Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص و شربت ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

قرص و شربت ستیریزین در دسته ای از داروها به نام آنتی هیستامین ها قرار دارد. این ماده با مسدود کردن عملکرد هیستامین، ماده ای در بدن که باعث علائم آلرژیک می شود، عمل می کند. ستیریزین یک آنتی هیستامین نسل دوم است. هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند.

ستیریزین همچنین برای درمان واکنش آلرژیک، خارش و تورم ناشی از کهیر مزمن استفاده می شود. علائم رینیت آلرژیک دائمی، رینیت آلرژیک فصلی، کهیر مزمن ایدیوپاتیک، آسم آلرژیک، کهیر فیزیکی و درماتیت آتوپیک را به حداقل می رساند یا از بین می برد.

سیتریزین برای تسکین موقت علائم تب یونجه (آلرژی به گرده، گرد و غبار یا سایر مواد موجود در هوا) و حساسیت به مواد دیگر (مانند کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات، سوسک ها و کپک ها) استفاده می شود. این علائم عبارتند از عطسه، آبریزش بینی، خارش، قرمزی، آبریزش چشم و خارش بینی یا گلو. سیتریزین همچنین برای درمان خارش و قرمزی ناشی از کهیر استفاده می شود. با این حال، سیتریزین از کهیر یا سایر واکنش های پوستی آلرژیک جلوگیری نمی کند.

ستیریزین همچنین در ترکیب با سودوافدرین موجود است. اگر از محصول ترکیبی سیتریزین و سودوافدرین استفاده می کنید. اطلاعات روی برچسب بسته بندی را بخوانید یا از پزشک یا داروساز خود برای کسب اطلاعات بیشتر بخواهید.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد فلوکستین، دگزامتازون، استامینوفن، متفورمین و سیتالوپرام مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد ستیریزین در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص ستیریزین چیست

ستیریزین دارویی از دسته آنتی هیستامین است. برای تسکین علائم آلرژی مثل آبریزش چشم و بینی، خارش چشم و بینی، عطسه، کهیر و خارش تجویز می شود. این دارو با مسدود کردن هیستامین که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک تولید می کند، عمل می کند.

ستیریزین مانع از کهیر میشود. واکنش های آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) را پیشگیری و درمان نخواهد کرد. اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده است. همیشه انژکتور اپی نفرین خود را همراه داشته باشید. به جای اپی نفرین از ستیریزین استفاده نکنید.

ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

ستیریزین برای چی خوبه

اگر در تمام طول سال آلرژی دارید یا آلرژی فصلی مانند تب یونجه دارید. ممکن است پزشک ستیریزین را توصیه کند. ستیریزین ممکن است به تسکین علائم آلرژی کمک کند. اما از آنها جلوگیری نمی کند.

هنگامی که با موادی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید (آلرژن ها) تماس می گیرید. بدن شما یک ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می کند. هیستامین باعث بیشتر علائم مربوط به واکنش های آلرژیک می شود. ستیریزین یک آنتی هیستامین است. از اثرات هیستامین جلوگیری می کند.

ستیریزین به تسکین علائم آلرژی خفیف تا متوسط ​​کمک می کند، مانند:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش یا آبریزش چشم
  • خارش گلو یا بینی

این واکنش ها ممکن است پس از لمس یا استنشاق مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان، کپک یا شوره حیوانات خانگی رخ دهد. آلرژی ها معمولا روی بینی، سینوس ها، گلو و سایر نواحی دستگاه تنفسی فوقانی شما تاثیر می گذارند.

ستیریزین همچنین به تسکین کهیر کمک می کند. کهیر خارش دار و بثورات برجسته روی پوست است. آنها اغلب با آلرژی غذایی یا دارویی ایجاد می شوند.

نحوه مصرف ستیریزین

بزرگسالان و کودکان ۶ سال به بالا می توانند از کپسول و قرص ستیریزین استفاده کنند.

ستیریزین برای کودکان

کودکان ۶ سال و بالاتر یک دوز ۱۰ میلی گرمی در روز است. از مصرف بیش از حد دارو برای کودکان دوری شود.

دوز مصرفی ستیریزین

دوز معمول برای بزرگسالان کمتر از ۶۵ سال است. شما نباید بیش از ۱۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت مصرف کنید. اگر آلرژی شما خفیف باشد، پزشک ممکن است دوز ۵ میلی گرمی را یک یا دو بار در روز توصیه کند. با پزشک خود در مورد دوز مصرفی برای افراد زیر مشورت کنید:

  • ۲ تا ۶ ساله هستند.
  • بزرگتر از ۶۵ سال هستند.
  • بیماری کبدی یا کلیوی دارند.

هشدار در مصرف ستیریزین

ستیریزین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هر کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید.

اگر به طور منظم از داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای مسکن درد، قرص های خواب، شل کننده های عضلانی، و داروهای تشنج، افسردگی یا اضطراب) استفاده می کنید. به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا به خواب آلودگی ستیریزین می افزاید. اگر علائم شما بهبود نیافت. اگر بدتر شد، یا اگر تب دارید. با پزشک خود تماس بگیرید.

ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

اقدامات قبل از مصرف ستیریزین

اگر به ستیریزین حساسیت دارید یا واکنش نامطلوبی به ستیریزین داشتید، نباید از این دارو استفاده کنید.

قبل از مصرف ستیریزین، در مورد تمام شرایط پزشکی خود یا اگر تا به حال بیماری کلیوی یا کبدی داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

انتظار نمی رود ستیریزین برای نوزاد متولد نشده مضر باشد. اگر باردار هستید یا در طول درمان قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. ستیریزین می تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر به نوزاد خود شیر می دهید بدون اطلاع پزشک از ستیریزین استفاده نکنید.

ستیریزین برای کهیر مزمن ایدیوپاتیک در بزرگسالان و کودکان ۶ ماهه و بزرگتر نشان داده شده است. افراد مسن ممکن است نیاز به مصرف دوز کمتر از حد معمول داشته باشند. دستورات پزشک خود را دنبال کنید.

نحوه مصرف ستیریزین

ستیریزین را دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. از آن در مقادیر بیشتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. شما ممکن است ستیریزین را با یا بدون غذا مصرف کنید.

قرص جویدنی باید قبل از قورت دادن آن جویده شود.

دوزهای خوراکی: داروی مایع (محلول خوراکی) را با قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید، نه یک قاشق غذاخوری معمولی. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از داروساز خود بخواهید که آن را اندازه‌گیری کند.

اگر علائم شما بهبود نیافت، اگر بدتر شد یا اگر تب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. Cetirizine را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

فراموشی دوز مصرفی ستیریزین

دوز فراموش شده را وقتی یادتان آمد فوری مصرف کنید. اگر تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، تا آن زمان صبر کنید . دارو را مصرف کنید و دوز فراموش شده را رها کنید. برای جبران دوز فراموش شده داروی اضافی یا دوز اضافی مصرف نکنید.

ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

مصرف بیش از حد ستیریزین

اگر بیش از حد مصرف کردید، به دنبال مراقبت پزشکی باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل احساس بی قراری یا عصبی بودن و سپس احساس خواب آلودگی باشد. در صورت مصرف بیش از حد، با خط کمک کنترل بهداشت تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد موارد زیر است:

  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • خواب آلودگی

اجتناب از مصرف داروها همزمان با مصرف ستیریزین

اگر به طور منظم از داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای مسکن درد، قرص های خواب، شل کننده های عضلانی، و داروهای تشنج، افسردگی یا اضطراب) استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به خواب آلودگی ستیریزین اضافه میشود.

Cetirizine می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هر کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری و هوشیاری دارد، مراقب باشید.

ستیریزین برای سرفه

ستیریزین برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه، سرفه، خارش، آبریزش چشم یا آبریزش بینی استفاده می شود.

عوارض جانبی ستیریزین

ستیریزین یک آنتی هیستامین جدیدتر و نسل دوم است. برخلاف آنتی هیستامین های نسل اول، ستیریزین کمتر باعث ایجاد عوارض جانبی مانند خواب آلودگی خطرناک، خشکی دهان، تاری دید و گرمازدگی می شود.

ستیریزین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند:

  • مقداری خواب آلودگی
  • خستگی مفرط
  • دهان خشک
  • دل درد
  • اسهال
  • استفراغ

در مورد عوارض جانبی غیرمنتظره ای که در طول مصرف Cetirizine دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، در مورد عوارض جانبی مداوم یا آزاردهنده صحبت کنید. این عوارض معمولا اورژانسی نیستند.

ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی حاد و شایع ستیریزین

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی یا هر یک از این علائم واکنش آلرژیک، کمک فوری پزشکی دریافت کنید: کهیر مزمن ایدیوپاتیک (کهیر). دشواری در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو. در صورت داشتن هر یک از این عوارض جانبی جدی، مصرف Cetirizine را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب تند، تند یا ناهموار
  • ضعف، لرزش (لرزش کنترل نشده)، یا مشکلات خواب (بی خوابی)
  • احساس بی قراری شدید، بیش فعالی
  • گیجی
  • مشکلات بینایی
  • کمتر از حد معمول ادرار می کند یا اصلا ادرار نمی کند.

عوارض جانبی کمتر جدی Cetirizine ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • احساس خستگی
  • دهان خشک
  • گلودرد، سرفه
  • حالت تهوع، یبوست
  • سردرد

لیست کاملی از عوارض جانبی نیست. در مورد هر گونه عارضه جانبی غیرمعمول یا آزاردهنده به پزشک خود بگویید.

چه داروهای دیگری بر ستیریزین تاثیر می گذارد

ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشند. می توانند با ستیریزین تداخل داشته باشند. در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مواد معدنی، محصولات گیاهی و داروهای تجویز شده توسط سایر پزشکان به پزشک خود اطلاع دهید.

ستیریزین یک داروی آلرژی است که می توانید بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. یعنی نیازی به نسخه ندارید. Cetirizine به صورت کپسول و قرص عرضه می شود. شما معمولا آن را فقط یک بار در روز مصرف می کنید و به سرعت شروع به کار می کند.

به طور کلی، Cetirizine یک داروی بی خطر و موثر است. اما هنگام مصرف این دارو باید از هشدارها و اقدامات احتیاطی خاصی آگاه باشید. بیاموزید که این دارو چگونه کار می کند. برای چه مواردی استفاده می شود و چگونه آن را ایمن مصرف کنید.

احتیاط در مصرف ستیریزین

در زیر چند نکته وجود دارد که باید قبل از مصرف ستیریزین در نظر بگیرید.

در استفاده از ماشین آلات مراقب باشید: ستیریزین سبب خواب‌آلودگی می‌شود. در برخی از افراد واکنش ها در چند دوز اول متفاوت است. تا زمانی که مطمئن نشدید بدنتان به Cetirizine چه واکنشی نشان می دهد، ماشین خود را رانندگی نکنید یا از ماشین آلات استفاده نکنید.

مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید: اگر تا به حال به آن یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن واکنش آلرژیک داشته اید از ستیریزین استفاده نکنید. همچنین، اگر به هر آنتی هیستامین حاوی هیدروکسی زین حساسیت دارید. از ستیریزین خودداری کنید.

اگر بیماری خاصی دارید : اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید، از پزشک خود در مورد مصرف ستیریزین سوال کنید. اگر پزشک شما احساس کند که مصرف آن برای شما بی خطر است، ممکن است مصرف کمتر از دوز معمول را توصیه کند.

ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

ستیریزین در بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا در حال شیردهی هستید، قبل از مصرف Cetirizine با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. مصرف ستیریزین به طور کلی در دوران بارداری بی خطر است.

تداخلات دارویی ستیریزین

تداخلات دارویی نحوه عملکرد دارو را عوض میکند. یا خطر عوارض جانبی را بالا میبرد. این لیست کاملی از تمام تداخلات دارویی نیست. فهرستی از تمام داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و گیاهی را آماده کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

در صورت مصرف سایر فرآورده‌هایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، مانند داروهای مخدر یا مسکن‌های ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)، یا سایر آنتی هیستامین ها (مانند کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین). برچسب روی داروی آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی را بررسی کنید. ممکن است حاوی ترکیبات خواب آور باشد.

با هیچ آنتی هیستامین دیگری مثل کرم دیفن هیدرامین، پماد، اسپری استفاده نشود. زیرا عوارض جانبی را افزایش میدهد.

Cetirizine بسیار شبیه به هیدروکسی زین و لووستریزین است. هنگام استفاده از Cetirizine از این داروها استفاده نکنید. این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله تست پوستی آلرژی) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج آزمایش نادرست شود.

تداخلات دیگر ستیریزین

ستیریزین با مواد دیگر تداخل دارد. اگر از هر نوع آرام بخش، آرام بخش یا خواب آور استفاده می کنید. قبل از استفاده از ستیریزین حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مخلوط کردن ستیریزین با داروهایی که سیستم عصبی مرکزی شما را سرکوب می‌کنن.د می‌تواند باعث افزایش خواب‌آلودگی شود. همچنین می تواند بر عملکرد ذهنی و سیستم عصبی شما تاثیر بگذارد.

احتمال تداخل دارویی بین ستیریزین و تئوفیلین وجود دارد. تئوفیلین دارویی است که برخی از افراد مبتلا به آسم و سایر مشکلات ریوی آن را مصرف می کنند.

در برخی موارد زمانی که این دو دارو مصرف می شدند. مدت بیشتری طول می کشید تا ستیریزین از بدن خارج شود. با این حال، این تداخل ممکن است وابسته به دوز باشد. تنها با دوزهای روزانه تئوفیلین ۴۰۰ میلی گرم یا بیشتر گزارش شده است. اگر تئوفیلین مصرف می کنید و ستیریزین هم میخورید با پزشک خود صحبت کنید.

ستیریزین-D

Cetirizine-D با نام تجاری، Zyrtec-D، داروهای ترکیبی هستند. D مخفف decongestant است. این داروها حاوی ستیریزین و پسودوافدرین ضد احتقان هستند.

سودوافدرین یک محرک است و می تواند برخی از شرایط سلامتی را بدتر کند. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر ممکن است پزشک به شما بگوید که ستیریزین-D برای شما مناسب نیست:

  • بیماری قلبی
  • بیماری تیرویید
  • دیابت
  • گلوکوم
  • فشار خون بالا
  • بزرگ شدن پروستات با احتباس ادرار
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن
ستیریزین: موارد مصرف و عوارض آن

مراجعه به پزشک

ستیریزین یک داروی OTC است. می تواند علائم آلرژی خفیف تا متوسط ​​را تسکین دهد. مانند هر دارو، به ویژه داروهای OTC، قبل از شروع مصرف باید همه ملاحظات را بدانید.

در مورد هر سوالی که در مورد علائم خود دارید و هر شرایط دیگری که ممکن است داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین متفاوت یا یک داروی ترکیبی از Cetirizine و یک محصول دیگر که ممکن است نیاز به نسخه داشته باشد را توصیه کند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که ممکن است از پزشک در مورد ستیریزین بپرسید:

آیا انتخاب خوبی برای من است؟ گزینه های درمانی من چیست؟

هر چند وقت یک بار باید مصرف کنم و چقدر باید مصرف کنم؟

بعد از مصرف متوجه چه اثراتی خواهم شد؟

آیا می توانم با دارو دیگری مصرف کنم؟

آیا می توانم را با سایر داروها و شرایط سلامتی خود مصرف کنم؟

آیا خطرات یا خطرات دیگری در ارتباط با این دارو وجود دارد؟

علائم اورژانس چیست و در مواقع اضطراری چه باید کرد؟

اطلاعات مهم در مورد ستیریزین

تمام قرار ملاقات ها را با دکتر خود یادداشت کنید. هر سوالی در مورد ستیریزین دارید از داروساز خود بپرسید. برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی را نگه دارید. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید یا در بیمارستان بستری می‌شوید، باید این فهرست را همراه داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.

نحوه نگهداری ستیریزین

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در دمای اتاق، دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید. زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آنها باشد.

داروهای غیر ضروری باید به روش های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی توانند آنها را مصرف کنند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهای خود از طریق یک برنامه بازپس گیری دارو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا