Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

معرفی تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس

هیدروژن پراکسید و وایتکس دو ماده نام آشنا در استفاده های خانگی و صنعتی هستند. هیدروژن پراکسید مایعی با قدرت اکسید کنندگی بالاست. از کاربرد هیدروژن پراکسید در صنایع نساجی، تولید کاغذ، صنایع آرایشی بهداشتی و… استفاده می شود. وایتکس نیز همان هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول است که به عنوان مایع سفید کننده و ضدعفونی کننده در صنعت و استفاده های خانگی کاربرد دارد. غلظت هیپوکلریت سدیم در وایتکس بین ۱۰ تا ۱۶ درصد است. تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس در ساختار و مواد تشکیل دهنده آن هاست. بعلاوه تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس در کاربرد آن ها نیز وجود دارد. از دیگر تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس قیمت آن هاست. این ترکیبات با قیمت های مختلفی در بازار به فروش می رسند. قیمت آب اکسیژنه و وایتکس با توجه به شرکت تولید کننده محصول در بازار متفاوت است.

تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس در خواص

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه با فرمول H۲O۲ شناخته شده و یک اکسنده قوی است و به عنوان سفیدکننده هم استفاده می شود. آب اکسیژنه را می توان در حذف مواد آلی و معدنی به کار برد که موجب فساد آب استخر می شوند. هیدروژن پراکسید از ساده ترین پراکسیدها بوده و دارای یک پیوند یگانه اکسیژن-اکسیژن است. آب اکسیژنه خالص کمی آبی رنگ است و سنتز آن به سختی صورت می پذیرد. آب اکسیژنه ای که در داروخانه ها قابل تهیه است، رقیق بوده و محلولی شامل ۳% آب اکسیژنه در آب است. این محلول بی رنگ و بی بو بوده و با مزه تلخ شناخته می شود. هیدروژن پراکسید اکسیدکننده ای قوی محسوب می شود.

آب ژاول یا وایتکس یا مایع سفیدکننده محلولی است که از آن در گندزدایی و بوزدایی استفاده می شود. وایتکس مایعی سفید کننده محسوب شده و محلولی آبی از سدیم هیپوکلریت است. غلظت این ماده در وایتکس متفاوت بوده و بسته به مصارف مختلف، می تواند تغییر یابد. وایتکس ماده ای سمی است که رنگ مایل به زرد و طعم و بوی تندی دارد. بنابراین تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس در ساختار و استفاده متفاوت است.

تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس چیست
تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس چیست

آیا هیدروژن پراکسید و وایتکس یکی هستند

هیدروژن پراکسید و وایتکس هر دو دارای خواص سفید کنندگی بوده و در بسیاری از صنایع به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شوند. اما تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس کاملا مشخص است. درواقع این ترکیبت کاملا از یکدیگر متمایز هستند. خواص وایتکس به دلیل وجود هیپوکلریت سدیم است و خواص ضدعفونی آن به وجود کلر مرتبط می شود. اما هیدروژن پراکسید ماده ای متشکل از هیدروژن و اکسیژن است که به عنوان اکسید کننده ای قوی شناخته می شود.

از دیگر تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس می توان به بوی آن ها اشاره نمود. وایتکس دارای غلظت کمی از هیپوکلریت سدیم بوده و بوی کمی دارد. اما هیدروژن پراکسید با بوی تندش شناخته می شود. برای اطلاع از قیمت آب اکسیژنه در گرید های مختلف به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس در شناسایی

برای تشخیص هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه باید در لوله آزمایشی که حاوی محلول بی کرمات پتاسیم و قدری اسید سولفوریک رقیق است، آب اکسیژنه را افزود. رنگ محتوای لوله آزمایش به رنگ آبی تند درآمده که بعدا تبدیل به سبز می شود. با این واکنش می توان به تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس پی برده و آن ها را از هم شناسایی نمود.

تفاوت هیدروژن پراکسید و وایتکس در نگهداری

این ترکیبات هر دو از ترکیبات شیمیایی محسوب می شوند. آب اکسیژنه اکسید کننده است و باید در نگهداری آن دقت نمود. این ماده باید در انبار هایی به دور از مواد شیمیایی فعال نگهداری شود. وایتکس محصولی حاوی هیپوکلریت سدیم و در برابر نور خورشید ناپایدار بوده و کلر آن آزاد می شود. به همین دلیل این ماده را باید در ظروف مات و در بسته نگهداری محکم نگهداری نمود. برای خرید و یا دریافت قیمت آب اکسیژنه و وایتکس به سایت های معتبر شیمی مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا