می‌کنند – پس از فعال‌سازی توسط GABA، کانال دچار یک تغییر ساختاری می‌شود که اجازه عبور یون‌های کلرید را از طریق کانال می‌دهد. پتانسیل های مهاری تولید شده توسط انتقال عصبی GABA نقش اساسی در سرکوب و کنترل شلیک عصب صرعی مانند آنچه در صرع مشاهده می شود، ایفا می کند که سیستم GABA را به یک هدف مطلوب در درمان صرع تبدیل می کند.

بنزودیازپین ها تعدیل کننده های آلوستریک مثبت عملکرد GABA(A) هستند. آنها به رابط بین زیر واحدهای آلفا و گاما در گیرنده متصل می شوند، که معمولاً به عنوان محل اتصال بنزودیازپین نامیده می شود، و گیرنده را طوری تعدیل می کنند که پاسخ مهاری آن به اتصال GABA به طور چشمگیری افزایش می یابد.

متابولیسم قرص اگزازپام

قرص اگزازپام یک متابولیت غیرفعال اصلی دارد، یک مزدوج گلوکورونید. ۱۴ گلوکورونیداسیون ایزومر S توسط UGT2B15 کاتالیز می شود. گلوکورونیداسیون ایزومر R توسط UGT2B7 و UGT1A9.13 کاتالیز می شود.

مسیر حذف قرص اگزازپام

اگزازپام عمدتا به‌عنوان متابولیت گلوکورونید از طریق ادرار دفع می‌شود و مدفوع حاوی تقریبا ۲۱ درصد داروی بدون تغییر است. اکثر دوز خوراکی اگزازپام ظرف ۴۸ ساعت دفع می‌شود.

قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

نیمه عمر قرص اگزازپام

میانگین نیمه عمر حذف اگزازپام ۸.۲ ساعت است

سمیت قرص اگزازپام

LD50 خوراکی در موش‌ها و موش‌ها به ترتیب > 8000 میلی‌گرم بر کیلوگرم و ۱۵۴۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم است.

هشدار در مصرف قرص اگزازپام

قرص اگزازپام ممکن است خطر مشکلات تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی، آرام بخش یا کما را در صورت استفاده همراه با برخی داروها افزایش دهد. اگر داروهای مخدر خاصی را برای سرفه مصرف می‌کنید یا قصد مصرف آن‌ها را دارید، مانند کدئین به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر اگزازپام را با هر یک از این داروها مصرف می‌کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده می‌کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید: سرگیجه غیرمعمول، سبکی سر، خواب‌آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، می‌توانند با پزشک یا مراقبت‌های پزشکی اورژانسی تماس بگیرند.

اگزازپام ممکن است در حال شکل گیری عادت باشد. دوز بزرگتر مصرف نکنید، آن را بیشتر یا برای مدت طولانی تر از آنچه پزشک به شما گفته است مصرف کنید. اگر تا به حال مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید، اگر از داروهای خیابانی استفاده می کنید یا تا به حال استفاده کرده اید، یا بیش از حد از داروهای تجویزی استفاده کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف بیش از حد قرص اگزازپام

علائم مصرف بیش از حد اگزازپام احتمالا با مشخصات اثرات نامطلوب آن مطابقت دارد و از افسردگی خفیف تا شدید، گاهی کشنده، CNS متغیر است. فلومازنیل آنتاگونیست بنزودیازپین ممکن است در بیماران بستری در بیمارستان به عنوان مکمل مدیریت غیر دارویی استفاده شود، اما ممکن است خطر تشنج را در مصرف کنندگان طولانی مدت بنزودیازپین و در مصرف بیش از حد داروهای ضد افسردگی دوره ای افزایش دهد.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: خواب‌آلودگی شدید، کندی/کاهش رفلکس‌ها، کندی تنفس، غش کردن، از دست دادن هوشیاری.

زمان مصرف قرص اگزازپام

قبل از شروع مصرف اگزازپام و هر بار که دوباره پر می کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ شما به درمان است. اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود.

طول اثر قرص اگزازپام

عملکرد اگزازپام در مقایسه با سایر بنزودیازپین ها کوتاه است.

قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف قرص اگزازپام

اگر به اگزازپام، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده کپسول اگزازپام حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتما به یکی از موارد زیر اشاره کنید: آنتی هیستامین ها. دیگوکسین (لانوکسین)؛ لوودوپا، دارو برای افسردگی، تشنج، بیماری پارکینسون، آسم، سرماخوردگی یا آلرژی؛ شل کننده های عضلانی؛ داروهای ضد بارداری خوراکی؛ فنی توئین ؛ پروبنسید، ریفامپین آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ تئوفیلین یا آرامبخش ها پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر گلوکوم یا تشنج یا بیماری ریوی، قلبی یا کبدی دارید یا تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید به پزشک اطلاع دهید. اگر در حین مصرف اگزازپام باردار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید، در مورد خطرات و مزایای مصرف اگزازپام با پزشک خود صحبت کنید. بزرگسالان مسن باید دوزهای کمتری از اگزازپام مصرف کنند زیرا دوزهای بالاتر ممکن است مؤثرتر نباشد و به احتمال زیاد عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

اگر جراحی می کنید، از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که اگزازپام مصرف می کنید.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.

اگزازپام برای خواب

قرص اگزازپام داروی ضد اضطراب است. برای درمان بی خوابی، اضطراب تجویز می‌شود.

عوارض قرص اگزازپام

اگزازپام ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از علائم شدید است یا از بین نمی رود، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • ضعف
  • دهان خشک
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • تغییرات در اشتها
  • بی قراری یا هیجان
  • یبوست
  • مشکل در ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • تغییرات در میل جنسی یا توانایی

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر یا موارد ذکر شده در بخش هشدار مهم را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید یا درمان فوری پزشکی دریافت کنید:

  • حرکت کردن
  • لرزش مداوم، خوب یا ناتوانی در نشستن
  • تب
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • بثورات پوستی شدید
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • ضربان قلب نامنظم

اگزازپام ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر در طول درمان با اگزازپام دچار مشکل غیرعادی شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات روحی/خلقی، مشکل در صحبت کردن، کلافگی، مشکل در راه رفتن، کاهش/افزایش علاقه به رابطه جنسی، لرزش، مشکل در ادرار کردن، اختلالات خواب.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بسیار بعید اما بسیار جدی، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: غش، درد معده/شکم، تهوع مداوم، استفراغ، خستگی، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، گلودرد مداوم یا تب.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بعید است، اما در صورت بروز، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس.

قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص اگزازپام (Oxazepam) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

موارد احتیاط در مصرف قرص اگزازپام

قبل از مصرف قرص اگزازپام، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر بنزودیازپین ها (مانند دیازپام، تمازپام)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد زیر: بیماری کبد، بیماری کلیوی، مشکلات ریوی/تنفسی (مانند COPD، آپنه خواب)، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل.

این دارو باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید میشود. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کار را انجام ندهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی، حساسیت بیشتری داشته باشند. این عارضه جانبی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 تداخلات دارویی قرص اگزازپام

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کلوزاپین، دیگوکسین، کاوا، اورلیستات، سدیم اکسی‌بات.

خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته/کم عمق، خواب‌آلودگی/سرگیجه شدید) ممکن است در صورت مصرف این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی نیز شوند، افزایش یابد. اگر محصولات دیگری مانند داروهای ضد درد یا مسکن های سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا (حشیش)، سایر داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، ماهیچه ها را مصرف می کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. شل کننده ها (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)، یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین).

سیگار اثربخشی دارو را کاهش دهد (از طریق القای آنزیم های کبدی). اگر سیگار می کشید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا نیاز به تنظیم دوز دارد.

ذخیره سازی اگزازپام

در دمای اتاق نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. داروها را دور از کودکان و حیوانات نگهداری کنید. داروها را داخل توالت نریزید. دارو را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید.

قیمت قرص اگزازپام

قیمت این قرص باتوجه به نوع شرکت سازنده متغییر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا