Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پودر سوربیتول برای چاقی

سوربیتول یا گلوسیتول یک الکل قندی است که بدن ما به آرامی آن را متابولیزه می کند. سوربیتول را می توان در شربت های سرفه، نعناع بدون قند، آدامس، غذاهای رژیمی، نوشیدنی های رژیمی و بستنی ها یافت. سوربیتول به طور طبیعی در برخی از میوه های هسته دار و انواع توت های درختان از جنس Sorbus وجود دارد. سیب و گلابی نیز دارای مقادیر طبیعی سوربیتول هستند. سوربیتول ۶۰ درصد شیرینی خود را حفظ می کند. مصرف شیرینی جات و آدامس با جایگزین های قند ممکن است به کاهش کالری کمک کند. استفاده بیش از حد از شیرین کننده سوربیتول می تواند باعث افزایش وزن و مشکلات دیگر شود. چاقی یک مشکل همه گیر در تمام جوامع است. سبب بروز بیماریهای مختلف میشود. در این مطلب شما را با سوربیتول برای چاقی آشنا میکنیم.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد سوربیتول، ادوانتام، سوربیتول مایع، سوربیتول برای لاغری، پودر سوبیتول و سیکلامات مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با سوربیتول برای چاقی آشنا میکنیم.

سوربیتول چیست

سوربیتول نوعی کربوهیدرات است. در دسته ای از الکل های قندی به نام پلیول ها قرار می گیرد. این ترکیب محلول در آب به طور طبیعی در برخی میوه ها از جمله سیب، زردآلو، خرما، توت، هلو، آلو و انجیر یافت می شود. همچنین به صورت تجاری از شربت ذرت برای استفاده در غذاهای بسته بندی شده، نوشیدنی ها و داروها تولید می شود. از نظر تجاری، سوربیتول برای حفظ رطوبت، افزودن شیرینی و ایجاد بافت به محصولات استفاده می شود.

 

 

مزایا و موارد استفاده سوربیتول

سوربیتول به دلایل مختلفی یک الکل قندی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

اول اینکه، الکل های قند اغلب در غذاها و نوشیدنی ها به جای شکر سنتی استفاده می شود تا محتوای کالری آنها کاهش یابد. سوربیتول حاوی تقریبا دو سوم کالری قند سفره است و حدود ۶۰ درصد شیرینی آن را فراهم می کند.

همچنین به طور کامل در روده کوچک شما هضم نمی شود. آنچه از این ترکیب باقی می ماند از آنجا به روده بزرگ می رود و در عوض تخمیر می شود یا توسط باکتری ها تجزیه می شود و در نتیجه کالری کمتری جذب می شود.

دوم، این شیرین کننده اغلب به غذاهایی که برای افراد مبتلا به دیابت به بازار عرضه می شود، اضافه می شود. به این دلیل است که در مقایسه با غذاهایی که با شیرین کننده های سنتی مانند قند سفره تهیه می شوند، هنگام مصرف تاثیر بسیار کمی بر سطح قند خون دارد.

سوم، بر خلاف شکر سفره، الکل های قند مانند سوربیتول در ایجاد حفره ها نقشی ندارند. این یکی از دلایلی است که آنها اغلب برای شیرین کردن آدامس‌های بدون قند و داروهای مایع استفاده می‌شوند.

الکل های قندی مانند سوربیتول ممکن است برای سلامت دهان مفید باشد. این بر اساس مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد سوربیتول ممکن است خطر پوسیدگی را در مقایسه با قند سفره کاهش دهد، اگرچه نه به اندازه سایر الکل‌های قندی.

در نهایت، به تنهایی به عنوان یک ملین برای مبارزه با یبوست استفاده می شود. هیپراسموتیک است، به این معنی که آب را از بافت های اطراف به روده بزرگ می کشد تا حرکات روده را تقویت کند. برای این منظور می توان آن را در اکثر خواربارفروشی ها و داروخانه ها بدون نسخه خریداری کرد.

مصرف بیش از حد شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی مثل سوربیتول باعث چاقی میشود. میزان مصرف مجاز شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی مشخصی نیست. مصرف شیرین کننده مصنوعی مثل سوربیتول برای چاقی و اضافه وزن مناسب نیست.

پودر سوربیتول برای چاقی
پودر سوربیتول برای چاقی

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی در مصرف سوربیتول

مصرف سوربیتول یا سایر الکل های قندی در مقادیر زیاد می تواند باعث نفخ و اسهال در برخی افراد شود، به خصوص اگر عادت به مصرف منظم آنها نداشته باشید. این می تواند یک نتیجه ناخوشایند برای برخی باشد، اما اثر مطلوب برای کسانی که از آن برای تقویت فعالیت روده استفاده می کنند.

خوشبختانه، سایر عوارض جانبی سوربیتول غیر معمول به نظر می رسد. شایع ترین شکایت گزارش شده اسهال است. اگرچه ممکن است با گرفتگی شکمی یا حالت تهوع همراه باشد.

با این حال، در حالی که برخی از ملین ها می توانند عادت ساز باشند و نباید برای دوره های طولانی استفاده شوند، سوربیتول یک ملین کم خطر و غیر محرک در نظر گرفته می شود.

مقدار مصرف و نحوه مصرف سوربیتول

سوربیتول برای استفاده ملین را می توان هم به عنوان تنقیه رکتوم یا محلول مایع به صورت خوراکی یافت. می توانید آن را به صورت خوراکی با یک لیوان آب یا مخلوط شده با نوشیدنی های طعم دار، با یا بدون غذا مصرف کنید.

دوزهای توصیه شده متفاوت است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اگر ۱۰ گرم یا بیشتر در روز مصرف کنید، احتمال بروز عوارض جانبی ناخواسته بیشتر است. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که سوء جذب با دوزهای ۱۰ گرمی – حتی در بین افراد سالم – بیشتر است.

مصرف بیش از حد سوربیتول عوارض شدید گوارشی ایجاد میکند. اگر فکر می کنید سوربیتول برای چاقی مناسب نیست. در مصرفش اعتدال رعایت شود.

فعل و انفعالات سوربیتول

سوربیتول را با کلسیم یا سدیم پلی استایرن سولفونات مصرف نکنید. انجام این کار می تواند باعث تعاملی شود که منجر به مرگ بافت روده می شود. اگر سوربیتول را برای کاهش یبوست مصرف می‌کنید. از مصرف همزمان سایر ملین‌ها خودداری کنید.

جایگزین برای سوربیتول

اگر به دنبال جایگزینی برای سوربیتول برای ایجاد اثرات ملین هستید، چندین گزینه کم خطر در دسترس هستند. مشابه ترین جایگزین ها، سایر الکل های قندی مانند اریتریتول یا زایلیتول هستند که معمولا در آدامس ها و نوشیدنی های رژیمی استفاده می شوند.

سایر غذاهایی که ممکن است اثرات ملین مشابهی داشته باشند عبارتند از:

دانه های کتان و چیا: اینها به ترتیب حاوی ۸ تا ۱۰ گرم فیبر تقویت کننده مدفوع در هر ۱/۴ فنجان یا ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) هستند.

کفیر: یک محصول شیر تخمیر شده غنی از پروبیوتیک است که می تواند نظم و سرعت عبور روده را افزایش دهد، رطوبت را افزایش دهد و مدفوع شما را حجیم کند.

روغن کرچک: این ملین طبیعی که مدت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت از دانه‌های کرچک گرفته می‌شود که مملو از اسید ریسینولئیک تقویت‌کننده حرکت روده است.

میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا مانند انواع توت ها و سبزیجات برگدار می توانند خروجی مدفوع را افزایش دهند.

پودر سوربیتول برای چاقی
پودر سوربیتول برای چاقی

حبوبات: لوبیا، نخود، عدس، نخود و بادام زمینی سرشار از فیبر و ترکیب اسید بوتیریک هستند که هر دوی آنها منظم بودن را افزایش می دهند.

آلو و سیب: اینها منابع طبیعی سوربیتول هستند. توجه داشته باشید که ممکن است برای کسانی که از رژیم غذایی کم FODMAP پیروی می کنند، گزینه های خوبی نباشند.

سنا: این گیاه از گیاه سنا الکساندرینا مشتق شده است و در بسیاری از ملین های رایج بدون نسخه یافت می شود.

آلوئه ورا: لاتکس آلوئه ورا اغلب به عنوان ملین استفاده می شود. این پر از آنتراکینون گلیکوزید است. ترکیباتی هستند که آب را به روده ها می کشند و دستگاه گوارش شما را تحریک می کنند.

سیترات منیزیم این ملین و مکمل غذایی رایج حرکات روده را تقویت می کند.

قهوه: این نوشیدنی یک محرک طبیعی روده است که حرکت ماهیچه های روده را در بسیاری از افراد تحریک می کند.

پوسته اسفرزه: منبع غنی از فیبر محلول می تواند به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک کند.

سوربیتول همچنین ممکن است همراه با رژیم غذایی غنی از فیبر و مواد غذایی تشکیل دهنده مدفوع برای حفظ منظم بودن روده استفاده شود. در مصرف سوربیتول رعایت شود. زیرا سوربیتول برای چاقی مناسب نیست چون سبب افزایش وزن میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا