Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

آشنایی با روش های موثر ضدعفونی آب آشامیدنی

اطمینان از ایمن بودن آب آشامیدنی برای مصرف انسان از بالاترین اولویت ها در بین تمام تامین کنندگان آب آشامیدنی است. آب قبل از اینکه برای مصرف بی خطر تلقی شود، مراحل متعددی از فرآوری را در یک تصفیه خانه آب طی می کند.

هنگامی که ذرات بزرگ‌ تر حذف شدند، آب از طریق غشاهای متعدد فیلتر می‌شود تا ذرات کوچک ‌تری که در مرحله قبل حذف نشده‌اند، حذف شوند. این مرحله همچنین حذف سایر مواد شیمیایی نامطلوب مانند منگنز را امکان پذیر می کند.

فیلتر کردن همه میکروارگانیسم های مضر را از بین نمی برد بنابراین مرحله بعدی فرآیند تصفیه ضد عفونی آب است. این مرحله شامل افزودن یک ماده ضدعفونی کننده شیمیایی مانند کلر به آب برای از بین بردن میکروارگانیسم های باقی مانده است. قرص کلر یکی از انواع ترکیبات ضدعفونی موثر برای آب است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد روش های ضدعفونی آب آشامیدنی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش های ضدعفونی آب آشامیدنی

جوشاندن آب

جوشاندن می تواند به عنوان یک روش کاهش پاتوژن استفاده شود که باید همه عوامل بیماری زا را از بین ببرد. آب باید به مدت ۱ دقیقه به جوش بیاید. در ارتفاعات بیشتر از ۶۵۰۰ فوت (تقریباً ۲۰۰۰ متر) باید آب را به مدت ۳ دقیقه بجوشانید.

فیلتراسیون

فیلتراسیون می تواند به عنوان یک روش کاهش پاتوژن در برابر اکثر میکروارگانیسم ها، بسته به اندازه منافذ فیلتر، مقدار آلاینده، اندازه ذرات آلاینده و بار ذرات آلاینده استفاده شود. دستورالعمل های سازنده باید رعایت شود. فقط فیلترهایی که حاوی ماتریکس ضدعفونی کننده شیمیایی هستند در برابر برخی ویروس ها موثر خواهند بود.

ضد عفونی شیمیایی

ضد عفونی می تواند به عنوان یک روش کاهش پاتوژن در برابر میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، زمان تماس، غلظت مواد ضد عفونی کننده، دمای آب، کدورت آب (کدری)، pH آب و بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر اثربخشی ضدعفونی شیمیایی تأثیر بگذارند.

مدت زمان و غلظت ضدعفونی کننده بسته به سازنده متفاوت است و اثربخشی کاهش پاتوژن به محصول بستگی دارد. بسته به این عوامل، ۱۰۰٪ اثربخشی ممکن است به دست نیاید. در صورتی که جوشاندن آب امکان پذیر نباشد، ترکیبی از فیلتراسیون و ضدعفونی شیمیایی موثرترین روش کاهش پاتوژن در آب آشامیدنی برای مصارف خانگی یا مسافرتی است.

اهمیت کلرزنی در ضد عفونی آب آشامیدنی

گندزدایی شیمیایی یکی از مهم ترین مراحل فرآیند تصفیه آب آشامیدنی است، زیرا تضمین می کند که هر نوع میکروارگانیسم مضری در آب آشامیدنی از بین برود. ضدعفونی شیمیایی با انواع کلر از جمله قرص کلر و پودر کلر ایرانی همچنین دارای این مزیت است که باقیمانده ای برای اطمینان از کشته شدن میکروارگانیسم هایی که وارد شبکه توزیع  آب می شوند، فراهم می کند. این چیزی است که سایر اشکال ضد عفونی مانند ازن یا اشعه ماوراء بنفش ارائه نمی دهند.

به طور خاص با نگاهی به گندزدایی شیمیایی، کلر یکی از محبوب ترین گزینه های ضد عفونی کننده است. کلرزنی را می توان با استفاده از چندین ماده شیمیایی مبتنی بر کلر از جمله گاز کلر، هیپوکلریت کلسیم یا هیپوکلریت سدیم انجام داد. کلرزنی اغلب به جای دیگر گزینه های ضدعفونی کننده شیمیایی انتخاب می شود، زیرا یک ضد عفونی کننده بسیار موثر است و با هزینه کمتری نسبت به برخی مواد شیمیایی دیگر در دسترس است.

هنگام ضد عفونی کردن با کلر، نظارت بر غلظت کلر در نمونه آب بسیار مهم است. عواقب مصرف بیش از حد کلر شامل تشکیل محصولات جانبی ضدعفونی کننده بالقوه مضر و همچنین مصرف بیش از حد مواد شیمیایی است، در حالی که مصرف کم منجر به آلودگی میکروبی در منبع آب می شود که در صورت مصرف اثرات جدی بر سلامتی خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا