Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص یدید پتاسیم چیست؟ – میزان مصرف و نحوه نگهداری آن

قرص یدید پتاسیم داروی درمانی موثر برای تیروئید پرکار و محافظت از این غده در برابر تابش های رادیواکتیو است. اثرات اشعه رادیواکتیو یا به صورت استنشاقی و یا خوردن می تواند موجب ایجاد خطرات جدی به افراد شود. به عنوان مثال قبل از این که حوادث نیروگاه هسته ای رخ دهد که موجب انتشار رادیواکتیو می شود، داروی یدید پتاسیم تجویز می شود. قیمت یدید پتاسیم با توجه به کاربرد حساس آن، درصد خلوص و تولید در شرکت های مختلف، متفاوت است. با نوع عملکرد قرص یدید پتاسیم در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک آشنا می شویم.

یدید پتاسیم چیست؟

پتاسیم یدید نمکی معدنی از ید پایدار (غیررادیواکتیو) بوده و به صورت پودری سفید رنگ است. این ماده مزه تلخ و شوری داشته و قابلیت انحلال در آب، استون و الکل را دارد. پتاسیم یدید در ۶۸۱ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۱۳۳۰ درجه سانتی گراد به جوش می آید. این ماده شبیه به سدیم کلراید بوده و ساختاری مکعبی دارد. اگر این نمک در مقابل نور و رطوبت قرار گیرد، اکسید شده و تولید ید مولکولی می کند. در حالت ناخالص رنگ آن از سفید به زرد تغییر می کند.

پتاسیم یدید را می توان از ترکیب هیدروکسید سدیم با ید تولید کرد. با حل شدن بلور پتاسیم یدید در آب، محلول اشباع شده ای به دست می آید که SSKI نامیده می شود. محلول SSKI حاوی یک گرم پتاسیم یدید در یک میلی لیتر است. دما تنها پارامتری است که روی غلظت محلول یدید پتاسیم موثر است.

قرص یدید پتاسیم

قیمت یدید پتاسیم می تواند تحت تاثیر نوع کاربرد آن باشد که بسیار حساس بوده و برای محافظت از غده تیروئید در برابر ید رادیواکتیو و نه عناصر رادیواکتیو است. یدید پتاسیم برای مصرف دارویی، به صورت قرص، محلول و شربت است. قرص یدید پتاسیم می تواند به صورت بدون پوشش و یا قرص آهسته رهش پوشش دار روده ای باشد. از نوع پوشش دار این قرص ها به جهت عوارض جدی، زیاد استفاده نمی شود. در مواردی که از این قرص ها استفاده می شود، یکی برای آماده کردن غده تیروئید قبل از عمل جراحی تیروئید است. برای تامین کمبود ید در بدن افراد، رفع برخی از بیماری های پوستی و مقابله با عفونت های قارچی نیز از پتاسیم یدید به کار گرفته می شود.

قرص یدید پتاسیم
قرص یدید پتاسیم

نحوه مصرف قرص یدید پتاسیم

عوارضی چون ناراحتی معده در مصرف قرص پتاسیم یدید ایجاد می شود، به همین جهت بهتر است این قرص را همراه یا بعد از غذا و همراه با یک لیوان شیر مصرف کنید. به این ترتیب که قرص در نصرف لیوان شیر حل کرده و به طور کامل مصرف کنید. در زمانی که مصرف این دارو جهت قرارگیری در برابر اشعه رادیواکتیو مصرف می شود، باید با نظر پزشک باشد. تا زمانی که همچنان خطر در معرض بودن این اشعه وجود دارد، روزی یکبار از آن مصرف کنید. با مصرف بیش از اندازه و بیش از مدت تعیین شده، عوارض جدی پیش می آید.

مقدار و دوز مصرفی این دارو متناسب با بیماری و همچنین سن افراد متفاوت است. به طوری که در بزرگسالان و نوجوانان بیش از ۷۰ کیلوگرم، ۱۳۰ میلی گرم و یکبار در روز استفاده می شود.

نحوه نگهداری و عوارض یدید پتاسیم

قرص های پتاسیم یدید را در بسته بندی های جعبه ای و به دور از گرما، نور و حرارت نگهداری می کنند. این دارو باید از یخ زدگی محافظت شده و به دور از دسترس کودکان قرار داده شود. برای خرید به صرفه تر قیمت یدید پتاسیم می توان به مراکز خرید معتبر مراجعه شود تا از کیفیت داروی خریداری شده مطمئن باشیم. از جمله عوارض شایع این ماده، استفراغ، اسهال، درد شکم، تورم غدد بزاقی و بثورات پوستی است. در دوران بارداری بهتر است مصرف آن با نظر پزشک صورت گیرد. در موارد غیرضروری، با مصرف یدید پتاسیم، کم کاری تیروئید و یا تیروئید موقتی یا دایمی بروز می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا