Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

معرفی معدن سنگ باریت

سنگ باریت از ماده معدنی سولفات باریم با فرمول شیمیایی (BaSO4) تشکیل یافته است. کاربرد سنگ باریت در بسیاری از صنایع صورت می پذیرد. از خواص سنگ باریت وزن محصول بالای آن است که این ماده را برای استفاده در صنایع مختلف مطلوب نموده است. کاربرد باریت در گل حفاری چاه های نفت و گاز بسیار استفاده می شود. استفاده از سنگ باریت به دلیل خواص منحصر به فردش در صنایع از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل خرید و فروش سنگ باریت در بازار صنعتی با درصد بالایی انجام می پذیرد. قیمت سنگ باریت با توجه به درجه خلوص آن می تواند در بازار متفاوت باشد.

ما در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی کاربرد سنگ باریت می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

معرفی سنگ باریت

نام باریت از کلمه یونانی Baros برگرفته شده است. این کلمه به معنای سنگین بودن یا وزین بودن است. این نام گذاری به این دلیل انجام شده است که سنگ باریت ماده ای سنگین است. زیرا دارای وزن مخصوص بالایی بوده و این یک ویژگی شگفت انگیز آن است.

از باریت در گل حفاری چاه ‌های نفت و گاز استفاده می‌ شود. همچنین از این ماده در صنایع کاغذ و لاستیک سازی و رزین به عنوان ماده پرکننده یا توسعه دهنده استفاده می شود. سنگ باریت سفید حتی به عنوان رنگدانه‌های سفید نیز کاربرد دارد.

خواص سنگ باریت

باریت از مواد معدنی غیرفلزی است که با وزن مخصوص بالای ۴ شناخته می شود. سختی پایین سنگ باریت و داشتن سه جهت رخ با زاویه قائم آن موجب شده تا بتوان این ماده را به راحتی شناسایی نمود. باریت را با استفاده از وزن مخصوص آن نیز می توان شناخت.

معدن سنگ باریت

باریت یک کانی غیر فلزی بوده و از لایه‌ هایی از سنگ‌ های رسوبی استخراج می‌ گردد. این سنگ های رسوبی دارای رسوب باریت در کف اقیانوس وجود دارند. برخی از معادن کوچک تر باریت نیز رگه هایی هستند که با رسوب سولفات باریم از آب‌ های گرم زیرزمینی حاصل می آیند.

باریت در برخی موارد محصول جانبی استخراج سرب، روی، نقره یا سنگ ‌های فلزی دیگر در رگه‌ های گرمابی است. حاصل اختلاط آب حاوی باریم و آب حاوی سولفات بالا، تشکیل رسوب باریت است. این اتفاق طی عملیات سیلابی یا اختلاط آب نمک از یک منطقه پر باریم با آب نمک از یک منطقه با سولفات بالا رخ می دهد.

منابع سنگ باریت

در کشور آمریکا ۹ معدن بزرگ سنگ باریت در نوادا، جورجیا، تنسی و میزوری وجود دارد. تولید باریت در چین حدود ۱۰ برابر از آمریکا بیشتر است. هندوستان نیز از تولید بالایی از سنگ باریت برخوردار بوده و حدود ۴۰ کشور دیگر جهان به عنوان تولید کننده باریت شناخته می شوند. بسیاری از ذخایر جهان جنبه اقتصادی دارند. اما برخی مقرون به صرفه نیستند. چین این ماده را با قیمتی بسیار ارزان تر استخراج و عرضه می کند. کاربرد باریت موجب خرید و فروش گسترده آن شده است.

سنگ باریت کریستال

سنگ معدن باریت درصورتی که از نوع کریستال خالص باشد، ابتدا خرد و الک شده و سپس از طریق دمیدن هوا بر حسب اندازه ذرات دسته بندی می گردد. نا خالصی های موجود در انواع رنگی اغلب با استفاده از اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک خارج سازی شده و رنگشان بهبود خواهد یافت. ممکن است مقداری سولفات یا کربنات کلسیم نیز در این انواع وجود داشته باشد. باریت رنگدانه ای سنگین است و به سرعت ته نشین می گردد. بنابراین می توان به راحتی از طریق ظرف به ظرف کردن اسید همراه آن را خارج سازی نمود. درنهایت باریت به دست آمده فیلتر، خشک و آسیاب و برحسب اندازه ذرات، دسته بندی و جداسازی می گردد. انواع باریت در خلوص های مختلف در بازار موجود است. درواقع کاربرد باریت در صنایع مختلف موجب افزایش تقاضای آن در بازار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا