Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص کلسی فیدcalcified  در درمان پوکی استخوان، تقویت استخوان و دندان‌ها مادر در دوران بارداری مصرف می‌شود. قرص کلسی فید حاوی کلسیم، منیزیم برای افزایش جذب کلسیم و زینک و ویتامین دی است. برای ترمیم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان مصرف میشود. قرص کلسی فید برای تامین کلسیم و ویتامین دی زنان باردار و شیرده مناسب است. نشریه جهان شیمی فیزیک از قرص کلسی فیدcalcified  اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار میدهد.

قرص کلسی فید برای چیست

قرص کلسی فید مکملی عالی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری و شیردهی است.

ترکیبات موثر موجود در قرص کلسی فید calcified

این قرص دارای کلسیم کربنات، منیزیم و زینک است. کلسیم و مواد مغذی به ترتیب در دوران بارداری یا شیردهی از مادر به جنین یا نوزاد منتقل می‌شوند و تغییرات متابولیکی را در مادر افزایش می‌دهند.

فواید مصرف قرص کلسی فید calcified چیست

قرص کلسی فید سبب افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از پیر چشمی، اسهال‌ مزمن و افزایش مقاومت بدن در مادر باردار میشود.

ویژگی های قرص کلسی فید

  • تقویت استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان
  • حاوی زینک مناسب برای تقسیم سلولی و سنتز آنزیم‌
  • کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان ناشی از یائسگی
  • تشکیل ماتریکس لازم جهت شکل گیری استخوان‌ها
  • حفظ سلامت مادر و جنین در دوران بارداری
  • مناسب آقایان و بانوان در تمام سنین
  • مناسب جهت مادران شیرده
  • مناسب در سنین رشد

بهترین زمان مصرف قرص کلسی فید

بهترین زمان مصرف همراه با غذاست.

قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

نحوه مصرف قرص کلسی فید

روزانه ۲-۱ عدد قرص همراه غذا و با آب مصرف گردد.

پوکی استخوان پس از بارداری

پوکی استخوان پس از بارداری که با کمردرد و شکستگی مهره مشخص می شود، یک بیماری نسبتا نادر است. برای جلوگیری از پوکی استخوان پس از بارداری و کاهش توده استخوانی در دوران بارداری یا شیردهی، لازم است توده استخوانی کافی در طول دوره رشد به دست آید و توده استخوانی در بزرگسالی حفظ شود. علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان پس از بارداری، برای جلوگیری از پوکی استخوان در آینده و شکستگی‌های شکنندگی در سنین بالا، لازم است زنان جوان را به انجام اقداماتی مانند تغذیه کافی و عادات ورزشی با در نظر گرفتن سلامت استخوان تشویق کرد.

بارداری و شیردهی متابولیسم اسکلتی را در زنان تغییر می دهد. در دوران بارداری، مواد مغذی، به ویژه کلسیم، از مادر به جنین می رسد و پس از تولد، شیردهی به تامین کلسیم نوزادان ادامه می دهد. بنابراین، مادران برای ارضای نیازهای نوزادان باید جذب کلسیم از روده را افزایش دهند و تحلیل استخوان استئوکلاستیک و همچنین استئولیز استئوسیتی برای افزایش تامین کلسیم فعال می‌شوند و در نتیجه توده استخوانی در زنان کاهش می‌یابد.

در دوران بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی می تواند هموستاز اسکلتی را مختل کند. سطح سرمی هورمون پاراتیروئید (PTH) یا پروتئین مرتبط با پاراتیروئید (PTHrP) در طول شیردهی افزایش می یابد. افزایش سطح PTH باعث تمایز و فعال شدن استئوکلاست ها می شود و به دنبال آن افزایش سطح کلسیم سرم به دلیل فعال شدن تحلیل استخوان استئوکلاستیک، که به نوبه خود باعث کاهش توده استخوانی می شود.

زنان پس از یائسگی کاهشی در توده استخوانی نشان می‌دهند. کمبود استروژن ناشی از یائسگی، تحلیل استخوان استئوکلاستیک را فعال می‌کند و منجر به پوکی استخوان می‌شود که اغلب با شکستگی‌های شکنندگی استخوان همراه است. به طور مشابه، پس از زایمان، مادران در وضعیت گذرا یائسگی قرار می گیرند که احتمالا متابولیسم استخوان را تغییر می دهد. گزارش شده است که استئوکلاست ها گیرنده استروژن (ER) را بیان می کنند، و یا از دست دادن استروژن یا کمبود ER در استئوکلاست ها، تحلیل استخوان را در این سلول ها فعال می کند. این تغییرات نه تنها در یائسگی بلکه در زنان باردار یا شیرده نیز رخ میدهد.

هموستاز استخوان با فعالیت یکپارچه استئوکلاست‌های جذب‌کننده استخوان و استئوبلاست‌های استخوان‌ساز تنظیم می‌شود، فرآیندی که «جفت شدن» نامیده می‌شود. افزایش جذب استخوان، تشکیل استخوان را فعال می کند و اگر تنظیم نشود منجر به کاهش توده استخوانی می شود که اغلب در اختلالات اسکلتی مانند پوکی استخوان پس از یائسگی دیده می شود. فعال کننده گیرنده لیگاند کاپا B فاکتور هسته ای (RANKL) نقشی اساسی در تمایز و فعال سازی استئوکلاست ایفا می کند، و فقدان RANKL یا RANK گیرنده آن، استئوکلاستوژنز را به طور کامل لغو می کند. جالب توجه است که سیستم RANKL-RANK برای رشد غدد پستانی در طول شیردهی نیز مورد نیاز است، و موش‌های ماده فاقد RANKL یا RANK می‌توانند باردار شوند اما نمی‌توانند شیردهی کنند.

قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

پوکی استخوان مرتبط با بارداری و شیردهی (PLO) چیست

پوکی استخوان به عنوان یک مشکل مهم در زنان یائسه مطرح است. برخی فرضیه‌ها از تاثیر مصرف مکمل در بارداری و شیردهی بر جلوگیری از پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی زن حمایت می‌کنند. نیاز به کلسیم بالا در دوران بارداری و شیردهی و وضعیت استروژنی پایین این فرضیه ها را تایید می کند. مطالعات متعددی در مورد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما در مورد تأثیر کمک‌کننده بارداری و شیردهی بر پوکی استخوان اتفاق نظر وجود ندارد.

پوکی استخوان یک بیماری متابولیک استخوانی مزمن است که در هر دو جنس ایجاد می شود، اما پوکی استخوان در زنان یائسه از اهمیت بالاتری برخوردار است. تحقیقات سعی در درک بهتر پاتوژنز پوکی استخوان، متابولیسم استخوان و نقش مسیرهای التهابی و همچنین ارتباط با بیماری‌های مزمن پیری برای یافتن راه‌های برتر پیشگیری یا درمان دارند. چندین عامل کمک کننده در تنظیم متابولیسم استخوان و همچنین رسیدن به اوج توده استخوانی در سنین جوان ضروری در نظر گرفته می شوند. بارداری و شیردهی هر دو شرایط فیزیولوژیکی هستند که بیشتر در زنان جوان بالای ۴۰ سال اتفاق می‌افتد و در آنها هموستاز کلسیم بالا است. بارداری و شیردهی به عنوان دو عامل خطر برای پوکی استخوان پس از یائسگی پیشنهاد می شود، اما مطالعات این فرضیه را تایید نمی کنند. مطالعات ۶-۴ درصد از دست دادن استخوان را در طی شش ماه اول شیردهی به دلیل وضعیت هیپواستروژنیک و کاهش کلسیم در شیر مادر نشان می دهد. با این حال، در مورد از دست دادن استخوان در دوران شیردهی یا اثرات طولانی مدت بارداری و شیردهی بر استخوان اتفاق نظر وجود ندارد.

نیاز بالای کلسیم در دوران بارداری و شیردهی زنان را مستعد تحلیل استخوان و متعاقب آن پوکی استخوان می کند. اگرچه تغییرات هورمونی باعث از دست دادن کلسیم و در نتیجه افزایش جذب استخوان می شود، تحلیل استخوان ممکن است پس از زایمان معکوس شود. بنابراین، بارداری و شیردهی می تواند تاثیر دوگانه ای روی استخوان داشته باشد. مفید یا مضر تاثیر نهایی بارداری و شیردهی بر استخوان به وضوح مشخص نیست. بارداری و شیردهی موقعیت های چالش برانگیزی برای هموستاز اسکلتی مادر هستند. تغییرات قابل توجهی در متابولیسم کلسیم و استخوان مادر باید رخ دهد تا کلسیم مورد نیاز برای ساخت اسکلت جنین برآورده شود. این فرآیندها با تغییرات هورمونی تنظیم می شوند و اغلب منجر به تغییرات فیزیکی در اسکلت مادر می شوند.

علاوه بر این، عوامل سبک زندگی که بر سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارند می‌توانند در دوران بارداری و شیردهی تغییر کنند. فعالیت بدنی ممکن است در زنان باردار کمتر از حد معمول باشد، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری، با بیشترین کمبودها در فعالیت های شدید که برای هموستاز استخوان مفید هستند. در مقابل، افزایش وزن ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرمی در طول بارداری سالم در نتیجه افزایش توده لاغر و چربی احتمالا باعث افزایش بار استخوان و مفاصل در طول حرکات روزمره می شود. در حالی که نیازهای تغذیه‌ای در دوران بارداری به طور متوسط ​​افزایش می‌یابد، به نظر می‌رسد که با کاهش همزمان در مصرف انرژی ناشی از کاهش فعالیت بدنی، این امر خنثی می‌شود.

بر این اساس، تغییر کمی در کیفیت رژیم غذایی وجود دارد و تنها افزایش اندکی در دریافت انرژی در دوران بارداری و اوایل شیردهی وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) دریافت کلسیم ۲۰۰ میلی گرم در روز را برای زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار توصیه می کند.

قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

تغییرات هورمونی در دوران بارداری

در دوران بارداری و شیردهی، نیاز مادر به کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز جنین افزایش می یابد. در انسان، این نیاز در دوران بارداری با افزایش جذب کلسیم روده ای و در دوران شیردهی با افزایش جذب کلسیم از استخوان تامین می شود. تحلیل استخوان توسط پروتئین مرتبط با هورمون پاراتیروئید (PTHrP) انجام می شود. PTHrP در حالت غیر باردار عملا وجود ندارد و از سه ماهه اول بارداری تا زمان زایمان افزایش می‌یابد، پس از آن سطح در عرض چند ساعت به شدت کاهش می‌یابد مگر اینکه شیردهی شروع شود. در دوران بارداری، PTHrP هورمون پاراتیروئید (PTH) را سرکوب و جایگزین می‌کند و در نتیجه از هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه و سوم جلوگیری می‌کند.

در طول بارداری، سطوح بالای استرادیول تا حد زیادی جذب استخوان را در پاسخ به افزایش PTHrP سرکوب می کند. در اوایل بارداری، افزایش جذب کلسیم روده ای به نظر می رسد تا حد زیادی نیازهای کلسیم جنین را برآورده می کند، در حالی که نیازهای بیشتر در اواخر بارداری ممکن است به علاوه در زنان با رژیم های غذایی با کمبود کلسیم، جذب استخوان را افزایش دهد. با این حال، از دست دادن استخوان با مکمل کلسیم قابل پیشگیری نیست. سطح استرادیول در دوران شیردهی کاهش می یابد.

پوکی استخوان یک بیماری شناخته شده برای کاهش تراکم استخوان و آسیب به ساختار استخوان است که منجر به افزایش خطر شکستگی می شود. پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماری ها در میان سالمندان و سالمندان است که هزینه های زیادی را بر جامعه تحمیل می کند. تاکنون علیرغم موارد نادر پوکی استخوان مرتبط با بارداری و شیردهی (PLO) که در ایران گزارش شده است، با تشخیص دقیق قابل درمان است.

پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوان توصیف می شود. پوکی استخوان معمولا به تدریج و بدون علامت ایجاد می شود. تنها زمانی کشف می شود که شکستگی رخ دهد. شایع ترین علائم پوکی استخوان شامل شکستگی و درد است. فراوانی پوکی استخوان مرتبط با بارداری و شیردهی (PLO) 4 تا ۸ نفر به ازای هر یک میلیون زن است.

در طول بارداری یا شیردهی، زنان سالم به ندرت تحت تأثیر PLO قرار می گیرند. حاملگی هیچ فاکتور خطری برای شکستگی های پوکی استخوان که معمولا در مهره های سینه ای کمری ایجاد می شود ندارد. PLO تقریباً در ۷۰٪ از زنان در اولین بارداری آنها شناسایی شد.

در طول بارداری، به طور عمده، سه ماهه سوم از نیازهای اسکلت استخوان جنین که در مجموع ۳۰ گرم کلسیم (معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کلسیم روزانه) است، باید از مادر تامین شود.

زنان شیرده روزانه مقدار معمول ۲۱۰ میلی گرم کلسیم را در دوران شیردهی کاهش می دهند. این بدان معناست که پس از شش ماه اول شیردهی، هر زن شیرده در مجموع چهار برابر بیشتر از دوران بارداری کلسیم خود را از دست می دهد.

تا آنجا که به PLO مربوط می شود، افزایش وزن در زنان باردار منجر به کاهش توده استخوانی می شود. همچنین، شکنندگی اسکلتی ممکن است منجر به شکستگی ستون فقرات شود. پوکی استخوان ناشی از بارداری و شیردهی (PLO) بسیار نادر است، اما می تواند باعث شکستگی فشاری شدید مهره ها با کمردرد شود.

موارد منع مصرف و عوارض قرص کلسی فید

افراد مبتلا به سنگ کلیه بایستی مکمل ‌های کلسیم را با نظر پزشک مصرف کنند.

اگر از داروهای ضد صرع و یا دارو خاص استفاده میکنید با پزشک مشورت کنید.

در صورت بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف با پزشک مشورت گردد.

این دارو برای تشخیص، درمان و یا پیشگیری بیماری نیست.

در جای خشک و خنک نگهداری گردد.

قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسی فید calcified چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص کلسی فید چاق کننده است

این قرص به خودی خود چاق کننده نخواهد بود. اما بعلت دارا بودن زینک شاید در افزایش اشتها تاثیرگذار باشد.

بهترین زمان مصرف قرص کلسی فید در بارداری

قرص آهن را از هفته ۱۲ بارداری شروع شود چون خونسازی بیشتر می شود و نیاز به آهن است. مصرف کلسیم از هفته بیستم شروع شود.

قرص کلسی فید خارجی

این قرص مانند دیگر داروها نوع خارجی هم دارد. از داروخانه های معتبر نوع خارجی آن را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا