Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبمحصولات شیمیایی

مقدار کلر استخر و حد استاندارد آن

مقدار کلر استخر به طور استاندارد باید بین ۱ تا ۲ میلی گرم باشد. برای این که استخری، ایده آل و مناسب برای شنا باشد، باید مقادیر کلر و PH مناسب داشته باشد. مقدار زیاد کلر می تواند عوارض زیادی برای سلامتی افراد شناگر داشته باشد. کلر با برندهای مختلف در بازار یافت می شود. کلر آمریکایی و کلر ایرانی و کلر هندی از جمله این برندها هستند.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک مقدار کلر استخر و اهمیت استاندارد بودن این مقدار در آب استخر بررسی می شود.

کلر استخر

کاربرد کلر در ضدعفونی کردن و پاکسازی آب استخر ضروری است. کلر خاصیت اکسیدکنندگی و سفید کنندگی داشته و جهت از بین بردن میکروارگانیسم ها به کار برده می شود. کلر به شکل های مختلف گاز کلر، سدیم هیپوکلریت (آب ژاول)، پتاسیم هیپوکلریت، لیتیم هیپوکلریت و کلسیم هیپوکلریت (پرکلرین) برای این منظور استفاده می شود.

مهمترین مزایای ضدعفونی کردن آب استخر، از بین بردن مواد آلی نیتروژن دار، کنترل بوی آب، از بین بردن کدری، حذف هیدروژن سولفید، آهن و منگنز، کنترل جلبک و لجن و به عنوان ماده ای است که نقش منعقد کننده را در ته نشین کردن ذرات معلق دارد.

اهمیت بررسی مقدار کلر استخر

کم بودن کلر استخر از حد مجاز باعث می شود تا آب استخر به طور کامل گندزدایی نشود. زیاد بودن این ماده باعث تحریک پوست و چشم شناگران شده و ریه آن ها را دچار مشکل می کند. به همین دلیل بررسی مقدار کلر استخر و PH در تمامی فصول سال از اهمیت بالایی برخوردار است. در فصول شنا، بررسی میزان کلر، در هر هفته دوبار توسط کیت تست کلر بررسی می شود.

در هنگام راه اندازه اولیه هر استخری و با این که بعد از یک دوره تعطیلی طولانی، باید کلرزنی به استخر با استفاده از کلرزن انجام شود.

بهترین کلر موجود در بازار ایران پودر کلر آمریکایی است برند آکواپول شناخته شده ترین برند پودر کلر و قرص کلر آمریکایی است . مقدار مصرف آن از بقیه انواع پودر و قرص کلر کمتر است و آب با کیفیت تر را میدهد .

مقدار کلر استخر به صورت کلسیم هیپوکلریت به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب از آب استخر، حدود ۵ کیلوگرم است.  کلر استخر به شکل قرص می تواند با استفاده از سبد اسکیمر، کلرزن شناور و کلرزن خطی به آب استخر اضافه شود.

کلر ایرانی یکی از کم کیفیت ترین محصولات است که با قیمتی ارزان و مناسب توسط شرکت های مختلف عرضه می شود.

مقدار نرمال کلر استخر

کلر استخر باید در تمامی اوقات در سطح مناسب استاندارد نگه داشته شود. یکی از شکل های کلسیم هیپوکلریتی که برای ثابت نگه داشتن میزان کلر در حد استاندارد در استخرها به کار می رود، قرص کلر است. زیرا قرص کلر به آهستگی حل شده و مدت زمان بیشتری، آب استخر را پاک نگه می دارد.

اما تعداد قرص کلری که به کار برده می شود به شرایط مختلفی بستگی دارد.

این که آب استخر چند ساعت در معرض تابش خورشید و اشعه ماوارء بنفش قرار می گیرد، یکی از این عوامل است.

کلر فعال در آب استخر در نتیجه وجود برگ، حشرات و کثیفی های دیگر از بین می رود.

تعداد افراد شناگر و مدت زمان شنای آن ها، از عوامل موثر در تعداد قرص های کلر مورد استفاده است.

حجم استخر و بزرگی و کوچکی آن نیز روی این تعداد تاثیر دارد.

 کم یا زیاد بودن کلر استخر

بعد از این که مقدار کلر آب استخر اندازه گیری شده و مشخص شد که بسیار پایین در حد صفر است، شوک کلر لازم است. شوک کلر به اضافه کردن مقدار دوز اضافی کلر در استخر می گویند تا میزان کلر به حد نرمال خود برسد.

در مواقعی که برای اولین بار از استخر استفاده می شود، بعد از زمستان و یا تعطیلات طولانی دیگر و یا بعد از این که استخر یک آخر هفته شلوغی را برای شنا داشته باشد، از شوک کلر استفاده می شود. چون کلر استخر در این مواقع بسیار کم شده است، نمی توان مقدار آن را با اضافه کردن دوز معمولی کلر به حد مناسب رساند.

اما گاهی مواقع بعد از اندازه گیری کلر استخر مشخص می شود، مقدار آن زیادتر از حد نرمال است. در این حالت، فقط کلرزن استخر را قطع کرده و با برداشتن پوشش استخر و تابش نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش، مقدار کلر به حد مناسب می رسد. با بررسی روزانه میزان کلر و رسیدن آن به حد ۱ ppm یک قرص کلر اضافه می شود.

خرید کلر استخر

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید کلر استخر از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید کلر استخر، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان کلر استخر را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید کلر استخر با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • بازرگانی مهر شیمی

فروش انواع مواد شیمیایی صنایع غذایی و تجهیزات و لوازم تصفیه آب



  • شرکت جهان شیمی

واردکننده مواد اولیه و افزودنی های مجاز صنایع غذایی و خوراکی و دارویی و مواد تصفیه آب کارخانجات و صنایع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا