Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پنج نوع از محصولات الیاف شیشه کاربردی در ساخت کامپوزیت ها

پنج نوع از محصولات الیاف شیشه یا فایبرگلاس که کاربردهای متنوعی دارند، عبارتند از E-glass (به عنوان یک عایق الکتریکی)، C-glass (الیافی که مقاومت شیمیایی خوبی دارد)، S-glass (الیافی با مقاوت مکانیکی بالا)، D-glass (الیاف با ثابت دی الکتریکی بالا) و ECR الایف با مقاومت خوردگی بالا است. به طور کلی الیاف شیشه یا فایبرگلاس، به الیاف و یا پلاستیک های تقویت شده ای گفته می شود که به شکل ورقه ای صاف و به صورت پارچه ای بافته می شود. با توجه به نوع کاربرد الیاف شیشه، این مواد را می توان از انواع مختلف شیشه ساخت. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به شناخت پنج نوع از محصولات الیاف شیشه پرداخته می شود که در ساخت کامپوزیت ها استفاده می شود.

انواع الیاف شیشه چیست؟

الیاف شیشه سبک، قوی و محکم بوده و می تواند به شکل های مختلفی قالب گیری شود. به دلیل این خاصیت فوق العاده، از فایبرگلاس در ساخت وان حمام، قایق، هواپیما، سقف، ساخت و ساز، مهندسی عمران و … استفاده می شود. با توجه به نوع ساخت الیاف شیشه می توان آن را به انواع زیر دسته بندی کرد.

انواع الیاف شیشه چیست؟
انواع الیاف شیشه چیست؟

الیاف شیشه E-glass

معمول ترین نوع الیاف شیشه موجود در بازار از این نوع است که نزدیک ۸۰ تا ۹۰ درصد تولیدات GERP را به خود اختصاص می دهد. کاربرد الیاف شیشه از این نوع که از حداقل مواد قلیایی استفاده می شود، در صنعت برق به عنوان مقاومت های الکتریکی و همچنین مقاوم سازی سازه ها است. به جهت ارزان بودن الیاف شیشه E-glass، بازار خرید و فروش آن رونق زیادی دارد.

الیاف شیشه C-glass

در ترکیب این نوع از الیاف شیشه، آهک سوددار و بور و سیلیکات وجود دارد. کاربرد الیاف شیشه از این نوع در محیط هایی با مواد شیمیایی خورنده، زیاد است. با توجه به بالای این نوع از الیاف شیشه در برابر خوردگی اسیدی، به عنوان پوشش سطحی خطوط لوله و پوشش سطحی مخازن به کار برده می شود. همچنین از این الیاف برای مسطح کردن بتن استفاده می شود.

الیاف شیشه S-glass

مقاومت و مدول الاستیسیته این نوع از الیاف شیشه، زیاد بوده و کاربرد آن در صنعت هوا و فضا برای پوشش موشک ها و قطعات هواپیمایی به کار می رود. یکی از خواص این الیاف، عملکرد حرارتی مناسب آن بوده و به این دلیل در هنگام تولید نیاز دارد که به طور خاصی کیفیت آن کنترل شود. گران ترین نوع الیاف شیشه، S-glass است و این باعث خرید و فروش پایین آن شده است.

الیاف شیشه A-glass

الیاف شیشه A-glass به جهت این که در ترکیب خود دارای درصد زیادی مواد قلیایی است، استفاده نشده و به طور کلی از چرخه ی تولید خارج شده است.

ویژگی های انواع الیاف شیشه

یکی از خواص الیاف شیشه، بالا بودن مقاومت آن است که برای عملکرد بالا استفاده می شود. عایق الکتریکی بودن از خواص دیگر این نوع الیاف شیشه است که حتی در نوع کم ضخامت نیز وجود دارد. فایبر گلاس به عنوان ماده ای غیرقابل احتراق، از آن پشتیبانی نکرده و به انتشار احتراق نیز کمک نمی کند. همچنین با قرارگیری در مقابل گرما، مواد سمی ایجاد نمی کند. این ماده پایداری ابعادی بالایی داشته و دچار پوسیدگی نمی شود.

کاربرد الیاف شیشه در واشرهای صنعتی به دلیل بادوام بودن، ایمن بودن و عایق حرارتی بودن بالا، فراوان است. علاوه بر عایق بودن، از ماشین آلات محافظت کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. در صنعت نوشیدنی برای خطوط بطری و در  فلزات و معادن، برای ساخت توری از این ماده استفاده می شود. در ساخت کیت ها و قطعات خودرو و بدنه آن ها و در خمیر و کاغذ به کار برده می شود.

کاربرد الیاف شیشه در اسکله ها به جهت ایمن بودن آن از محیط های شورخورده و عدم زنگ زدگی است. در تولید برق نیز این ماده کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا