Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص کیناپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. فشار خون بالا یک بیماری شایع است و در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، رگ های خونی، کلیه ها و سایر قسمت های بدن شود. علاوه بر مصرف دارو، ایجاد تغییر در شیوه زندگی به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. این تغییرات عبارتند از: رژیم غذایی کم چرب و نمک، حفظ وزن مناسب، ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در اکثر روزها، سیگار نکشیدن.

فشار خون بالا اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، قلب و عروق ممکن است به درستی کار نکنند. این می تواند به رگ های خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. از بیماریهای قلبی در نشریه جهان شیمی فیزیک مطالب کاملی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص کیناپریل آشنا میکنیم.

قرص کیناپریل چیست

قرص کیناپریل یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین است. کیناپریل رگ های خونی را شل می کند. این باعث کاهش فشار خون و افزایش خون و اکسیژن به قلب می شود. کیناپریل همچنین برای درمان نارسایی قلبی استفاده می شود یا ممکن است برای سایر شرایط که توسط پزشک تعیین شده است استفاده شود.

موارد مصرف قرص کیناپریل

قرص کیناپریل برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی کمک می کند. این دارو برای درمان نارسایی قلبی نیز استفاده می شود. کیناپریل متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های ACE است.

کیناپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. این دارو در ترکیب با سایر داروها برای درمان نارسایی قلبی استفاده می شود. کیناپریل در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین قرار دارد. این دارو با کاهش برخی از مواد شیمیایی که رگ‌های خونی را سفت می‌کنند، عمل می‌کند، بنابراین خون روان‌تر جریان می‌یابد و قلب می‌تواند خون را به طور موثرتری پمپاژ کند.

نحوه استفاده از قرص کیناپریل

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک یا دو بار در روز مصرف کنید. وعده های غذایی پرچرب ممکن است جذب این دارو را کاهش دهد.

برای کاهش خطر عوارض جانبی این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز را افزایش دهید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

برای درمان فشار خون بالا، ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. برای درمان نارسایی قلبی، ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید.

این دارو حاوی منیزیم است که ممکن است در جذب برخی داروها اختلال ایجاد کند. بخش تداخلات دارویی را ببینید و برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید. اگر وضعیت شما بهتر نشد یا بدتر شد (فشار خون شما بالا ماند یا افزایش یافت) به پزشک خود اطلاع دهید.

کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

نحوه مصرف قرص کیناپریل

کیناپریل به عنوان یک قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. یک یا دو بار در روز مصرف شود. برای اینکه مصرف کیناپریل را به خاطر بسپارید، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید. کوناپریل را طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آن مصرف نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

احتمالا پزشک شما را با دوز کم کوئیناپریل شروع می کند و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد، نه بیشتر از یک بار در هر ۱ یا ۲ هفته.

کیناپریل فشار خون بالا و نارسایی قلبی را کنترل می کند اما آنها را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف کیناپریل را ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک خود مصرف کیناپریل را قطع نکنید.

مصرف بیش از حد: اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

اقدامات قبل از مصرف کیناپریل

آنها باید بدانند که آیا شما یکی از این شرایط را دارید:

  • بیماری قلب یا عروق خونی
  • بیماری سیستم ایمنی مانند لوپوس یا اسکلرودرمی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • فشار خون پایین
  • تورم قبلی زبان، صورت یا لب ها همراه با مشکل در تنفس، مشکل در بلع، گرفتگی صدا، یا سفت شدن گلو
  • واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به کیناپریل، سایر مهارکننده‌های ACE یا داروها، زهر حشرات، غذاها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده
  • باردار یا تلاش برای باردار شدن
  • شیر دادن

دیگر اقدامات احتیاطی قبل از مصرف کیناپریل

اگر به قرص کیناپریل حساسیت دارید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. سایر مهارکننده‌های ACE مانند بنازپریل، رامیپریل (آلتاس)، و تراندولاپریل (ماویک، در تارکا)؛ هر داروی دیگری؛ یا هر ماده موجود در قرص کیناپریل.

اگر والزارتان و ساکوبیتریل (انترستو) مصرف می کنید یا در ۳۶ ساعت گذشته مصرف آن را قطع کرده اید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر از والزارتان و ساکوبیتریل نیز استفاده می کنید، پزشک به شما خواهد گفت که از کوئیناپریل استفاده نکنید. اگر دیابت دارید و همچنین آلیسکیرن مصرف می کنید، احتمالا پزشک به شما می گوید که از کیناپریل استفاده نکنید.

به پزشک و داروساز خود هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین دیورتیک ها، لیتیوم، مکمل های پتاسیم؛ و تتراسایکلین پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد.

اگر تا به حال در حین مصرف کیناپریل دچار تورم در صورت، گلو، زبان، لب ها، چشم ها، دست ها، پاها، مچ پا یا ساق پا شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک به شما خواهد گفت که کیناپریل مصرف نکنید.

اگر بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی دارید یا تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. دیابت؛ لوپوس؛ یا اسکلرودرمی (بیماری که در آن بافت اضافی روی پوست و برخی از اندام ها رشد می کند).

اگر جراحی می کنید، از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک اطلاع دهید که کیناپریل مصرف می کنید. اسهال، استفراغ، ننوشیدن مایعات و تعریق زیاد سبب افت فشار خون میشود و باعث سبکی سر و غش میشود.

کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض جانبی قرص کیناپریل

عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • درد شکمی با یا بدون تهوع یا استفراغ
  • واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی یا کهیر، تورم دست ها، پاها، صورت، لب ها، گلو یا زبان
  • ادرار تیره
  • مشکل در تنفس
  • سرگیجه، سبکی سر یا غش
  • تب یا گلودرد
  • ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه
  • درد یا مشکل در دفع ادرار
  • به طور غیرعادی ضعیف
  • زرد شدن چشم یا پوست

عوارض جانبی که معمولا نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک گزارش دهید):

  • تغییر در میل جنسی یا عملکرد
  • سرفه کردن
  • دهان خشک
  • سردرد
  • خسته

قرص کیناپریل ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
  • سرفه کردن
  • ناراحتی معده
  • استفراغ

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم را دارید، با پزشک تماس بگیرید:

  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها، چشم ها، دست ها، پاها، مچ پا یا پایین ساق پا
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • تب، گلودرد، لرز و سایر علائم عفونت
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • غش کردن

کیناپریل ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

با تطبیق بدن با دارو، سرگیجه، سبکی سر یا خستگی ممکن است رخ دهد. سرفه خشک، حالت تهوع یا استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: علائم سطح بالای پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته/نامنظم)، غش به پزشک خود اطلاع دهید.

اگرچه کوناپریل ممکن است برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افرادی که مشکلات کلیوی دارند استفاده شود، همچنین ممکن است به ندرت باعث مشکلات جدی کلیوی یا بدتر شدن آنها شود. در حین مصرف کیناپریل، پزشک عملکرد کلیه شما را بررسی خواهد کرد. اگر علائمی از مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به ندرت سبب بیماری جدی کبد میشود. در صورت داشتن علائم آسیب کبدی، مانند: تهوع/استفراغی که متوقف نمی شود، از دست دادن اشتها، درد معده/شکم، زردی چشم/پوست، ادرار تیره فورا به پزشک کمک کنید.

واکنش آلرژیک نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قبل از مصرف کیناپریل

اگر به دارو حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید. یا سایر مهارکننده های مانند بنازپریل)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: سابقه واکنش آلرژیک شامل تورم صورت/لب ها/زبان/گلو (آنژیوادم)، روش های تصفیه خون (مانند آفرزیس LDL، دیالیز)، سطح بالای پتاسیم در خون، بیماری های کبدی.

تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث کم آبی بدن شود و خطر سبکی سر را افزایش دهد. مایعات کافی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

این دارو سطح پتاسیم را افزایش میدهد. قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
کیناپریل (Quinapril) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

تداخلات دارویی قرص کیناپریل

تداخلات دارویی بر نحوه عملکرد دارو تاثیر دارد یا خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد. برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، تزریق طلا، لیتیوم، ساکوبیتریل، داروهای خاصی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند/خطر عفونت را افزایش می‌دهند (مانند اورولیموس، سیرولیموس)، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم را افزایش دهند.

این دارو حاوی منیزیم است که می تواند با توانایی بدن شما در جذب برخی داروها تداخل ایجاد کند، به خصوص اگر آنها را در همان زمان مصرف کنید. این داروها شامل آنتی بیوتیک های کینولون (مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین)، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین (مانند داکسی سایکلین، مینوسیکلین)، داروهای تیروئید (مانند لووتیروکسین) و داروهای پوکی استخوان (بیس فسفونات ها مانند آلندرونات) هستند. این فهرست کامل نیست. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه مدت بین دوزها صبر کنید و چه زمانی باید داروهای خود را مصرف کنید.

برخی از داروها دارای ترکیباتی هستند که فشار خون شما را افزایش میدهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند. (به ویژه محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، کمک‌های رژیمی یا NSAID‌ها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن).

اگر برای آلرژی به نیش زنبور/زنبور (حساسیت زدایی) تزریق می کنید و همچنین کیناپریل مصرف می کنید، ممکن است یک واکنش بسیار جدی رخ دهد. مطمئن شوید که همه پزشکان شما می دانند از چه داروهایی استفاده می کنید.

کیناپریل را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

ساکوبیتریل؛ والزارتان

این دارو همچنین ممکن است با موارد زیر تداخل داشته باشد:

  • دیورتیک ها
  • اورولیموس
  • لیتیوم
  • داروهای فشار خون بالا
  • NSAID ها، داروهای ضد درد و التهاب، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • مکمل های گیاهی بدون نسخه مانند زالزالک
  • نمک های پتاسیم یا مکمل های پتاسیم
  • جایگزین های نمک
  • سیرولیموس
  • تمسیرولیموس
  • تتراسایکلین

تالادفیل چیست

داروی تادالافیل برای رفع اختلالات جنسی و مشکل نعوظ مردان استفاده میشود.

سیلدنافیل فشار خون را بالا میبرد

سیلدنافیل برای فشار خون ریوی سلول‌های عضلانی دیواره‌ رگ‌های خونی مصرف میشود.

آمپول ویاگرا

زنان در طول زندگی نوسانات زیادی در میل جنسی دارند. مصرف آمپول ویاگرا در بهبود میل جنسی زنان اهمیت دارد.

مواد تشکیل دهنده قرص ویاگرا

مواد تشكيل دهنده دارو عبارت اند از جنسينگ كره اي، جنسينگ، خيار دريايي، زعفران، ولفبري و گياهان موثر

Viagra چيست

ویاگرا (سیلدنافیل) عضلات دیواره رگ های خونی را شل می کند و جریان خون را افزایش می دهد.

هنگام استفاده از قرص کیناپریل باید مراقب چه نکاتی باشیم

برای چک آپ به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. فشار خون خود را طبق دستور بررسی کنید. از پزشک خود بپرسید که فشار خون شما چقدر باید باشد و چه زمانی باید با او تماس بگیرید. اگر متوجه ضربان قلب نامنظم یا سریع شدید، با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

اگر زنان می خواهند باردار شوند یا فکر می کنند باردار هستند، باید به پزشک خود اطلاع دهند.

اگر دچار اسهال شدید، حالت تهوع و استفراغ شدید، یا اگر زیاد عرق می کنید، با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. از دست دادن بیش از حد مایعات بدن می تواند مصرف این دارو را برای شما خطرناک کند.

شما ممکنه سرگیجه یا خواب آلودگی بگیرید. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا هر کاری که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد انجام ندهید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه بر شما تاثیر می گذارد. سریع بایستید یا ننشینید، به خصوص اگر بیمار مسن هستید. این امر خطر سرگیجه یا غش کردن را کاهش می دهد. الکل میتواند شمارا بیشتر خسته و دچار سرگیجه کند. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

از جایگزین های نمک خودداری کنید مگر اینکه پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی به شما گفته باشد.

در طول مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود را برای سرفه، سرماخوردگی یا درد درمان نکنید. برخی از مواد ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا