Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با مدفوع چرب و راه های درمان آن آشنا کنیم. در زبان علمی به مدفوع چرب، استئاتوره گفته می شود. این عارضه زمانی بروز می کند که چربی بیش از حدی از مدفوع دفع می شود. در این مطلب تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با مدفوع چرب بدانید به شما آموزش داده ایم. پس تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با مدفوع سیاه و تیره را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

مدفوع چرب چیست

عارضه مدفوع چرب با دفع چربی بیش از جد از مدفوع رخ می دهد. این مدفوع حاوی مخلوطی از مواد مغذی هضم نشده است. از جمله مواردی که در مدفوع چرب یافت می شوند، می توان به پروتئین ها، فیبرها و نمک ها اشاره کرد. با توجه به تحقیقات انجام شده، مدفوع همیشه می تواند حاوی موکوسی، سلول‌ های مرده یا هر زائده دیگری باشد که بدن می تواند آن ها را دفع کند. خوب است که زمان اجابت مزاج، به مدل و رنگ مدفوع خود دقت کنید. بسیاری از افراد این کار را انجام نمی دهند و ممکن است متوجه بیماری هایی که به آن مبتلا شده اند نشوند. حجم زیادی از مدفوع را آب تشکیل داده است. از جمله مواد دیگری که در مدفوع وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باکتری ها

چربی ها

فیبر

مخاط

پروتئین

نمک ها

پوشش های سلولی مختلف

این مواد می توانند مدوفع را چرب و لزج کنند. دلیل بروز این عارضه در قسمت بعدی مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب
مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب

دلیل بروز مدفوع چرب چیست

یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد به مدفوع چرب دچار می شوند، مصرف غذاهای بیش از اندازه چرب است. زمانی که شما غذاهای چرب را به مقدار زیاد مصرف کنید، روغن اضافی این غذاها همراه با مدفوع شما دفع شده و آن را چرب می کنند.

یک دلیل مهم دیگر، ابتلا به سوء جذب است. در این بیماری، بدن قادر به جذب صحیح مواد مغذی و چربی های غذاها نیست. همچنین ممکن است صفرا و آنزیم های مربوط به آن که می توانند غذا را هضم کنند، به طور موثر عمل نکنند. وجود چربی در مدفوع، نشان دهنده نقص در سیستم گوارش است. این یعنی دستگاه گوارش شما نمی تواند غذا را به خوبی تجزیه کند. در این شرایط، چربی مفید غذاهای سالم به هیچ عنوان به بدن شما جذب نمی شود و برای شما مشکلاتی ایجاد می کند.

یکی از شایع ترین دلایل بروز سوء جذب، بیماری فیبروز کیستیک است. این بیماری ارثی بوده و بر غدد عرق و مخاطی و همچنین اندام های مختلف بدن از جمله غدد پانکراس تأثیر می گذارد.

اگر مدفوع چرب به دلیل سوء جذب رخ داده باشد، در بیشتر موارد به دلیل مشکلات عملکرد پانکراس رخ می دهد. عملکرد پانکراس در هضم محتوای چربی بسیار مهم است.

عدم کارکرد درست لوزالمعده

یکی دیگر از دلایل مهم سوء جذب که می تواند منجر به مدفوع چرب شود پانکراتیت مزمن است. پانکراتیت در حقیقت همان التهاب لوزالمعده است. لوزالمعده با آزاد کردن آنزیم هایی خاص، در هضم چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها به روده کوچک کمک کند. پانکراتیت مزمن می تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند. برخی از این دلایل عبارتند از اختلال مصرف الکل، سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی است .

همچنین، مدفوع چرب یکی از علائم نارسایی برون ریز پانکراس (EPI) است. این بیماری به وضعیتی گفته می شود که در آن لوزالمعده فرد به اندازه کافی آنزیم های مورد نیاز برای کمک به دستگاه گوارش او را در تجزیه غذا و جذب مواد مغذی نمی سازد یا آزاد نمی کند.

علل دیگر سوء جذب مواد مغذی

به غیر از مواردی که نام برده شد، دلایل دیگری برای بروز سوء جذب و مدفوع چرب وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آترزی صفراوی: این بیماری انسداد مجاری حامل صفرا (مایع که به بدن شما کمک می کند تا مواد زائد خاصی را هضم کند) است که از کبد به کیسه صفرا منتقل می شود.

بیماری سلیاک: زمانی که به گلوتن، پروتئین موجود در گندم و برخی غلات دیگر حساسیت دارید، این بیماری رخ می دهد.

بروز بیماری کرون: این بیماری یکی از چندین بیماری تحت عنوان بیماری التهابی روده و التهاب دستگاه گوارش است.

عدم تحمل لاکتوز: این بیماری به دلیل ناتوانی در هضم قند موجود در محصولات شیر به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز رخ می دهد.

بیماری ویپل: این بیماری عفونت باکتریایی دستگاه گوارش است که بر نحوه تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها توسط بدن تأثیر می گذارد.

دیگر دلایل بروز مدفوع چرب

از دیگر دلایل بروز این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی از بیماری های پانکراس

فیبروز سیستیک

آسیب یا نارسایی کلیه وکبد

کم کاری پاراتیروئید یا هورمون پاراتیروئید خیلی کم

سرطان کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا یا برداشتن کیسه صفرا

شرایط متابولیسم چربی (چربی) مانند بیماری گوچر و بیماری تای ساکس

عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش، به ویژه کلستریدیوم دیفیسیل و بیماری ویپل

جراحی بای پس معده

آسیب یا آسیب روده

دیابت

برخی از داروهای دیابت

داروهای سرطان کلیه، کبد و پانکراس

مصرف داروهای چاقی، مانند مسدود کننده های چربی و کربوهیدرات

داروهای کلسترول

عفونت های انگلی، معمولا ژیاردیا

اچ‌ آی ‌وی

اسپرو گرمسیری

آمیلوئیدوز

نارسایی احتقانی قلب

لنفوم یا آسیب لنفاوی

مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب
مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب

نشانه های مدفوع چرب چیست

در صورتی که علائم زیر را مشاهده می کنید، دچار مدفوع چرب شده اید:

مدفوع حجیم تر

رنگ پریده

بوی بد

شناور بودن مدفوع

مدفوع در یک لایه چرب پوشیده شده است. حتی امکان دارد قطرات روغن را در آب داخل کاسه توالت ببینید. چرب شدن مدفوع تنها یکی از چندین علامت رایج سوء جذب است. بیماری های دیگر نیز می توانند نشان از اختلال سو جذب مواد مغذی در بدن باشند. این بیماری ها به شرح زیرند:

گرفتگی شکم

اسهال

نفخ

سوء هاضمه

کاهش وزن

علائم مهم و اورژانسی مدفوع چرب

مشاهده مدفوع کف آلود، کثیف و یا مدفوع پر از مخاط

مدفوع با بوی ناخوشایند

اسهال یا مدفوع شل یا روان که بزرگتر از حد طبیعی است

مشاهده مدفوع رنگ روشن، اغلب قهوه ای روشن، سبز، نارنجی یا زرد

مدفوعی که به نظر می رسد در یک پرده ضخیم و چرب پوشیده شده است

مشاهده مدفوعی که به دشواری با سیفون تخلیه می شود.

درد شکمی، گرفتگی، نفخ و گازریزش

سوزش سر دل و سوء هاضمه

خستگی عمومی

عضله کوچک، درد استخوان، و درد مفصلی

علائم مرتبط با مدفوع چرب شدید یا مزمن عبارتند از:

مدفوع شل به صورت مزمن، سنگین وبا بوی ناخوشایند، و مدفوع پر از چربی

کم خونی

ضعف عضلانی و درد

خستگی مزمن

ازدست دادن وزن

تب

کاهش میزان رشد در کودکان

مشکلات دید

شرایط پوستی

وضعیت عصبی

پوکی استخوان

مدفوع چرب چگونه تشخیص داده می شود

زمانی که شما علائمی که نام برده شد را مشاهده کردید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در کنار علائم توضیح داده شده، علائم دیگری مانند کاهش وزن یا گرفتگی عضلات نیز در بیمار اتفاق می افتد .

پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی و علائم، احتمالاً دو آزمایش رایج را برای مدفوع چرب تجویز می کند. یکی از این آزمایش ها آزمایش کیفی چربی مدفوع است. آزمایش دیگر آزمایش کمی چربی مدفوع است. در ادامه به شرح این دو آزمایش پرداخته ایم.

آزمایش کیفی

در آزمایش کیفی تعداد قطره های چربی را در یک نمونه مدفوع اندازه گیری می شود. سطوح معمولی کمتر از ۵۰ قطره چربی خنثی و کمتر از ۱۰۰ قطره چربی اسید چرب هستند که هر دو در زیر میکروسکوپ دیده می شوند.

آزمایش کمی

برای آزمایش کمی، باید نمونه های مدفوع را در مدت ۲ تا ۴ روز جمع آوری کرد. سپس تمام نمونه ها برای تعیین میزان کل چربی در مدفوع روزانه مورد مطالعه قرار می گیرند.

تست  D-xylose

پزشک ممکن است آزمایش جذب D-xylose را توصیه کند. این آزمایش در صورت مشکوک بودن به سوء جذب انجام می شود . D-xylose  نوعی آزمایش قند است. این آزمایش سطح D-xylose را در خون یا ادرار بیمار اندازه گیری می کند.

مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب
مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب

مدفوع چرب چگونه درمان می شود

برای درمان مدفوع چرب، باید بدانیم که علل بروز این عارضه چیست؟ ممکن است این عارضه به دلیل بیماری زمینه ای رخ داده باشد. باید توجه کرد که دلیل بروز سوء جذب چیست؟ از آنجایی که دلایل سوء جذب زیاد است، تشخیصی که قابل اعتماد باشد بسیار مهم خواهد بود. برای علل مرتبط با رژیم، درمان معمولاً اجتناب از غذاهایی است که علائم شما را تحریک می کند.

به عنوان مثال، اگر به لاکتوز حساسیت دارید، باید از محصولات حاوی شیر ​​خودداری کنید یا شاید آن ها را در دوزهای بسیار کم مصرف کنید. مقدار مصرف به شدت عدم تحمل لاکتوز در بدن شما بستگی دارد. برای بیماری سلیاک، اجتناب از گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن موثرترین درمان شما خواهد بود.

این بیماری معمولاً با مصرف داروها، تغییرات رژیم غذایی و مکمل های غذایی درمان می شود. برای درمان این مشکل معمولا مکمل آنزیم های لوزالمعده تجویز می شود. برنامه درمانی شما به علائم و علت EPI شما بستگی دارد. برای عللی مانند فیبروز کیستیک یا پانکراتیت مزمن، داروها و تغییر سبک زندگی ضروری است .

غذاهایی که سبب بروز مدفوع چرب می شوند

در این قسمت لیستی از غذاهایی که ممکن است سبب بروز مدفوع چرب شوند برای شما آورده ایم. مصرف این غذاها می تواند برای یک یا چند روز مدفوع شما را چرب کند و عبارتند از:

آجیل، به خصوص آجیلی که با پوست بوده و یا مغز در درون آن وجود دارد. (بادام، فندق، پسته..)

ماهی روغنی و پر چرب مانند escolar یا ماهی هایی که به غلط برچسب چربی خورده اند مانند جلبک دریایی و یا ماهی تن چرب نام برد.

مصرف الکل بیش از حد

چربی های ساختگی

روغن های طبیعی و یا روغن های اسانس

روغن هسته نارگیل و روغن نخل

تمام محصولات تهیه شده از گندم

پیشگیری از بروز مدفوع چرب

با رعایت چند نکته می توانید از بروز مدفوع چرب پیشگیری کنید. این نکات عبارتند از:

هیدراته ماندن (نوشیدن آب به قدر کافی)

کاهش مصرف فیبر غذایی

توجه به کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی

کاهش یا قطع سیگار

تلاش برای کاهش یا قطع مصرف الکل

کاهش یا محدود کردن مصرف اگزالات پتاسیم

مصرف داروهای ضداسهال بدون نسخه، که از آن جمله می توان به لورئامید (Imodium) و بیسموت سابسالیسیلات Kaopectate،Pepto-Bismol  اشاره کرد.

استفاده از داروهای ضد اسید، ضد التهاب و ضد گاز بدون نسخه

مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب
مدفوع چرب نشانه چیست؟ | دارو و درمان مدفوع چرب

داروهای مناسب برای مدفوع چرب

زمانی که با علائم بیماری چرب شدن مدفوع به پزشک مراجعه می کنید، بعد از پیدا کردن دلیل بروز این عرضه، احتمالا درمان دارویی را برای شما آغاز می کند. از جمله درمان های دارویی که می تواند برای شما تجویز شود، داروهای زیر هستند:

مایعات درون وریدی (IV) برای بازگرداندن الکترولیتها و جلوگیری از کم آبی بدن

داروهای ضد اسهال

درمان جایگزینی آنزیم پانکراس (PERT)

مهار کننده های پمپ پروتون یا PPI

روغن های MHC

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

زمانی که مدفوع چرب شما به اسهال بدل شود و بدن شما آب زیادی از دست بدهد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این مراجعه باید به اورژانس باشد تا درمان سریع برای شما اتفاق بیوفتد. اگر بیماری شما به موقع درمان نشود، می تواند منجر به اتفاقات خطرناک شود. حتما با مشاهده اولین نشانه های مدفوع چرب، به پزشک اورژانس مراجعه کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا