Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

گر گرفتگی بدن نشانه چیست | ۵ روش برای درمان گر گرفتگی

گر گرفتگی یک احساس گرمای حاد درونی است که در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. گر گرفتگی، احساس گرمای ناگهانی، خود به خود و دوره‌ای است که معمولا در قسمت بالایی بدن (سینه، گردن و صورت) احساس می ‌شود و بلافاصله پس از آن یک دوره تعریق رخ می‌ دهد. زنان معمولا در دوران پیش یائسگی و یائسگی احساس گرگرفتگی می کنند. این وضعیت گاهی اوقات می تواند کیفیت زندگی را مختل کند. گرگرفتگی از نظر مدت، شدت و فرکانس متغیر است. فرکانس و شدت می تواند در طول گذار به یائسگی افزایش یابد. گرگرفتگی می تواند برای شش ماه تا چند سال ادامه داشته باشد.

گرگرفتگی می تواند خفیف یا شدید باشد که بر فعالیت های روزانه زنان تاثیر بگذارد و در طول روز یا شب رخ دهد. گرگرفتگی شبانه که تعریق شبانه نامیده می شود و می تواند باعث اختلال خواب طولانی مدت شود. گاهی اوقات گرگرفتگی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پنهان سلامتی، مانند مشکلات تیروئید یا بیماری قلبی باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به علت گرگرفتگی و درمان های آن می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

گر گرفتن بدن نشانه چیست

گرگرفتگی در زنان معمولا با کاهش سطح استروژن همراه است. هنگامی که یائسه می شوید، بدن شما دیگر نیازی به تولید همان سطوح استروژن و پروژسترون ندارد. این تغییرات هورمونی، در حالی که بخشی کاملا طبیعی از زندگی است، می تواند منجر به علائم ناراحت کننده شود

در حالی که ما با اطمینان کامل نمی دانیم که چگونه تغییرات هورمونی باعث گرگرفتگی می شود، برخی از نظریه های پشتیبانی شده وجود دارد. این احتمال وجود دارد که کاهش سطح استروژن بر هیپوتالاموس شما تاثیر بگذارد – بخشی از مغز شما که به عنوان تنظیم کننده دمای بدن عمل می کند – و شما را نسبت به تغییرات دما حساس تر می کند.

اما گرگرفتگی نه تنها با یائسگی مرتبط است. تجربه گرگرفتگی در دوران بارداری و پس از زایمان معمول است. در همه این موارد، به نظر می رسد که مقصر تغییرات هورمونی باشد.

علائم گر گرفتگی

  • گرمای ناگهانی که در قفسه سینه، گردن و صورت پخش می شود
  • ظاهری برافروخته همراه با قرمزی در صورت و گردن
  • ضربان قلب تند
  • تعریق، عمدتا در قسمت فوقانی بدن
  • احساس سردی یا خنکی با از بین رفتن گرگرفتگی
علائم گر گرفتگی
علائم گر گرفتگی

علت گر گرفتگی

  • تغییرات هورمونی در بدن عامل گرگرفتگی است. عدم تعادل هورمونی و گرگرفتگی می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود
  • شرایط پزشکی – دیابت، تومورها، ضایعات ستون فقرات، یا اختلالات خوردن
  • قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد بارداری
  • غذاهای ادویه دار
  • نوشیدنی های الکلی، نوشیدنی های گرم و نوشیدنی های کافئین دار
  • محیط گرم یا پوشیدن لباس های تنگ
  • عاداتی مانند سیگار کشیدن
  • استرس و اضطراب
  • بارداری (سه ماهه اول و دوم)
  • بیماری های زمینه ای تیروئید
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • داروی پوکی استخوان (رالوکسیفن)
  • داروی سرطان سینه (تاموکسیفن)
  • مسکن (ترامادول)

عوامل خطر گرگرفتگی چیست

همه زنانی که یائسه می شوند گرگرفتگی نخواهند داشت، اما عواملی که خطر گرگرفتگی را افزایش می دهند به شرح زیر است:

  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • نژاد- گرگرفتگی در نژادهای خاصی از زنان در سراسر جهان شایع تر است

علت گر گرفتگی بدن مردان چیست

گرگرفتگی دمای بدن به میزان قابل توجهی بالا است که معمولا ناگهانی رخ می دهد و چهار تا ده دقیقه طول می کشد. این وضعیت معمولا به عنوان نشانه یائسگی به زنان نسبت داده می شوند، اما مردان نیز می توانند آنها را تجربه کنند.

دلیل گرگرفتگی عمدتا عدم تعادل هورمونی است. اکثر مردان یائسگی را مانند زنان تجربه نمی کنند، به این معنی که سطح هورمون ها (در این مورد، تستوسترون) با افزایش سن مردان کمی کاهش می یابد.

در نتیجه درمان سرطان پروستات، که به عنوان درمان محرومیت از آندروژن شناخته می شود، سطح تستوسترون در بدن مردان کاهش می یابد زیرا مسئول تغذیه سلول های سرطانی است. این تولید محدود تستوسترون باعث گرگرفتگی در حدود ۸۰ درصد از بیماران می شود.

علت گر گرفتگی بدن مردان چیست
علت گر گرفتگی بدن مردان چیست

علت گرگرفتگی بدن در زنان جوان

یائسگی با فقدان دوره های قاعدگی برای یک سال تعریف می شود اما پیش یائسگی می تواند از چند ماه تا بیش از ۱۰ سال طول بکشد. به طور معمول، پیش یائسگی چهار تا هشت سال طول می کشد. در حالی که اکثر زنان یائسگی را در حدود سن ۵۱ سالگی تجربه می کنند، ممکن است در هر زمانی بین سنین ۴۰ تا ۵۸ سالگی رخ دهد. برای تجربه پیش یائسگی ممکن است هنوز به اندازه کافی جوان باشید تا باردار شوید. اکثر زنان در اواسط تا اواخر دهه ۴۰ زندگی خود، در زمانی که هنوز در حال تخمک گذاری هستند، پیش یائسگی را تجربه می کنند. علائم پیش از یائسگی می تواند شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، خستگی، اختلال خواب، سردرد، تغییرات خلقی، مشکلات واژن (مانند خشکی و رابطه جنسی دردناک)، نفخ، گرفتگی عضلات، تغییرات مجاری ادراری و افزایش وزن باشد.

علت گر گرفتگی و پریود نشدن

در طول دوران پیش یائسگی، سطح استروژن شما به همان شکلی که قبلا بود در نوسان نیست. این نوسانات هورمونی منجر به طیف وسیعی از علائم از پریودهای نامنظم گرفته و عدم پریودی گرفته تا برخی از علائم مرتبط با یائسگی، مانند گرگرفتگی می شود.

درمان گر گرفتگی

برخی از زنان ممکن است اصلا نیازی به درمان نداشته باشند. برای علائم خفیف گرگرفتگی توصیه می شود قبل از هر چیز تغییراتی در سبک زندگی خود داشته باشید، زیرا این مطمئن ترین گزینه است. اگر با این کار مشکل حل نشد درمان های هورمونی یا غیر هورمونی موثر خواهد بود.

هورمونی که در درجه اول برای کاهش گرگرفتگی استفاده می شود، استروژن است. زنان با هیسترکتومی می توانند استروژن مصرف کنند، اما زنان دارای رحم باید پروژسترون را همراه با استروژن (برای جلوگیری از سرطان آندومتر) مصرف کنند.

هدف اصلی درمان هورمونی کنترل علائم و بهینه سازی کیفیت زندگی است. بنابراین، برای متعادل کردن خطرات و مزایای هورمون درمانی باید از کوچکترین دوز موثر استروژن استفاده شود. یک داروی ترکیبی بازدوکسیفن با استروژن های کونژوگه می تواند برای زنانی که نمی توانند عوارض جانبی مرتبط با پروژسترون را تحمل کنند، استفاده می شود. بازدوکسیفن همراه با استروژن به جلوگیری از افزایش خطر سرطان آندومتر کمک می کند و از استخوان ها نیز محافظت می کند.

درمان قطعی و فوری گر گرفتگی

گاباپنتین، یک داروی ضد تشنج، در کاهش گرگرفتگی نسبتاً مؤثر است. با این حال، عوارض جانبی این دارو می تواند شامل خواب آلودگی، سرگیجه، ادم اندام و خستگی باشد.

اکسی بوتینین برای درمان بیماری های ادراری استفاده می شود، اما ممکن است به تسکین گرگرفتگی در برخی از زنان نیز کمک کند. عوارض جانبی عبارتند از یبوست، حالت تهوع، سرگیجه، خشکی دهان و خشکی چشم. روش بلوک عصبی به نام بلوک گانگلیون ستاره ای نیز می تواند برای درمان گرگرفتگی متوسط تا شدید استفاده شود.

درمان قطعی و فوری گر گرفتگی
درمان قطعی و فوری گر گرفتگی

داروی گر گرفتگی

داروهای ضد افسردگی – داروهایی که برای درمان غیر هورمونی استفاده می شوند به اندازه هورمون درمانی موثر نیستند، اما می توانند تا حدودی گر گرفتگی را تسکین دهند. عوارض جانبی این داروها عبارتند از: بی خوابی، افزایش وزن، حالت تهوع، خواب آلودگی، اختلال عملکرد جنسی یا خشکی دهان. برخی از داروهای ضد افسردگی که می توانند برای درمان گرگرفتگی استفاده شوند به شرح زیر است:

درمان خانگی گر گرفتگی در طب سنتی

  • با لباس سبک و بدون محدودیت بخوابید
  • اتاق خود را خنک کنید، به خصوص در شب
  • سعی کنید از کافئین، الکل و نیکوتین اجتناب کنید
  • آب سرد بنوشید و یک لیوان از آن را در کنار تخت خود نگه دارید
  • از کمپرس سرد استفاده کنید
  • از استروژن های گیاهی مانند کوهوش سیاه و جینسینگ استفاده کنید
  • مکمل های ویتامین E نیز مفید هستند

درمان گر گرفتگی یائسگی

در حالی که پیشگیری در این رابطه به طور کلی دشوار است، برخی از رویکردها ممکن است به کاهش شدت یا دفعات گرگرفتگی کمک کنند.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

جای تعجب نیست، اما مهم است که از غذاهای تند که می توانند گرگرفتگی را بدتر کنند، اجتناب کنید. در حالی که همه افراد محرک های مختلفی دارند، برخی از زنان گزارش کرده اند که نوشیدنی هایی مانند قهوه و الکل شدت گرگرفتگی آنها را افزایش می دهد. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که غذاهایی که باعث افزایش قند خون می شوند، می توانند گرگرفتگی را افزایش دهند. توصیه می شود از غذاهای فرآوری شده مانند نوشیدنی های شیرین، فست فود و غذاهای سرخ شده خودداری کنید. مطالعات همچنین نشان داده اند که انتخاب رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات و غلات کامل می تواند به کاهش گرگرفتگی کمک کند.

از تکنولوژی روز بهره مند شوید

این روزها هیچ کمبودی در محصولات جدیدی که هر روز برای کمک به مدیریت علائم یائسگی ظاهر می شوند، وجود ندارد. در حالی که آنها نمی توانند از گرگرفتگی جلوگیری کنند، می توانند به تسکین کمک کنند. در دسته پوشیدنی‌ ها، محصولات نوآورانه‌ ای مانند جواهرات خنک‌ کننده قابل انجماد وجود دارد که به‌ عنوان یک گردنبند مروارید شیک مبدل شده‌ اند، بنابراین مجبور نیستید سبک و راحتی را قربانی کنید. سایر پوشیدنی ها شامل یک مچ بند حرارتی شیک است که ترکیبی از امواج گرمایشی و خنک کننده را ارسال می کند تا به بدن شما کمک کند دمای خود را تنظیم کند. از آنجایی که رده فناوری های زنانه به رونق خود ادامه می دهد، ما هیجان زده هستیم که ببینیم چه پیشرفت های دیگری در این فضا ظاهر می شود.

مدیتیشن را تمرین کنید

مطالعات متعدد نشان داده اند که ذهن آگاه ممکن است با فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک که مسئول آرام کردن بدن شما است، به تسکیم گرگرفتگی مرتبط با یائسگی کمک کند. به علاوه، نشان داده شده است که اضطراب منجر به افزایش دمای بدن می شود. سعی کنید مدیتیشن را فقط به مدت ۱۰ دقیقه در روز در برنامه روزانه خود بگنجانید. بسیاری از مدیتیشن های خود راهنما به صورت آنلاین از طریق منابعی مانند انجمن یائسگی و غیره موجود است.

گرگرفتگی در خواب
گرگرفتگی در خواب

پارچه های مناسب را انتخاب کنید

تعریق شبانه، یا گرگرفتگی که در هنگام خواب رخ می دهد، می تواند فوق العاده مخرب باشد. شما می توانید با خرید لباس خواب مناسب از پارچه های قابل تنفس مانند پنبه و کتان، خود را برای خوابی بهتر آماده کنید. همچنین می ‌توانید ملحفه‌ ها و بالش‌ های ساخته شده با مواد خنک‌ کننده خاص و پارچه ‌هایی مانند میکروفیبر، کتان و بامبو را استفاده کنید.

درمان جایگزینی هورمونی را بررسی کنید

در حالی که اصلاح شیوه زندگی ممکن است به برخی از زنان کمک کند تا اثرات گرگرفتگی را کاهش دهند، برخی دیگر ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. رویکردهای جدید مانند درمان جایگزینی هورمون بیوئنتیکال (BHRT) می تواند به تعادل سطح هورمون های کلیدی از جمله استروژن، پروژسترون و تستوسترون کمک کند. BHRT از یک هورمون گیاهی مشابه آنچه بدن ما به طور طبیعی در جوانی تولید می کند، استفاده می کند تا به بازگرداندن هورمون ها به سطح طبیعی آنها کمک کند. در نتیجه، بسیاری از زنان بهبودی در گرگرفتگی و همچنین سایر علائم یائسگی مانند خشکی واژن، بی خوابی، خستگی، افزایش وزن و تغییرات خلقی را مشاهده می کنند.

گرگرفتگی یائسگی چقدر طول میکشد

گرگرفتگی می تواند بسیار سریع باشد – مانند ۳۰ ثانیه – یا طولانی تر – مانند پنج دقیقه کامل. آنها می توانند برای مدتی طولانی در زندگی شما باشند – میانگین آن هفت سال است. گاهی اوقات، ممکن است بیش از یازده سال ادامه داشته باشند.

گرگرفتگی در خواب

یائسگی علت اصلی گرگرفتگی و تعریق شبانه است. تعریق شبانه عرق‌ های خیس ‌کننده ‌ای هستند که به قدری شدید هستند که برای خیس کردن لباس‌ ها و ملافه‌ های فرد کافی هستند و می ‌توانند خواب او را مختل کنند. عرق کردن یک عمل سالم است و یک واکنش خنک کننده است که دمای بدن را در سطح راحت و ایمن نگه می دارد. گرگرفتگی شبانه همچنین می تواند با قرمز شدن پوست و ضربان قلب سریع همراه باشد. هر دوی این علائم ممکن است نشانه بیماری های زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

علت گر گرفتگی کف پا

احساس گرگرفتگی و داغی کف پا می تواند ناشی از بیماری های مختلفی باشد. در مواردی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، می تواند نشان دهنده نوروپاتی (آسیب عصبی) در پاها باشد. نوروپاتی محیطی در اثر آسیب به اعصاب پاها در هر نقطه از مسیر آنها از ستون فقرات تا پا ایجاد می شود. نوروپاتی محیطی شایع ترین علت داغی کف پا است. برای درمان این وضعیت می توانید به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا