Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سوپر دیسکلر چیست؟ – خواص و مزایای آن

سوپر دیسکلر برای رسوب زدایی از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی به کار برده می شود. در این وسیله ها، حرکت آب باعث ایجاد رسوب شده و با کاهش کارایی دستگاه، ایجاد صدمه در آن ها می کند. سوپر دیسکلر به عنوان یکی از انواع دیسکلرهاست که با فرمولاسیون مخصوصی که دارد، باعث از بین بردن رسوبات از سطوح فلزی می شود. با خرید مستقیم و بدون واسطه از شرکت های معتبر می توان قیمت دیسکلر را ارزان تر و به صرفه تر تهیه کرد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به مطالعه سوپر دیسکلر و کاربردهای آن می پردازیم.

دیسکلر چیست؟

به ماده شیمیایی که برای از بین بردن رسوب از انواع سطوح به کار می رود، دیسکلر می گویند. این سطوح می تواند در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، دیگ های بخار، بویلرها و برج های خنک کننده باشد. دیسکلر به طور کلی مایعی به رنگ آبی و با بوی بسیار تند است. این ماده در آب محلول بوده و از اسیدهای معدنی تشکیل شده است. از جمله این اسیدها می توان به اسید استیک، اسید سیتریک، اسید فرمیک، اسید گلیکولیک و اسید هیدروکلریدریک اشاره کرد.

دیسکلرهایی که بر پایه ی اسید کلریدریک هستند، کاربرد بیشتری دارند. علاوه بر اسید، ماده ی حفاظت کننده نیز در دیسکلرها وجود دارد. دیسکلرها دارای توانایی خورندگی بالایی بوده و به شدت می توانند با مواد قلیایی واکنش دهند. یکی از خواص دیسکلرها، پایدار بودن و عدم خطرناک بودن برای محیط زیست است. قیمت دیسکلر مناسب بوده و این یکی دیگر از مزایای این مواد است.

انواع دیسکلر

دیسکلرها در انواع مختلفی وجود دارد.

دیسکلر معمولی یکی از انواع دیسکلر است که خلوص ۲۵ درصدی داشته و در پاکسازی لوله های مسی، آهنی و چدنی کاربرد دارد.

دیسکلر ویژه نوع دیگری است که خلوص ۳ درصدی داشته و با این که در مواردی کاربرد دارد که دیسکلر معمولی دارد، ولی کارایی و قدرت بیشتری دارد. فراوانترین نوع دیسکلر، همین نوع است.

سومین نوع، سوپر دیسکلر است که علاوه بر ترکیبات همیشگی، ماده ی اینهیبیتور دارد. وجود این ماده مانع صدمه به تاسیسات مورد استفاده می شود. از سوپر دیسکلر در رسوب زدایی لوله های چدنی، مسی و آهنی استفاده می شود. از این دیسکلر در جنس های استیل استفاده نمی شود، زیرا باعث خوردگی می شود.

در از بین بردن رسوبات از کف و دیواره ی استخرها، از دیسکلر استخری به کار گرفته می شود.

دیسکلر بدون بو، نوع دیگری است که در رسوب زدایی، موثرتر عمل می کند. با مخلوط کردن این نوع دیسکلر با آب، میزان کارایی آن کاهش می یابد.

روش استفاده از دیسکلر

برای کاربرد دیسکلر، ابتدا جریان آب قطع شده و بعد از ریختن اسید در مجاری انتقال آب، منتظر نفوذ آن در رسوبات باشید. بعد از ورود آب به مجاری مربوطه، رسوبات جدا شده را در خود حل کرده و خارج می کند. اطمینان از حل شدن رسوب، با تغییر رنگ آب مشخص می شود. سپس رنگ آبی به حالت طبیعی خود برگشت می خورد که نشان دهنده ی عملکرد خوب این ماده است. ولی اگر آب به مدت طولانی کدر بماند، نشان دهنده کارایی و کیفیت پایین دیسکلر است.

اما باید دقت که با کاربرد بیش از حد این ماده در رسوب زدایی، دیواره ها و ساختار فلزی تاسیسات آسیب می بیند. به همین جهت با توجه به میزان ضخامت رسوب ها و دستورالعمل های گفته شده، از این ماده استفاده شود.

از دیسکلرها در از بین بردن رسوبات دیواره وسایل گوناگونی که در آن ها از آب سخت استفاده شده، به کار گرفته می شود. زیرا املاح موجود در آب های سخت (کلسیم و منیزیم)، ایجاد رسوب کرده و یا تنگ کردن مجاری انتقال، مصرف انرژی آن را افزایش می دهد. همچنین رسوباتی که در سیستم های گرمایشی تولید شده و به مانند یک عایق عمل می کند، با دیسکلر از بین می روند.

فروش این ماده به صورت پلمپ و با بسته بندی مناسب است. قیمت دیسکلر متناسب با نوع برند تولید کننده و نوع بسته بندی متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا