Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

نقش الیاف شیشه ای در پانل های مقاوم در برابر حریق چیست

نقش الیاف شیشه ای در پانل های مقاوم در برابر حریق برای بالا بردن میزان مقاومت آن ها در برابر آتش است. الیاف شیشه از جنس شیشه بوده و به صورت تارهایی ظریف با قطر ۵ تا ۲۵ میکرون و طول بلند و نامحدود هستند. در ساختار الیاف شیشه، ساختمان شیشه مقاوم بوده و در کشتی ها برای بالا بردن مقاومت آن ها و در تقویت کامپوزیت ها به کار برده می شود. از خواص الیاف شیشه، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و عدم تاثیر باکتری ها، قارچ ها و جانوران دیگر روی آن است. همچنین الیاف شیشه، رطبت جذب نمی کند. از این ماده می توان در ساخت قطعات الکتریکی استفاده کرد زیرا در برابر جریان الکتریسیته عایق خوبی است. در عین مقاوم بودن، الیاف شیشه، انعطاف پذیر بوده و از آن در بدنه خودروها و هواپیماها به کار گرفته می شود.

از الیاف شیشه به عنوان ضد حریق نیز استفاده می شود. قیمت الیاف شیشه ارزان بوده و به همین جهت با توجه به انواع خصوصیات آن به وفور استفاده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک می تواند اطلاعاتی مختصر درباره نقش الیاف شیشه ای در پانل های مقاوم در برابر حریق می دهد.

نقش الیاف شیشه ای در پانل های مقاوم در برابر حریق

پانل های مقاوم در برابر حریق انواع مختلفی داشته و از ترکیبات مختلفی تشکیل شده اند. یکی از انواع این پانل ها، پانل گچی مقاوم در برابر حریق است که از گچ و الیاف شیشه (فایبر گلاس) تشکیل شده است. به علت ارزان بودن قیمت الیاف شیشه، استفاده از این پانل ها مقرون به صرفه است. مزیت اصلی کاربرد این پانل ها، مقاوم بودن در برابر آتش تا حد ۳۰ دقیقه تا ۱۸۰ دقیقه است. همچنین با تغییر دما در این پانل ها، انبساط و انقباض کمی رخ می دهد.

نقش الیاف شیشه ای در پانل های مقاوم در برابر حریق
نقش الیاف شیشه ای در پانل های مقاوم در برابر حریق

از مزایای دیگر این نوع پانل ها، سازگاری با محیط زیست، جذب صورت آکوستیک، سبک بودن، ساختار خشک داشتن و این که به راحتی نصب می شود، بعد از نصب می توان آن را رنگ آمیزی کرد و … است.

از پانل های مقاوم در برابر آتش، در پوشش سقف کاذب، دیوار زون حریق، پوشش ستون ها، تیرهای فولادی، محیط های داخلی منازل مسکونی، تجاری و صنعتی و در محل های نفوذ پذیر آتش استفاده می شود.

انواع الیاف شیشه

انواع مختلفی از الیاف شیشه وجود دارد. E-glass (به عنوان یک عایق الکتریکی)، C-glass (الیافی که مقاومت شیمیایی خوبی دارد)، S-glass (الیافی با مقاوت مکانیکی بالا)، M-glass (الیاف با مدول بالا)، D-glass (الیاف با ثابت دی الکتریکی بالا) و ECR الایف با مقاومت خوردگی بالا است.

همچنین الیاف شیشه به شکل های مختلفی چون به صورت نخ، رشته ای، پارچه ای در انواع بافت ها (ساده، ساتینی و …)، سوزنی و نمدی، نواری، سه بعدی (ترکیبی از سوزنی، پارچه ای زاویه دار و رشته ای) و … وجود دارد.

تولید الیاف شیشه

برای تولید الیاف شیشه، ابتدا مواد خام آن که ماسه سیلیس است، آماده می شود. برای ساخت آن از مواد شیمیایی دیگر به مقدار بسیار کم استفاده می شود که با هم مخلوط و برای کوره آماده می شود. بالا بودن دمای کوره، باعث ذوب شدن اجزای مخلوط شده و ترکیب به صورت شیشه مذاب در می آید. بعد از جریان شیشه مذاب روی سینی های پلاتینی مقاوم حرارتی، آن ها از داخل روزنه هایی به نام بوشینگ بیرون کشیده می شوند. با این روند، قطر آن ها به صورت مشخص شده ای نازک می شود. تشکیل الیاف ها بعد از خنک شدن جریان ها به کمک آب و هوا، صورت می گیرد. سپس الیاف مو با کمک مخلوط شیمیایی پوشش داده می شود، به عبارتی آهار زده می شود.

قیمت الیاف شیشه می تواند از روند تولید آن و همچنین برند شرکت های مختلف تاثیرپذیر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا