Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

تاثیر اسید اسکوربیک بر بهبود خواب چیست؟

اسید اسکوربیک یا ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار مهم شناخته می شود. اسید اسکوربیک می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامت عمومی بدن داشته باشد. اختلالات خواب همواره در بسیاری از افراد مشاهده شده و باعث رنجش می گردد. اسید اسکوربیک یا ویتامین سی می تواند در درمان این اختلال بسیار موثر عمل کند. اسید اسکوربیک یا ویتامین سی موجب کاهش علائم استرس شده و از این جهت می تواند بی خوابی را رفع کند. بعلاوه اسید اسکوربیک می تواند علائم آپنه انسدادی را کاهش داده و خوابی راحت تری را فراهم آورد. مکمل های حاوی اسید اسوربیک را می توان از داروخانه ها تهیه نمود. کاربرد اسید اسکوربیک متنوع بوده و این ماده از مزایای مختلفی برخوردار است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص اسید اسکوربیک بر بهبود خواب می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده و خواص آن آشنا شوید.

تاثیر اسید اسکوربیک بر بهبود خواب

رژیم غذایی و خواب ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند. اما هنوز تأثیر مواد مغذی بر خواب به طور دقیق مشخص نیست. تاثیر اسید اسکوربیک بر افزایش ایمنی بدن مشخص است. اما اسید اسکوربیک در تقویت سلامت خواب نیز نقش مهمی دارد. مطالعات نشان داده است که افرادی که دارای غلظت ویتامین C بیشتر هستند، نسبت به افرادی که غلظت های ویتامین C کمتری دارند، خواب بهتری هم خواهند داشت.

مزایا اسید اسکوربیک بر بهبود خواب

اسید اسکوربیک موجب افزایش طول خواب می شود

یکی از اختلالات خواب، بی خوابی است. به طور تقریبی می توان گفت نیمی از بزرگسالان بالای ۶۰ سال از این اختلال رنج می برند. افراد مسن برای خوابیدن مشکل دارند. این می تواند به دلیل متغیرهای فیزیولوژیکی یا سبک زندگی متفاوت رخ دهد. افرادی که با کاهش غلظت ویتامین C در خون مواجهند، اختلالات خواب بیشتری را در شب تجربه می کنند. بیدار شدن در طول شب و ناتوانی در بازگشت به رختخواب در اثر کمبود اسید اسکوربیک بسیار رخ می دهد. بنابراین کاربرد اسید اسکوربیک بر بهبود خواب بسیار موثر خواهد بود.

موجب رفع اختلالات حرکتی می شود

یکی از اختلال حرکتی شایع، سندرم پای بی‌قرار است. بیش از ۲۰ درصد از بزرگسالان بالای ۸۰ سال دچار سندرم پای بی قرار می شوند. RLS در سالمندان دردی را در پاها ایجاد می کند که اغلب آن را سوزن سوزن شدن می گویند. این بیماری موجب بروز احساسی غیر قابل کنترل برای حرکت دادن پاهایشان می شود. RLS می تواند خوابیدن را بسیار سخت کند. ویتامین سی یا اسید اسکوربیک علائم RLS را به حداقل رسانده و موجب خوابی راحت تر می گردد. کمبود آهن خطرRLS  را بسیار افزایش می دهد. بنابراین ویتامین C می تواند به بدن در جذب و ذخیره آهن کمک کرده و موجب کاهش علائم RLS و ایجاد خوابی راحت شود. بنابراین اسید اسکوربیک بر بهبود خواب تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

مزایا اسید اسکوربیک بر بهبود خواب با کنترل آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب یکی از اختلالات شایع در افراد مسن است. آپنه خواب راه هوایی در هنگام خواب را مسدود کرده و تنفس را سخت تر می‌ کند. این اختلال خطر فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش داده و ممکن است بر سلامت شناختی تأثیر بگذارد. اسید اسکوربیک با بهبود عملکرد رگ های خونی، آپنه خواب را تسکین داده و به بهبود خواب کمک خواهد نمود.

مزایا اسید اسکوربیک بر بهبود خواب با کاهش اضطراب و استرس

تنش عضلانی یکی از علائمی است که در هنگام خوابیدن براثر استرس ایجاد می گردد. درواقع اضطراب و استرس می تواند موجب بیداری شده و از خوابی راحت ممانعت کند. اسید اسکوربیک برای استرس و آرامش در خواب می تواند موثر عمل کند. سطوح استرس را می توان با مصرف ویتامین C کاهش داد. ویتامین C سطح اضطراب را کاهش داده و موجب افزایش تمرکز می شود.

در نهایت مزایا کاربرد اسید اسکوربیک بر بهبود خواب بسیار موثر بوده و این ماده را می توان برای بهبود کیفیت خواب مورد استفاده قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا