Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

معرفی تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک

امروزه کاربرد اسید ها در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسید کلریدریک ازجمله مهم ترین اسید های صنعتی است. اسید کلریدریک از حل شدن هیدروژن کلرید در آب حاصل می آید. بنابراین تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک را می توان به فرم آن ها نسبت داد. درواقع تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک در این است که ماده اول فرم گازی داشته و اسید کلریدریک مایع است. بعلاوه تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک در تولید آن‌ها نیز وجود دارد. از دیگر تفاوت آن‌ها می‌توان به تفاوت در قیمت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک اشاره نمود. قیمت خرید اسید کلریدریک در بازار متفاوت بوده و به غلظت آن وابسته است.

هیدروژن کلرید

هیدروژن کلرید به‌صورت گازی بی رنگ و مايل به زرد، همراه با بویی تند و تحريک كننده شناخته می‌شود. حمل و نقل این ماده به‌صورت گازی فشرده و مايع صورت می‌پذیرد. ترکیب هیدروژن کلرید با فرمول شیمیایی HCl در دمای اتاق به‌صورت گازی بی رنگ است که در تماس با محیط مرطوب دودی سفید رنگی ایجاد خواهد نمود. گاز هیدروژن کلرید و هیدروکلریک اسید (مایع) هر دو با فرمول شیمیایی HCl شناخته شده و در صنعت بسیار اهمیت دارند. اسید کلریدریک درواقع محلولی آبی از هیدروژن کلرید است. بنابراین تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک را می توان به خواص ظاهری آن ها نسبت داد.

هیدروژن کلرید مولکولی دواتمی بوده و از اتم هیدروژن و اتم کلر تشکیل شده است. این اتم ها با پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل شده‌اند. اتم کلر از اتم هیدروژن الکترونگاتیوتر است. بنابراین پیوند تشکیل شده بسیار قطبی است و مولکول از گشتاور دوقطبی بالا و بار جزئی منفی بر اتم کلر و بار جزئی مثبت بر اتم هیدروژن برخوردار است. این خواص موجب شده تا این ترکیب بسیار محلول در آب و سایر حلال های قطبی باشد.

اسید کلریدریک

اسید کلریدریک محلولی شفاف، بی ‌رنگ همراه با بویی تند است که از حل شدن هیدروژن کلرید گازی (HCl) در آب به دست می‌آید. این ماده یک اسید معدنی بسیار خوردنده است که از استفاده‌های صنعتی زیادی برخوردار است. اسید کلریدریک را به‌طور طبیعی نیز می‌توان در اسید معده یافت. این اسید دارای پی‌ اچی (pH) بین ۰ تا ۲ است.

هیدروکلریک اسید با نام‌ های موریاتیک اسید، ارواح نمک و… نیز شناخته می‌شود. این ماده از سولفوریک اسید و نمک طعام حاصل می‌آید. این ماده توسط آندریاس لیباویوس در قرن شانزدهم شناسایی و معرفی شد. بعدها دانشمندان دیگری از این ماده در واکنش های شیمیایی و سنتزی استفاده نمودند. قیمت خرید اسید کلریدریک متفاوت بوده و به غلظت آن وابسته است.

تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک

اسید هیدروکلریک یک اسید قدرتمند و معدنی و در فرم مایع است که از آن در صنعت استفاده می‌شود. این اسید معدنی هنگام حل شدن در درون آب، پروتون هایی را از خود رها خواهد نمود. هیدروژن کلرید حالت گازی داشته و در دمای محیط فاقد رنگ و بویی است. اتم هیدروژن و اتم کلر در این ترکیب از طریق ارتباط کووالانسی به هم متصل می‌شوند.

هیدروژن کلرید گازی شکل بوده و یک حل شونده محسوب می‌شود. این ماده از قابلیت حل شدن درون مایعاتی همچون آب برخوردار است. بنابراین از تفاوت هیدروژن کلرید و هیدروکلریک اسید در خواص ظاهری می‌توان به تفاوت فرم آن‌ها اشاره نمود.

هر دو این مواد با فرمول شیمیایی HCl شناخته می‌شوند. اما فرم آن‌ها متفاوت است. این ماده با فلزات به‌سرعت واکنش داده و باعث خورندگی آن‌ها می شوند. از این ترکیبات در صنعت و آزمایشگاه استفاده های زیادی می‌شود.

تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک در تولید

بیشترین مقدار هیدروژن کلرید تولید شده برای تولید اسید کلریدریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلر قلیایی و محلول برین در صنعت الکترولیز شده و گاز کلر، گاز هیدروژن و سدیم هیدروکسید تولید می‌گردد. سپس گاز کلر خالص تحت UV با هیدروژن ترکیب و هیدروژن کلرید تولید می‌گردد.

اسید کلریدریک را با حل شدن کلرید هیدروژن در آب تهیه می کنند. و این به‌عنوان یک تفاوت هیدروژن کلرید و اسید کلریدریک شناخته می شود. تولید و قیمت خرید اسید کلریدریک همیشه در تولید صنعتی و کلان به سایر مواد شیمیایی وابسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا