Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص اسید اسکوربیک چیست؟

قرص اسید اسکوربیک یا ویتامین C که به صورت ساده و یا جوشان وجود دارد، به عنوان یک مکمل استفاده می شود. زیرا اسید اسکوربیک یا ویتامین C، یکی از ویتامین های مهم و ضروری در بدن است. در صورت کمبود این ویتامین، باید با مصرف مکمل ها تامین شود. این ویتامین در ساخت کلاژن نقش مهمی دارد. کلاژن، پروتئینی مهم در ساختمان پوست، استخوان و بسیاری از بافت های بدن است. همچنین اسید اسکوربیک برای ساخت ال کارنیتین و مواد شیمیایی که برای انتقال پیام های عصبی نیاز هستند، لازم هستند. برای آگاهی از خواص قرص اسید اسکوربیک و تاثیر آن در بدن، این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک را مطالعه کنید.

اسید اسکوربیک چیست؟

ویتامین C، یکی از ویتامین های محلول در آب است که در بدن ساخته نشده، ولی وجود آن برای بدن لازم است. به همین جهت با مصرف انواع غذاهای حاوی اسید اسکوربیک، تامین این ویتامین صورت می گیرد. همچنین به جهت از بین رفتن این ویتامین در حرارت، در بدن ذخیره نشده و باید به طور روازنه مصرف شود. اسید اسکوربیک به طور طبیعی در انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص مرکبات یافت می شود. گریپ فروت، کیوی، انواع فلفل، کلم قرمز، گوجه فرنگی، طالبی و … از جمله این میوه ها و سبزیجات هستند.

اسید اسکوربیک چیست؟
اسید اسکوربیک چیست؟

خواص ویتامین C

همان طور که در بالا گفته شد، اسید اسکوربیک برای ساخت کلاژن در بدن لازم است. برای این که دستگاه ایمنی بدن، عملکرد بهتری داشته باشد، وجود ویتامین C ضروری است. در ترمیم زخم ها، این ویتامین به ساخت کلاژن کمک می کند. این ویتامین به جذب آهن از روده ها کمک کرده و به پیشگیری از کم خونی کمک می کند.

اسید اسکوربیک، نقش آنتی اکسیدانی در برابر رادیکال های آزاد داشته که با این خاصیت، از بدن در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند. با خاصیت آنتی اکسیدانی اسید اسکوربیک، پیشگیری از رسوب در دیواره شریان ها و تصلب شرایین صورت می گیرد. در این حالت از بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می شود.

با اسید اسکوربیک، ماده ای طبیعی از دیواره رگ ها ترشح می شود که باعث گشاد شدن رگ ها شده و فشار خون کاهش پیدا می کند. عملکرد مغز با کمک ویتامین C در نتیجه ی تاثیر روی سنتز انتقال دهنده های عصبی و فعالیت مغزی، بهبود پیدا می کند. از مهمترین خواص ویتامین C که در بین مردم شناخته شده است، جلوگیری از سرماخوردگی است. این ویتامین برای رفع خستگی ماهیچه ها در ورزشکاران نیز مفید است.

قرص اسید اسکوربیک یا قرص جوشان

هر فردی مجاز است تا ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C، روزانه مصرف کند. افراد سیگاری باید ۳۵ میلی گرم بیشتر از این مقدار از ویتامین C استفاده کنند. اسید اسکوربیک به صورت قرص معمولی و یا قرص جوشان، به خوبی جذب می شوند. اما چون قرص جوشان، تاثیر منفی روی معده داشته و ایجاد رفلاکس می کند. به همین دلیل، بهتر است از قرص اسید اسکوربیک، بیشتر استفاده شود. مصرف این ویتامین، نباید با مقدار زیادی آب صورت گیرد، زیرا در آب محلول بوده و سریع از بدن دفع می شود.

عوارض اسید اسکوربیک

اگر نیاز روزانه ویتامین C، از راه مصرف مواد غذایی تامین شود، ایجاد مشکلی در بدن نمی کند. در صورتی که لازم باشد، این ویتامین به صورت مکمل پودری و یا قرص و مایع تامین شود، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. زیرا مصرف بیش از حد این ویتامین، باعث درد شکم، گرفتگی عضلات، سردرد، تهوع و اختلال در خواب می شود. از عوارض اسید اسکوربیک، ایجاد حالت اسیدی در بدن است که برای رفع این حالت، از غذاهای خنثی کننده استفاده می شود. برخی از افراد، ممکن است از مصرف مرکباتی چون لیموترش، منع شده باشند، در این صورت باید از مکمل ها برای تامین این ویتامین کمک بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا