Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دلایل بروز استسقا یا تشنگی زیاد و راه های درمان آن آشنا کنیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که هر چقدر آب بنوشید، باز هم سیراب نشوید و احساس کنید همچنان تشنه هستید. این حالت می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اما مانند هر بیماری دیگری، استسقا و تشنگی زیاد به دلایل مختلفی ممکن است در بدن رخ دهد. در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه را که لازم است در رابطه با استسقا و تشنگی زیاد باید بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با تعریق زیاد را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد
استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد

استسقا یا تشنگی زیاد چیست

به حالتی که شما هر چقدر آب می نوشید باز هم احساس تشنگی می کنید، استسقا یا تشنگی زیاد می گویند. به طور کلی حس تشنگی یعنی نیاز بدن به نوشیدن هر چیزی. این حالت زمانی برای شما اتفاق می افتد که بدنتان دچار کمبود آب شده باشد. معمولا بعد از خوردن غذاهای شور، انجام فعالیت های سنگینی چون ورزش حرفه ای، دویدن یا کوهنوردی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و هوای گرم، می تواند حالت استسقا یا تشنگی زیاد را برای شما ایجاد کند. در این شرایط با نوشیدن مایعات می توانید تا جد زیادی تشنگی خود را برطرف کنید.

گاهی اوقات نوشیدن مایعات دیگری جز آب، می تواند تشنگی شما را برطرف کند؛ با این حال، در مواقع زیادی بدن تنها و تنها به آب نیاز دارد تا بتواند کمبود خود را جبران کند. با توجه به این که دلیل تشنگی شما چیست و بدنتان در چه شرایطی قرار دارد، میزان آبی که نیاز دارید متفاوت خواهد بود. حتی میزان آب به شرایط بدنی شما مثل بیماری های زمینه ای نیز مربوط است. میزان تشنگی شما حتی به آب و هوایی که در آن زندگی می کنید وابسته خواهد بود. آب و هوای گرم و خشک معمولا تشنگی شما را افزایش خواهد داد. تمام این دلایل می توانند در شب نیز سبب تشنگی زیاد شما شوند.

به طور کلی هر شرایطی که بتواند آب بدن شما را کاهش دهد، تشنگی شما را افزایش خواهد داد. برای مثال می توانیم به بیماری های زمینه ای اشاره کنیم. یکی از مهمترین علائم برای برخی بیماری ها نظیر دیابت شیرین، تشنگی بیش از حد است.

علائم استسقا و تشنگی زیاد

مانند هر مشکل جسمانی دیگری، استسقا و تشنگی زیاد نیز علائم خاص خودش را دارد. یکی از مهمترین علائم این عارضه، کاهش میزان ادرار و حتی سوزش ادرار است. از دیگر علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش تعریق و تولید اشک

گرفتگی عضلات

ضعف

فشار خون پایین

سبکی سر

حالت تهوع

کمبود آب و تشنگی بسته به مقدار آب از دست رفته بدن، ممکن است جزئی یا شدید باشد.

استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد
استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد

دلایل بروز استسقا و تشنگی زیاد چیست

در قسمت قبلی کمی در رابطه با دلایل بروز استسقا و تشنگی زیاد صحبت کردیم. اما نکاتی که یادآور شدیم، تنها دلایل بروز این عارضه نیستند. در این بخش از مقاله سعی کردیم تا مهمترین دلایل بروز استسقا و تشنگی زیاد را برای شما نام ببریم. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب و هوای گرم

مصرف ناکافی مایعات

نارسایی کبد

داروها

استسقا روانشناختی

خونریزی شدید

مصرف غذاهای تند یا شور

تشنگی راهی است که بدن شما به شما می گوید کم آب می شود. تمام سلول های بدن برای عملکرد خوب به آب نیاز دارند. بعد از اینکه یک تمرین شدید را انجام دادید احساس تشنگی کاملا عادی است. اما اگر مرتباً بدون وقفه فنجان خود را دوباره پر می کنید، این می تواند نشان دهنده یک مشکل برای سلامتی شما باشد. در ادامه مقاله برخی از مهمترین دلایل را با جزئیات بیشتری برای شما توضیح داده ایم.

کمبود آب بدن

همان طور که از اول این مقاله توضیح دادیم، اصلی ترین دلیل استسقا، کمبود آب بدن است. کم شدن آب بدن یعنی آب بدن شما برای انجام کارهای روزانه به اندازه کافی نیست و تشنگی یکی از علامت های اصلی آن است. ممکن است به دلایل زیادی مانند ورزش، اسهال، استفراغ و تعریق زیاد اتفاق بیفتد.

علائم دیگری علاوه بر اینکه نیاز به آب دارید و تشنه شدید، عبارتند از:

ادرار تیره رنگ

کم شدن حجم و میزان ادرار

دهان خشک

پوست خشک

احساس خستگی یا سبکی سر

سردرد

کودکانی که دچار کم آبی هستند نیز ممکن است به مشکلات زیر دچار شوند:

هنگام گریه اشک یا اشک کم داشته باشند.

دهانی خشک و چسبناک داشته باشند.

کمتر به دستشویی می روند یا پوشک آن ها کمتر مرطوب می شود.

دمدمی مزاج یا تنبل باشند.

استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد
استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد

دیابت

یکی از اصلی ترین نشانه های بیماری دیابت، تشنگی بیش از حد و یا به تعبیر پزشکان، “چند قلبی” است. در بیماری دیابت به دلیل عدم تعادل در ترشح هورمون انسولین، مقدار زیادی گلوکز در بدن فرد بیمار تجمع می یابد. این موضوع سبب می شود تا گلوکز از طریق ادرار دفع شود و به همراه خود مقدار زیادی آب از بدن خارج کند. در این شرایط بیمار به صورت مکرر نیاز به تخلیه ادرار دارد و بدن در تلاش است تا این حجم زیاد از آبی که از بدن خارج می شود را، دوباره بدست بیاورد. از همین رو، بیماران دیابتی معمولا عطش وصف ناپذیری دارند.

در صورتی که شما همراه با استسقا، علائم دیگری نظیر علائم زیر دارید، مشکوک به دیابت هستید:

تاری دید

احساس خستگی زیاد

گرسنگی

بریدگی ها و کبودی هایی که دیر بهبود می یابند

دیابت بی مزه

با شنیدن نام این بیماری، ذهن به سمت بیماری دیابت و علائم آن می رود. اما جالب است بدانید این بیماری ربطی به دیابت ندارد. زمانی که بدن شما با عدم ترشح هورمون کنترل کننده میزان آب بدن در کلیه ها مواجه می شود، به این بیماری دچار شده اید. در این شرایط استسقا یکی از مهمترین علائمی است که با آن مواجه می شوید. از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود آب بدن

بیشتر مواقع تمایل به ادرار بیشتر دارید.

دهان خشک

اگر میزان بزاق درون دهان شما به اندازه کافی نباشد، دچار خشکی دهان و تشنگی بیش از حد خواهید شد. در این مواقع، غدد ترشح بزاق در دهان شما دچار مشکل شده اند. این مشکلات ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها، بیماری هایی نظیر سرطان، سندروم شورن، آسیب های عصبی که ممکن است در سر یا گردن ایجاد شود و دلایلی چون مصرف دخانیات و اعتیاد پدید آیند.

از دیگر علائمی که می تواند هشدار عدم بزاق کافی را به شما بدهند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوی بد دهان

تغییر در مزه و سلیقه

لثه تحریک شده

چسبیدن رژ لب به دندان های شما

بزاق غلیظ و رشته ای

مشکل جویدن

استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد
استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد

کم خونی

زمانی که بدن شما با کمبود گلبول قرمز سالم مواجه می شود، به اصطلاح گفته می شود که دچار کم خونی شده اید. در مواقعی ممکن است فرد با این مشکل به صورت مادرزادی متولد شود. با این حال، برخی افراد نیز این بیماری را در سنین دیگر تجربه خواهند کرد. دلایل بسیاری می تواند سبب بروز این بیماری شود. از جمله این دلایل می توان به رژیم غذایی نادرست و یا خونریزی های شدید اشاره کرد.

در شرایطی که بیماری کم خونی با شدت کم رخ داده باشد، ممکن است شما دچار تشنگی شدید نشوید؛ اما اگر این بیماری با شدت بیشتری برای شما اتفاق بیوفتد، حتما می تواند موجبات آغاز استسقا را برای شما فراهم کند. از همین رو، یکی از علائم کم خونی شدید، تشنگی افراطی است. در صورتی که همراه با این تشنگی، علائم دیگری چون موارد زیر را تجربه کردید، بهتر است برای درمان بیماری خود اقدام کنید:

سرگیجه

احساس خستگی و ضعف

داشتن پوستی کم رنگ یا مایل به زرد

نبض سریع

تعریق

هیپرکلسمی

هنگامی که سطح کلسیم در خون بیش از حد طبیعی باشد، به این بیماری دچار شده اید. از جمله دلایلی که سبب بروز این بیماری می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال (هیپرپاراتیروئیدیسم)، بیماری دیگری ( سل، سارکوئیدوز ) و حتی سرطان ( ریه، پستان، کلیه، مولتیپل میلوما )

در بیماری هیپرکلسمی، می توانید علائم دیگری نظیر موارد زیر مشاهده کنید:

تکرر ادرار زیاد

معده ناراحت

تهوع و استفراغ

یبوست

درد استخوان و ضعف عضلانی

مسائل مغزی: گیجی، خستگی و افسردگی

مشکلات قلبی (نادر): نبض تند یا ضربان های پرش شده ( آریتمی ) و سایر مشکلات قلبی

درمان استسقا یا تشنگی شدید

حال که با دلایل بروز بیماری استسقا و تشنگی شدید آشنا شدیم، حتما این سوال در ذهن شما نقش بسته است که چطور می توان این بیماری را برطرف و درمان کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که دلیل بروز تشنگی شدید چیست؟ با توجه به قسمت قبلی و مراجعه به یک پزشک، می توانید از روی علائم بیماری خود، تشخیص دهید که به چه دلیلی دچار تشنگی شدید شده اید. برای شروع درمان و قبل از مراجعه به پزشک، می توانید میزان آب مصرفی خود را در طول روز افزایش دهید.

نوشیدن آب کافی همیشه به رفع تشنگی کمک می کند. بهتر است از نوشیدن مایعات دیگری جز آب خودداری کنید. گاهی برخی از نوشیدنی ها مثل نوشیدنی های شیرین و گازدار، عطش شما را بیشتر خواهند کرد. در صورتی که با چند روز نوشیدن آب بیشتر، تشنگی و عطش زیاد شما برطرف نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که گفتیم که استسقا می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد، در صورتی که آن را جدی نگیرید، ممکن است درمان بیماری زمینه ای شما با وفقه مواجه شده و دچار عوارض بیشتر شوید. با این حال خوب است بدانید که تمامی بیماری هایی که می توانند سبب بروز عطش فراوان شوند، قابل درمان هستند، فقط باید به موقع برای درمان اقدام کنید.

استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد
استسقا یا تشنگی زیاد نشانه چیست؟ | دارو و درمان استسقا و تشنگی زیاد

انواع درمان استسقا و عطش شدید

در صورتی که عطش فراوان شما به دلیل بیماری هایی چون دیابت و یا مشکلات صفراوی و کلیوی رخ داده باشد، باید حتما داروهای مربوط به این بیماری را مصرف کنید. با مصرف این داروها، تا حد زیادی علائم مربوط به عطش شدید برطرف خواهند شد.

اگر بخواهید از یک درمان سنتی برای این عارضه استفاده کنید، در صورتی که دچار دیابت نیستید می توانید از سویق عدس استفاده کنید.

در طول روز چقدر آب نیاز داریم

حال به جایی از مقاله رسیده ایم که بهتر است بدانیم برای جلوگیری از بروز تشنگی شدید، چه میزان آب نیاز است تا در طول روز مصرف کنیم؟ همه ما هر روز مقداری آب از طریق تنفس، تعریق، ادرار و تحرکات روده از دست می دهیم. از همین رو، مهم است تا میزان مشخصی آب در طول روز دریافت کنیم تا به مشکلی نظیر استسقا دچار نشویم. اینکه در چه منطقه ای با چه نوع آب و هوایی زندگی می کنید، در میزان مصرف آب شما تاثیر گذار است.

در صورتی که شما در یک محیط با آب و هوای معتدل زندگی می کنید، میزان مناسب مصرف آب برای شما به شرح زیر خواهد بود:

مردان: ۱۵.۵ فنجان معادل ۳.۷ لیتر

زنان: ۱۱.۵ فنجان معادل ۲.۷ لیتر

در صورتی که شما در یک منطقه خشک و گرم زندگی می کنید، به تبع میزان آب بیشتری باید مصرف کنید. البته باید توجه کنید که میزان ۲۰ درصد از مایعات مورد نیاز بدن از طریق غذاها و سایر نوشیدنی ها به بدن می رسد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا