Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آیا بتا کاروتن همان ویتامین آ است؟

ویتامین آ یکی از ویتامین‌های مهمی است که در سلامت نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین آ محلول در چربی بوده و از خانواده  کاروتنوئیدهاست. بتا کاروتن نیز ماده ای طبیعی است که به عنوان پیش ساز ویتامین آ شناخته می‌شود. درواقع روده کوچک حاوی آنزیمی است که می تواند بتا کاروتن را با ویتامین آ جایگزین کند. از خواص بتا کاروتن می توان به ممانعت از ضعف قوه بینایی اشاره نمود. بتا کاروتن در سبزیجات قرمز، نارنجی و زرد رنگ وجود داشته و به‌عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می‌شود. از ویژگی و خواص بتا کاروتن مبارزه با رادیکال های آزاد و تامین سلامت عمومی بدن است. این ویژگی ها موجب شده است تا از مکمل بتا کاروتن، کپسول بتا کاروتن، پماد بتا کاروتن و… بسیار استفاده شود. قیمت بتاکاروتن با توجه به نوع محصول و برند تجاری آن متفاوت است.

برای خرید انواع مکمل و کپسول بتا کاروتن می توان به داروخانه های سراسر کشور مراجعه کرده و این محصول را به‌راحتی مصرف نمود.

بتا کاروتن یا ویتامین آ چیست

رتینول یا ویتامین A از ویتامین های مهم محلول در چربی بوده که از ترکیباتی به نام رتینوئیدها ساخته شده است. کاروتنوئید فرم های فعال ویتامین آ بوده و به چند صورت در طبیعت موجود هستند. پیش سازهای ویتامین A در طبیعت وجود داشته که بتا کاروتن نیز از آن جمله محسوب می شود. بتاکاروتن توسط آنزیم دی اکسیژناز موجود در دیواره روده کوچک به ویتامین A یا رتینول تبدیل می‌گردد. توجه شود که در صورت دریافت بتاکاروتن بالا از رژیم غذایی، میزان جذب آن کاهش خواهد یافت. درواقع اگر فرد به‌اندازه کافی ویتامین A داشته باشد، تبدیل بتاکاروتن کاهش خواهد یافت. قیمت بتاکاروتن در مکمل ها به برند تجاری محصول وابسته است.

ویتامین آ ویتامینی محلول در چربی است. بنابراین جذب آن در روده‌ها به هضم چربی وابسته خواهد بود. بنابراین افرادی که در هضم چربی‌ها با مشکل مواجهند، باید میزان بیشتری از ویتامین A دریافت نمایند. ویتامین آ محلول در چربی بوده و می‌تواند در کبد و بافت های چربی ذخیره گشته و در زمان کمبود مصرف مورد استفاده قرار گیرد.

خواص بتا کاروتن

کاهش خطرات ابتلا به سرطان

رژیم های غذایی غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند از بدن در برابر سرطان های خاصی محافظت کنند. سرطان پستان قبل از یائسگی و سرطان ریه و سرطان لوزالمعده ازجمله این سرطان ها هستند.

تاثیر بتاکاروتن در سلامت چشم

رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئیدها همچون بتاکاروتن موجب ارتقا سلامت چشم شده و از بروز بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (کاهش بینایی) محافظت می‌کند. حتی نشان داده شده است که داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید در خون مانند بتاکاروتن تا ۳۵ درصد خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای پیشرفته مرتبط با سن را کاهش خواهد داد.

سلامت پوست

مصرف بتاکاروتن موجب تقویت پوست شده و این به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی بتاکاروتن است. مطالعات نشان داده است که دریافت مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجب می‌شود تا سطح دفاعی پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید بالا رفته و ظاهری زیبا و سفت برای پوست به ارمغان آید.

بتا کاروتن همان ویتامین آ

بدن انسان می‌تواند بتاکاروتن را تبدیل به ویتامین آ کند. بنابراین کاروتنوئید فوق پیش سازی برای ویتامین آ محسوب می شود. ویتامین آ موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و پوست می گردد. بنابراین مصرف این ویتامین از اهمیت زیادی در سلامت برخوردار است.

مکمل بتا کاروتن

در بسیاری از مکمل های غذایی مانند انواع مولتی ویتامین ها، قرص روغن کبد ماهی و… بتاکاروتن وجود دارد. مصرف ویتامین آ تا ۱۵۰۰ میکروگرم در روز برای بیشتر بزرگ‌سالان بلامانع و مفید است. مقدار ویتامین آ در بعضی مکمل ها با واحد میکروگرم و در برخی دیگر با واحد IU نوشته می‌شود. هر IU معادل با ۰.۳ میکروگرم است. همچنین ویتامین A در بسیاری از کرم های روز و شب نیز استفاده می‌شود. جهت ترمیم پوست، رفع چین و چروک، رفع جوش و آکنه و… از این ماده استفاده می‌شود. قیمت بتاکاروتن با توجه به برند تجاری آن متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا