Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟ شاید این سوال برای بسیاری از شما پیش آمده باشد و برخی افراد مصرانه به دنبال چنین تغییری باشند. اما آیا واقعا این امکان وجود دارد؟ می توان به صورت دائمی رنگ چشم را تغییر داد؟ جراحی مربوط به این کار تا چه اندازه موفق است و آیا پیشنهاد می شود؟ برای پاسخ به تمامی این پرسش ها، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با استسقا یا تشنگی زیاد را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

تغییر رنگ چشم امکان دارد

امروزه یکی از ایمن ترین و رایج ترین راه حل ها برای تغییر رنگ چشم، استفاده از لنزهای تماسی است. این دسته از لنزها در رنگ های مختلف طبیعی و فانتزی، در قالب برندهای مختلف در بازار موجود است. با توجه به این که لنز شما چه مدت زمانی قابل استفاده است و یا از چه برندی آن را تهیه کرده اید، قیمت آن متفاوت خواهد بود. بسیاری از لنزها محصولات وارداتی هستند؛ از همین رو، قیمت آن ها با نوسانات دلار به شدت تغییر خواهد کرد.

استفاده از لنزها می تواند به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد و به وسیله آن ها رنگ چشم خود را تغییر دهید. اما این موضوع دائمی نیست و هر زمان که لنز را از چشم خارج کنید، دیگر خبری از تغییر رنگ چشم نیست.

اما جالب است بدانید دلایلی وجود دارد که با رخداد آن ها، ممکن است دچار تغییر رنگ چشم شوید. برای مثال خوردن برخی غذاها و یا تجربه احساسات متفاوت، می تواند عامل این موضوع باشد. در ادامه این مقاله، به تشریح این عوامل پرداخته ایم. پس با ما تا انتهای همراه باشید.

تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟
تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟

تغییر رنگ چشم بر اثر احساسات

گاهی اوقات ممکن است شما احساسات خاصی را به شدت زیاد تجربه می کنید. این احساسات مانند شوک عمل کرده و بدن را دچار هیچان و تغییر می کنند. از جمله احساساتی که می تواند سبب بروز شوک شود، می توان به شادی زیاد، غم سنگین و ترس اشاره کرد. وقتی که شما احساسی را به شکلی شوکه کننده تجربه کنید، فرکانس ضربان قلب شما تغییر خواهد کرد. در این شرایط، تنفس شما سریع و سخت شده و مجموعه ی این اتفاقات می تواند به تغییر رنگ چشم منجر شود. این موضوع می تواند رنگ عنبیه را تیره تر یا روشن تر کند. البته لازم به ذکر است که چنین اتفاقی در همه افراد و در تمامی شوکه شدن ها رخ نمی دهد.

تغییر رنگ چشم با افزایش سن

افزایش سن یکی از دلایل مهم بسیاری از تغییرات در بدن است. از جمله تغییراتی که با افزایش سن در بدن پدیدار می شود، تغییر رنگ چشم است. این موضوع بیشتر در نوزادان دیده شده است. بسیار پیش آمده است که نوزادان با رنگ چشم روشن مانند آبی و طوسی متولد شده باشند. در این شرایط به دلیل کم بودن ملانین در عنبیه، چشم نوزاد به رنگ روشن دیده می شود. با افزایش سن و تولید ملانین بیشتر، چشم نوزاد تیره خواهد شد. این اتفاق بین ۳ تا ۱۸ ماهگی رخ خواهد داد. گاهی اوقات ممکن است رنگ اصلی چشم فرزند شما تا سن ۱۲ سالگی به طور دقیق مشخص نشود.

تغییر رنگ چشم با رژیم خام خواری

یک نوع رژیم به نام رژیم خام خواری بسیار رایج است که برای سم زدایی بدن از آن بهره گرفته می شود. طب سنتی می گوید، رنگ عنبیه ما با سلامت اندام های داخلی بدن به هم وابسته هستند. با این وجود، هنوز این نظریه به صورت رسمی تایید نشده است. دکتر رابرت مورس، متخصص سلامت، معتقد است که ربع بیرونی چشم با سلامت مغز مرتبط است و دایره داخلی مربوط به دستگاه گوارش است. او می ‌گوید که بسیاری از میوه ‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی می‌ توانند رنگ چشم را تغییر دهند و حتی ویدئو هایی برای اثبات حرفِ خود دارد و ارائه داده است.

علاوه بر این؛ رنگدانه هر فرد منحصر به فرد است . مورس در این باره معتقد است که اسفناج به جوانی و روشن نگه داشتن چشم کمک می کند، عسل می تواند رنگ های گرم را به آن اضافه کند و غذا های دریایی می تواند رنگش را تندتر و تیره تر کنند. بقیه غذا هایی که می توانند روی رنگ چشم تأثیر بگذارند؛ روغن زیتون، پیاز و مغز های آجیلی هستند.

تغییر رنگ چشم با نوع آرایش و لباس

این موضوع در افراد چشم رنگی دیده می شود. افرادی که چشم های آبی یا سبز دارند، ممکن است با پوشیدن هر لباسی، دچار تغییر رنگ چشم شوند. در این افراد استفاده از رنگ زمردی یا آبیِ لباس شان، می تواند شدت رنگ چشم را بیشتر کند. رنگ‌ های خنثی مثل سفید، خاکستری و سیاه می ‌توانند به بُلد کردن رنگ طبیعی چشم ‌ها کمک کنند.

نور خورشید و زیستگاه

۷۰ درصد جمعیت روی کره زمین، دارای رنگ چشم قهوه ای هستند. این در حالی است که افرادی با چشم های آبی، بیشتر در اروپا دیده می شوند. به گفته محققان ژنتیکی از دانشگاه کپنهاگ، عنبیه آبی نتیجه جهشی است که حدود ۶ تا ۱۰ هزار سال پیش رخ داده است . فقط ۲ درصد از جمعیت کره زمین چشم سبز دارند. این رنگ به دلیل محتوای متوسط ​​ملانین و ترکیب رنگدانه زرد با قهوه ای ایجاد شده است. چشم های سبز در اسپانیا، ایرلند ، روسیه، برزیل، ایسلند و پاکستان بیشتر دیده می شود. نادرترین رنگ چشم زرد است و در چشم هایی که رنگدانه لیپوکروم دارند، دیده می شود. این تغییر رنگ چشم بر اساس میزان تابش نور خورشید و با توجه به اقلیمی که فرد در آن زندگی می کند، رخ می دهد.

تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟
تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟

عوض کردن رنگ چشم با روش های طبیعی

شاید بتوان گفت تنها راه تغییر رنپ چشم به صورت طبیعی و بدون جراحی، استفاده از لنزهای تماسی است. اما در برخی مقالات اینترنتی همواره شاهد تیترهایی چون «تغییر رنگ چشم با عسل» هستیم. این موارد تا چه حد صحت دارد؟ آیا می توان رنگ چشم را با عسل و یا آبلیمو تغییر داد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رنگ چشم شما، مانند رنگ مو و پوست شما کاملا ژنتیکی است. تا زمانی که کدهای ژنتیکی موجود روی DNA شما تغییر نکند، تغییر هیچ یک از ویژگی های ظاهری شما ممکن نیست. به طور طبیعی نیز این امکان وجود ندارد که بتوان رنگ چشم را با استفاده از دستکاری DNA تغییر داد.

در رابطه با رنگ چشم باید بدانید که عوامل مختلفی در ظهور یک رنگ اثر دارد؛ برای مثال، افرادی که چشم های خاکستری دارند، در عنبیه شان ملانین کمی دارند یا اصلا ملانین ندارند. البته کلاژن بیشتری در بخش استرومای چشم هایشان دارند. نور طوری در کلاژن پراکنده می شود که باعث می شود چشم ها خاکستری به نظر برسند.

همچنین باید بدانید که رنگ چشم از ترکیب رنگدانه های داخل چشم و انعکاس نور خارج از چشم حاصل می شود. در این شرایط، قرار دادن عسل روی سطح چشم نمی تواند تاثیری بر رنگی شدن عنبیه داشته باشد و چنین ادعایی از اساس غلط است. از سوی دیگر، اگر بخواهید با آبلیمو دست به تغییر رنگ چشم بزنید، چشم های شما به دلیل ریختن آبلیموی رقیق نشده یا رقیق شده، قرمز می شوند که ناشی از تحریک و ملتهب شدن قسمت سفید چشم شما است، پس این کار می تواند حتی به چشم شما آسیب بزند.

آیا تغییر رنگ چشم ها امکان پذیر است

در پایان این مقاله باز به سوال اصلی برمی گردیم که « آیا تغییر رنگ چشم ها امکان پذیر است؟» در پاسخ به این پرسش باید در رابطه با ساختار چشم توضیحاتی ارائه دهیم.

به وجود آمدن رنگ چشم متفاوت در افراد به پروتئین و رنگدانه ای به نام ملانین وابسته است. این ماده در چشم و در قسمت عنبیه قرار دارد. تا زمانی که ملانین های چشم شما از بین نروند، رنگ چشم شما تیره باقی خواهد ماند. پس باید روشی وجود داشته باشد که به وسیله آن بتوان ملانین چشم را از بین برد. در این شرایط، به روشی به نام جراحی تغییر رنگ چشم می رسیم. به ادامه مقاله توجه کنید.

تغییر رنگ چشم ها با استفاده از پرتو

در قسمت قبلی گفتیم که مقدار ملانین موجود در عنبیه چشم سبب به وجود آمدن رنگ های چشم متفاوت می شود. این یعنی مقدار کم ملانین در عنبیه، سبب به وجود آمدن رنگ چشمی بین آبی و خاکستری شده، مقدار متوسط آن رنگ چشم ها را سبز و مقدار زیاد آن رنگ چشم ها را قهوه ای می کند.

این روزها، روشی به نام جراحی پرتودرمانی برای تغییر رنگ چشم استفاده می شود که در آن به وسیله یک پرتو نوری و تاباندن آن به لایه ای از عنبیه که دارای مقادیر ملانین است سبب پوست ریزی لایه و کاهش ملانین می شود.  به این ترتیب می توان رنگ چشم را تغییر داد.

البته لازم به ذکر است که در این روش فقط می توان رنگ چشم ها را از قهوه ای به آبی و سبز و از سبز به آبی تغییر داد چرا که هنوز روشی برای افزایش مقدار ملانین موجود در چشم وجود ندارد.

تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟
تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟

تغییر رنگ چشم با استفاده از جراحی

روش دیگری برای تغییر رنگ چشم وجود دارد که به آن جراحی ایمپلنت گفته می شود. در این روش، یک ایمپلنت به رنگ مورد علاقه فرد، درون عنبیه کاشته می شود. این روش هنوز مورد تایید بسیاری از انجمن های پزشکی در سراسر دنیا نیست و می تواند خطراتی نظیر عفونت چشم، زخم و حتی کوری تدریجی به دنبال داشته باشد.

در روش جراحی، دکتر چشم پزشک یک لنز رنگی را بین عنبیه و قرنیه قرار می دهد و همین عامل می تواند افزایش فشار به قرنیه و عنبیه شده و نابینایی فرد را در پی داشته باشد.

اثرات دارو در به وجود آمدن تغییرات رنگ چشم

گاهی اوقات مصرف برخی داروها می تواند منجر به عوض شدن رنگ چشم در بیمار شود. این اتفاق در بزرگسالی نیز می تواند رخ دهد. برای مثال داروهایی که برای افراد مبتلا به بیماری گلوکوم تجویز می شود می تواند سبب تغییرات در رنگ چشم شده و رنگ چشم ها را تیره تر کند.

همچنین قطره های لاتیس می تواند سبب شود رنگ چشم ها تغییر کند. از این قطره ها برای اهداف زیبایی و رشد مژه ها استفاده می شود بنابراین در استفاده از آن ها باید دقت نمایید.

عوارض جراحی تغییر رنگ چشم

از جمله عوارض جراحی تغییر رنگ چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی افراد ممکن است بینایی خود را از دست بدهند

ایجاد گلوکوم یا آب سیاه چشم که یک بیماری جدی و خطرناک است.

ایجاد آب مروارید

آسیب قرنیه

ورم قرنیه (اِدم قرنیه)

التهاب چشم که می تواند به قرمزی، درد چشم و تاری دیر منجر شود.

تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟
تغییر رنگ چشم چگونه امکان پذیر است؟

هزینه عمل تغییر رنگ چشم

هزینه عمل تغییر رنگ چشم به عوامل مختلفی وابسته است، مانند هزینه ایمپلنت استفاده شده، هزینه درمانگاه، هزینه پزشک، پوشش بیمه و … بنابراین برای آگاهی از هزینه عمل تغییر رنگ چشم بهتر است با پزشک یا مرکز درمانی مشورت شود.

تغییر رنگ چشم با آرایش کردن

در برخی موارد با استفاده از لوازم آرایشی می توان کاری کرد تا رنگ چشم ها روشن تر به نظر برسد. برای مثال اگر شما چشمانی قهوه ای دارید، استفاده از ریمل یا خط چشم آبی می تواند چشم های شما را روشن تر جلو دهد. استفاده از سایه چشم نیز می تواند رنگ چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد به این منظور می توانید به روش زیر عمل کنید تا رنگ چشمتان روشن تر دیده شود:

برای چشم‌ های آبی، از رنگ‌ های برنز، مسی، زرد و هلویی استفاده کنید.

می توانید برای چشم‌ های سبز، سایه‌ های بنفش، ارغوانی و گل رز را امتحان کنید.

برای چشم‌ های قهوه ‌ای، از رنگ‌ های برنز، طلایی و خاکی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا