Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

مونو کلسیم فسفات چیست و نام اختصاری آن کدام است؟

مونو کلسیم فسفات که با نام اختصاری MCP شناخته می‌شود، ماده ای صنعتی محسوب می گردد. از کاربرد مونو کلسیم فسفات در صنایعی همچون تولید خوراک دام و طیور، صنایع رنگ، صنایع شیمیایی و… استفاده می شود. بعلاوه استفاده از مونو کلسیم فسفات به عنوان یک ماده افزودنی در مواد غذایی سال هاست صورت می پذیرد. انواع مونو کلسیم فسفات در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت مونو کلسیم فسفات در بازار متفاوت بوده و به گرید تولید شده و برند تجاری محصول وابسته است. از گرید غیر خوراکی مونو کلسیم فسفات در تولید کود های کشاورزی فسفاته استفاده می کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با با کاربرد مونو کلسیم فسفات MCP و موارد مصرف و تولید کنندگان این ماده صنعتی آشنا شوید.

مونو کلسیم فسفات چیست

از سال ۱۹۴۰ نیاز به تامین فسفر مورد نیاز دام و طیور مطرح شد. فسفریت، فلوئور و پودر استخوان از گذشته در پرورش دام و طیور استفاده می گردید. امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته که تولید دام و طیور را به شکل صنعتی و مکانیزه انجام می دهند، از فسفر غیرآلی به عنوان مکمل غذایی برای رشد سریع و سالم دام و طیور استفاده می شود. مکمل های غیر آلی مونو کلسیم فسفات و دی کلسیم فسفات نسبت به سایر مواد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این دو ماده در امریکا به صورت ۳۵% مونو کلسیم فسفات و ۶۵% دی کلسیم فسفات مصرف می گردند.

مونوکلسیم فسفات که با نام اختصاری MCP شناخته می شود، ماده ای با فرمول شیمیایی CaH۴P۲O۸ است. این ماده در صنایع دام و طیور، صنعت رنگ، کاشی و سرامیک، صنایع شیمیایی و… استفاده می شود. در مرغ داری ها، دامداری ها و کارخانه های تولید خوراک طیور، این ماده از مواد اولیه و ضروری محسوب می شود.

انواع مونو کلسیم فسفات

این ماده به صورت خشک (AMCP) و هیدراته (MCP) تولید و در بازار موجود است. البته خواص و ویژگی این دو انواع مقداری با یکدیگر متفاوت است.

تولید مونو کلسیم فسفات

این ماده را می توان از واکنش بین اسید فسفریک و ترکیبات حاوی کلسیم نظیر هیدروکسید کلسیم یا کلسیم کربنات با فسفات کلسیم تولید نمود. این ماده پس از تولید، خالص سازی و عرضه می گردد.

مونو کلسیم فسفات خوراکی

این ماده به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود. در تولید محصولاتی همچون پنکیک، پودر کیک های آماده و محصولاتی که نیاز به آزاد سازی سریع کربن دی اکسید دارند استفاده می گردد. بیسکویت ها و کلوچه ها از دیگر مواد غذایی هستند که در تولید آن ها از مونوکلسیم فسفات همراه با سدیم بی کربنات استفاده می شود. این دو ترکیب در واکنش با یکدیگر و در حضور آب دی اکسید کربن آزاد کرده و موجب حجم دهی نان و انواع کیک ها می شوند. توجه شود که سرعت واکنش این ترکیب بسیار بالا بوده و می تواند حجم زیادی دی اکسید کربن آزاد نماید. برای خرید و اطلاع از قیمت مونو کلسیم فسفات خوراکی می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود.

استفاده از مونو کلسیم فسفات در کشاورزی

بیشترین کاربرد مونو کلسیم فسفات در گرید غیر خوراکی مربوط به صنعت کشاورزی و به عنوان کود است. کود مونو کلسیم فسفات دارای کلسیم و فسفات بوده و می تواند این دو عنصر را برای گیاه تامین نماید. این کود با نام سوپر فسفات نیز شناخته شده و از واکنش سنگ های فسفاته با اسید فسفریک تولید می گردد.

محصول حاصل شده از این واکنش سوپرفسفات تریپل نامیده می شود. اما اگر به جای اسید فسفریک از اسید سولفوریک در واکنش استفاده شود، سوپر فسفات ساده حاصل خواهد آمد. برای خرید و یا اطلاع از قیمت مونو کلسیم فسفات در گرید های مختلف می توان به سایت ها و مراکز فروش معتبر مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا