Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

 

قدمت سگ نژاد کن کورسو به روم باستان و شهر مولوسر یا مولوس برمی گردد و نام او نیز به معنای سگ محافظ، در زبان لاتین است. این سگ اصیل، با اعتماد به نفس، هوشمند و قابل آموزش است و در نگاه اول ترسناک به نظر می رسد. به این سگ ها، ماتسیف (بولداگ) ایتالیایی، کان کورسو یا کانه کورسو نیز می گویند و سر بزرگ و بدن عضلانی دارند. کانه کورسو ها سگ های بسیار وفاداری هستند و قاطعانه و با اراده از صاحبشان حفاظت می کنند. اگر به خوبی به این سگ های نگهبان آموزش بدهیم و اجتماعی شوند، ارتباط خوبی با غریبه ها و سایر حیوانات برقرار می کنند.

مشخصات اخلاقی و ظاهری، قیمت، خرید و فروش، تغذیه، بیماری ها و نحوه مراقبت از سگ نژاد کن کورسو، از جمله موضوعاتی است که می خواهیم در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره شان بحث کنیم. در مقالات دیگر این نشریه می توانید درباره نژاد های دیگر سگ ها از جمله نژاد سنت برنارد، کانگل، ولش کورگی، فرنچ بولداگ، لابرادور رتریور، جک راسل تریر، داگو آرژانتینو و باکسر و نژاد های محبوب گربه مطالعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد کن کورسو

در یونان باستان قبیله ای به نام مولوسی وجود داشت که سگ های مولوسر یا مولوس  را که سگ های نگهبان درشت و کاری بودند، پرورش می دادند. این سگ ها از نوع ماتسیف بودند و در لشکر کشی هایی که جزایر یونان را غارت کردند، بعضی از افراد این سگ ها را به ایتالیا آوردند و با نژاد های بومی ایتالیایی آمیزش دادند که در نتیجه این آمیزش، ماتسیف های ناپلی و اجداد کین کورسو به وجود آمدند.

 فعالیت های نژاد کن کورسو در گذشته

در گذشته اجداد کن کرسو ها راه دشمنان را باز می کردند و این کار را از طریق بستن روغن های شعله آور به پشتشان و رفتن در میان دشمنان انجام می دادند. البته امروزه گمان می کنند که اجداد کین کورسو ها بزرگ تر و سنگین تر از کورسو های امروزی بودند. در قرن ۵ میلادی که امپراطوری های غربی منحل شدند، لژیونر های ایتالیایی و سگ هایشان به انجام کارهایی از جمله کشاورزی، دامداری، محافظت از خانه ها و مزارع و شکار گراز های وحشی پرداختند. با تاثیر گذاری کشاورزی مکانیزه، تحولات سیاسی و اقتصادی جمعیت سگ های کین کورسو کاهش یافت به طوری که تا اواسط قرن ۲۰ این نژاد تقریبا منقرض شد.

احیا نژاد کن کورسو

در دهه ۱۹۷۰ بود که گروهی از ایتالیایی ها برای نجات نژاد کورسو به پا خواستند و انجمن آموراتی کین کورسو (جامعه دوستداران کین کورسو) را در سال ۱۹۸۳ تشکیل دادند. در سال ۱۹۸۸ اولین بار سگ کین کورسو به آمریکا وارد شد و AKC برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ این نژاد ایتالیایی را به رسمیت شناخت.

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید
معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد کن کورسو

در کل کن کورسو ها ظاهری ستبر و عضلانی دارند. سر این سگ ها بزرگ است و جمجمه پهن و گونه های برجسته ای دارند. سگ های این نژاد قدرتمند هستند و استخوان بندی درشتی دارند. گوش های سگ کانه کورسو بلند است که بعضی آن ها را کوتاه می کنند و دم او نیز بلند است که بعضی افراد بعد از تولد آن را با جراحی کوتاه می کنند. این سگ های شکارچی ظاهری خشن و بدنی محکم و ضخیم دارند و با وقار و صلابت راه می روند.

قد، وزن و طول عمر نژاد کین کورسو

وزن کن کورسو های نر بین ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم و وزن کن کورسو های ماده بین ۴۰ تا ۴۵ کیلوگرم است. قد این سگ ها نیز در گونه های نر و ماده با هم متفاوت است و قد کن کورسو های نر بین ۶۳ تا ۷۰ سانتی متر و وزن کن کورسو های ماده بین ۶۰ تا ۶۶ سانتی متر است. سگ های این نژاد در صورتی که مشکل سلامتی خاصی نداشته باشند و تغذیه خوبی داشته باشند، به طور میانگین بین ۹ تا ۱۲ سال عمر می کنند.

پوشش بدن کن کورسو

بدن این سگ ها دو لایه است که لایه داخلی آن سبک و نرم است و در هنگام سرما ضخیم می شود و لایه بیرونی پوست او درخشان و کوتاه است. پوشش بدن کین کورسو ها می تواند به رنگ های مختلفی از جمله خاکستری، سیاه و سفید، قرمز، زغالی، قرمز مایل به آبی، آبی و شاه بلوطی باشد. روی گلو، چانه، قفسه سینه یا انگشتان پای بعضی از سگ های این نژاد، لکه های سفیدی وجود دارد.

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید
معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

خلق و خوی سگ نژاد کن کورسو

این سگ ها کمی پرخاشگر هستند و در برابر هر تهاجمی آماده حمله. این سگ های با اعتماد به نفس، می توانند آموزش ببینند و پتانسیل بسیار خوبی برای رهبری دارند. کن کورسو ها جلوی ولگردی و تنهایی سگ های دیگر را می گیرند. این سگ های مهربان و دوست داشتنی علاقه زیادی به صاحبشان دارند و دوست دارند با انسان ها ارتباط صمیمی داشته باشند.

سازگاری و نحوه رفتار کین کورسو با خانواده

سگ های کین کورسو بدون دلیل منطقی و در شرایط آرام و مناسب پرخاشگر و عصبانی نمی شوند ولی در بعضی از شرایط می توانند عصبانی، پرخاشگر و خطرناک باشند.

رفتار با کودکان و سایر حیوانات

رفتار این سگ ها با کودکان خیلی خوب نیست و بهتر است کودکانتان را با آن ها تنها نگذارید. البته در صورتی که کن کورسو ها را با بچه هایتان بزرگ کنید، این سگ ها با بچه هایتان خو می گیرند و با آن ها خوب رفتار می کنند. این سگ ها کمی خجالتی هستند و از بازی با سایر حیوانات خانگی و غریبه ها خجالت می کشند.

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید
معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

انواع سگ نژاد کن کورسو

سگ های کن کورسو را می توانیم به چند دسته تقسیم کنیم که شامل موارد زیر است.

کن کورسو بلو

این سگ ها به رنگ آبی هستند و به همین دلیل کین کورسو بلو نام دارند و طرفدار زیادی نسبت به سایر سگ های این نژاد دارند. سینه فراخ تر، عضلات پهن تر و طول بیشتری دارند و طول و عرض عضلات آن ها تقریبا با هم برابر است. این سگ های آبی رنگ بسیار آموزش پذیر هستند و خوش اخلاق، فعال، نگهبانی عالی و دیدبانی بی رقیب هستند.

کن کورسو ایتالیانو

این سگ ها رابطه بسیار خوبی با کودکان دارند و به شدت از صاحبشان فرمانبرداری می کنند. کین کورسو های ایتالیانو مدافعان آرامی هستند و در دیدبانی و نگهبانی مهارت خاصی دارند، این سگ ها پرسه زن نیستند و ترجیح می دهند بیشتر وقتشان را در خانه بگذرانند.

کین کورسو ماستیف

ماتسیف های ایتالیایی بزرگ و نیرومند هستند و در گذشته به عنوان سگ های نگهبان و شکاری فعالیت می کردند. این سگ ها، قوی، باهوش و جذاب هستند و دوست دارند چیز های جدیدی یاد بگیرند.

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید
معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد کن کورسو

این نژاد نیز مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که به تعدادی از آن ها می پردازیم. البته سگ هایی که جثه بزرگتری دارند، بیشتر در معرض بیماری ها و مسائل بهداشتی هستند و باید تحت نظر دامپزشک قرار بگیرند.

دیسپلازی مفصل ران

در این عارضه رشد مفصل ران از ابتدای تولد مشکل دارد و باعث می شود که این مفصل کم کم از بین برود. این بیماری تا زمانی که سگ بزرگ شود، آشکار نمی شود و علاوه بر داشتن زمینه ارثی، تحت تاثیر عوامل محیطی مثل چاقی، تغذیه نادرست، فعالیت خیلی کم یا بیش از حد نیز است.

مشکلات چشمی

چشمان بادامی شکل و متوسط سگ کن کورسو کنجکاوی و هوش او را نشان می دهند و بعضی از این سگ ها از مشکلات ارثی چشمی رنج می برند. عارضه های انتروپیون، اکتروپیون و چشم گیلاسی، بین سگ های این نژاد رایج هستند. وقتی پلک سوم حیوان ملتهب و متورم بشود و از خارج کاملا مشخص شود، این حیوان دچار بیماری چشم گیلاسی شده است. در انتروپیون، پلک به داخل برمی گردد و قرنیه دچار خارش می شود که با جراحی قابل اصلاح است. البته این جراحی، خود باعث ایجاد اکتروپیون می شود که در آن پلک پایینی حیوان به سمت پایین کشیده می شود و بافت زیرین آن در معرض هوا قرار می گیرد و می تواند عفونت کند.

بیماری های قلبی

برخی از بیماری های قلبی علائم خاصی ندارند ولی بعضی از آن ها با علائمی از جمله سرفه شدید، بیهوشی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس، کاهش وزن، تغییرات رفتاری، ضعف بدن و عدم توانایی فعالیت زیاد همراه هستند.

نفخ معده

در صورتی که سگ های بزرگی مثل کن کورسو بیش از حد معمول غذا بخورند، دچار نفخ معده می شوند که این وضعیت می تواند تهدید بزرگی برای سلامتی آن ها باشد. به طوری که گاهی نیاز به مداخله و جراحی دارد و برای جلوگیری از وقوع آن صاحبان سگ باید به آن ها اجازه بدهند که بعد از غذا خوردن استراحت کنند و به سگ های خود چند وعده غذایی سبک در طول روز بدهند. برخی از علائم این عارضه شامل حالت تهوع، آشفتگی، ناراحتی و تورم شکمی است.

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید
معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد کن کورسو

  • ناخن های این سگ ها باید مرتبا کوتاه شوند تا در راه رفتن دچار مشکل نشوند و به وسایل خانه آسیب نرسانند.
  •  برای حفظ بهداشت و جلوگیری از ابتلای سگتان به بیماری های دهان و دندان بهتر است حداقل هفته ای یک بار دندان هایش را مسواک بزنید.
  • شما باید به سگ نگبانتان خوب آموزش بدهید و او را به درستی تربیت کنید تا بتواند در بزرگسالی رفتار صحیحی با غریبه ها، سایر حیوانات و کودکان داشته باشد.

فعالیت های بدنی کانه کورسو

این سگ ها حداقل دو بار در روز که بهتر است یک بار آن در شب و یک بار آن در روز باشد، به راه رفتن سریع یا دویدن نیاز دارند. کانه کورسو ها نژاد های مناسبی برای زندگی در آپارتمان نیستند و باید برای انی که بتوانند فعالیت های ذهنی و فیزیکی که لازم دارند را انجام بدهند، فضای کافی و مناسبی را در اختیار داشته باشند.

معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید
معرفی سگ نژاد کن کورسو (کان کورسو یا کانه کورسو)- قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد کان کورسو

تغذیه سگ ها به عواملی چون سن، جنسیت، جثه و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. اگر سگتان را از کسی که حیوانات را پرورش می دهد گرفته اید، بهتر است برنامه غذایی مخصوص او را نیز دریافت کنید. سگ پر انرژی کن کورسو فعالیت زیادی در طول شبانه روز انجام می دهد و بهتر است برنامه غذایی داشته باشد که در آن همه نیاز های بدنش برطرف شود. اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید، غذایی مثل گوشت آبپز برای او مناسب است و اگر می خواهید به او غذای خشک یا کنسروی بدهید، بهتر است از یک برند با کیفیت غذا تهیه کنید.

سگ های کن کورسو بالغ بهتر است روزی چند وعده غذای سبک بخورند و این غذا تمام پروتئین، ویتامین ها، کلسیم و مواد معدنی مورد نیازشان را دربر بگیرد. خوردن غذاهایی که حاوی ذرت هستند، برای سلامتی سگ شما بسیار مضر است و خیلی از سگ ها به این ماده غذایی حساسیت نشان می دهند و نمی توانند آن را هضم کنند. ذرت ممکن است باعث بروز سرطان یا تشنج در آن ها شود.

قیمت و خرید سگ نژاد کن کورسو

قیمت سگ های قدرتمند و دوست داشتنی این نژاد به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. اگر قصد خرید سگ کن کورسو را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او اطمینان حاصل کنید و سگ مورد نظرتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی، تهیه کنید. البته همواره بهتر است حیوانات را به سرپرستی بگیرید تا این که آن ها را بخرید. قیمت خرید سگ کن کورسو در بازار ایران و در این بازه زمانی چیزی بین ۱۷ تا ۲۲ میلیون تومان است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا